Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Landsbygdsbo kör med samma taktik som är så vanligt bland varghatarna. Blunda för obekväma fakta, finns det inga som talar för vargutrotning- konstruera, och strunta framför allt i all logik.

LIA

Ja, precis, det har nog alla märkt vid det här laget. Och om landsbygdsbo motsägs av folk med helt andra erfarenheter på områden där h*n inte vet något alls så kommer h*ns förolämpningar som ett brev på posten. För min del orkar jag inte lägga energi på sådan här ren skit och dille, men jag beundrar er som kämpar på.

LIA, du skriver väldigt klokt här :bow::bow:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja, precis, det har nog alla märkt vid det här laget. Och om landsbygdsbo motsägs av folk med helt andra erfarenheter på områden där h*n inte vet något alls så kommer h*ns förolämpningar som ett brev på posten. För min del orkar jag inte lägga energi på sådan här ren skit och dille, men jag beundrar er som kämpar på.

LIA, du skriver väldigt klokt här :bow::bow:

1. Jag har redan tidigar deklarerat att jag inte kan tänka mig att rösta på enfrågepartier så som nämda Vargdemokraterna eller SD. Så du slår in öppna dörrar.
Men var hittar du de vargrevir som "kryllar av rådjur" som du tidigare berättat sagor om?
Det är ju " rent skitsnack och dille"
Fakta iställer för skitsnack kostar på, jag förstår att du inte orkar haha...
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Oj vi har nog helt olika syn på jakt. Jag tycker att jakt ska bedrivas för att populationen av djur ska hållas på en nivå som gör att djuren och naturen mår bra. Eftersom människan tar mycket plats så får det inte plats lika mycket djur + att vi stör balansen och då får vi se till att rätta till den genom jakt. Mat på bordet är bara en positiv följd av det hela. Så huvudsyftet med jakt för mig är att vi ska rätta till det vi har förstört.

Skillnaden är att du ser på jakt utifrån människans intressen, jag ser jakt som något som ska gynna djuren och naturen.

All mänsklig verksamhet påverkar naturen.
Att bo, äta, skita, hålla varmt allt detta är negativt för den natur du talar om. Så vad gör du? håller dig?

Jag anpassar mitt skogsbruk, mitt jordbruk så att det även passar för de djur o växter som annars inte skulle platsa.

Våtmarker gynnar inte bara de änder och gäss jag skjuter utran även de fåglar som lever på det rika insektsliv som följer.

De skogsbeten som jag håller öppna (istället för att plantera dem med granåkrar) gynnar inte enbart det klövvilt som faller där. etc etc.

VAD GÖR DU ?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jakten spolieras i vargtäta revir, endast lite fågeljakt blir kvar.
Jag fortsätter att rekommendera dig att läsa och försöka förstå samt inte minst tänka efter, innan du argumenterar.

I vilken utsträckning vargen spolierar människans jakt, kan man ha olika åsikter om. Klart är att somliga påverkas, andra inte, medan somliga ser fram mot den jakt som kommer att bli på varg. Gissa om dom jaktarrendena kommer att gå i taket! Men det hjälper ju inte er varghatare som bara vill se vargen utrotad. Utan att tänka längre än näsan räcker.

Men till lite logik (jo, jag vet att det blir svårt). Om, som du påstår, alla bytesdjur utom några fåglar blir kvar, hur ska då vargen kunna leva där? Flytta? Och det tror du vargarna i nästa revir tillåter? Eller kommer alla vargarna att svälta ihjäl? Nej, du kommer att få se naturens underbara balansering. Ju sämre med bytesdjur det blir, ju färre valpar föds det. Anpassning!

Men det förutsätter att naturen får sköta sig själv, vilket inte kommer att bli fallet när det gäller vargar. för att:
För övrigt kommer våra lättskrämda myndigheter inte att tillåta vargstammen växa sig så mycket större än vad den redan är, varför frågan till dig är logisk (sorry): Med dagens vargantal, har du inga bytesdjur kvar i din region??

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Citat:
Jakten spolieras i vargtäta revir, endast lite fågeljakt blir kvar.
Citat ur min text, hur jakten spolieras förklaras här nedan
Jag fortsätter att rekommendera dig att läsa och försöka förstå samt inte minst tänka efter, innan du argumenterar.

I vilken utsträckning vargen spolierar människans jakt, kan man ha olika åsikter om. En spolierad häst betyder en förstörd häst, att man inte längre kan bruka den att rida på, en spolierad jakt innebär ett den jaktform man tidigare ägnat sig åt förstörs eller omöjligjörs, min kommentar
Klart är att somliga påverkas, andra inte, medan somliga ser fram mot den jakt som kommer att bli på varg. Gissa om dom jaktarrendena kommer att gå i taket! Vad ska de batala arrende för? Ingen jakt på rådjur, man törs inte släppa drivande hundar, jag vet inte, inte ens du är väl villig och betala dyra pengar för ingenting.Men det hjälper ju inte er varghatare som bara vill se vargen utrotad. Utan att tänka längre än näsan räcker.
Åhå ytterligare en floskel, nu drämmer du till med varghatare...jag vill inte se vargen utrotad.
Men till lite logik (jo, jag vet att det blir svårt). Att du har svårt för logik förstår jag när jag läser dina konstruerade argumentOm, som du påstår, alla bytesdjur utom några fåglar blir kvar, hur ska då vargen kunna leva där?Läs på, jag sade att det endast blir fågeljakten kvar eftersom de glesa viltstammarna i vargreviren inte tål mänsklig beskattning längre Flytta? Och det tror du vargarna i nästa revir tillåter? Eller kommer alla vargarna att svälta ihjäl? Nej, du kommer att få se naturens underbara balansering. Ju sämre med bytesdjur det blir, ju färre valpar föds det. Anpassning!

Men det förutsätter att naturen får sköta sig själv, vilket inte kommer att bli fallet när det gäller vargar. för att:
För övrigt kommer våra lättskrämda myndigheter inte att tillåta vargstammen växa sig så mycket större än vad den redan är, varför frågan till dig är logisk (sorry): Med dagens vargantal, har du inga bytesdjur kvar i din region??
Vargen etablerar sig, tar de bytesdjur han behöver utan hänsyn till om det är mer än vad stammen kan bära kolla rådjuren i riala ex.
LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Undrar hur dom räknar, rådjuren blir ju bara fler o fler för varje år.

Man måste ju fråga sig hur du räknar
Viltolyckor rå 2011
2700 2286 Jan feb
2122 1918 2928 Mars april maj
2595 1964 1865 juni juli augusti
1957 3310 sept okt

Viltolyckor rå 2010
4740 2129 Jan feb

2361 1938 3028 Mars april maj

3212 2220 2122 juni juli augusti
1960 3221 ] sept okt

Mängden viltolycker kan direkt överföras i antalet vilt som rör sig i markerna eller hur?
Månader med flest trafidödade fet markerade.
Var det fler jan till okt 2010 eller 2011?
Data trafiksäkerhetsverket.:cool:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Fram till o med oktober så dödades fler rå i trafiken 2010 än 2011.
Och skillnaden är ju markant, ibland månad efter månad.

Antingen var rådjuren 2010 mer självmordsbenägna eller så var de betydligt fler än 2011
För dalarnas del så kördes 1500 (ca) ihjäl under jan till oktober 2010 och ca 1200 under samma tidsperiod 2011.
Plausibel förklaring?
Färre djur i markerna......
Undrar hur de som påstår motsatsen räknar? fast det är väl från samma källa som SOLIS finner de vargrevir som kryllar av rådjur ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det finns ju andra anledningar än rovdjur till att siffrorna kan ha minskat drastiskt 2011, även om vissa vill skylla allt på rovdjuren. Det var en ovanligt kall vinter med mycket snö - många rådjur svälter ihjäl.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det finns ju andra anledningar än rovdjur till att siffrorna kan ha minskat drastiskt 2011, även om vissa vill skylla allt på rovdjuren. Det var en ovanligt kall vinter med mycket snö - många rådjur svälter ihjäl.

Bra då har vi kommit sanningen en aning närmare.
Viltstammarna har minskat, tom grisen har minskat.
Naturligtvis beroende på 2 svåra vintrar.

Men, alla som vet hur en långsam hund lätt kan ta rådjur inser hur lätt en eller flera vargar gör det samma.
Och om det är något man inte kan skylla vargen för så är det att vara dum.

Ett naturligt vargbeslut innebär så liten risk, så lite energi för att ta föda.

Så valet mellan en vuxen älgko med kalv och en råget med kid i halvmeterdjup snö är enkelt, ja så enkelt att tom. den mest inbitne drömmaren måste inse det faktumet.:cool:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Du bor i Västra Götaland och har aldrig haft en varg i närheten. Jag bor i vargland och har både sett och hört varg mycket mycket nära. Här råder ingen som helst brist på rådjur. Så läs på innan du snackar en massa goja, det är verkligen att rekommendera. Du gör bort dig rejält i dina "varghatartrådar".

Vad beträffar vad du röstar på så vet jag inte vad du menar faktiskt. Jag är inte det minsta intresserad av vilket parti du röstar på, vad får dig att tro det? Eller har du snackat så mycket skit med så många att du inte kan hålla isär vem som skrivit vad?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Fram till o med oktober så dödades fler rå i trafiken 2010 än 2011.
Och skillnaden är ju markant, ibland månad efter månad.

Antingen var rådjuren 2010 mer självmordsbenägna eller så var de betydligt fler än 2011
För dalarnas del så kördes 1500 (ca) ihjäl under jan till oktober 2010 och ca 1200 under samma tidsperiod 2011.
Plausibel förklaring?
Färre djur i markerna......
Undrar hur de som påstår motsatsen räknar? fast det är väl från samma källa som SOLIS finner de vargrevir som kryllar av rådjur ;)

Det verkar har varit ett mycket hårt slag för dig, LANDSBYGDSBO, att få höra från "vargland" att det inte råder någon rådjursbrist här alls...

För övrigt mycket intressant hur du kan få det ovan skrivna kopplat till just förekomst av varg. Kan man månne tänka sig andra orsaker såsom kallare och mer snörika vintrar än på länge vilket gör att djuren får betydligt svårare att skaffa föda. Ingen mat = svältdöd. Kanske har bilister lärt sig att se upp bättre för vilt. Eller, nej, det var en dum undran. DU kan ju bara tänka dig att just VARG är orsaken till allt...
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

*knapplån*

Jag tror att alla sidor har fått komma till tals och väljer därför att stänga tråden då den verkar gå en del på tomgång.

Lovis
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 032
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 964
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp