Bukefalos 28 år!

Hur ofta tvättar ni bilen?

Jag tvättar väldigt oregelbundet, när jag upplever att det behövs. På vintern kan det vara en gång i veckan vissa perioder, oftast inte mer sällan än en gång var sjätte vecka eller så. Beror på hur mycket salt och lera jag kör i. Sommartid mer sällan än vinter men då jag ofta kör dammiga grusvägar så är bilen ganska igendammad på kort tid så då ställer jag mig i tvätten och låter den bli ren.

Sen tvättar jag innan service/reparation etc för att det känns elakt att låta bli.

Ja, att komma till verkstan med en genomskitig bil känns väldigt elakt, speciellt eftersom jag också kör ofta på dammiga grusvägar.
 
Tvättar alldeles för sällan förmodligen.. Kör inte så mkt med bilen men när jag väl kör blir det ofta på leriga grusvägar eller liknande. Och nu i vinter har det ju varit slask typ hela tiden.
Har tvättat typ 2 ggr under vintern kanske..

Mitt stora problem är att jag är rädd att bilen ska frysa ihop om jag tvättar när det är minusgrader. Men vet inte om det är en befogad oro? Har ingenstans att parkera bilen där det garanterat varmt..
Nu brukar jag tvätta när jag hinner, kommer ihåg och om det ska fortsätta vara plusgrader i några timmar efter att jag tvättat..

Jag tvättar i automat. Gillar de där borstfria självserviceautomaterna, med grön byggnad. Känns som att deras dyraste tvätt är billigare än på macken..
 
Jag tvättar aldrig bilen. Den är så pass billig att jag inte tycker att det är lönt besväret :p Ska byta bil i år och den kommer jag tvätta oftare.
 
Jag brukar tvätta när det är fint väder och ska vara fint ett tag, torra vägar, ingen idé att tvätta om vägarna är klabbiga, bilen kommer snart se ut som den gjorde innan man tvättade. Gjort den missen med lastbilen, fick ha den rent en dag för det var fint väder och torra vägar, sen kom klabbvädret och den såg ut som innan jag tvättade. Försöker trösta mig då med att jag åtminstone fick bort den gamla skiten. :p

Annars brukar jag tvätta när jag tycker personbilen ser skitig ut. Ofta på vintern brukar jag bara spola av det värsta, då jag vet att den snart kommer se likadan ut.

Har lyxen att vi har tvätthall på jobbet. :up:
 
Jag tvättar alltid med högtryckstvätt på macken. Tvättar minst 1 g/mån. Under vintern blir det betydligt oftare. Under en period hade jag som vana att tvätta bilen varje fredag. Det gav en härlig fredagskänsla att inleda helgen med en strålande blank bil! :D
För mig är det en sport också att hinna klart på en polett (20 kr/7 min). Det går lätt om man tvättat regelbundet för då behöver man bara spruta av skiten. Det är kul att tvätta bil! :D :o
Så du spolar av dem i deras tvättutrymme bara? Inget schampo och uhm balsam :D?
 
Så du spolar av dem i deras tvättutrymme bara? Inget schampo och uhm balsam :D?
Hon glänser så fint bara av avspolning! Har jag misskött mig och inte tvättat i närtid så använder jag borsten också. Fast schampo och balsam (glansmedel) ingår vid sprutningen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp