Bukefalos 28 år!

Hur orkar man åka bara för att mocka ?

Idag har jag 20-25 min till stallet (40min ifrån jobbet) och det kan vara lite segt ibland, men jag har haft värre med restiden så det är ändå överkomligt.

De dagar jag inte rider så är mockningen och packandet av höpåsar ett ypperligt tillfälle att gå runt och filosofera eller snacka lite skit med någon av de andra inackorderingarna/stallägaren, släppa jobbet (som mest är mentalt utmanande) och bara lufta mig.
Är jag sjuk så brukar jag oftast ta stallet själv ändå, det kräver bara lite planering med när det är lagom att ta en Ipren innan så att effekten toppar när man är i stallet ;) och sen så får det ta så lång tid det tar liksom... Är jag magsjuk eller riktigt jävlig så finns det alltid någon som hjälper en i stallet, vi byter tjänster med varandra om det behövs.
 
Jag kan ibland åka ut två gånger på en dag, om tid finns, bara för att få umgås med dem eller om det är nåt särskilt som ska fixas. Det spelar ingen roll om de går ute dygnet runt, vilket mina gör 7 månader/år, eller står installade, jag vill hälsa på dem åtminstone en gång per dag oavsett. Vissa dagar är jag så trött och opeppad på att åka ut så det finns inte, men så fort jag är där så får jag energi och den dagen jag inte får energi och glädje av att umgås med hästarna så slutar jag.

För mig har man två val; antingen skaffar man häst helhjärtat, med allt vad det innebär, eller så skaffar man inte häst alls. Men jag kanske är konstig. För mig är det inget alternativ att strunta i att åka ut bara för att det är dåligt väder/jag är sjuk/trött/har mycket att göra, osv.

Däremot ser jag inga problem med att man har medryttare eller köper till mockning och fullservice.
 
Jag har svårt att förstå poängen med att ha hästar om man bara vill spendera tid med dem några få dagar i veckan?

Alla har ju sina egna anledningar till att ha häst, hund, katt eller vad sjutton som helst.

Bara för att jag har svårt att se poängen med att ha en häst i hagen som prydnad så kan ju deras poäng med att ha häst vara just det. Jag skulle inte vilja ge den personen dåligt samvete eller pekpinnar om hästarna får det de ska, är välskötta och mår himla bra.

Allmänt:
Jag har häst på det sätt jag vill och andra har häst som de vill. Det enda fel man kan göra är att inte sköta det hästen behöver, det basala.
Att tvinga sig till stallet om man är sjuk får man gärna göra om man mår bättre av det. Hur ska man kunna döma någon för det?
Men, hur ska man då kunna döma någon annan för att vilja vara hemma när man är sjuk om någon annan kan ta hand om hästen? Eller någon som vill prioritera barn och familj (för det får man ju hoppas att de gör). Får de inte ha häst? Vem har rätt att döma det?

Det blir ju bara dumheter i frågan om vem som är bäst hästägare. Den som är bäst är den som ser till sin hästs bästa, inte sitt eget bästa. Att måsta mocka när man är dödssjuk eller inte vill ser jag inte att hästen kan ta till sig och lägga på plussidan för sin ägare.
 
Jag kan ibland åka ut två gånger på en dag, om tid finns, bara för att få umgås med dem eller om det är nåt särskilt som ska fixas. Det spelar ingen roll om de går ute dygnet runt, vilket mina gör 7 månader/år, eller står installade, jag vill hälsa på dem åtminstone en gång per dag oavsett. Vissa dagar är jag så trött och opeppad på att åka ut så det finns inte, men så fort jag är där så får jag energi och den dagen jag inte får energi och glädje av att umgås med hästarna så slutar jag.

För mig har man två val; antingen skaffar man häst helhjärtat, med allt vad det innebär, eller så skaffar man inte häst alls. Men jag kanske är konstig. För mig är det inget alternativ att strunta i att åka ut bara för att det är dåligt väder/jag är sjuk/trött/har mycket att göra, osv.

Däremot ser jag inga problem med att man har medryttare eller köper till mockning och fullservice.

Fast varför döma andra bara för att de inte gör likadant som du?
 
Jag har en inackorderad hos mig. Hon kommer inte varje dag utan jag mockar och fixar med hennes häst åt henne. Sen tar hon hela stallet en annan dag istället. Funkar toppen. Båda kan tex åka bort några dagar genom att avlasta varandra. Min erfarenhet är att så funkar det i många stall.
 
För mig har man två val; antingen skaffar man häst helhjärtat, med allt vad det innebär, eller så skaffar man inte häst alls. Men jag kanske är konstig. För mig är det inget alternativ att strunta i att åka ut bara för att det är dåligt väder/jag är sjuk/trött/har mycket att göra, osv.

Däremot ser jag inga problem med att man har medryttare eller köper till mockning och fullservice.

Det är ju inte frågan om att TS inte ska mocka till sin häst varje dag, med eller utan hjälp. Så jag förstår inte första stycket tillsammans med det andra.

Vad är att skaffa häst helhjärtat, med allt det innebär?

Varför kan man skaffa medryttare med tanken att man själv måste ut oavsett om det är dåligt väder, man är trött eller sjuk eller för guds skull skulle ha för mycket att göra en dag eller två i veckan?
 
Alla har ju sina egna anledningar till att ha häst, hund, katt eller vad sjutton som helst.

Bara för att jag har svårt att se poängen med att ha en häst i hagen som prydnad så kan ju deras poäng med att ha häst vara just det. Jag skulle inte vilja ge den personen dåligt samvete eller pekpinnar om hästarna får det de ska, är välskötta och mår himla bra.

Allmänt:
Jag har häst på det sätt jag vill och andra har häst som de vill. Det enda fel man kan göra är att inte sköta det hästen behöver, det basala.
Att tvinga sig till stallet om man är sjuk får man gärna göra om man mår bättre av det. Hur ska man kunna döma någon för det?
Men, hur ska man då kunna döma någon annan för att vilja vara hemma när man är sjuk om någon annan kan ta hand om hästen? Eller någon som vill prioritera barn och familj (för det får man ju hoppas att de gör). Får de inte ha häst? Vem har rätt att döma det?

Det blir ju bara dumheter i frågan om vem som är bäst hästägare. Den som är bäst är den som ser till sin hästs bästa, inte sitt eget bästa. Att måsta mocka när man är dödssjuk eller inte vill ser jag inte att hästen kan ta till sig och lägga på plussidan för sin ägare.

:bow:
 
Det är ju inte frågan om att TS inte ska mocka till sin häst varje dag, med eller utan hjälp. Så jag förstår inte första stycket tillsammans med det andra.

Vad är att skaffa häst helhjärtat, med allt det innebär?

Varför kan man skaffa medryttare med tanken att man själv måste ut oavsett om det är dåligt väder, man är trött eller sjuk eller för guds skull skulle ha för mycket att göra en dag eller två i veckan?
Kanske formulerade mig otydligt. För mig är det viktigt att hästen får tillsyn och pysslas om varje dag, vem som gör det kvittar i min värld. Dvs vill man ha en medryttare som åker ut 5 dagar i veckan är det upp till dem. Men jag har stött på en hel del som slänger ut sin häst på lösdrift utan tillsyn 3 dagar i veckan med inställningen att "hästen klarar sig själv". Det i min värld, är inte att skaffa häst helhjärtat.

Det var inte meningen att låta dömande.
 
Kanske formulerade mig otydligt. För mig är det viktigt att hästen får tillsyn och pysslas om varje dag, vem som gör det kvittar i min värld. Dvs vill man ha en medryttare som åker ut 5 dagar i veckan är det upp till dem. Men jag har stött på en hel del som slänger ut sin häst på lösdrift utan tillsyn 3 dagar i veckan med inställningen att "hästen klarar sig själv". Det i min värld, är inte att skaffa häst helhjärtat.

Det var inte meningen att låta dömande.
Jag har också gjort de, knappt att vissa har varit alls. Det är inte okej givetvis :)
 
Kanske formulerade mig otydligt. För mig är det viktigt att hästen får tillsyn och pysslas om varje dag, vem som gör det kvittar i min värld. Dvs vill man ha en medryttare som åker ut 5 dagar i veckan är det upp till dem. Men jag har stött på en hel del som slänger ut sin häst på lösdrift utan tillsyn 3 dagar i veckan med inställningen att "hästen klarar sig själv". Det i min värld, är inte att skaffa häst helhjärtat.

Det var inte meningen att låta dömande.

"inte helhjärtat" är ju en värdering.

Men tror du verkligen att hästen bryr sig om den får "pyssel" varje dag eller inte? Jag tror på att det viktigaste för en häst är flock, mat till hela flocken och varierande ytor för hela flocken att vandra över.

Umgänget med människan är förhoppningsvis en trevlig krydda, men jag tror på att hästar behöver ett aktivt och natur-likt vardagsliv med sin flock i första hand.
 
Det finns massor av sätt att ha häst på och så länge hästen trivs och får sina behov uppfyllda är inget sätt mer rätt eller fel. Vill man ha en häst som går i hagen, går som skogsmulle eller som tävlingshäst spelar ingen roll alls. Vill man som jag träffa hästarna flera gånger per dag så är det okej precis som det är okej att hälsa på dem en gång i månaden så länge någon med tillräcklig kunskap tar hand om hästen åt en. Då tycker jag att det är bra mycket värre med alla de som skaffar häst utan att ha tillräckligt med kunskap för att kunna uppfylla hästens behov.

För mig är det viktigaste med att ha hästar den dagliga kontakten. Att se dem, prata och gosa med dem flera gånger/dag. De dagar jag inte har varit i stallet sedan jag köpte egna är de dagar jag har legat på sjukhus och då har det första jag har gjort när jag kommer hem varit (efter att ha hälsat på hunden) att ta mig ut till hästarna. För mig är det helt otänkbart att inte träffa dem flera gånger per dag.
 
"inte helhjärtat" är ju en värdering.

Men tror du verkligen att hästen bryr sig om den får "pyssel" varje dag eller inte? Jag tror på att det viktigaste för en häst är flock, mat till hela flocken och varierande ytor för hela flocken att vandra över.

Umgänget med människan är förhoppningsvis en trevlig krydda, men jag tror på att hästar behöver ett aktivt och natur-likt vardagsliv med sin flock i första hand.
Ja, jag inser att det kan låta dömande, ber om ursäkt för det. Vissa dagar ägnar jag mina hästar 5 minuter i hagen till att klappa, umgås med och kolla igenom dem, och vissa dagar ägnar jag dem 2 timmar, bägge delar räknar jag som "pyssel". Även när jag mockar åt andra så ser jag till att deras hästar är OK, även om jag kanske inte står och ryktar dem i en halvtimme så kan de få en klapp, en morot och en snabbvisitering. Det sitter liksom i ryggmärgen på mig, att hålla daglig koll, för att på så sätt snabbt upptäcka om något avviker från det normala.
 
Sa jag
Jag har svårt att förstå poängen med att ha hästar om man bara vill spendera tid med dem några få dagar i veckan?

Det spelar ingen roll hur sjuk och skadad jag är, kan jag öht stå på benen med stöd av person/kryckor så vill jag till stallet för att hälsa på mina hästar och kolla så de mår bra. Även om jag får hjälp med dem när jag är sjuk och inte eg behöver/borde vara där. Jag blir glad och hästarna blir alltid glada för att se mig.

För mig existerar inte din problemställning då jag aldrig skulle åka till stallet bara för att mocka...
Har eget stall nu men hyrde tidigare, hade även då alla fodringar och utsläpp själv.

Men 30 min är väldigt lång resväg, du kan helt säkert hitta något närmare!
Kanske formulerade mig otydligt. För mig är det viktigt att hästen får tillsyn och pysslas om varje dag, vem som gör det kvittar i min värld. Dvs vill man ha en medryttare som åker ut 5 dagar i veckan är det upp till dem. Men jag har stött på en hel del som slänger ut sin häst på lösdrift utan tillsyn 3 dagar i veckan med inställningen att "hästen klarar sig själv". Det i min värld, är inte att skaffa häst helhjärtat.

Det var inte meningen att låta dömande.
hästen kommer självklart få tillsyn varje dag .
Det enda jag nämnt i denna tråd är att jag inte förstår hur man orkar åka en timme för att mocka. Faktiskt inte särskilt miljövänligt Heller om man säger så.
Men i mitt fall kommer jag anpassa efter vad som passar mig. Kommer hitta en lösdrift där allt ingår och åka ut när jag ska rida. Eller helt enkelt är sugen på att åka it och mysa med hästen. Alternativt hitta ett boxstall närmre än 30 min.
Hästen skiter fullständigt i om jag är där bara för att mocka varje dag eller bara kommer ut när vi ska ha roligt. Dvs rida som han älskar !!
 
Ja, jag inser att det kan låta dömande, ber om ursäkt för det. Vissa dagar ägnar jag mina hästar 5 minuter i hagen till att klappa, umgås med och kolla igenom dem, och vissa dagar ägnar jag dem 2 timmar, bägge delar räknar jag som "pyssel". Även när jag mockar åt andra så ser jag till att deras hästar är OK, även om jag kanske inte står och ryktar dem i en halvtimme så kan de få en klapp, en morot och en snabbvisitering. Det sitter liksom i ryggmärgen på mig, att hålla daglig koll, för att på så sätt snabbt upptäcka om något avviker från det normala.
underbart verkligen. Jag förstår. Jag har haft hästar hemma och kunnat ha det så.
Men jag inser att det kommer inte fungera om man ska åka långt varje dag.
Inte för mig.
Har mycket annat att göra också.
 
Kanske formulerade mig otydligt. För mig är det viktigt att hästen får tillsyn och pysslas om varje dag, vem som gör det kvittar i min värld. Dvs vill man ha en medryttare som åker ut 5 dagar i veckan är det upp till dem. Men jag har stött på en hel del som slänger ut sin häst på lösdrift utan tillsyn 3 dagar i veckan med inställningen att "hästen klarar sig själv". Det i min värld, är inte att skaffa häst helhjärtat.

Det var inte meningen att låta dömande.

Nu blev det klarare. Ja, så känner jag också.
 
Det enda jag nämnt i denna tråd är att jag inte förstår hur man orkar åka en timme för att mocka.

Det skulle jag också tycka var jobbigt. Jag VILL ju åka till min häst varje dag så jag har valt ett stall som ligger ganska nära för då blir det enklare och smidigare. Som många redan har påpekat så får man helt enkelt välja den typ av uppstallning som passar en själv.

Jag har dock aldrig själv tyckt att det har varit jobbigt att åka till stallet och fixa det som behövs de dagarna hästen inte motioneras. Jag är snarare sån att jag får hästabstinens när jag inte kan åka dit. Är jag bortrest så längtar jag hem och jag har många gånger åkt direkt från flygplatsen till stallet efter en jobbresa bara för att få klappa lite på min häst. Och då har jag ändå en fantastiskt bra stallägare som hjälper till vid behov.

Så på frågan hur man orkar så svarar jag bara att stallet är min favoritplats så dit åker jag gärna. :)
 
Som många redan har påpekat så får man helt enkelt välja den typ av uppstallning som passar en själv.

Man måste nog kompromissa ibland och se till det som passar hästen OCH dig bäst. Det kan ju vara så att ett ställe som är bättre för hästen är sämre för dig som person. Man måste kanske bita i det sura äpplet då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 910
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 678
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 906
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp