Bukefalos 28 år!

hur ska jag göra?

Fibusen

Trådstartare
ska börja med körgjord på min 1 ½ åring nu,men vet inte hur jag ska göra för att det ska bli på bästa sätt..:confused:

han är lugn för övrigt,har hafft täckesgjord på sig,utan problem..

frågan är om jag ska göra som jag brukar,bara lägga på det (försiktigt) men samtidigt
låtsas och hantera han som om vi har gjort det fleeera gånger tidigare,har gjort så med både täcken,lastning och träns m.m.
ELLER om jag ska verkligen ta det försiktigt och verkligen visa att det ÄR första gången...

nu blir det ju lite mer när det kommer en gjord som ska sättas runt magen,kanske dumt att slänga på den bara,som om man har gjort det flera gånger tidigare,men samtidigt så är det ju så vi har tränat förut...han kollar väldigt mycket på kropsspråk,och blir lite orolig ifall han ser att man tvekar lite...så när man jobbar med han så lär man verkligen tänka: det här är ju ingenting,det har vi gjort massa gånger förut! men samtidigt så vill jag ju att det ska gå lika bra som tidigare... usch,nu velar jag verkligen...

hur mkt har era hästar regerat när dom fick gjord för första gången??
 
Sv: hur ska jag göra?

Jag lade bara på den som om inget hänt, men var hela tiden observant på hästens reaktioner. Elvira sade ingenting alls! :)

När jag spände gjorden lade jag den bara emot och drog till den låg helt an mot buken, men utan att strama alls.
I början när jag drog ytterligare något hål så visade hon visst obehag och gick något steg bakåt, men efter att ha haft gjorden på under några promenader så slutade hon bry sig om det också.

Nu kan jag spänna både gjord och sadel normalt hårt.

Så, lägg på gjorden utan att spänna hårt, ut och rör på hästen några gånger så och avancera sedan vartefter hästen är med på noterna.:)
 
Sv: hur ska jag göra?

jo,det är så jag arbetat tidigare,som att inget hade hänt,men samtidigt kollade av hästen hela tiden.. så jag tror jag kör på det igen! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 393
Senast: SiZo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp