Bukefalos 28 år!

Hur ser hästar i mörker??

J

jessicajosefsson

Hej!
Jag undrar lite om hästar ser i mörker?
Ser dom bättre än vi människor?
jag har funderat på det ett tag och kom på jag kunde kanske lägga in ett inlägg här och hoppas verkligen de är någon som kan :)
//Jessica
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Nej, de har ungefär lika bra mörkerseende som vi, alltså ganska dåligt.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Okej! tack för svar!
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Jag tror att de har bättre mörkerseende än människor. Känns så i varje fall. :)

Däremot har jag läst att deras ögon behöver längre tid på sig att ställa om från ljust till mörkt, och om man tänker efter så stämmer det nog, de vill gärna stå en stund och titta innan de går in i ett mörkt stall om det är riktigt ljust ute.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Hästen har bättre mörkersyn än oss.

Dock blir det lite suddigare.

Om jag minns alla termer och orsaker rätt så är det att hästarna har mer tappar och stavar än oss människor. Dessa reflekterar ljuset bättre så att hästen kna se mer.

Det tar dock längre för hästens öga att vänja sig vid ljuset. Minns inte om det var upp till 30 min eller 1 timma från att du går ut från stallet och rider ut i mörkret tills att hästens ögon vant sig helt.

Något viktigt att tänka på i höstmörkret.


Det var längesen jag studerade hästens syn (-99) så jag är inte helt säker på all fakta längre. Men jag vet att jag lärt mig (special arbete i gymnasiet) att hästen ser bättre än vi.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Hästen har bättre mörkersyn än oss.

Dock blir det lite suddigare.

Om jag minns alla termer och orsaker rätt så är det att hästarna har mer tappar och stavar än oss människor. Dessa reflekterar ljuset bättre så att hästen kna se mer.

Det tar dock längre för hästens öga att vänja sig vid ljuset. Minns inte om det var upp till 30 min eller 1 timma från att du går ut från stallet och rider ut i mörkret tills att hästens ögon vant sig helt.

Något viktigt att tänka på i höstmörkret.


Det var längesen jag studerade hästens syn (-99) så jag är inte helt säker på all fakta längre. Men jag vet att jag lärt mig (special arbete i gymnasiet) att hästen ser bättre än vi.

På så sätt har Jag också lärt mig att det är:D

och tänkvärt är ju när man möter en bil som man blir bländad av i höst mörket.. Det tar längre tid för hästen,än för oss att se igen:(
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Tack för alla svar ! jätte kul och bra att veta :D
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

mina hästar ser skit bra i mörker. det är jag som är osäker. till ex i galoppen brukar jag få för mig att vi springer fel och jag drar den dit jag vill men hästen protosterar och vi brukar alltid stanna för att verkligen se om det är jag eller hästen som har rätt och det är alltid hästen som har rätt. I går hände en liknade grej. min kompis red en av mina hästar och det finns en bred stig man brukar rida på och en jätte smal stig som går igenom skogen ,man går igentilgen runt. Men hästen springer in på stigen istället och min kompis blir förskräckt som tror att hon bara springer rakt in i skogen ;) men hästen hade full koll vart hon var på väg :)
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Vilken tur att du har hästar som ser bra då, min häst ser apdåligt :p
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Typ samma med min häst, jag tyckte det såg ut som att stigen va längre ut så jag styrde bestämt ditåt men upptäckte efter en stund att vi gick bredvis stigen ... :D
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Har också fått lära mig att hästar ser i princip lika bra som katter i mörker men att de ser extremt dåligt i skymningsljus/halvdunkel, precis som de flesta andra bytesdjur. Det är därför rovdjur ofta jagar i skymningen.

Om man lyser in i en hästs ögon med en ficklampa så reflekteras ljuset, som i en katts ögon.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Som alla andra har skrivit har hästar utmärkt mörkerseende. Det finns ingen anledning till att ta in sina hästar tidigare för att det blir mörkt. Dom vänjer sig vid mörkret. Så en häst kan vara ute 10-11 på kvällen. Nej, en häst ska vara ute 10-11 på kvällen. :D Men när du rider ut så tar det tid för den att vänja sig vid mörkret, så man ska nog ta vägar man känner till bra när det är mörkt. :banana:
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Hästar har betydligt bättre hörsel än vi också, speciellt en mycket bättre förmåga att lokalisera exakt var ljud kommer ifrån.

Som folk skrivit innan så ser hästar generellt bra mycket bättre än vi i mörker men det tar tid för dom att uppnå fullt mörkerseende. De har ett större synfält men heller inte samma förmåga att se skarpt som vi har. De förlorar även uppfattningen av vissa färger snabbare än vi pga av samma anledning att de ser bättre i mörker dvs de har fler tappar (ljuskänsliga celler) och färre stavar (färgseende). Ganska säker på att de även saknar vissa typer av stavar vi människor har och därför har sämre urskiljningsförmåga av tex rött.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Hästar har betydligt bättre hörsel än vi också, speciellt en mycket bättre förmåga att lokalisera exakt var ljud kommer ifrån.

Det är en vanlig missuppfattning. Det sinnet som däremot är oerhört utvecklat är luktsinnet, det är nästan som en hunds och när vi tror att hästen hör något vi inte hör (den höjer huvudet, spetsar öronen och vidgar näsborrarna) är det en lukt de känner (t ex en älg, en annan häst, människa osv) Det är bl a även därför många hästar blir oroliga och "på tårna" när det blåser mycket, eftersom de olika lukterna blåser bort och de inte kan registrera olika saker innan de ser dem.

:)
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

tack för många svar!! :)
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Det är en vanlig missuppfattning. Det sinnet som däremot är oerhört utvecklat är luktsinnet, det är nästan som en hunds och när vi tror att hästen hör något vi inte hör (den höjer huvudet, spetsar öronen och vidgar näsborrarna) är det en lukt de känner (t ex en älg, en annan häst, människa osv) Det är bl a även därför många hästar blir oroliga och "på tårna" när det blåser mycket, eftersom de olika lukterna blåser bort och de inte kan registrera olika saker innan de ser dem.

:)

Vilket påminner mej om min ena häst, hon spårar som en blodhund, går med sänkt huvud och nosar sej fram där jag ridit innan med min ponny:D
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Enligt en nyligen presenterad undersökning kan hästar vara nattblinda dvs se väldigt dåligt i mörker. Till exempel "Lilla Gubben hästar" alltså prickiga har en gen som även ger nattblindhet.

Sök på nattblindhet hästar för att hitta flera länkar.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

*kl*

Min häst verkar anpassa sitt mörkerseende ;)

I hagen vid insläpp 20.30 kommer han i full rulle över berget i kolmörker och har inga problem med det.

När vi är ute och går i mörkret ser han plötsligt väldigt dåligt för allt som sticker upp ur marken (en hel del eftersom vi bor i en skog ;)) är älgar eller potentiella älgar :D

Skämt o sido, jag märker tydligt att hästarna ser bra mkt bättre än mig.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 303
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 223
Senast: co-SMAD4
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: Nikan
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp