Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja det är mitt ansvar, men JAG har inte bett om att ha en varg eller lösa hundar här öht. Jag vill ha friska och ohalta hästar som INTE kostar tiotusentals kronor i veterinärräkningar för att någon annans djur ska jaga skiten ur dom. Jag har ju bara 2 trådar och världens el i trådarna. Jag behöver ju isf sätta upp 5-6 trådar till iaf. Och kan djuret gå på så pass stora hästar så ligger ju resten av djurena i närområdet väldigt illa till med eftersom jag har störst hovdjur här.

Nej du har inte bett om att ha varg i naturen. Mycket riktigt. Vargen har heller inte bett om att ha människor i naturen.
Vargen är inte 'någon annans', men jag förstår att du syftar på hundar då, och det är ju det du behöver hjälp med att bena ut om det är eller inte. Och naturligtvis ska man inte acceptera att någons hundar jagar tamdjur. I det fallet ska man naturligtvis inte behöva sätta upp rovdjursstängsel.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Tja nu vill jag ju understryka att jag Inte rekommenderade att TS skulle skjuta vargen men helt ärligt så skulle jag själv Vilja det om jag varit i TS sitts. Obs skillnaden mellan att göra och vilja göra!
Fast... man kan ju aldrig veta om det är samma varg/hund som kommer och äter köttet som är den som gjort attackerna!
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Fast är det en psykskadad varg så kan den kanske också bete sig så.

Just med tanke på att det finns ögonvittne som sett en varg jaga två häster med ryttare bara 1,5 mil bort så låter det ju som att det är något fel på vargen.

Det kan tyckas lite märkligt att länsstyrelsen inte agerar på TS förfrågan, då det tidigare under sommaren konstaterats vargrivningar.

I det här området har det gått oerhört mycket rykten om vargförekomst.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Håller med om att vi människor tar otroligt stor plats i naturen och knuffar undan andra arter, vilket är fel.

Däremot måste jag dock säga att i TS fall så verkar det ju vara så att Om det är en varg så mår den inte bra. En frisk varg skulle inte jaga en häst med ryttare. För att en varg ska gå till attack behöver den vara sjuk/skadad eller att dess valpar är i fara och människan är orsaken till faran.

I detta fall verkar ju inte några valpar ha varit i fara så långt att vargen skulle ha jagat ryttare med häst ända hem till stallet...
Skulle valpar varit i fara skulle tiken vänt när den jagat undan hästar med ryttare och återvänt till valparna, så det kan vi utesluta.

Då återstår, om det är en varg, en sjuk eller skadad individ och då är frågan om den ska gå lös?
Den mår knappast bra själv Om det är en varg eftersom detta är ett helt "ovargiskt" beteende, och den kan snart anfalla människor/barn.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Fast är det en psykskadad varg så kan den kanske också bete sig så.
Tugga på gips? No way, inte en chans, jag satsar på hund alla gånger jag också.

Men jag skulle se till att det var en duktig skytt i tornet. Hade mina djur utsatts på samma sätt som TS och myndigheterna verkade strunta i det anser jag att man är ursäktad lite civil olydnad.
Du menar SGT-modellen? Se bara till att ha bra ljuddämpare i så fall. :cool:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Tja nu vill jag ju understryka att jag Inte rekommenderade att TS skulle skjuta vargen men helt ärligt så skulle jag själv Vilja det om jag varit i TS sitts. Obs skillnaden mellan att göra och vilja göra!

Det var just för att du inte rekommenderade skjutning som jag rekommenderade att man även borde sätta en duktig skytt i tornet.


Fast... man kan ju aldrig veta om det är samma varg/hund som kommer och äter köttet som är den som gjort attackerna!

Garantier finns ju inte. Men om man just börjat få problem med djurattacker så är det ju ganska troligt att det är samma djur. Hade det varit mina hästar så hade jag aldrig chansat på att det skulle kunna vara en oskyldig varg.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Just med tanke på att det finns ögonvittne som sett en varg jaga två häster med ryttare bara 1,5 mil bort så låter det ju som att det är något fel på vargen.



Sen är ju frågan om det verkligen var en varg i det fallet... Kan ha varit en hund som ser vargaktig ut och den som såg "vargen" kanske inte var nog nära för att verkligen avgöra det hela. Vissa hundraser kan verkligen se vargaktiga ut.

En liten annan tanke är varg/hundkorsning som rymt?
De borde ju ha vargens jaktinstinkt, se ut som en varg och samtidigt vara nog oskygg för människor!
Har själv sett en 50% varg 50% hund i polen förrförra sommaren och den var sjukt läcker och man kunde verkligen se att det var 50% varg i den! Supersnäll var den också.

Ägaren, en tysk, sa att han hade fler hemma. Ju mer "vargaktiga" de såg ut, ju skyggare var de (vilket stöds av den studie på rävar som görs i ryssland för den intresserade).
Denna varghybrid som jag såg hade extra lång svans, var extra smal och hade längre ben än en hund normalt sett har.
Ägaren hade med den i Wolin, ett vikingaläger i polen. Stor marknad, Massor av människor och unden låg och sov vid husse.

Dock kunde han inte ta med sig hundarna som var mer varglika eftersom de blev för stressade av människor.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Garantier finns ju inte. Men om man just börjat få problem med djurattacker så är det ju ganska troligt att det är samma djur. Hade det varit mina hästar så hade jag aldrig chansat på att det skulle kunna vara en oskyldig varg.

Sista svaret innan jag måste rusa!

Tänkte nog kanske mest på om det är en hund, det kan ju vara fler hundar lösa ute och tänk om din fina väluppfostrade jatk/sällskapshund rymt samma dag!? Vad lessen du skulle bli om ngn sköt den! :eek:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Du menar SGT-modellen? Se bara till att ha bra ljuddämpare i så fall. :cool:


Så här i jakttider skjuts det ju hela tiden i skogarna så ett skott mer eller mindre lär ju ingen bry sig om. Skulle någon fråga får väl skytten säga att han sköt en räv som han gav till kråkorna. Sen är det väl en fördel ifall den som är i tornet även har rätt att jaga i området.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det är ju älgjaktstider nu, det stämmer ju även väl överens med att attackerna sker dagtid.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

En liten annan tanke är varg/hundkorsning som rymt?
De borde ju ha vargens jaktinstinkt, se ut som en varg och samtidigt vara nog oskygg för människor!
Har själv sett en 50% varg 50% hund i polen förrförra sommaren och den var sjukt läcker och man kunde verkligen se att det var 50% varg i den! Supersnäll var den också.
Är nog långsökt att en varg/hundkorsning rymt från utlandet och kommit hit... ;)
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Tänkte nog kanske mest på om det är en hund, det kan ju vara fler hundar lösa ute och tänk om din fina väluppfostrade jatk/sällskapshund rymt samma dag!? Vad lessen du skulle bli om ngn sköt den! :eek:

Skytten har förhoppningsvis så mycket vett att det inte skjuts taxar, beaglar eller andra mindre hundar. Särskilt om skytten är den som normalt jagar på markerna så lär ju de lokala jakthundarna kännas igen.

Men risken finns ju och kommer det någon lös schäferkorsning så är ju risken uppenbar att den skjuts även ifall den är oskyldig.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Däremot måste jag dock säga att i TS fall så verkar det ju vara så att Om det är en varg så mår den inte bra. En frisk varg skulle inte jaga en häst med ryttare. För att en varg ska gå till attack behöver den vara sjuk/skadad eller att dess valpar är i fara och människan är orsaken till faran.



Fast det där stämmer ju inte riktigt. Det räcker med att en människa stampar i marken utanför en varglya för att dom ska lämna boet och överge ungarna. Dom attackerar inte
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

KL

ett mycket bra och beprövat sätt att skydda sina djur från varg, är med hjälp av vakthundar som är avlade för ändamålet, typ maremmano och karabash.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Lite civil olydnad?
Åker man dit så smakar det nog mer än kostar.
Grovt jaktbrott med fängelse på 1 år eller kanske mer är inte så trevligt.

Gällde det att skydda mina hästars liv så ser jag inget problem med att göra något som eventuellt skulle sätta mig i fängelse. I detta fall antar jag att det handlat om anstiftan till jaktbrott då jag inte hade suttit i tornet själv. Vore jag en bra skytt och hade ett gevär skulle jag suttit där själv.

Sen är väl det här en sådan sak där risken att åka fast måste anses som minimal, så av den anledningen skulle jag inte oroa mig alltför mycket.


En fråga till dig. Har du egna hästar? Ifall du har det hade inte du varit beredd att göra vad som behövdes för att skydda dem i TS situation? Myndigheterna verkar ju uppenbarligen inte bry sig.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

KL

ett mycket bra och beprövat sätt att skydda sina djur från varg, är med hjälp av vakthundar som är avlade för ändamålet, typ maremmano och karabash.

Sån skulle jag absolut kunna tänka mej om jag bodde så till.

Jag lider med människorna som får sina djur slagna av rovdjur, men tycker ändå rovdjuren har rätt att finnas till...
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Hade det varit mina hästar så hade jag aldrig chansat på att det skulle kunna vara en oskyldig varg.

Nej, vi vet det sedan tidigare. Det var bara en tidsfråga innan du skulle uppvigla till jaktbrott. Är det så fysiskt upphetsande att skjuta varg? Själv hade jag flyttat på hästarna tills det var uppdagat vad som låg bakom attacken. Det låter som sagt var inte som varg.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag lovar den 29:e juli var det INTE älgjakt här. Och inte i augusti heller..

Jag hade dock en jakthund i trädgården som jagade min kanin får några veckor sen. Den infångades och ägaren meddelades och fick komma och hämta sin hund, med några ganska stränga ord om att jag INTE vill ha några jakthundar här. Ser dom på GPS:en att dom är på väg hit ska jag meddelas. Jag har ju lite mark och skog så ska dom vara här så ska jag meddelas.

Jag ska INTE skjuta vargen, men jag vill veta vad det är för djur som jagar mina hästar. Är det hund så lär jag inte bli nådig mot hundägaren. Är det varg så lovar jag att länsstyrelsen ska få veta att jag inte är glad åt att behöva betala veterinärräkningar åt statens vargar. Jag har fullt upp att hålla mina djur med foder. Jag har iofs redan sagt till rovdjursansvarige på Länsstyrelsen i östergötland att jag inte är ett dugg glad åt hur det hela har hanterats. Bara viftas bort med att "ja du får ju skylla dig själv eftersom du itne har ett rovdjurskyddat staket"

Den som såg vargen igår jagar själv och var säker på att det var en varg. Dom hörde också ett ylande innan. Det var därför dom trodde att det var hunden dom mötte under ritten. Dom som red såg bara nåt grått som sprang efter hästarna, sen hade dom fullt upp med att hänga kvar och sen ducka på väg in i stallet.

Jag ska prata mer med min arbetsgivare ikväll som pratade med ryttarna igår.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nej, vi vet det sedan tidigare. Det var bara en tidsfråga innan du skulle uppvigla till jaktbrott. Är det så fysiskt upphetsande att skjuta varg? Själv hade jag flyttat på hästarna tills det var uppdagat vad som låg bakom attacken. Det låter som sagt var inte som varg.

Vart ska man flytat hästarna? En varg går mellan 3-5mil/dag.. Enda stället jagkan ha dom är inne.. Och det får jag ju inte enl djurskyddslagen.. Jag har ju flera djur. Höns och gäss också, likaså med dom.. Jagkan ju ha dom inne.. Men det är ju inte så nällt mot djurena heller..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 078
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 148
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp