Bukefalos 28 år!

Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jag är böjd att hålla med linnsan, men stryker under att man som hundköpare kan ses som oseriös om man köper hund p.g.a. t.ex.utseende även om man senare kan ses som seriös hundägare. Man har helt enkelt varit lite dum.

Precis som jag då jag köpte min renrasiga.

Edit, wilma hann före.

Precis som WildWilma och du skriver är det hundKÖPARE jag menar är oseriösa. Betyder ju inte att man tar bättre/sämre hand om hunden när man väl har den.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jag är böjd att hålla med linnsan, men stryker under att man som hundköpare kan ses som oseriös om man köper hund p.g.a. t.ex.utseende även om man senare kan ses som seriös hundägare. Man har helt enkelt varit lite dum.

Precis som jag då jag köpte min renrasiga.

Edit, wilma hann före.

ja då kan man ju undra varför det finns så många olika raser med så många olika utseenden då....om det inte är för att kunna tillfredsställa köparens önskemål :cautious:
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

ja då kan man ju undra varför det finns så många olika raser med så många olika utseenden då....om det inte är för att kunna tillfredsställa köparens önskemål :cautious:

Många av skillnaderna mellan olika raser handlar om insidan på hunden, inte utsidan.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Seriös = en person som vet vad den ger sig in på när den skaffar hund. Alltså en person som tar reda på fakta. Och det är enligt mig en person som tar reda på vad en hund kostar, vad den äter, hur mycket aktivering den kräver osv. Och till sist, om uppfödaren den köper ifrån avlar på rastypiska sunda hundar.

Handlar inte om att vara fulländad eller fullärd. Och det behöver man verkligen inte vara för att köpa hund. Det handlar om att vara seriös om hundköpet och stödja rätt avel.

Om du är oseriös eller inte kan jag inte svara på.

Sen kan man ändå säkerligen bli lurad. Eller det kan bli fel. Men läser man på lite innan minskar ju riskerna rejält.

Precis. Jag tycker faktiskt vi ska ställa lite krav på oss själva som hundköpare. Visst kan man vara okunnig i början när man köper sin valp, men är man hundintresserad så tar man väl reda på saker och ting om den hund man har tänkt köpa? Många lägger mindre tid på research när de ska köpa valp än när de ska köpa bil. Valpen ska de ha inne i huset, bland sina barn, och förhoppningsvis ha i kanske fler år än bilen. Att man inte då lägger tid på att lära sig ett och annat innan man köper hund, det övergår mitt förstånd. Köper man fel hund kan man få det VÄLDIGT besvärligt sen.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Ja, men de flesta gör inte på det viset...jag t ex spontanköpte min dsg mer eller mindre, det fanns en valp kvar som var tingad men den personen hörde inte av sig ....som tur var så var det en seriös uppfödare som röntgar alla sina hundar..vilket tydligen inte alla gör inom den rasen

Du har fel angående att inte alla DSG-uppfödare röntgar sina hundar. DSG ingår sedan 2010 i SKKs hälsoprogram avseende känd höftledstatus. Om inte föräldradjuren har känd höftledsstatus får valparna inte registreras hos SKK.

Köpte du din hund tidigare än 2010 fanns det nog ett fåtal uppfödare som inte röntgade men de allra flesta gjorde det redan då. Och som sagt, idag gör ALLA det.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Precis. Jag tycker faktiskt vi ska ställa lite krav på oss själva som hundköpare. Visst kan man vara okunnig i början när man köper sin valp, men är man hundintresserad så tar man väl reda på saker och ting om den hund man har tänkt köpa? Många lägger mindre tid på research när de ska köpa valp än när de ska köpa bil. Valpen ska de ha inne i huset, bland sina barn, och förhoppningsvis ha i kanske fler år än bilen. Att man inte då lägger tid på att lära sig ett och annat innan man köper hund, det övergår mitt förstånd. Köper man fel hund kan man få det VÄLDIGT besvärligt sen.

Problemet är ju om det är en person som inte har varit i kontakt med djur något speciellt tidigare.
De vet liksom inte vilka frågor de ska ställa ens en gång.
Vet man inte vilken fråga man ska ställa är det jäkligt svårt att få svar...
De förstår helt enkelt inte skillnaden mellan olika hundraser annat än att de ser olika ut.
Sambons bror förstår tex inte alls varför han inte får rida på mitt engelska fullblod för att han är för tung för henne men att det går bra på min urstarka islänning som är mycket mindre, det är lite samma sak.

Därför tycker jag det är självklart att man som uppfödare har ett stort ansvar när man ska sälja sina valpar att det blir rätt.
Uppfödaren är ju den som i mitt tycke ska veta bäst och ha stenkoll på sina hundar och veta vad de kommer att passa för och till vilken sorts människa.
Uppfödaren som är insatt har ju mkt enklare att ställa rätt frågor till den eventuelle valpköparen för att se om det blir rätt eller om den ska hänvisa till någon annan ras som kan passa bättre.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Problemet är att man kan tycka hur mycket som helst att det är uppfödarens ansvar - det är ändå hundköparen som får leva med sitt misstag om det blir fel. Många "uppfödare" är dessutom lika okunniga som många hundköpare.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Problemet är att man kan tycka hur mycket som helst att det är uppfödarens ansvar - det är ändå hundköparen som får leva med sitt misstag om det blir fel. Många "uppfödare" är dessutom lika okunniga som många hundköpare.

Då ska man inte få vara uppfödare om man inte kan mer.
Än mindre ska man få vara medlem i en sk seriös organisation som SKK.
För vet man inte vad man sysslar med kan man inte kallas seriös.
Uppfödarna förväntas vara proffsen och ha de flesta svaren.

Det är ju som att man ska behöva dubbelkolla läkaren för att se om den ställer rätt diagnos.
Det är inte rimligt att man ska behöva vara hundexpert, veterinär, läkare, medicinteknisk ingengör, bilmekaniker, mjölkbonde, spannmålsbonde osv osv för att man ska minska riskerna att göra misstag.
Man måste ju kunna lita på de som förväntas kunna sitt arbete.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jag håller faktiskt med pulkaskurk här. Och det är därför det är så otroligt viktigt att vända sig till en seriös erfaren uppfödare för att få den support man behöver som valpköpare. Det är väl sällan det stödet kan ges av blandisuppfödare som ofta inte ens vet vilka egenskaper de olika valparna i samma kull kan tänkas få.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Men det är inte olagligt att sälja en vallidiot till en soffpotatis-ägare. Det är inte olagligt att sälja en skarp hund till en okunnig barnfamilj. Tyvärr. Det enda sättet att hindra oseriösa uppfödare är att inte köpa valp från dem, och det enda sättet att undvika att göra det är att utbilda sig själv. Och en del av den utbildningen ligger i att inte svälja allt man hör med hull och hår - "blandisar är friskare", "blandisuppfödare är minst lika seriösa som renrasuppfödare", "renrasuppfödare bryr sig bara om utseendet" osv osv osv. Man ska inte fortsätta att sprida rena falsarier, utan istället lägga lite tid på att lära sig hur det verkligen är så att man kan bemöta sådana påståenden istället.

Det blir knepigt när du jämför med läkare - en läkare har genomgått en lång och grundlig utbildning under flera år. Uppfödare kan du bli utan en enda timmes utbildning, om du vill. Du kan kalla dig uppfödare utan att ens ha ett kennelnamn.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Då är det kanske dags att folk som är insatta i ämnet att göra något åt problemen?

Det är ju tex inte omöjligt att få igenom att vem som helst inte ska få avla hundar om någon tar upp frågan, det är inte omöjligt att SKK sätter betydligt hårdare krav på sina uppfödare, det är inte omöjligt att SKK gör bättre reklam och visar fördelarna med att köpa en hund från "godkänd" uppfödare osv.

SKK vet man ju knappt inte ens att de finns liksom, än mindre vad de egentligen gör och är till för..
Om man nu inte är insatt i hundvärlden.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Många av skillnaderna mellan olika raser handlar om insidan på hunden, inte utsidan.

Ja, och det tycker du att det behövs så många olika insidor för att roa oss ?

Vad man tycker och hur det ser ut är ju två helt olika saker....golden retriver ex, HUR många använder hunden till det den är avlad för ?
Pudeln,labradoren, cockern, schäfern, vinthundarna , terrierna , and so on ...
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Du har fel angående att inte alla DSG-uppfödare röntgar sina hundar. DSG ingår sedan 2010 i SKKs hälsoprogram avseende känd höftledstatus. Om inte föräldradjuren har känd höftledsstatus får valparna inte registreras hos SKK.

Köpte du din hund tidigare än 2010 fanns det nog ett fåtal uppfödare som inte röntgade men de allra flesta gjorde det redan då. Och som sagt, idag gör ALLA det.

min är född 2005 :)..då var det som du säger inte alla som röntgade
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

.golden retriver ex, HUR många använder hunden till det den är avlad för ?
Pudeln,labradoren, cockern, schäfern, vinthundarna , terrierna , and so on ...

Svaret på alla raserna är - alldeles för få! Men dom som gör det har en otrolig lycka och nytta av sin hund, och dom flesta hittar "sin" ras och byter sällan.

Ang vinthundarna så är givetvis deras jaktsätt förbjudet i Sverige, men många tävlar och tränar jakt på konstgjort vis i form av att jaga platspåsar på äng och rundbana. Det är inte i närheten av riktig jakt, och jag tror inte många av dom hundar som springer efter påsar i Sverige hade hållit på jakterna i ursprungsländerna. Men det är priset raserna får betala när vi tar dom ifrån det som är ämnade att göra. Samma med retrievers, här springer dom flesta och hämtar sandpåsar och tinade, döda fåglar men inte många hade klarat av en riktig godsjakt som dom är framavlade för ursprungligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

ja då kan man ju undra varför det finns så många olika raser med så många olika utseenden då....om det inte är för att kunna tillfredsställa köparens önskemål :cautious:

Det är alldeles för många som köper en viss ras eller blandras på grund av utseendet och det gynnar avel av mindre hälsosamma raser och blandraser samt leder till att en folk köper sig hundar de inte klarar av.

Sorglig tycker jag är att det är att det även leder till att raser i princip alla bruksraser splittras i en arbetade variant och en utställningsvariant som ofta utges för att vara en bra "sällskapshund".

Utseendet var viktigt för mig när jag valde ras men absolut viktigast var insidan. Jag ville ha en hund av vallhundstyp, inte för att jag har några får att valla utan för att jag gillar deras lättlärdhet, kvickhet och förarvekhet. Mitt krav på utseendet var rasen skulle se ut som en hund (enligt mig), dvs. inga stora fysiska "mutationer" som korta ben, intryckt näsa, mycket hud osv. helst inte ens hängande öron.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Ja, och det tycker du att det behövs så många olika insidor för att roa oss ?

Vad man tycker och hur det ser ut är ju två helt olika saker....golden retriver ex, HUR många använder hunden till det den är avlad för ?
Pudeln,labradoren, cockern, schäfern, vinthundarna , terrierna , and so on ...

Men om du nu tycker att det räcker och blir över med de raser som finns så finns det ju ingen anledning till att skapa fler (blandraser)?

Och visst behövs det flera olika insidor för att "roa oss". Annars hade det ju inte funkat att ha hunden till olika områden. Att många av de arbetande raserna har en lightvariant (uts.) och en arbetande variant är dock tråkigt. Speciellt när hälsan får sätta till.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Ja, och det tycker du att det behövs så många olika insidor för att roa oss ?

Vad man tycker och hur det ser ut är ju två helt olika saker....golden retriver ex, HUR många använder hunden till det den är avlad för ?
Pudeln,labradoren, cockern, schäfern, vinthundarna , terrierna , and so on ...

Vadå behövs? De finns ju där, och de har olika karaktär. Varför finns det fjordhästar, travhästar, fullblod? Därför att de en gång har fyllt ett specifikt syfte. En del lyckligt lottade hundar får fortfarande göra det de är avlade för att göra, även om det kanske är i bearbetad form för en del. Terriers, schäfer, labrador, cocker, vinthundar - ja, nog gör många av dem det de är avlade för! Och tur är ju det! Det är ju när de INTE får göra vad de är avlade för som problem uppkommer.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Men om du nu tycker att det räcker och blir över med de raser som finns så finns det ju ingen anledning till att skapa fler (blandraser)?

Och visst behövs det flera olika insidor för att "roa oss". Annars hade det ju inte funkat att ha hunden till olika områden. Att många av de arbetande raserna har en lightvariant (uts.) och en arbetande variant är dock tråkigt. Speciellt när hälsan får sätta till.


det har jag inte skrivit , utan att folk köper hund efter ett utseende dom gillar och inte egenskaper
De allra allra flesta har inte sin hund "till något"
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Vadå behövs? De finns ju där, och de har olika karaktär. Varför finns det fjordhästar, travhästar, fullblod? Därför att de en gång har fyllt ett specifikt syfte. En del lyckligt lottade hundar får fortfarande göra det de är avlade för att göra, även om det kanske är i bearbetad form för en del. Terriers, schäfer, labrador, cocker, vinthundar - ja, nog gör många av dem det de är avlade för! Och tur är ju det! Det är ju när de INTE får göra vad de är avlade för som problem uppkommer.

Ja, och var det inte det jag sa då ??
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Nej, du sa att olika insidor finns för att "roa oss". Det är inte sant. Att hundraser är olika beror på att de har olika syften. Att hundars UTSEENDEN är olika har nog till viss del att göra med att vi ska roas, men också utseendet har ibland en historisk förklaring.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 169
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp