Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mul

Trådstartare
Vi har en varg i trakten. Mina hästar hag blivit jagade av något, vi vet inte vad, men fölet fick jag ta bort och stoet var mycket allvarligt skadad ett tag med. Första jakten var 29juli, på em någongång. Sen har hästarna av någon anledning sprungit som galningar med div skador som följd. Jag har inte sett några direkta spår förutom att det är ett djur som går med fötterna på linje. Jag har kort på dom spårena, men inga avtryck har jag hittat. En arbetskamrats karl har förlorat 19får i vargattack. Jag kan inte säga med säkerhet att det är varg, eller vad det är som varit här. Hund, och räv har varit på tal. Jag har pratat med rovdjursansvariga på länsstyrelsen här och han kan komma och kolla, men det kostar och det kommer troligtvis inte att ge något. Man måste se spår och kunna följa spår i minst 5km för att veta om det är varg eller inte. Känns lite hopplöst..

MEN.. Igår ringer min arbetsgivare och berättar att hennes kompis som bor 1,5mil från mig var ute och red med dottern igår em. Hästarna började konstra och dom hörde ett ylande. Dom möter en som är ute och går med en hund och tror att det var den som ylade. Hästarna fortsätter att konstra. Mamman ringer till hennes karl och ber honom att komma och möta dom eftersom det börjar bli obehagligt. Han hinner inte möta dom förrän det far ut nåt från skogen och efter hästarna. Hästarna sätter av i sken med det gråa efter sig. Hästarna skenar hela vägen hem och in i stallet. Som tur var både mor och dotter så pass duktiga ryttare att dom lyckades sitta kvar trots att hästarna inte stannade förrän dom var inne i stallet i boxarna med ryttarna på sig. Pappan i huset blev vittne till det hela. Två hästar med mor och dotter på ryggen, jagade av en varg :crazy: . Allt gick väl, men dottern var väldigt skakig och rädd igår kväll.. Kaninen i stallet saknades och den återfanns i delar en bit bort.

Hur ska man kunna skydda sig mot en sån varg? Jag kan ju sätta upp en massa eltrådar i hagen, men hur ska man kunna skydda sig utanför hagen? Man törs ju fasen inte ta ut hästarna med risk för att detta händer igen. Jag har varit i kontakt med länsstyrelsen flertalet gånger och ventilerat detta med dom. Vargen på Vikbolandet är ju skjuten, men denna som finns här ska var kvar. Viltansvariga på länsstyrelsen ansåg att vag absolut INTE går på hästar utan ger sig på mindre djur.

Vad för djur kan det vara då som jagar hästar? Björn är det inte.. Räv? Lösa hundar? Kan det vara en tillfällighet att mina normalt slöhögar till hästar springer sig skadade? Mina hade igår fart runt återigen och sprängt ett staket.. Tillfällighet? Jag har för dom som inte vet ardenner och haflinger, alltså inga yrväder..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Djur som springer på linje... våra hundar gör det när de travra, vet ej om alla hundar gör det (huskies).

Låter mycket obehagligt iaf. Det finns inga lösspringande hundar i trakten? Ungvarg? Mtp att den är ensam (o att den förföljer hästar, en "erfaren" varg lär väl veta att den inte kan ge sig på 2 hästar med människor själv *spånar*

Jag vet inte hur jag hade gjort, hästarna måste ju ut på något sätt. Låna in en sådan där hund som vaktar får mot vargar?

Hoppas det löser sig innan det går alltför illa!
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag vet två som har deras hundar lösa i byn som ligger 3 km bort. Jag har en mosse bakom mig så den ligger mellan byn och mig. Spåren kommer därifrån. Jag höll på att köra på en lös hund på vägen när jag skulle skjutsa barnen till dagis.

Jag vet inte vilken typ av varg det är som är här. Förutom att det varit lugnt ett tag med attacker. En hungrig varg är det iaf. :(

Tidningen är intresserad av att skriva en artikel om det som hänt. Jag vill inte ha någon snyftartikel, utan en som är faktabaserad. MEN är det så att det är en hund så ska iaf ägaren stå för allt som jag har fått bekosta för att dom inte haft ordning på sin hund.. Fölet är ju borta och den fick jag 1700kr för efter att allt var betalt.. Stoet stod i Skara och blev opererad, jag har 20mil enkel dit.. Jag har kört 80mil bara för det.. Sen är det 6 besök på annan klinik, blir ett 7:e imorgon.. Skararäkningen gick på 8300 för mig( 27000 innan försäkringen tog sin del) Sen resten är uppe i nästan 4000 för det jag fått stå för..

Länsstyrelsen bryr sig inte om det.. Även om jag hade spår så fick jag skylla mig själv för att jag inte har vargsäkra staket..:(

Jag vet inte vad jag ska göra..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Låter som en helt tokig varg om det är det. Är verkligen vargar såpass dumma eller vad man ska säga att dom anfaller på det sättet?

Här där jag har hästen fanns/finns det en granne ganska så långt bort men med sånna här stora vakthundar som med jämna mellanrum var lösa och terroriserade dom flesta. Var ett tag så att man knappt vågade rida ut eller ens ha lös hunden på gårdsplanen ifall dom skulle komma. Nu vart ju ägaren anmäld och blev ifråntagen hundarna men männskan skaffar ju nya direkt.

Vad jag har hört så är ju oftast hundar farligare på det sättet än vargar, hundar är ju inte det minsta skygga för folk och så. Men oavsett vad det är för någonting måste man ju ta reda på det, det är ju inte mindre läskigt om det är en hund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vad då Vargsäkrat ett staket??? Hur vargsäkrar du ett staket? Och vem ska betala det? Vargar kan väll fö hoppa så hur högt ska ditt staket vara anser de?
Kan tycka att länsstyrelsen får gå in och "vargsäkra" ditt staket då om de så promt ska ha kvar vargen... Om det är en varg dvs.
Be dom vargsäkra era ridvägar samtidigt... :crazy:

Jag är emot jakt på rovdjur men i detta fall så anser jag att det skulle vara ok eftersom det ger sig på tom hästar med ryttare. Vargar ska vara skygga för människor Även om det är mat med!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man skydda sig?

Länsstyrelsen bryr sig inte om det.. Även om jag hade spår så fick jag skylla mig själv för att jag inte har vargsäkra staket..:(

Jag vet inte vad jag ska göra..
Och även om du skulle ha "vargsäkra" staket så skulle du ha varg i hagen iallafall såvida du inte stängslar a´la nazikoncentrationsläger. Enda gången länsstyrelsen skulle bry sig vore om du knäppte vargen och dom hade en chans att anklaga dig för jaktbrott. Varg hör inte hemma i ett tamdjurssamhälle, så är det bara.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det låter inte klokt att en varg ska bete sig på det sättet. Det är mycket ovanligt att de ens skadar hästar, shettisföl har jag hört talas om...
Men om det är en varg eller inte borde länsstyrelsens rovdjursinventerare vara intresserad av, särskilt om den jagar hästar med ryttare. Dock så tror jag spontant att det är lösspringande hundar, en ensam varg ger sig inte på byten den inte kan fälla, som vuxna älgar och stora hästar t ex.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jakterna har skett dagtid. En gång i sommarhagen var hästarna helt rabiata en kväll, sprang och tittade mot mossen.

Det som jagar tar grejjer och släpar ut dom utanför hagen och tuggar på det.. Mitt skadade sto hade var gipsad ett tag. Hon gick med ett skydd över just för att hon inte kan vara inne nåt längre eftersom hon blir helt knäpp över att vara inne, sparkar och slår, boxvandrar osv. Hon var iaf ute en stund och då hade nåt jagat henne så att gipset blev avtrampat och det var utdraget 15meter utanför hagen och söndertuggat. Likaså skyddet hon hade över gipset var sönder tuggat och utdraget med. Hästen har haft sticksår på haserna båda bak..

Dumt av mig att ha henne ute öht, men jag trodde faktiskt inte att något skulle jaga hästar i en torr liten hage..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag reagerade också över att en varg som går på hästar, som dessutom har ryttare på sig, inte är en frisk varg och att sannorlikheten är att det är en hund.

Synd att ryttarna inte kunde vända sig om och se efter (vilket jag har full förståelse för att de inte gjorde!)

TS.
Skulle det vara möjligt att sätta ut mat och lurpassa i ett älgtorn för att se vad det är för ett djur egentligen?


Vad gäller om det är en hund, kan TS och fårbonden kräva ersättning av hundägaren då? (Tänker på strikt hundägaransvar).
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vad då Vargsäkrat ett staket??? Hur vargsäkrar du ett staket? Och vem ska betala det? Vargar kan väll fö hoppa så hur högt ska ditt staket vara anser de?
Kan tycka att länsstyrelsen får gå in och "vargsäkra" ditt staket då om de så promt ska ha kvar vargen... Om det är en varg dvs.
Be dom vargsäkra era ridvägar samtidigt... :crazy:

Jag är emot jakt på rovdjur men i detta fall så anser jag att det skulle vara ok eftersom det ger sig på tom hästar med ryttare. Vargar ska vara skygga för människor Även om det är mat med!

Jag skulle få sätta upp eltrådar, med 15-20cm mellanrum och ca 140cm högt staket. Jag skulle få betala. Det jag fick som råd var att ha lyse i hagen, radion på osv.. Jag kan säga att jag är inte ett dugg sugen på att bekosta nåt av det. :(

Ja det var därför jag skrev denna tråd.. En sak om att vargsäkra hagar, men nu när den ger sig på ryttare med..

Jag håller med dig..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Mina tips är som sagt att ni lägger ut rått kött i skogen vid ett jakttorn och sedan lägger er och spanar med kikare.
Vid ett jakttorn för att ni själva ska kunna sitta uppe i luften och sitta bekvämt samt vara dolda.


I din hage kan du sätta upp en fågelskrämma i form av en uppstoppad docka, det Kanske hjälper. Tänker mest då på om det är en varg eller möjligen om det är en hund som mycket väl vet om att den inte får jaga hästar.
Dock får du flytta på fågelskrämman dagligen, helst 2 ggr/dag eftersom djur snabbt vänjer sig vid saker som står på samma ställe.
Kanske kombinera fågelskrämman i hagen med en radio som du ställt in på en kanal med mycket prat!



Som sagt så låter det mer troligt att det är en hund men möjligheten kanske finns att det är en varg som är sjuk på ena eller andra sättet (mentalt eller fysiskt)?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vill tillägga att rovdjursspårning inte kan ske förrän det ligger snö på marken. Däremot ska rovdjursinventeraren eller veterinär kunna bedöma vilket rovdjur som dödat ett djur genom att titta på skadorna, ofta ser man skillnad på skador från varg och hund.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja nåt måste jag göra.. Jag var nästan beredd på att imorse när jag skulle släppa ut ardennrarna att Haflingern skulle ligga död och halväten eftersom hon går på lösdriften.. Men hon stod upp och levde imorse iaf..

Jag ska ringa dom som Honung tipsade om. Kan man ringa dom även på helger?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag skulle få sätta upp eltrådar, med 15-20cm mellanrum och ca 140cm högt staket. Jag skulle få betala. Det jag fick som råd var att ha lyse i hagen, radion på osv.. Jag kan säga att jag är inte ett dugg sugen på att bekosta nåt av det. :(

Fast det är ju ditt eget ansvar att skydda dina djur innanför dina stängsel. Det är ingen självklar rättighet att ha djur, man ska ta hand om dem också.
Man kan få bidrag för rovdjursäkert elstaket i de områden det finns varg - inte där det finns enstaka. Men man får alldeles gratis hjälp av rovdjursföreningen att sätta upp sitt säkra staket om man vill.

Jag tycker som andra att det låter mer som hund.
En varg ligger inte och gnager på skanker eller gips, den sliter strupen av sina offer. Jag har själv sett ett antal får utan strupar och bröstdelar då jag bor där det nyss sköts en varg.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag kan inte så väldigt mycket om varg. Däremot tycker jag att de låter likt hund.

I mina trakter inträffade en otäck incident när en ung tjej på ponny blev jagad av ett par tervar. Hundarna jagade henne i flera kilometer och bet både efter hennes ben och hästen.

Hoppas ni får fram vad det var för djur.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Fast det är ju ditt eget ansvar att skydda dina djur innanför dina stängsel. Det är ingen självklar rättighet att ha djur, man ska ta hand om dem också.
Man kan få bidrag för rovdjursäkert elstaket i de områden det finns varg - inte där det finns enstaka. Men man får alldeles gratis hjälp av rovdjursföreningen att sätta upp sitt säkra staket om man vill.

Jag tycker som andra att det låter mer som hund.
En varg ligger inte och gnager på skanker eller gips, den sliter strupen av sina offer. Jag har själv sett ett antal får utan strupar och bröstdelar då jag bor där det nyss sköts en varg.

Ja det är mitt ansvar, men JAG har inte bett om att ha en varg eller lösa hundar här öht. Jag vill ha friska och ohalta hästar som INTE kostar tiotusentals kronor i veterinärräkningar för att någon annans djur ska jaga skiten ur dom. Jag har ju bara 2 trådar och världens el i trådarna. Jag behöver ju isf sätta upp 5-6 trådar till iaf. Och kan djuret gå på så pass stora hästar så ligger ju resten av djurena i närområdet väldigt illa till med eftersom jag har störst hovdjur här.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag tycker som andra att det låter mer som hund.
En varg ligger inte och gnager på skanker eller gips, den sliter strupen av sina offer. Jag har själv sett ett antal får utan strupar och bröstdelar då jag bor där det nyss sköts en varg.


Fast är det en psykskadad varg så kan den kanske också bete sig så.

Just med tanke på att det finns ögonvittne som sett en varg jaga två häster med ryttare bara 1,5 mil bort så låter det ju som att det är något fel på vargen.


Jag håller med om tipset på mat och jakttorn. Men jag skulle se till att det var en duktig skytt i tornet. Hade mina djur utsatts på samma sätt som TS och myndigheterna verkade strunta i det anser jag att man är ursäktad lite civil olydnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 031
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 964
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp