Bukefalos 28 år!

Hur ser hästar i mörker??

Sv: Hur ser hästar i mörker??

Hur många gånger var kursen på?
För jag skulle inte ge mig ann att börja med sådana saker på en helgkurs! Jag anser att för att kunna piaffera måste hästen förstå en halvhalt... sas...

För att kunna skicka hästen mot ex ett paraply ska hästen först vara helt införstådd med de signaler jag använder för att skicka honom till det! Annars blir det både att förstå signalerna och att ta sig ann rädsla/konstigheten med ett paraply/pressenning mm...

Så för mig är det alltid av vikt att först lägga ner tid på att arbeta med signalerna innan en pressening eller något annat övht introduceras.
Det var därför det fungerade bättre för dig när du använde dig av redan införstådda signaler, då förstod han vad du ville oh ni kunde arbeta med det konstiga föremålet utan att behöva arbeta med vad signalerna betyder också. Tror jag ska jag väll säga för jag var inte där... :P

Det var ett tillfälle, vet inte hur länge, 2-3 h kanske? Jag red hälften och gick bredvid hälften.

Först ägnade vi 30 min åt att just etablera ridsättet tränaren ville vi skulle ha, inget nytt under solen för min del men min häst var inte så mkt riden så det gick ibland, ibland inte :D "Målet" med de övningarna var att kunna styra runt hästen med en hand mha ytterhjälper och hålla hästen rak/utåt ställd jmf med riktningen. Just för att om hästen blir rädd ska man hålla den rak och inte bara dra i innertygeln mot "det farliga". Så långt inget nytt och rätt "självklart" i grundläggande hantering/ridning för både mig och min häst.

Resten av övningarna introducerades mycket bra och var väl genomtänkta för att hästen skulle få chans att vänja sig vid hemskheterna och våga ta tag i uppgifterna själva och lita på sin ryttare.

Det var bara just den här övningen som jag tyckte var helt konstig, men det kan ju vara för att min häst reagerade mycket starkare än de övriga. Men sättet att lösa min hästs problem här var HELT fel. Jag ombads hålla honom ställd från faran och inte låta honom räta ut sig eller skygga eftersom flyktvägen var avspärrad (med enkla koner bara men vi skulle låtsas att det var en barnvagn eller vältrafikerad väg där).

Det argumentet köper jag verkligen, det är precis så jag själv anser att man ska kunna kontrollera sin häst. Men, i det fallet hade jag låtit min häst stå still och spana in paraplyet så pass länge att han till slut inte ville skygga så extremt. Nu ombads jag istället att inte låta honom stanna samtidigt som jag inte fick låta honom skygga. Och att stänga alla andra möjligheter är INTE mitt sätt att vänja hästen. Jag vet faktiskt inte varför tränaren hängde upp sig så på att min häst inte fick stanna och titta.

När han sedan ställde till än mer problem vet jag inte om det uppfattades fel av tränaren eller vad, för det var verkligen inte rätt sätt att hantera min hästs rädsla att försöka tvinga honom. Till slut stannade hästen redan i hörnet innan långsidan med paraplyövningen och vill inte gå, det är ett beteende som som sgt inte finns i hans sinnevärld öht och har aldrig hänt ngt liknande varken före eller efter denna gång.

Argumenten var nog i princip inte skygga pga barnvagn och inte stanna pga att man inte alltid kan låta hästen stanna. Vilket jag oxå köper fullt ut. Och därför sätter jag inte min häst i sådana situationer där jag måste tvinga honom att inte reagera när något skrämmer honom. Jag vill utveckla hans förmåga att ta sig an nya uppgifter, inte att han ska genomföra dem.

Men som sagt, tränare var verkligen riktigt bra med riktigt bra övningar och argument för övrigt, jag vet inte varför just denna övningen ledde till så totalt missförstånd oss emellan.

Dock lärde det mig iaf en sak - lita alltid på magkänslan! Och i andra sammanhang senare har jag haft mycket lättare att stå upp för min älskade lilla häst :love:
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

det låter som polishästarnas träning, de jobbar för att få hästarna att gå fram i alla lägen och lär dem att man kommer undan faran om man går framåt och inte bakåt. typ lägga en flagga över huvudet och dra tillbaka den när hästen går framåt, bra träning enligt mig men passar inte alla hästar, och det är såklart viktigt att visa olika objekt för hästen om den inte sett dem innan. men om man får hästen att lita på ryttaren och gå fram även om den är rädd så kan man gå över plåtbroar, förbi skottlossningar, byggarbetsplatser m,m. praoade på polisrytteriet i malmö när jag gick på mellanstadiet:) deras träningar är väldigt inspirerade^^.
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Så sant :) Jag vill dock inte hänga ut specifika tränare bara för att en övning inte fungerade för mig o min häst när träningen sammantaget faktiskt var väldfigt bra och givande :)
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

det är därför det finns så många tränare^^ så att man ska hitta en som passar sig själv och sin häst:)
och det är många som använder sig av sånna här miljö träningar, tyvär är det många som inte förstått hur man ska gå tillväga närman lär ut dem. :(
 
Sv: Hur ser hästar i mörker??

Denna tränaren var dock rätt "känt duktig", därför jag öht ens brydde mig om att åka på en sådan träning, jag hade aldrig åkt till någon som inte ens var etablerad. Jag är annars ganska restriktiv med sådant, mina hästar brukar bete sig bra och vara trygga ändå. Detta var mer en kul grej som faktiskt var helt okej utom just på den punkten i den övningen :)
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 300
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 212
Senast: co-SMAD4
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 422
Senast: Nikan
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp