Hur ofta tvättar du?

Amha

Trådstartare
Vi funderade i en annan tråd på hur ofta folk tvättar sina kläder. Jag personligen ser ingen vits med att tvätta om plaggen inte är märkbart smutsiga eller luktar illa. Jag kan faktiskt hänga ut mina jeans på vädring om jag anser att det behövs, då håller de längre än om de ska tvättas hela tiden. Dock väljer jag att inte göra så med tröjor, de tvättas när de är fläckiga eller luktar illa. Hoodtröjor och liknande kan användas i veckor om de inte blir smutsiga. Trosor tvättas dock betydligt oftare, såklart :o Där tycker jag att en dags användning är lagom innan de åker i tvätten.

Så, hur ofta tvättar buke sina kläder?
 
Undantaget underkläder tvättar jag alla kläder först när de blivit smutsiga, dvs smuts som inte går att torka bort med t ex en trasa. Det kan därför gå allt mellan 1 användning till 20 användningar innan jag tvättar, beroende på om jag smutsat ner mig eller inte.
 
Vi funderade i en annan tråd på hur ofta folk tvättar sina kläder. Jag personligen ser ingen vits med att tvätta om plaggen inte är märkbart smutsiga eller luktar illa. Jag kan faktiskt hänga ut mina jeans på vädring om jag anser att det behövs, då håller de längre än om de ska tvättas hela tiden. Dock väljer jag att inte göra så med tröjor, de tvättas när de är fläckiga eller luktar illa. Hoodtröjor och liknande kan användas i veckor om de inte blir smutsiga. Trosor tvättas dock betydligt oftare, såklart :o Där tycker jag att en dags användning är lagom innan de åker i tvätten.

Så, hur ofta tvättar buke sina kläder?

Tvättar kläder när de blir märkbart smutsiga eller luktiga. Det går ju kortare tid på en t-shirt som kanske inte håller så länge (jag brukar börja bli nervös för lukt efter dag 2), men längre på jeans eller kjol. Trosor får en dags användning (om man inte tränar såklart).

Ylletröjor, så nära aldrig som är möjligt. Men det blir ju ett par gånger om året.
 
Jag gör som @AraSlei, de ska vara synbart skitiga när jag tvättar dem (undantaget då underkläder men jag byter tex inte bh varje dag). Noll tolerans på lukt (det blir sällan svettlukt men jag klarar inte av matosiga kläder, då åker de i tvättkorgen).

Arbetskläderna blir rejält skitiga innan jag tvättar (dock noll tolerand på luft där också). Mitt jobb är oftast så skitigt att jag kan inte hålla på och tvätta jämt eftersom de flesta av arbetskläderna är funktionsplagg, dvs jag vill inte slita på dem med för intensiv tvätt. Kan fö upplysa om att alunskiffer går inte att tvätta bort från vissa plagg, det har jag testat empiriskt... :meh:
 
Vi funderade i en annan tråd på hur ofta folk tvättar sina kläder. Jag personligen ser ingen vits med att tvätta om plaggen inte är märkbart smutsiga eller luktar illa. Jag kan faktiskt hänga ut mina jeans på vädring om jag anser att det behövs, då håller de längre än om de ska tvättas hela tiden. Dock väljer jag att inte göra så med tröjor, de tvättas när de är fläckiga eller luktar illa. Hoodtröjor och liknande kan användas i veckor om de inte blir smutsiga. Trosor tvättas dock betydligt oftare, såklart :o Där tycker jag att en dags användning är lagom innan de åker i tvätten.

Så, hur ofta tvättar buke sina kläder?

Trosor och strumpor tvättas efter en dag användning bara. Bh beror lite på årstid, om det varit varmt blir det naturligtvis oftare än om det är vinter. Jeans används enbart nån dag på helgen (mjukisar hemma och jobbkläder på jobbet), så don tvättas inte så ofta heller. T-shirts används olika mycket beroende på årstid, etc. Sommartid byts det varje dag men som nu när jag är hemma pga graviditet o inte gör något kan de användas flera dagar.
 
Jag tvättar för ofta tror jag. Linnen/t-shirtar tvättas efter en dag, byxor, tröjor, långkalsonger efter typ två dagar. Fleecejackor efter kanske tre dar.

Men det är ändå olika. Är jag bara hemma så har jag typ mjukiskläder. Byter till typ jeans om jag ska en sväng på stan för att sen byta tillbaka till mjukiskläderna. Far jag till stan en sväng nästa dag så tar jag samma kläder och då kan jag nog ha kläderna typ fyra gånger. Men då nojjar jag om jag träffar samma person varje gång, då kanske den tror att jag har samma kläder i en vecka. Fast egentligen är dom använda 10 timmar. Moget=)

Problemet är att jag inte har nånstans att förvara kläderna. Jag vill inte lägga dom i garderoberna om dom är använda, och jag vill inte heller ha dom framme. Jag har dåliga förvaringsmöjligheter hemma.
 
Byxor tvättas kanske var 14:e dag, ibland mer. Underkläder åker i tvätten efter en dags användning likaså t-shirt's, då jag har lätt för att svettas. Hoods/koftor tvättas väl kanske efter 4-5 gångers användning.
 
Förutom trosor och strumpor som bara får en dags användning så tvättar jag inget förrän det finns fläckar eller lukt som behöver åtgärdas.

Mitt stora problem är förvaring av kläder som inte är helt rena men ännu inte behöver tvättas. Min sambo hävdar bestämt att golvet eller inslängda i en hög på garderobsgolvet inte är okej :confused::angel:
 
Vi funderade i en annan tråd på hur ofta folk tvättar sina kläder. Jag personligen ser ingen vits med att tvätta om plaggen inte är märkbart smutsiga eller luktar illa. Jag kan faktiskt hänga ut mina jeans på vädring om jag anser att det behövs, då håller de längre än om de ska tvättas hela tiden. Dock väljer jag att inte göra så med tröjor, de tvättas när de är fläckiga eller luktar illa. Hoodtröjor och liknande kan användas i veckor om de inte blir smutsiga. Trosor tvättas dock betydligt oftare, såklart :o Där tycker jag att en dags användning är lagom innan de åker i tvätten.

Så, hur ofta tvättar buke sina kläder?

För sällan. Jag kan utan problem ha en tröja i flera veckor i sträck med bara lite vädring emellan om den inte luktar illa eller är smutsig. Jeans tvättar jag kanske var 2-3 månad. Samma sak där - vädring.

Jag är en skitgris utan dess like som avskyr att tvätta. :angel: :o
 
Det varierar på hur många jag tvättar till och hur mycket jag skitat ner etc och självklart när det finns tid i tvättstugan...

Akuta ärenden tvättas i mindre omfattning i badkaret
 
Mitt stora problem är förvaring av kläder som inte är helt rena men ännu inte behöver tvättas. Min sambo hävdar bestämt att golvet eller inslängda i en hög på garderobsgolvet inte är okej :confused::angel:
En sån här kanske?
knapper-golvspegel-vit__0369732_PE372532_S4.JPG

Och så några krokar på väggen bakom.
 
Underkläder och strumpor åker i tvättkorgen efter en dag. Kroppsnära kläder (linnen, pyjamas och underklänningar) när de känns smutsiga, vilket kan vara efter ett par dagars användning (beroende på hur länge de användes per gång). Tränings, arbets och stallkläder tvättas när de känns smutsiga (vilket är rätt frekvent). Utöver det så vädras och sköljs saker mest för hand. Eftersom min garderob består till stor del av klänningar från 50 och 60-talet så möter plaggen sällan tvättmaskinen, då skulle deras livslängd förkortas drastiskt. Jeans och stickade plagg följer samma rutiner, mest för att det inte behövs mer.
 
Mitt stora problem är förvaring av kläder som inte är helt rena men ännu inte behöver tvättas. Min sambo hävdar bestämt att golvet eller inslängda i en hög på garderobsgolvet inte är okej :confused::angel:

Jag med, jag funderar på att skaffa ett sådant där snitsigt klädträd som finns här och där.
 
Trosor och strumpor: En dags användning.
Bh: 2-3 dagars användning.
T-shirt eller tröjor direkt på hud: 1-2 dagar.
Övertröjor och byxor 2-4 dagar.
 
Trosor och strumpor: en dag
Linnen/t-shirts: oftast en dag.
Bh: några dagar.
Byxor: växlar mellan jeans, jobbkläder och mjukisar, så de hänger med tills de luktar eller har fläckar.
"Överdragströjor", koftor osv: när de luktar, eller när de slinker med resten av tvätten ner till tvättstugan. Saknar, som en del andra här, bra förvaring av halvrena kläder :)
 
Jag byter i princip alla kläder varje dag eftersom jag har lätt för att svettas, men byxor kan få hänga med 3-4 dagar innan tvätt. Träningskläderna tycker jag dock får lukta svett, så de brukar jag hänga på tork efter träningen och återanvända (tränar bara hemma eller utomhus). Myskläder som bara används hemma tvättas efter 2-3 dagars användning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 575
Senast: Hedinn
·
Hemmet Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
10 698
Kropp & Själ Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på 1. I vilken temperatur tvättar ni kläder...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 024
Senast: majola
·
Hemmet Kommer flytta till hus i december och vill komma ifrån det berg av kläder som alltid tycks uppstå i vårt sovrum. Var ska man göra av...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp