Bukefalos 28 år!

Hur ser hästar i mörker??

Sv: Hur ser hästar i mörker??

Hehe, min ponny lider av något liknande. Han kan ta sig fram helt utan problem ute i skogen trots kolmörker, men om vi är på en ridbana.. Ojoj, vad dåligt han ser då! Då snubblar han över minsta lilla sandkorn :D

Med tanke på vad hästen är för ett djur och vad de har för dygnsrytm är det väl ganska logiskt att de har skarpare sinnen än oss? Vet dock inte hur det är med smaken, men har ett minne av att den inte är lika välutvecklad som resten.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

hi hi om man spenderar hela livet med att äta gräs så vill man nog inte ha så bra smaksinne^^
min ponny ser mycket dåligt i mörker:( tricktränar honom och tränar agillity, men nu på vintern så kan jag inte då det blir mörkt så fort, han vill inte rava och absolut inte hoppa. får träna honnom på helgerna istället^^
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

*kl*

Min häst verkar anpassa sitt mörkerseende ;)

I hagen vid insläpp 20.30 kommer han i full rulle över berget i kolmörker och har inga problem med det.

När vi är ute och går i mörkret ser han plötsligt väldigt dåligt för allt som sticker upp ur marken (en hel del eftersom vi bor i en skog ;)) är älgar eller potentiella älgar :D

Skämt o sido, jag märker tydligt att hästarna ser bra mkt bättre än mig.


Hmm fast det kan förklaras om du kommer från ett stall som är upplyst.
I hagen har hennes/hans ögon följt skymmningens takt medans du på en promenad troligast tagit in henne i stallet och "bländat" henne/honom.
Då får hon börja om att ställa om sina ögon till mörker nrä ni kommer ut.

:)
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Hmm fast det kan förklaras om du kommer från ett stall som är upplyst.
I hagen har hennes/hans ögon följt skymmningens takt medans du på en promenad troligast tagit in henne i stallet och "bländat" henne/honom.
Då får hon börja om att ställa om sina ögon till mörker nrä ni kommer ut.

:)

Han :D

Men hur lång tid tar det innan ögonen ställer om sig? Han är alltid mörkrädd, oavsett hur länge vi är ute :D
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Aaaah selektivt skummsynt!? :P

Det tar mellan 30 min och en timma.
Å andra sidan är ju hagen en känd och bekväm plats medans han inte har så stor koll/kontroll på vad som händer i skogen iom att han inte själv kan utforska dne när han vill.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Selektivt skumsynt ja, det var något sådant jag ville ha fram :D

Men det är klart sant. Han har inte lärt sig tycka om älgar ännu och eftersom de lyckats skrämma honom just i skogen så måste man ju vara på sin vakt är :D
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Som ansvarsfull hästägare borde du lära dig att Älgar egentligen är förklädda Sabeltandade tigrar från mars! Vet du Ingenting!!?? :P ;)
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Tass... det heter Älgens högra Tass!

Gudars skymmning... Din häst måste verkligen ta sig i rocken, ursäkta pälsen, och lära dig lite hästvett hör jag!
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

emm klöv är det väll? eller om älgen är en sabeltandad tiger så är det tass, eller klöv eller??...

men kor är ju lika farliga som älgar^^ + att de är så många på samma ställe^^
hästens värsta fiender
älg, ko och klippmaskinen
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Min häst har dock inte fattat poängen med kor än, där har jag något att lära honom :eek: :D

Han tar ut den skräcken på paraplyer istället.... Vilket påminner mig om att vi har två hemskheter att övervinna på jullovet :D (förutom älgarna då, de kan man ju tyvärr inte planera in att hälsa på :p)
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

klä ut en häst med renhorn i tyg och släng på ett grått/brunt täcke och lär den bröla som en älg och släng in den till din häst:p
om det inte hjälper så får du ett stort hål i staketet och en häst mindre att mockâ till^^

tillbaka till mörkerseende; är det bättre för hästen att använda pannlampa när man rider eller blir de bara förvirrade?
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Min häst tycker det är skitjobbigt, lyset är ju aldrig konstant så skuggan av hans huvud dansar.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Paraplyer är förklädda aliens... Det kan man tydligt se på deras kroppsbyggnad, långa, anorektiskt smala och märkliga... elelr vänta, var det elitmodeller???? *hukar sig för elak kommentar*
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Det är en vanlig missuppfattning. Det sinnet som däremot är oerhört utvecklat är luktsinnet, det är nästan som en hunds och när vi tror att hästen hör något vi inte hör (den höjer huvudet, spetsar öronen och vidgar näsborrarna) är det en lukt de känner (t ex en älg, en annan häst, människa osv) Det är bl a även därför många hästar blir oroliga och "på tårna" när det blåser mycket, eftersom de olika lukterna blåser bort och de inte kan registrera olika saker innan de ser dem.

:)

Ingen missuppfattning att hästar är bättre på att lokalisera ljud än vi eftersom de har en bättre form och rörlighet på öronen för sådant även om det är viktigt för kroppsspråket också.
Och visst uppfattar de andra lukter än vi men det sa jag ingenting om. Största skillnaden där förutom nog främst att de har ett fungerande vomeronasal organ som uppfattar feromoner och gör hästen medveten om dem vilket människor inte verkar ha.

Och att paraplyer är farliga känns ganska naturligt då jag gissar på att de oftast är mörka i färgen och då uppfattas som siluetter, skulle skrämma skiten ur vem som helst:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Och att paraplyer är farliga känns ganska naturligt då jag gissar på att de oftast är mörka i färgen och då uppfattas som siluetter, skulle skrämma skiten ur vem som helst:crazy:


:rofl:


I min hästs fall vet jag faktiskt varför han är rädd för paraplyer. Det är en kombination av inlärd rädsla för "flaxande" grejer som inte ligger på marken samt ett visst mått av bakskygghet i den bemärkelsen att han är rädd för grejer ovanför honom, mest bakifårn men även framifrån.

Man kunde ex inte ställa sig på en pall bredvid honom i början (kom till mig som ohanterad men ej felhanterad 2,5-åring, sjukt osäker av sin natur), att vifta med en arm runt honom gick inte, hoppade du smått på stället så höll han på att dö.

Det inlärda kom av en sämre genomförd miljöträning som nyinriden. Allt var för övrigt väldigt bra på kursen och tränaren var erkänt duktigt och jag som är lite mesig lyssnade för mycket på honom. Vilket ledde till att min häst nu har mycket svårare för att hantera sådana grejer på ett logiskt vis.

Men det är verkligen specificerat till paraplyer nu för tiden, iaf vad jag märkt. Hur kan han vara så selektiv? På kursen var det stora "glasståndsparaplyer" som skrämde honom först. Det gick så långt att han vägrade ens ta sig an uppgiften, det finns verklgien inte i hans sinnelag och har aldrig upprepat sig i någon form.

Sedan var han väldigt tveksam till hängande presseningar (först helt över som tak sedan att gå igenom när det släptes ned med och mer i bakkant) men då gjorde jag mer på mitt vis (och fick heller inga motstridiga anvisningar alls) och då gick det som alltid annars, bättre o bättre.

Presseningar man tar upp från marken är inga problem alls. Det är bara att kasta på honom, dra över huvudet. går runt med runt bakbenen osv, det har han typ aldrig brytt sig om. Lika så att plocka av/på sig jackor eller täcken från sargen mm.

Men så arg jag är på mig själv för den där "paraply"-övningen. Man ska alltid lita på sin magkänsla vad tränaren än säger och tycker, min stackars lilla häst vad utelämnad han måste känt sig när ingen förstod hans rädsla :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Hur många gånger var kursen på?
För jag skulle inte ge mig ann att börja med sådana saker på en helgkurs! Jag anser att för att kunna piaffera måste hästen förstå en halvhalt... sas...

För att kunna skicka hästen mot ex ett paraply ska hästen först vara helt införstådd med de signaler jag använder för att skicka honom till det! Annars blir det både att förstå signalerna och att ta sig ann rädsla/konstigheten med ett paraply/pressenning mm...

Så för mig är det alltid av vikt att först lägga ner tid på att arbeta med signalerna innan en pressening eller något annat övht introduceras.
Det var därför det fungerade bättre för dig när du använde dig av redan införstådda signaler, då förstod han vad du ville oh ni kunde arbeta med det konstiga föremålet utan att behöva arbeta med vad signalerna betyder också. Tror jag ska jag väll säga för jag var inte där... :P
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Ang silutter och hästens syn.

Jag har gjort en test som finns i en av de skolböcker vi hade på gymnasiet (naturbruk med hästinriktning).
Den går ut på att du målar häst i naturtrogen storlek med de allra enklaste formerna, dvs näst intill en trekantig häst. Sätt upp hästen i en hage/ridhus/ridbana och släpp in en häst.
Hästen kommer uppföra sig precis som om det vore en riktig ny häst. Den kommer hälsa på hästen och om det är en sådan häst, försöka locka till lek, eller om det är en dominant bully, försöka bråka...

Jag gjorde detta till mitt projektarbete på skolan, där jag skrev om hästens syn. Jag provade med ett par hästar och en av hästarna, min sköthäst Bathman vad väldigt intressant att se. Han blev överlycklig och försökte verkligen locka till lek...
Försökte då leka med en grön häst som hade halmbalssnören till man och pannlugg... Det var otroligt intressant att se.

Började med att vara tveksam, luktade precis så som de gör när de hälsar på ny häst, och den här hästen var ju Hur just som helst! Dags att leka!!! Sen drog han åtskilliga bockserierepor i ridhuset och jag såg verkligen på honom att han hade det Roligt!
Saknar den skrutthästen!
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 303
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 219
Senast: co-SMAD4
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: Nikan
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp