Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag ska INTE skjuta vargen, men jag vill veta vad det är för djur som jagar mina hästar.

Det förstår jag, och jag är också nyfiken.

Är det varg så lovar jag att länsstyrelsen ska få veta att jag inte är glad åt att behöva betala veterinärräkningar åt statens vargar.

Men det tycker jag är en lite märklig attityd. Bor man på landet är vilda djur något man får acceptera, det är väl därför du bor där? Varför anser du att vargarna är statens?

Att hästarna springer omkring i hagen kan ju ha tusen orsaker, enkom en annan häst kan vara nog för att de ska börja fara runt, eller lågt flygande helikopter, lo eller något annat. Hade de varit mina hade jag stängt i dem i boxarna tillfälligt.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vart ska man flytat hästarna? En varg går mellan 3-5mil/dag.. Enda stället jagkan ha dom är inne.. Och det får jag ju inte enl djurskyddslagen.. Jag har ju flera djur. Höns och gäss också, likaså med dom.. Jagkan ju ha dom inne.. Men det är ju inte så nällt mot djurena heller..

Jag har ju min hästar i samma län som du, och de går inte i hage om det finns risk för att de blir jagade eller går bärsärk av annan anledning. Då får de stå inne tills exempelvis rovdjursexpert har varit ute och kollat om det verkligen rör sig om en vargattack. Säkrast borde vara att flytta dem till en anläggning. Minimal risk att det stryker omkring vare sig vargar eller jagande hundar där det är många människor i rörelse.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nej, vi vet det sedan tidigare. Det var bara en tidsfråga innan du skulle uppvigla till jaktbrott. Är det så fysiskt upphetsande att skjuta varg? Själv hade jag flyttat på hästarna tills det var uppdagat vad som låg bakom attacken. Det låter som sagt var inte som varg.

Suck, vad får du allt ifrån. Jag har inte ens en bössa så du kan sluta fantisera om att jag skulle få någon kick av att skjuta en varg. Jag skrev ju i ett inlägg tidigare att det inte var jag som skulle sitta i tornet.
Din slutledningsförmåga verkar inte vara alltför imponerande.


Sen att bara flytta hästarna. Hur lätt tror du det är ifall man bor ute i skogen. Vargen hade ju setts 1,5 mil bort så man lär behöva flytta dem ganska långt för att hitta en säker plats.

Gäller det mina hästars liv så tycker jag att det är ett lätt val. Jag tror faktiskt att de flesta djurägare skulle resonera likadant ifall de fick en 'galen' varg som granne. Är det en hund som gjort detta mot mina djur så gäller givetvis samma sak som ifall det var en varg.

Ifall du läst vad TS skrivit så har TS förlorat ett föl till detta djur.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Är det varg så lovar jag att länsstyrelsen ska få veta att jag inte är glad åt att behöva betala veterinärräkningar åt statens vargar.

:confused: Är det inte så att du betalar veterinärräkningar för dina egna djur?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men det tycker jag är en lite märklig attityd. Bor man på landet är vilda djur något man får acceptera, det är väl därför du bor där? Varför anser du att vargarna är statens?

Att hästarna springer omkring i hagen kan ju ha tusen orsaker, enkom en annan häst kan vara nog för att de ska börja fara runt, eller lågt flygande helikopter, lo eller något annat. Hade de varit mina hade jag stängt i dem i boxarna tillfälligt.

Ja vilda djur får finnas, men dom ska ge Fan i mina djur.. Allra helst såna som är så pass stora.. Jag bor inte på landet för att det är gulligt med hjortar och rådjur som går på gärdena. Eller ha en räv eller varg smygandes runt knuten.

Vem inplanterade vargen?

Den har funnits, den har minskat i antal sen tas det in flera, av vem? Jag har inte gjort det..

Jag lever på landet för att jag trivs med att inte ha massor med folk omkring mig. För att jag tycker om lugnet, för att jag tycker om friheten.

Jag accepterar att räven letar efter mina höns, jag accepterar att grävlingen letar efter dom med och att höken letar mat från luften. Men jag accepterar INTE att någons hundjävel eller vargen är här och jagar mina hästar så att det kostar mig 10 000tals kronor.. En höna kan kosta en 100lapp.. JAG ska väl inte behöva lida ekonomiskt för att vilda djur ska jaga runt på mina djur på MIN mark? Jag äger marken dom går på..

Helikopter är det inte. Övningsflygningen från Kvarn utanför Linköping går nämligen precis över hästhagen..

Gris är det inte, det är dom vana vid..

Hjort och rådjur är det inte, dom går i och utanför hagen.

Fåglar är det inte, det brukar gå ett tranpar i hagen på våren med.

Älg är det inte, det brukar gå strax utanför hagen varje sommarkväll.

Trafik är det inte, det bryr dom sig inte om.

Grannens kor är det inte, dom är hästarna iofs rädda för, men kossorna är 20 och 21 år gamla och går inte mer än nödvändigt, ffa så pass sakta att man lätt går i fatt dom.. Dom har inte heller varit på rymmen eftersom dom av slöhet inte skulle gå ifrån hagen med mat och ännu mindre lyckats passera grannens fönster i snigelfart obemärkta..:eek:

Det enda de två ardennrarna reagerar på är just hunddjur.. Uppfödaren har en hund som gärna har nafsat till dom i bakhaserna så det är det enda dom reagerar på.. Iofs en bil som inte brukar stå där den brukar kan dom ju reagera på. Som vid älgjakten stod det en bil parkerad utmed vägen på en skogsväg. Man såg den på långt håll och hästarna var livrädda. Men en bil går inte med fötterna på rad, tuggar gips eller jagar hästar obemärkt heller..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

*KNAPP LÅN*


Jag länkar till en sida där det står lite om vargangrepp, Lite om hur man skiljer på varg och andra rovdjur mm. Sidan är helt faktabaserad, så det är inte vinklat åt vare sig ena eller andra hållet.

Varnar lite för hemska bilder.
http://www.vargfakta.se/sida-om-vargangrepp/om-vargangrepp/

Som ni kan se på sidan så har en varg angripit en stor älg så ja, vargar kan även angripa större djur som älgar, hästar och nötkreatur, än så länge inte vanligt.

Jag kan tipsa er alla att läsa lite runt på http://www.vargfakta.se/ Men helst då på sidan om vargangrepp.

Sidan tar hål på en del myter om vargen och jägaren.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

JAG ska väl inte behöva lida ekonomiskt för att vilda djur ska jaga runt på mina djur på MIN mark? Jag äger marken dom går på..

Sorry, men i det hänseendet äger du inte marken, du lånar den, ockuperar den.
Det är ditt val att sätta ut tamdjur på den, att du inte skyddar de från att gå in i dina hagar så är problemet ditt, inte de vilda djurens.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag har ju min hästar i samma län som du, och de går inte i hage om det finns risk för att de blir jagade eller går bärsärk av annan anledning. Då får de stå inne tills exempelvis rovdjursexpert har varit ute och kollat om det verkligen rör sig om en vargattack. Säkrast borde vara att flytta dem till en anläggning. Minimal risk att det stryker omkring vare sig vargar eller jagande hundar där det är många människor i rörelse.

Skulle jag ha haft hästarna inne sen 29 juli?

Ska jag flytta 3 hästar till en större anläggning?? Det finns en anläggning 5km bort, och 2 mil bort. Men det är ju iaf inom vargens gångavstånd.. Vargen rör sig på mellan 3-5mil/dag.. Isf får jag ju flytta hästarna till Norrköping/Linköping/Örebro.. Och dit är det ju bara 7mil, men två dagar senare kan ju vargen vara där med..

rovdjursansvariga kunde komma ut, men eftersom det inte funnits några direkta spår så var det ingen ide. Jag skulle också tydligen få betala en summa för att dom skulle komma..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Sorry, men i det hänseendet äger du inte marken, du lånar den, ockuperar den.
Det är ditt val att sätta ut tamdjur på den, att du inte skyddar de från att gå in i dina hagar så är problemet ditt, inte de vilda djurens.

Lånar den,, nja, jag betalar en summa i månaden på lånet för den. Men då ska väl staten betala för att deras rovdjur går på min mark då, som en hyra ( jag skämtar) JAG har inget emot vargar, men dom kan ge FAN i tamboskap.. Då får väl staten lägga ut mat till dom isf. (spånar) Jag ska iaf ringa till Rovdjrusansvariga och även dom du länkade om.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag länkar till en sida där det står lite om vargangrepp, Lite om hur man skiljer på varg och andra rovdjur mm. Sidan är helt faktabaserad, så det är inte vinklat åt vare sig ena eller andra hållet.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att sidan inte är vinklad alls. Om man läser vilka som står bakom den så är det folk som anser sig drabbas ekonomiskt av varg:

"Gemensamt för vår syn på saken är att vi aktivt tar människans perspektiv. Vi som brukar marken, skogen och viltet ser oss inte som en belastning utan snarare som en tillgång. Vi som står bakom har vår utkomst från ”naturen” eller skall vi kalla den industrimarken, och därför har vi också lagt stor möda vid att titta på de ekonomiska konsekvenserna av frilevande varg i Sveriges mest tätbefolkade område – nedanför renbetesgränsen."

När de själva skriver att de tar människans perspektiv så anser jag att opartiskheten faller.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag lever på landet för att jag trivs med att inte ha massor med folk omkring mig. För att jag tycker om lugnet, för att jag tycker om friheten.
Den friheten har ju sitt lilla pris den med.
Men jag accepterar INTE att någons hundjävel eller vargen är här och jagar mina hästar så att det kostar mig 10 000tals kronor.. En höna kan kosta en 100lapp.. JAG ska väl inte behöva lida ekonomiskt för att vilda djur ska jaga runt på mina djur på MIN mark? Jag äger marken dom går på..
Är det bara pengar det handlar om? Och sen håller jag inte med om att du äger marken dom går på, snarare så lånar du djurens mark och skog. Man måste kunna leva brevid varandra och skaffa bättre staket även om det har sitt pris det med.

Det jag mest hade brytt mig om är ju hur man på ett säkert sätt skulle kunna rida ut. Gården och hagen och där går faktiskt att säkra, även om det kostar. Men den kostnaden får man ju räkna med om man ska bo så.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag accepterar att räven letar efter mina höns, jag accepterar att grävlingen letar efter dom med och att höken letar mat från luften. Men jag accepterar INTE att någons hundjävel eller vargen är här och jagar mina hästar så att det kostar mig 10 000tals kronor.. JAG ska väl inte behöva lida ekonomiskt för att vilda djur ska jaga runt på mina djur på MIN mark? Jag äger marken dom går på..

Men kära du - ett liv på landet (eller någon annanstans) kommer inte med några kostnadsgarantier. Ibland får man bita i sura äpplen, oavsett om orsaken är vilda djur, snö, åska eller höststormar! Skador på hästar är ju ingenting märkligt eller ovanligt i sig, så det får man kallt räkna med som ägare, tycker jag. Även om det är en tamhund som ligger bakom har jag svårt att se hur du skulle få ekonomisk kompensation. Livet suger ibland - och det måste du acceptera, för du har inget annat val.

(Jag fick min nya mobiltelefon snodd för några dagar sedan, varför ska jag behöva lida för det kan man undra? Men det får jag! Sådant är nämligen livet.)
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Tack!! Här har ju ingen blivit biten. Den ena har ju haft sticksår på bakhaserna, men samma där, jag VET ju inte om det kommer av ett rovdjur. I detta fall går ju även hund under rovdjur..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men kära du - ett liv på landet (eller någon annanstans) kommer inte med några kostnadsgarantier. Ibland får man bita i sura äpplen, oavsett om orsaken är vilda djur, snö, åska eller höststormar! Skador på hästar är ju ingenting märkligt eller ovanligt i sig, så det får man kallt räkna med som ägare, tycker jag. Även om det är en tamhund som ligger bakom har jag svårt att se hur du skulle få ekonomisk kompensation. Livet suger ibland - och det måste du acceptera, för du har inget annat val.

(Jag fick min nya mobiltelefon snodd för några dagar sedan, varför ska jag behöva lida för det kan man undra? Men det får jag! Sådant är nämligen livet.)

Men nu handlade denna tråd om hur man skyddar sig. OM det nu är en varg som jagat mina hästar vet vi ju inte, MEN det var en varg som jagade två ryttare igår iaf 1,5mil från mig.

Är det en tamhund och jag får reda på vem det är så blir det dyrt för den hundägaren, det är striktdjurägaransvar som gäller och under den tiden som hunden isf varit här SKA hundar vara kopplade..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

"Vi som brukar marken, skogen och viltet ser oss inte som en belastning utan snarare som en tillgång."

Ja, bara den där meningen får mig att undra vad de egentligen har för syn på sig själva. Är just dessa personer ingen belastning alls? Är de klimatkompenserade och lever på luft? Jag trodde skogsbruket var en av de största miljöbovarna alla kategorier. Men där ser man.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men var drar du gränsen för vad som är dina kostnader? Är det statens ansvar att du inte får grässjuka på dina beten? Är det statens ansvar att se till så dina hästar inte får ehrlichios från fästingar? Styngflugelarver?

I områden där det finns tillväxt och föryngring av rovdjur kan man få viss ersättning för skada på tamdjur. Dock måste djurägaren som du nu fått erfara, betala vissa kostnader för att få det säkerställt att det verkligen är roivdjursangrepp. Att hojta om ersättning av staten innan du ens vet om det är varg eller inte kan jag tycka är en smula hysteriskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 074
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 144
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp