Bukefalos 28 år!

Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Tack!! Här har ju ingen blivit biten. Den ena har ju haft sticksår på bakhaserna, men samma där, jag VET ju inte om det kommer av ett rovdjur. I detta fall går ju även hund under rovdjur..

Så det var inga bitmärken på fölet du blev tvungen att ta bort? Togs bort pga av stress?

Kan va bra att ha det i huvudet hur vargen angriper och även andra djur för att kunna skilja på varg/räv/järv mm
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Är det en tamhund och jag får reda på vem det är så blir det dyrt för den hundägaren, det är striktdjurägaransvar som gäller och under den tiden som hunden isf varit här SKA hundar vara kopplade..

Absolut, strikt ansvar råder givetvis, men hur binder du en enskild hund till attacken på din hästar, en attack som du inte själv har bevittnat (antar jag)? Det håller ju inte.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ska jag ta hela historien om fölet och stoet så kanske du förstå VARFÖR jag är lite less på detta?

Jag fick för en gång skull ett friskt föl och skulle stambokföra stoet med fölet vid sidan.

Kvällen 29:e juli tar jag in dom för att jag ska göra dom i ordning för att åka till Kvinnerstaskolan i Örebro för stambokföringen. Stoet kommer då först och fölungen i sakta mak efter med hängade huvud. Fölungen har då en reva från knäet och ner till hoven på ena fram och den kotan var 10cm tjock. Jag ska tvätta av såret och visste inte då att dom sprungit som galningar i hagen (hittade 3-4meter långa spår efter en vild springfärd i hagen senare) Jag har tvättat av benen på fölet så många gånger förut utan problem. Jag börjar och det går bra en stund. Sen reser sig fölet, tappar balansen och slår baklänges. När fölet reser på sig hänger benet efter. Jag slänger mig på telefon och ringer ut jourhavande veterinär. Han kommer och konstaterar att 3 av 4 av fölets ben gör ont. Troligtvis en skada i bäckenet(det var därför fölet tappade balansen) kotan fram och lårben och bakknä brutet.. Fölet avlivas. Detta var sent en fredagkväll..

Dagen efter är stoet halt. 3 veterinärer trodde på vrickning eftersom dom sprungit. Stoet blir allt bättre, men ca 2v senare jätte halt. En hovböld hittas, det går 3 dagar, Stoet ännu mera halt. Ytterligare en hovböld hittas. Det visar sig att stoet trampat på nåt som skurit in i sulan framme i tån, vilket inte syntes förrän det blev bakterier i det. Klinik kontaktades, medicin skrevs ut. Hästen blev något bättre, men inte helt fräsch. Jag åkte in till kliniken, röntgade. Veterinärer kliade sig i huvudet. Det såg ut som det var väldigt stora skador, men hästen var för ltie halt. Vi åkte hem. Vi åkte tillbaka, hästen blev utdömd. Men jag ansåg att dom inte gjort tillräckligt bra undersökning. Jag åker till Skara. Hästen skrivs in, opereras dagen efter. Allt ser bra ut. Hästen står kvar en vecka. Jag hämtar hem hästen. Åker 1 gång i veckan till Klinik för att kolla upp så det inte är infekterat. Det blev 3 gånger, nu har vi varit hemma 14dagar och ska tillbaka imorgon. Hästen står fortfarande med gipsplugg och är skodd med sula för att skydda den bakhoven.

Jag har hittills åkt 200mil med hästkraken.. Det enklaste hade ju varit att ta bort henne, och jag sörjer fortfarande förlusten av fölet.. Så jag är mer än pissur på att hästarna var ute just den dagen och att dom blev jagade.. För JAG har inte orsakat detta. Och är det en tamhund så gör det mig ännu mera förbannad eftersom man ska hålla dom i koppel..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Absolut, strikt ansvar råder givetvis, men hur binder du en enskild hund till attacken på din hästar, en attack som du inte själv har bevittnat (antar jag)? Det håller ju inte.

Nej, men som jag skrev OM det kommer fram... Är det inte varg så är det väl hund, för räv ger sig itne på hästar, vad jag lärt mig.. Inte grävlig heller.. Inte när jag har 80höns på gården som är betydligt lättare att fånga till mat..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Så det var inga bitmärken på fölet du blev tvungen att ta bort? Togs bort pga av stress?

Kan va bra att ha det i huvudet hur vargen angriper och även andra djur för att kunna skilja på varg/räv/järv mm

Jagad, troligtvis vurpat och skadat sig. En reva utmed ett framben, svullen kota, skada i bäckenet. Bröt sig när jag skulle göra rent revan på frambenet.Reagerade som den gjorde troligtvis pga smärta och stressen. Har aldrig reagerat på tvätt av ben förut utan brukade vara med mig och fylla på vatten i hagen och bada i vattenpölar..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men var drar du gränsen för vad som är dina kostnader? Är det statens ansvar att du inte får grässjuka på dina beten? Är det statens ansvar att se till så dina hästar inte får ehrlichios från fästingar? Styngflugelarver?

I områden där det finns tillväxt och föryngring av rovdjur kan man få viss ersättning för skada på tamdjur. Dock måste djurägaren som du nu fått erfara, betala vissa kostnader för att få det säkerställt att det verkligen är roivdjursangrepp. Att hojta om ersättning av staten innan du ens vet om det är varg eller inte kan jag tycka är en smula hysteriskt.

Hojta var nog att ta i.. Jag är ganska säker på att de flesta vill ha bort styngflugelarver, fästingar och grässjuka.. Dom gör ju ingen som helst nytta någon av dom..

Jag har ju hela tiden skrivit att jag inte vet vad det är, men att det är fler drabbade som tycker det samma. Är det en hund och det kommer fram så är det så att hundägaren blir ersättningsskyldig. Hundar ska inte vara lösa och eftersom jag vet att 2 har det och att jag själv höll på att köra på en av hundarna när den kom farande över vägen mitt framför bilen.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

KL:
Det spelar ingen roll vad du skriver härinne och skulle du visat en bevakningsfilm på varg jagandes dina hästar så skulle du bli anklagad för att ha fejkat filmen eller laddat ner den. *SUCK!*
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Dagen efter är stoet halt. 3 veterinärer trodde på vrickning eftersom dom sprungit. Stoet blir allt bättre, men ca 2v senare jätte halt. En hovböld hittas, det går 3 dagar, Stoet ännu mera halt. Ytterligare en hovböld hittas. Det visar sig att stoet trampat på nåt som skurit in i sulan framme i tån, vilket inte syntes förrän det blev bakterier i det.

Jag förstår att du sörjer fölet, varken fölets skada eller stoets hovböld behöver ju inte ha något som helst samband med en rovdjursattack...
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

KL:
Det spelar ingen roll vad du skriver härinne och skulle du visat en bevakningsfilm på varg jagandes dina hästar så skulle du bli anklagad för att ha fejkat filmen eller laddat ner den. *SUCK!*

Troligtvis.. Rovdjursansvarig på länsstyrelsen sa att det kunde vara varg, men eftersom det inte finns spår och att dom var tvugna att kunna följa spåren i minst 5km för att säkerställa att det är varg så är det ju ingen som vet. Förutom händelsen igår.. Det var det som fick mig att fundera på hur man ska kunna skydda sig när den till och med anfaller hästar med ryttare..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag förstår att du sörjer fölet, varken fölets skada eller stoets hovböld behöver ju inte ha något som helst samband med en rovdjursattack...

Dom har ju sprungit för sina liv i hagen.. Räcker inte det??
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ska jag ta hela historien om fölet och stoet så kanske du förstå VARFÖR jag är lite less på detta?

Nej du behöver inte dra hela historen, men oförutsädda saker händer och flyttar man till landet ut till vilda djuren så får man räkna med rovdjur och andra djur som kan stressa/skrämma och det har sitt pris för att hålla sina egna djur säkra då.

Jag tycker det är värre med stressen djuren får uppleva när dom blir jagade av vad det nu än är, oavsett om det är höns eller hästar eller får. Det är ju stressen man måste skydda dom från. Det handlar ju inte om att det blir dyrt när djuren blir skadade.

Pengar är ju "bara" pengar. Har man inte råd att bo säkert bland rovdjur så har man inte.

Jag hade för övrigt blivit less på det för längesen och hade inte stått ut eller haft råd att bo tillsammans med rovdjur. Man flyttar dit man klarar av att bo.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska man skydda sig?

Regionsansvarig och kompis kommer hit imorgon och pratar och tittar..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Dom har ju sprungit för sina liv i hagen.. Räcker inte det??

Men hästen fick ju en hovböld - och det krävs ingen våldsam galopp i hagen för det. Inte ens den mest omhuldade dressyrhäst går fri från sådana åkommor. Jag tycker du drar alldeles för höga växlar på den här hagincidenten. Det är alltid trist när hästar skadar sig, men i typ 99,9 procent av alla fall sker det helt utan hjälp av rovdjursangrepp.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

KL:
Det spelar ingen roll vad du skriver härinne och skulle du visat en bevakningsfilm på varg jagandes dina hästar så skulle du bli anklagad för att ha fejkat filmen eller laddat ner den. *SUCK!*

Nej, men att koppla en eller två hovbölder till en varg - tycker du att det låter realistiskt?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Hur skulle ni göra om ni var i min situation?

Efter att vi tappade får/lamm till björn så satte vi upp rovdjursstängsel och det skulle vi också ha gjort om det var varg i faggorna. Man har ju som djurägare ett ansvar att skydda sina tamdjur från att bli attackerade av vilda djur anser jag och då får det kosta..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag hade för övrigt blivit less på det för längesen och hade inte stått ut eller haft råd att bo tillsammans med rovdjur. Man flyttar dit man klarar av att bo.

Hästar är ju dyra var man än har dem, men många tror och förväntar sig att det ska vara överkomligt billigt att ha märren hemma i en skogshage. Mina hästar har dock varit mer skadade när de har gått på bete än de någonsin varit när de tränat på anläggning, just för att de har blivit regelbundet motinerade = bästa medicinen mot tuppjuck. Bättre ha dem väl försäkrade, så slipper man försöka skydda sig mot varje möjlig orsak till skada.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Men det krävs ganska mycket styrka för att få en spricka i sulan som går in ända till Sulläderhuden.. Sulan på en ardenner är bra tjock.. Och på en bakhov där bara 30%av vikten är.. Spårena i hagen var 3-4meter långa stopp och sladdspår. På sina ställen var dom 1dm djupa.. Så ja, dom har sprungit allt vad dom har.. Runt, runt, runt..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det var det som fick mig att fundera på hur man ska kunna skydda sig när den till och med anfaller hästar med ryttare..

Med tanke på att älgjakten är i full gång över hela landet så är det mer troligt att det var en jämthund/gråhund som var efter hästar med ryttare och jakthundar som kommer in i en djurhage där det går tamdjur kan "roa sig" ganska ordentligt tyvärr och speciellt om djuren springer och triggar jaktinstinkten ännu mer.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag tycker faktiskt ingenting, för mig gäller fakta, fakta och enbart fakta. Då jag bla. sysslat en del med omvärldsanalys så vet jag att fakta kan innebära mycket, och kan fösvanskas men jag dömer ingen ohörd iallafall. Det bästa är att hålla käft och inte outa sig i onödan.


*En svensk tiger!*:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 131
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 327
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp