Bukefalos 28 år!

Hur ska man göra för att få äta?

feel

Trådstartare
Min dotter är 15 månader och helt hopplös när jag sätter mig för att äta. Jag har försökt med att äta tillsammans med henne, men hon ska bara ha det jag sätter i munnen. Har henne i hennes matstol bredvid mig, men hon bara skriker efter min mat (fast hon har egen likadan mat), har provat ge henne annat gott medans jag äter, ha henne på golvet med massa roliga saker men inget hjälper. Hon gallskriker konstant tills jag har ätit färdigt. Har försökt säga åt henne att mamma också måste få äta.

Detta har resulterat i att jag inte äter, orkar helt enkelt inte med traumat som uppstår. Jag äter middag när hennes pappa är hemma och kvällsfika när hon sover. Vad gör man? Börjar känna mig lite smal, sur och desperat...
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Min dotter är 15 månader och helt hopplös när jag sätter mig för att äta. Jag har försökt med att äta tillsammans med henne, men hon ska bara ha det jag sätter i munnen. Har henne i hennes matstol bredvid mig, men hon bara skriker efter min mat (fast hon har egen likadan mat), har provat ge henne annat gott medans jag äter, ha henne på golvet med massa roliga saker men inget hjälper. Hon gallskriker konstant tills jag har ätit färdigt. Har försökt säga åt henne att mamma också måste få äta.

Detta har resulterat i att jag inte äter, orkar helt enkelt inte med traumat som uppstår. Jag äter middag när hennes pappa är hemma och kvällsfika när hon sover. Vad gör man? Börjar känna mig lite smal, sur och desperat...

Du äter trots att hon skriker. Du bestämmer.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Kan du inte äta när hon sovet middag?

Jag hade dock ätit trots skrikandet, det är ju något barnet helt enkelt får lära sig att leva med - mamma måste också äta. Investera i öronproppar så det blir lite mer uthärdligt?
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Ge barnet mat. Slå på Tv: datorn surfplattan.

Ät.

Testa med tele tubbies.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Tack!
Vissa saker är så komplicerade som man gör dem till. Att ett barn skriker är inte farligt, om orsaken uppenbarligen inte är det.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Du äter trots att hon skriker. Du bestämmer.

Så jobbigt men så enkellt..

TS

Jag ar haft samma bekymmer med sonen när han va runt året. Det ger sej men man får vara envis och hitta på trix för att kollra bort dem. Exempelvis mata varandra som någon sa;)
Men låt inte barnet styra dina mattider!
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Hur fungerar det om du har henne i knät och ni båda äter från din tallrik?
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Du äter trots att hon skriker. Du bestämmer.

Min tolkning var att TS inte lyckas äta när barnet skriker för att matron blir så usel. Jag tror inte att jag hade klarat av att äta med ett skrikande barn. på grund av stresskänslor. Som jag ser det är det en helt annan fråga än frågan om vem som "bestämmer" och strategierna blir andra än om det bara handlar att hamra in att den vuxne har makten.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Ge barnet mat. Slå på Tv: datorn surfplattan.

Ät.

Testa med tele tubbies.

Den funkade för mig/oss! Fast vi tittade på Babblarna och hundmatsreklam på Youtube. Nu är dottern 18 månader och vi kan sitta vid matbordet som vanligt folk igen.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Byt tallrikarna. Du har hennes tallrik framför dig och hon har din. Du ger henne mat från det som hon tror är din tallrik och så äter du från det hon tror är hennes tallrik. Det borde bli tyst då eftersom hon tror att hon äter din mat.....
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Hade samma problem med min dotter vid den ålder ett tag.

Att sitta och äta fast hon skriker funkade inte på mig, jag har kort stubin och blev helt enkelt frustrerad när jag inte fick matro och det är vi uppväxta med att vid matbordet skall det vara lugn och ro punkt slut så jag blev bara arg till slut för att det var ett jävla liv vid maten.

Men jag testade att låta min dotter lägga upp hennes mat och min på tallrikarna och att hon fick vara med att bestämma lite hur mycket det skulle vara och så sedan fick hon mata mig medans jag matade henne och det funkade efter ett tag. Kanske tog två veckor sedan hade hon tröttnat att mata mamma hela tiden så hon började äta själv och sket i vad jag gjorde.

Fast hon blev himla bestämd att ingen annan än hon skulle lägga upp sin egna mat och det är hon än i dag men så länge hon äter så spelar det ingen roll för oss :D
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Min tolkning var att TS inte lyckas äta när barnet skriker för att matron blir så usel. Jag tror inte att jag hade klarat av att äta med ett skrikande barn. på grund av stresskänslor. Som jag ser det är det en helt annan fråga än frågan om vem som "bestämmer" och strategierna blir andra än om det bara handlar att hamra in att den vuxne har makten.

Jag tror att det är viktigt för barnen att vi visar att vi bestämmer. Ett barn utmanar ju sina föräldrar hela tiden för att testa om vi är bra ledare. Är man inte det blir de otrygga. Barn som bestämmer i en familj mår inte bra.

Dessutom ser jag det inte som en manifestation att den vuxna bestämmer allt, utan TS bestämmer över sin mat. Jämför med att det var hennes arbetskamrat som skrek varje gång hon försökte äta. OM hon ändå åt, och ignorerade protesterna, är det en manifestation att TS bestämmer över sin arbetskamrat? Nej, men att hon bestämmer över sin mat.

Och JA, visst tusan är det jobbigt att äta om barnet skriker. Men barnskrik är en naturlig del av ett liv med barn, så pallar man inte det blir livet ganska svårt. Öronproppar och äta snabbt skule jag rekommendera, men att vara konsekvent och visa att; NÄ, min mat, jag bestämer över den.

Om man är konsekvent så slutar nog barnet skrika efter några gånger (hur lång tid det tar beror på barnets envishet). OM man ska sluta göra allt som barnen protesterar mot när de är i den åldern, då har man snart en helt ohållbar situatiuon. Kanske skriker den när mamma ska kissa, köra bil, står på ett visst ställe, pratar med pappa, you name it.

Tycker du att barnet SKA ha makten över sin mammas mat?
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Jag tror att det är viktigt för barnen att vi visar att vi bestämmer. Ett barn utmanar ju sina föräldrar hela tiden för att testa om vi är bra ledare. Är man inte det blir de otrygga. Barn som bestämmer i en familj mår inte bra.

Jag resonerar inte alls så med så små barn. Jag ser hellre att man väljer sina strider till det som verkligen är viktigt. Det är ju oftast väldigt korta perioder det handlar om, när barnet är otryggt/i en utvecklingsperiod där det händer mycket i kropp och själ och man behöver hitta en kompromiss. Vi är ju vuxna så det är betydligt lättare att hitta en vettig lösning än det är för ett barn.

Jag hade som tidigare sagt provat att ha barnet i knät och ätit från samma tallrik under en period. Det hade inte stört mig nämnvärt och det hade varit värt den kompromissen från min sida för att få matro. Sedan hade jag väl försökt leka fram någon utflyktssituation el. leka restaurang där barnet fått fördela maten på olika tallrikar etc. och förhoppningsvis hade det börjat fungera bättre.

Mina tjejer hade en kort period då de blev fullkomligt otröstliga då jag gick på toaletten (trots att de självklart var med i badrummet). Det tog ngn månad av att bajsa med två småbarn i famnen (det går men är väl inte direkt optimalt när det är torkningsdags:o) och sedan var det ett icke-problem.

Strider jag väljer att ta är sådana som att vara snäll mot djur, inte slåss, inte springa ut framför bilar etc.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Tycker du att barnet SKA ha makten över sin mammas mat?

Jag hade överhuvudtaget inte tolkat situationen som en maktkamp. Jag ser alltså frågan som felaktigt ställd, eller som ett försök från din sida att tvinga in mig på en planhalva där jag inte vill vara.

Mina funderingar liknar mer Sars, förutom att jag tyvärr inte riktigt står ut med att äta från samma tallrik som någon annan, så jag hade fått hitta på en modifierad variant av den lösning hon föreslår.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Byt tallrikarna. Du har hennes tallrik framför dig och hon har din. Du ger henne mat från det som hon tror är din tallrik och så äter du från det hon tror är hennes tallrik. Det borde bli tyst då eftersom hon tror att hon äter din mat.....

Eller ät helt enkelt från samma tallrik? Äta med skrikande barn och öronproppar låter som en hemsk måltid, tycker jag.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Jag tror det ärmycket viktigare att visa barn att de blir lyssnade på, än att vuxna bestämmer. Vi vuxna bestämmer så otroligt mycket ändå, tror inte det kan undgå något barn.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Jag förstår hur du tänker. Jag väljer också mina strider. Är inte alls kompromisslös och ser upfostran som maktkamp, men jag tolkade TSs dotters beteende som ett test.

Ett exempel jag ofta ser på detta är när barn i 2-4-års åldern börjar domdera med sina föräldrar var de ska sitta; "Mamma ska inte sitta där, det är MIN plats!"

Visst, det är inte viktigt för mamma var hon sitter, men det blir ohållbart, för byter mamma plats, då duger inte det heller; "NEJ, mamma sitta HÄR!", så sätter sig mamma där, men det är inte bra det heller. Mamma är frustrerad, barnet är frustrerat.

Mina barn har försökt sig på det, och jag konstaterar kallt "Jag bestämmer var jag sitter". Klart. Och då kanske barnet skriker, första och andra ggn, sen lär de sig att mamma har en egen vilja och som inte styrs av barnet. Samma med maten, tänkte jag.

Hänger du med?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 635
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 539
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 340
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp