Bukefalos 28 år!

Hur ska man göra för att få äta?

Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Jag har heller aldrig skrivit att så små barn testar gränser..
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Nä, det är det inte. Ett litet barn kan använda sin gråt för att försöka styra (bestämma) sin förälders handlingar. Tex för att få maten.

Testa gränser är ju att medvetet testa vad eller hur mycket jag kan göra utan att föräldern säger ifrån. Alltså mer i trotsåldern.

Det är ju en milsvid skillnad..
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Och jag har ALDRIG skrivit att de handlar om maktspel eller manipulation, bara att de KAN och FÖRSÖKER påverka. I detta fallet att få maten.

Tycker det har blivit en väldigt trist och ledsam diskussion faktiskt.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Kan du se att dessa dina båda påståenden går på tvärs med varandra?


Ett litet barn kan använda sin gråt för att försöka styra (bestämma) sin förälders handlingar.

Och jag har ALDRIG skrivit att de handlar om maktspel eller manipulation, bara att de KAN och FÖRSÖKER påverka. I detta fallet att få maten.

Om du inte kan se och förstå det så är det orsaken till varför den här tråden har hamnat på avdelningen "kritisera varandra".
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Tycker det har blivit en väldigt trist och ledsam diskussion faktiskt.

Vad jag tycker är lite underligt är att du, sedan du mött invändningar, har så destruktiva diskussionsstrategier. Jag orkar inte läsa hela tråden noga nu, men jag tänker på fyra olika sorters inlägg som jag tycker återkommer rätt ofta från ditt håll är att du
- säger "det har jag aldrig sagt" utan att förklara vad du faktiskt menar
- gör ganska långsökta tolkningar av vad andra skriver och ställer dem/oss till svars för dem (för dina tolkningar, alltså)
- uppmanar andra i auktoritära ordalag att svara på din frågor (eller sätter Punkt för vissa delar av diskussionen)
- åberopar auktoriteter samt kräver "källor" när folk bara skriver sina åsikter.

Om du nu ser dig så missförstådd, varför förklarar du inte hur du menar då? Jag skulle enbart bli glad om jag fick klart för mig att du inte alls tänker så som jag uppfattar att du gör.

Mot bakgrund av hur jag uppfattar dina åsikter, samt ett par andra skribenters åsikter som verkar likartade, är det onekligen en smula talande att det här mönstret dessutom i hyfsat hög grad går igen hos de skribenterna. Det var därför jag delvis förväxlade dig med en annan användare förut.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Vad jag tycker är lite underligt är att du, sedan du mött invändningar, har så destruktiva diskussionsstrategier. Jag orkar inte läsa hela tråden noga nu, men jag tänker på fyra olika sorters inlägg som jag tycker återkommer rätt ofta från ditt håll är att du
- säger "det har jag aldrig sagt" utan att förklara vad du faktiskt menar
- gör ganska långsökta tolkningar av vad andra skriver och ställer dem/oss till svars för dem (för dina tolkningar, alltså)
- uppmanar andra i auktoritära ordalag att svara på din frågor (eller sätter Punkt för vissa delar av diskussionen)
- åberopar auktoriteter samt kräver "källor" när folk bara skriver sina åsikter.

Om du nu ser dig så missförstådd, varför förklarar du inte hur du menar då? Jag skulle enbart bli glad om jag fick klart för mig att du inte alls tänker så som jag uppfattar att du gör. .

Men du, jag kan nog hitta ett par svar där jag blivit missförstådd och feltolkad, men förklarar vad jag menar.

Typ:

För övrigt har jag inte någonstans skrivit att han testar gränser, det är något helt annat.

Inte heller har jag påstått att han har någon uppfattning om vad bestämmande är. Det jag försökt få fram är att man inte alltid kan göra allt för att undvika gråt och skrik, vissa saker måste bara göras trots protester.

Och var har jag skrivit att det är förnekande och ignorerande som utvecklar jaget och självbestämmandet? Att testa gränser, trotsa och protestera är det.

1. När jag skrev om att slå knut på sig själv så står det klart och tydligt att de handlar om ÄLDRE BARN. Inte 15-månaders. Läs om!

2. Tror du på fullt allvar jag låter bli att ge nappflaskan? Det som var poängen var att visa att forskningen givit stöd åt att barn redan vid 8-9 månader kan använda gråten som ett redskap att styra.
Du och flera andra har hävdat att en 15-månaders inte är kapabel till det.

Men vem har sagt nåt om maktspel? Inte jag.

Det klart det är kommunikation, vem har sagt nåt annat? Ett hungrigt barn kommunicerar till den vuxne, via sin gråt, att nu är jag hungrig, ge mig mat.

Och jag säger det igen, den enda poängen jag velat ha fram är att de visst kan styra andras handlingar, man får ju förmoda att den vuxne ger bebisen mat när den skriker.

Tror du jag menar att de medvetet styr och ställer bara för styrandets skull? Det jag har svarat på, och det är sista gången jag säger det nu, är att ett litet barn visst kan använda gråten för att påverka/styra andras handlingar. Som att ge mig mat nu. Du ger förhoppningsvis bebisen maten, alltså har den påverkat ditt handlande.

Känns som en ganska tråkig diskussionsstrategi att enbart kritisera min debattteknik istället för att svara på de motfrågor jag ställt.

Jag har skrivit ett antal frågor till dig som enbart bemöts med kritik på min stil och massa antaganden om mig som pedagog. Blir lätt att tro att du inte har något bra svar, men jag försöker igen:

Hur kan du veta hur jag bemöter barn bara för att jag råkar hävda att de visst är kompetenta att styra sin omgivning?

Och du hävdar alltså att de inte kan styra andras handlande?
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Kan du se att dessa dina båda påståenden går på tvärs med varandra?






Om du inte kan se och förstå det så är det orsaken till varför den här tråden har hamnat på avdelningen "kritisera varandra".

Nej, det kan jag inte. För mig är det varken maktspel eller manipulation att ett barn genom sin gråt försöker förmå föräldern att ge barnet mat.

Är det det hos dig menar du?
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Nej, det kan jag inte. För mig är det varken maktspel eller manipulation att ett barn genom sin gråt försöker förmå föräldern att ge barnet mat.

Är det det hos dig menar du?

Det som du missar är att barnet vill bara ha maten/purén och skiter faktiskt högaktningsfullt i vad föräldern gör.
Barnet vill ha objektet och bryr sig faktiskt inte om hur det sker.
Det hela har ingenting med föräldern att göra.

Du är alldeles för för centrerad till vilken påverkan barnets önskan har på omgivningen.
Något som barnet för sin del inte har en tanke på.
Sådana tankar klarar barn inte av att tänka förrän uppåt 3-årsåldern.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Jag gjorde så här:

Förberedde mat kvällen innan

Försökte äta när hon sov middag

Gav henne det hon ville ha från min tallrik


JAg var usel på att laga mat till mig själv med barn på armen, så det var antingen förberedelser eller mackor. Macka var perfekt att ta med ut, tillsammans med en bra bok, så kunde jag äta och läsa medan hon sov i vagnen.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Känns som en ganska tråkig diskussionsstrategi att enbart kritisera min debattteknik istället för att svara på de motfrågor jag ställt.

Hur kan du veta hur jag bemöter barn bara för att jag råkar hävda att de visst är kompetenta att styra sin omgivning?

Och du hävdar alltså att de inte kan styra andras handlande?

Dina motfrågor är till väldigt stor del frågor av ett slag som jag inte ens uppfattar som frågor, eller på sin höjd retoriska. Där jag uppenbarligen gång på gång missförstår vad du menar, men du vill ändå inte förklara. Snart sagt varje ord i det du citerar av dina egna inlägg faller in under de där punkterna ovan. Jag begriper inte varför du inte vill förklara hur du menar, med tanke på hur upprörd du blir när du blir feltolkad. :confused:

Jag har inte påstått att jag vet hur du bemöter barn, den känsla jag utifrån dina inlägg har kring saken är dock inte särskilt positiv. Om du tex pratar med barn som med mig, skulle jag inte bli så glad om du var mina barns lärare. Om du verkligen tror att min känsla enbart grundar sig i en av de saker du skrivit, så vet jag inte vad jag ska göra för att förklara.

Om en femtonmånaders bebis skriker efter mammans potatis, nappflaskan, nallen, snuttefilten, den elektriska grilltändaren eller valfritt lämpligt eller olämpligt föremål, och vi då ger barnet saken ifråga, så har barnet inte styrt vårt handlande. Barnet har uttryckt en vilja att få något. Vi har gjort barnet till viljes eller inte. Frågan är alltså felaktigt ställd.

Precis som jag inte styr min mans handlande om jag ber honom ha middagen klar när jag kommer från stallet. Han vet mitt önskemål, han hanterar det själv efter sina egna prioriteringar (ja, och så är vi ju vuxna så vi resonerar ju lite mer än vad femtonmånadersskruttet gör). Har han middagen klar är det för att han valde det, inte för att jag styrde honom.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Nu måste jag få undra när du anser att någon är styrd av en annan människa i såfall ? Enligt ditt resonemang så kan jag inte se att man i något fall gör något annat än just VÄLJER att vara någon till lags. Det är ju i så fall jättevackert och fint
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Nä, jag vet helt ärligt inte vad det är du vill att jag ska förklara heller.

Om en femtonmånaders bebis skriker efter mammans potatis, nappflaskan, nallen, snuttefilten, den elektriska grilltändaren eller valfritt lämpligt eller olämpligt föremål, och vi då ger barnet saken ifråga, så har barnet inte styrt vårt handlande.

Det där begriper jag inte alls hur du får till. Du har handlat utifrån barnets vilja. Eller?

Men jag tror helt enkelt inte vi kommer längre. Jag har mitt synsätt, du ditt. I efterhand borde jag varit klokare, och likt de användare vars PM jag fått inte gett mig in i någon diskussion överhuvudtaget.

Jag lämnar tråden och lägger min energi på min bebis. Måste ju se till att han inte sitter och smider planer på nåt världsherravälde.

Trevlig kväll!
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Det där beror väl på varför man ger saken till barnet.
a) för att man inte orkar lyssna på barnets skrik
b) för att man inte vill se sitt barn gråta
c) för att man vill vara till lags
d) för att man tycker att barnet ska få allt den vill
e) för att man vill att barnet ska vara glad mest hela tiden
f) för att man tycker att det inte spelar någon roll
g) för att man anser att barnet behöver saken i fråga
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Min lille börjar låta så fort han ser fruktpureburken. Är inte det ett försök att få mig att ge honom fruktpure så får du gärna förklara vad det är?

Jag skulle tro att det är ett försök att få fruktpuré i första hand, inte i första hand ett försök att låta hans vilja bestämma över din. Målet är fruktpuré, inte maktkamp eller manipulation.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Men det är väl klart att det är så. Ingen här tror att barnet vill ha purén bara för att styra över mamma (aha! nu ska jag manipulera mamma/ta över världen). Dock lär ju sig barnet hur det får det det vill
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Eftersom fruktpureburken knappast är framme förrän den ska ätas så borde det ju inte vara ett problem.

Barnet ser burken, börjar gråta för att få - ska man då ställa undan burken igen för att "barnet inte ska lära sig hur man får det man vill?" Det vore ju tortyr - och obegripligt för barnet.

Man låter naturligtvis bli att visa burken förrän den ska ätas, och om barnet då börjar gråta konstaterar man att gråt är barnets sätt att uttrycka sin vilja och sen matar man.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Nu måste jag få undra när du anser att någon är styrd av en annan människa i såfall ? Enligt ditt resonemang så kan jag inte se att man i något fall gör något annat än just VÄLJER att vara någon till lags. Det är ju i så fall jättevackert och fint

Nu tycker jag inte att vi ska fördjupa oss alltför mycket i frågan om den fria viljan, men nog tycker jag att man ungefärligen kan avgöra om en person styr ens handlingar eller genom att fundera på typ maktförhållandet mellan personerna, vilka repressalier om några som kan bli aktuella etc samt i rätt hög grad avsikten hos den som vill ha något. Är mitt syfte med att be min man laga middag åt mig att bestämma/styra över honom eller att jag vill ha mat?

När det gäller det där femtonmånadersknyttet så tror jag att syftet med att skrika när han/hon ser mammans mat/nappflaskan/fruktpurén är att han/hon vill ha det goda. Inte att bestämma över sin mamma. Om mamman ändå känner sig bestämd över, ser jag det som hennes problem.

Din fråga antyder ju nästan att du saknar erfarenhet av relationer som präglas av frivillighet, vilket är sorgligt att läsa.
 
Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Men, vem skulle göra så:confused: Jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra. Vi har bara konstaterat att barnet visar sin vilja genom att t.ex. gråta. Barnet gråter inte av hunger/smärta, utan för att den vill ha.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 634
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 340
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 736
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 169
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp