Hur "rena" är era hundar?

Monstermom

Trådstartare
Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här hemma, båda lite udda åt varsitt håll jämfört med tidigare hundar (där jag faktiskt inte kan påminna mig att jag någonsin reflekterat över saken), men det är nog inget jag någonsin diskuterat med andra hundägare så jag vill ta in lite fler erfarenheter! :D

Monster gillar inte att bli blöt och smutsig, men kan acceptera viss smuts efter det redan är ett faktum så att säga. Lera tex, de första stegen i en lerpöl blir trippande och surmulna men sen är det som att han redan är smutsig så varför jaga upp sig. Däremot när vi kommer hem igen, då är det raka spåret till badrummet för att bli ren och fin igen - han kliver inte nödvändigtvis in i duschen (han hatar duschen, tyvärr av goda skäl :() men han vill bli noggrant torkad och "städad". Han skulle aldrig drömma om att kliva i bajs! :eek: Han är väldigt noga med att undvika både sina egna och andras högar, och om han skulle missa någon och råka trampa i det så blir han praktiskt taget halt - det är så äckligt! :yuck: Om han lyckats smutsa ner sig med bajs så kliver han själv in i duschen - han står där och ser ut som jag tänker mörda honom, men han vill bli ren så vad ska han göra... :cautious: :laugh:

Tilly är precis tvärt om. Hon rör sig som en pansarvagn (både inne och ute) och lägger över huvud taget inte märke till vad hon kanske kliver i. Hon klafsar obekymrat runt i allt möjligt och undviker inte ens sina egna bajshögar - hon är också en hund som kan tänka sig att andra hundars bajs är rätt smaskens (:arghh:) så jag vet inte om det har med saken att göra... Hur smutsig hon än blir så hatar hon att jag ska torka tassar och liknande, hon fattar definitivt inte vitsen.

Min tidigare (mycket vaga) uppfattning var nog att hundar inte tänker så mycket på om de är rena eller smutsiga, men att de i alla fall undviker att kliva i sina egna högar... Men som sagt, jag har inte tänkt på saken tidigare, vad är era erfarenheter?

(Monster har faktiskt en äcklig sak han gillar att smutsa ner sig med kom jag precis på! Fiskrens! Jag får passa honom om vi går förbi fiskeplatser, för sådant gojs vill han rulla runt riktigt ordentligt i. Det är jättelätt att få den lukten ur pälsen! :cautious: :banghead: Men det är det absolut enda jag kan komma på som han äcklar ner sig med....)
 
Well... mina hundar är ju mer som katter ;) Aysu är en av de lite mer "extrema" salukis jag träffat på den punkten. Enligt henne går hon sönder om hon får vatten på tassarna och när vi tex måste gå genom en riktigt blöt bit i skogen så får jag gå före och sedan vänta ett tag. Då kollar hon var jag gått, kollar runt på marken, känner efter med en tass, sätter långsamt ner den, känner efter med nästa tass osv, samtidigt som hon drar upp magen så mycket det går och ser riktigt lidande ut ;) Början på promenader när det är slask ut är helt hopplösa, ofta får jag dra med hundskrället. När hon däremot kommit ca 50 meter så börjar hon förstå att hon inte kommer undan och när vi gått i ca 10-15 minuter så är hon pigg och glad OM hon har sin overall på sig. Blir hon blöt om benen fryser hon otroligt lätt.

Tror annars att det är mer troligt att hon lär sig prata svenska än att hon trampar i bajs eller lera som går att undvika ;) (hästskit är undantaget, det är mat enligt henne). Ser hon asfaltsremsor nära hus nu på dagarna så går hon där. Går vi genom en tunnel så blir hon jätteglad. När vi kommer in så blir hon tokigt busig och hon ser ut att tycka om när jag torkar tassar.

Minns fortfarande hur en väns föräldrar skrattade åt min första tik, Zala, när de skulle rasta henne åt mig en gång när vi var hos dem på besök. De hade en väldigt vattenälskande labrador. Det hade regnat. Labradoren drogs som en magnet till minsta vattenpöl, Zala hoppade över dem. Mamman i familjen var otroligt(!) fascinerad av hur Zala betedde sig, lät Zala sova i den vita, hundförbjudna soffan och kallade henne för Grevinnan :D


Och justja. När jag själv är ute med andras hundar, ser hur de inte bryr sig om smuts, ser hur de kanske gillar att gå i vattenpölar eller bara råkar trampa i något väldigt lerigt eller bajs... Ja då är jag glad åt att ha hittat mina vinthundar. Det blir ju så smutsigt överallt med "vanliga hundar" om man inte duschar av dem stup i kvarten eller hindrar dem från att vara inomhus...
 
Och justja. När jag själv är ute med andras hundar, ser hur de inte bryr sig om smuts, ser hur de kanske gillar att gå i vattenpölar eller bara råkar trampa i något väldigt lerigt eller bajs... Ja då är jag glad åt att ha hittat mina vinthundar. Det blir ju så smutsigt överallt med "vanliga hundar" om man inte duschar av dem stup i kvarten eller hindrar dem från att vara inomhus...

Ja verkligen!

Monster är ju rätt stor, och här nere är "vintern" bara ett enda långt lerelände, men vilken enorm skillnad det blir med en schäfer i huset! Det blir inte dubbelt så smutsigt, det blir tio-tjugo gånger så smutsigt!

Det gör skillnad att ha en pimpinett hund, även om man bor i lerhelvetet! :up:

(Och då har ägaren ändå rakat schäfern på mage och bröst, ganska högt upp också, så värsta "lersvampen" är borta. Men när hon inte bryr sig det minsta så blir hon enormt smutsig ändå!)
 
Sam älskar att bada, året runt. I diken, sjöar, vattenplöar, ja allt. På vintern badar han i snön. Efter badet krälar han, helst i blåbärsris. Då glider han fram på mage och rullar omkring. Sen springer han fort!

Men han skulle aldrig rulla sig i bajs, eller annat äckel. Och på ett mirakulöst sätt är han alltid ren och oftast torr när vi kommer hem. Jag skulle aldrig få för mig att tvätta honom om han inte fått avföring på sig eller liknande. Är han skitig får han tvätta sig ren själv, men det verkar aldrig behövas för smuts fäster liksom inte i den pälsen.
 
Buster älskar att bada i allt sorts vatten. Luktar bläää en stund men doften försvinner snabbt. Han slickar sig inte ofta, men har en blank oerhört fin päls som stöter bort vattnet effektivt. Han är dock en grushög och måste dammsugas en gång om dagen helst två för han drar in massa grus suck. Han rullar sig tack och lov inte i äckel även om det gärna slinker ner bajs i magen...

Nemo vet jag inte än, men ser ut att bli vattenälskare.

Jag har mest haft äckelrullare som ogillat vatten innan. Denna kombon tycker jag är mkt mkt bättre åtminstone för mitt luktsinne.

Duscha är dock djävulens uppfinning. Buster går med på det men ser ut som om jag plågar honom till döds.
 
De gillar inte smuts och blöta som ramla ner på dem (snöblask och regn) och blir en aning kränkta om jag ber dem ligga i söppel, men inget annat verkar störa dem alls. Tack och lov har de iaf ingen äcklig fascination för att rulla sig i saker...
 
Ruben hatar att bli blöt och smutsig, han vill vara ren och torr.

Ture har inga problem med det alls och han rullar gärna i bajs, kadaver och annat snusk. Ruben skulle aldrig i hela sitt liv göra det och han visar tydligt att Ture är superäcklig när han gjort det.
 
Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här hemma, båda lite udda åt varsitt håll jämfört med tidigare hundar (där jag faktiskt inte kan påminna mig att jag någonsin reflekterat över saken), men det är nog inget jag någonsin diskuterat med andra hundägare så jag vill ta in lite fler erfarenheter! :D

Monster gillar inte att bli blöt och smutsig, men kan acceptera viss smuts efter det redan är ett faktum så att säga. Lera tex, de första stegen i en lerpöl blir trippande och surmulna men sen är det som att han redan är smutsig så varför jaga upp sig. Däremot när vi kommer hem igen, då är det raka spåret till badrummet för att bli ren och fin igen - han kliver inte nödvändigtvis in i duschen (han hatar duschen, tyvärr av goda skäl :() men han vill bli noggrant torkad och "städad". Han skulle aldrig drömma om att kliva i bajs! :eek: Han är väldigt noga med att undvika både sina egna och andras högar, och om han skulle missa någon och råka trampa i det så blir han praktiskt taget halt - det är så äckligt! :yuck: Om han lyckats smutsa ner sig med bajs så kliver han själv in i duschen - han står där och ser ut som jag tänker mörda honom, men han vill bli ren så vad ska han göra... :cautious: :laugh:

Tilly är precis tvärt om. Hon rör sig som en pansarvagn (både inne och ute) och lägger över huvud taget inte märke till vad hon kanske kliver i. Hon klafsar obekymrat runt i allt möjligt och undviker inte ens sina egna bajshögar - hon är också en hund som kan tänka sig att andra hundars bajs är rätt smaskens (:arghh:) så jag vet inte om det har med saken att göra... Hur smutsig hon än blir så hatar hon att jag ska torka tassar och liknande, hon fattar definitivt inte vitsen.

Min tidigare (mycket vaga) uppfattning var nog att hundar inte tänker så mycket på om de är rena eller smutsiga, men att de i alla fall undviker att kliva i sina egna högar... Men som sagt, jag har inte tänkt på saken tidigare, vad är era erfarenheter?

(Monster har faktiskt en äcklig sak han gillar att smutsa ner sig med kom jag precis på! Fiskrens! Jag får passa honom om vi går förbi fiskeplatser, för sådant gojs vill han rulla runt riktigt ordentligt i. Det är jättelätt att få den lukten ur pälsen! :cautious: :banghead: Men det är det absolut enda jag kan komma på som han äcklar ner sig med....)

Är Tilly en Schäfer?
Alla schäfrar jag känner, inklusive mina egna, är riktiga lortgrisar som gärna badar i lera. De verkar gilla att gojsa runt helt enkelt och räds inget underlag eller terräng.
 
Min hund är både och, han skulle inte frivilligt trampa i bajs eller annat "äckel" och han går hellre vid sidan av vattenpölar än igenom dem. Eftersom han är byggd som han är (liten terrier med korta ben) och vi bor som vi bor (på landet med en km grusväg in till asfalt), så blir han ändå alltid grusig och lerig på underredet så fort det är lite blött ute.
 
Tibben älskar lera, speciellt när han är långhårig. Får han korn på människoskit så vill han rulla sig i det. Hundskit vill han däremot INTE råka nudda. Han kan nosa på en hög för att sedan gå en rejäl omväg kring den (själv hade man tyckt att skadan redan vore gjord efter nosandet?). Han tycker om att rulla sig i saker rent generellt ljung, gräs och snö. Han vill gärna torka av sig om han är blöt mot mattor eller väggar. Hans päls är inte lika självrengörande som andra hundar jag haft (längre, mjukare och mindre fet) men å andra sidan luktar han väldigt lite hund. Han tvättar sig mycket noga på tassar, mage, armhålor och skrev. Först oroade jag mig för att det kliade men han tycker mest om att hålla sig ren på sitt sätt. Men man Får hålla koll på honom om han får ett sår för det blit fult när han är där och grejar.
 
Är Tilly en Schäfer?
Alla schäfrar jag känner, inklusive mina egna, är riktiga lortgrisar som gärna badar i lera. De verkar gilla att gojsa runt helt enkelt och räds inget underlag eller terräng.

Ja det stämmer! :D

Men mina tidigare erfarenheter från schäfrar (dock hannar om det gör någon skillnad?) säger mig att hon är rätt extrem även för den rasen? Jag tror inte någon av de gamla hundarna var helt obekymrade för att klampa runt i sin egen färskt ångande bajshög i alla fall. :wtf: :laugh:
 
De gillar inte smuts och blöta som ramla ner på dem (snöblask och regn) och blir en aning kränkta om jag ber dem ligga i söppel, men inget annat verkar störa dem alls. Tack och lov har de iaf ingen äcklig fascination för att rulla sig i saker...


Låter ungefär som mina.

Å andra sidan känns det som om det inte spelar någon roll ens om de klafsat runt i leriga diken, de blir liksom inte skitiga ändå. De verkar ha självrengörande pälsar.
 
Dvärgschnauzern dör om han blir blöt. Han går snyggt runt alla vattenpölar, skulle ALDRIG sätta sin tass i ett dike och det är som att promenera med ett ankare efter sig om det regnar ute. Bajs och dyligt är :yuck: Lite barr och småkvistar är det ända han tar med hem från naturen.
Sen har vi Schäfrarna. De tar hem resten.
Finns inte en dypöl, ett dike, träsk eller annat slabb som de inte far som missiler igenom!!!
Äta skit och snusk är mumma.
En av dom är dock lite finsmakare, också. Hon har ätit upp min mascara, deo samt var enda Lypsyl hon kommer över. Hon verkar ha en böjelse för make up och liknande produkter.

Antar att de måste vara så "ofina" om de ska kunna jobba obrytt. Svårt att jaga tjuvar med en hund som vänder och går hem om det blir lite lerigt på marken.
 
Din beskrivning av dvärgschnauzern kunde vara min. Aaaaaaldrig att han skulle smutsa ned sig. Om han blir smutsig så beror det på vädrets makter eller sådant han inte kunnat kontrollera själv.

Valpen har jag precis rastat och just nu är jag så arg på honom så jag avstår att beskriva hans böjelser...

Schnauzern är dock oförmögen att fatta vad som är äckligt och vad som är jätteäckligt. Äckel som äckel, det mesta går ned, för hon skall prompt äta allt hon kommer över. Hon rullar sig inte, så pälsen är ganska ok, trots allt.
 
Jag är övertygad om att Dvärgschnauzrar kan gå på vatten:cool:
 
Mina är även dom väldigt självrengörande och har bra smutsavstötande pälsar. Den en gillar iofs inte lerbad och undviker slaskiga pölar, men är man 1,5 äpplen hög så blir man lite lortig oavsett. Torka med handuk om hon fortfarande är blöt, så är hon ren sen :D Den andra är lite mer fascinerad av vatten mm, men även hon är sällan skitig. Lite lera på magen som lätt torkas väck med handduk.

Dock får dom ett schampobad några gånger per år ändå, för även om dom ser rena ut och luktar rent så känns det ändå lite skillnad på pälsarna när dom är helt nybadade - och hjälper till vid fällning :)
 
Min gillar lera. Och vattenpölar. Och snöslask. Men inget går upp mot bajs! All bajs är bra bajs, även om hästbajs har tappat värdet lite (det finns ju så mycket av den varan!). Man kan äta det, rulla sig i det, gräva i det.

Som tur har han också en självrengörande päls, allt liksom rasar av honom! Så han brukar få sova i hallen en stund efter att vi kommer in, när han stiger upp ligger det en prydlig hög med sand kvar - enkelt att sopa upp! :D Corgin trippar ren och fräsch vidare. Har han rullat sig i bajs brukar det dock få bli en tur via duschen, för "dofternas" skull.. :cautious:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 258
Senast: Habina
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp