Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra?

surprice1985

Trådstartare
Om ni möter ett par lösa hästar / de rymmer när ni är ute och rider??
Funderat lite på detta då grannens hästar ser ut att vilja springa rakt genom staketet när jag rider förbi..
Ska man hoppa av? Försöka sitta kvar o få tag på hjälp? Släppa hästen (för att inte själv hamna imellan)?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Svår fråga, det beror nog helt på den specifika situationen. Om jag är hyfsat säker på att ingen är hingst så skulle jag försöka hålla dem på avstånd med spö och röst, men ändå försöka få dem med mig tills nån kan hjälpa. Jag sitter inte av.

Är det en hingst sitter jag dock av om jag inte lyckas hålla den på avstånd (vilket knappast är troligt om inte min häst hjälper till). Vill inte riskera att hamna emellan ifall han försöker klättra.

Jag släpper min egen häst som absolut sista utväg.

Hur jag skulle lösa det om jag är ute och kör törs jag inte ens tänka på...
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag brukade rida i hagarna pà stuteriet där jag jobbade förut, (enbart stohagarna, alltsà inte hagarna med unghingstarna) om de vart för nárgàngna sà "anföll" jag stona med min häst, med andra ord drev dem mot stona sammtidigt som jag motade bort dem, viftade med armarna och skrek lite.

Ifs sà satt jag pà hästar som va lugna gammla valaker, välskolade och som vallade kor lite nu och dà, sà de var helt med pà noterna.

Jag skulle inte sitta av i första hand, du siter säkrare pà din häst om du inte tánkt làta din häst springa iväg med sadel och tyglar hängande för att lära känna de andra hästarna :crazy:

Sitt kvar pà hästen och rid iväg, oroa dig inte för de andra hästarna och försök fànga dem eller sà, oroa dig först för din egen häst. Visst kan det gà dàligt för dem om de är lösa men det kan gâ dàligt för dig om du börjar försöka fànga dem med din häst pà släp.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag råkade ut för detta för några år sedan. Jag red då min gamla vallack och hade ett sto med som handhäst. Upptäckte plötsligt att jag hade tre hästar... En shettis hade rymt och sprang bredvid. Hade som tur var bara några meter till gården där den hörde hemma och red in där och tjoade tills ägaren kom ut och fångade den. Tur det bara var en liten ponny... inte lätt att hålla ordning på 2 egna om det dyker upp ett par till. Men jag hade nog också försökt att stanna kvar på hästryggen och försökt påkalla uppmärksamhet eller lyckats få med mig hästarna till gården där de hör hemma (och hoppats att nån var hemma).:crazy::confused:
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det brukar jag tänka på, men då gäller det framför allt när jag kör.

På en runda här så är staketet inte, enligt mig, bra för att hålla inne hingstar. Och jag vet att dom någon gång haft unghingstar där och då kör jag inte förbi där med mitt sto om hon skulle brunsta. För vad gör jag då? En hingst och mitt shettissto fastspänd i en vagn, jag vill inte ens tänka tanken!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det har jag varit med om några gånger, då det fanns (finns) en väldigt lättrymd ponny på gården några km från stallet jag stod i förut. En ungponny som var väldigt busig och dessutom gärna ville fram till våra hästar för att hälsa. Jag rider alltid med spö och det är mkt användbart vid såna tillfällen för att försöka hålla undan rymlingen!
Vi var två vid de flesta tillfällena och då hoppade båda av, en höll våra hästar medans den andra försökte fånga den lösa ponnyn samtidigt som vi ringde ägaren.

En gång påväg till ungponnyns ägares ridbana kom jag ensam och möttes av den lösa ponnyn, då satt jag också av för att iaf ha "tygellängds avstånd" mellan min häst och den lösa. Då har jag mer kontroll på att de inte hälsar på varandra, och då håller sig min häst lugn.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det är min stora fasa, det skulle väl bero på situationen, men jag sitter antagligen av och försöker vifta de andra på avstånd. Skulle inte släppa min häst i alla fall. Hoppas att det aldrig händer. :crazy:
Vi fick dock vara med om en shettis-rymmning en gång, men vi höll oss på avstånd och den var mer intresserad av att springa hem till stallet, så det var lugnt den gången. Dessutom visste jag vilken ponny det var.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

kl#
grannens hästar är alltid på rymmen, oftast är det föl eller unghästar. som tur är de snälla och jag brukar hoppa av och släppa in dem i närmaste hage, eller så tar jag med dem hem och ställer in dem i en box. det mest irriterande är att hon inte verkar bry sig.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag var ute och red en gång i skogen och mötte älg. Hästen vänder på en femöring och jag flyger ner i diket (som tur var fyllt med massa snö:grin: ). Får tar på hästen och rider tillbaks. Möter två ryttare som är påväg mot älgen och jag varnar dom men dom rider vidare iallafall.

Några minuter senare kommer deras två hästar skenandes, utan ryttare. Jag hoppar av, ställer hästen tvärs över ridvägen som "broms" (ridvägen var inte så bred tack och lov!) och fångar in båda hästarna o får stå och vänta med alla tre tills de två ungarna kommer gåendes :P
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Beror på hur den egna hästen reagerar och hur stor risk det är för de andra hästarna att skada sig.
Jag skulle undvika att sitta av och försöka fånga de andra hästarna om det är okända hästar eller hästar min häst aldrig hälsat på förut. Medför stor risk att hamna emellan och skada sig.
Om jag visste vems hästar det är skulle jag ringa den personen direkt (obs, mobiltelefon MED PENGAR är ett måste för uteritter!!!!!).
Jag skulle förmodligen skynda hem med egna hästen, försöka kontakta nån och springa tillbaka till de lösa hästarna och försöka fånga dem om de är nära nån bilväg eller liknande fara.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Beror ju på situationen. Jag mötte en lös hingst från ridskolan när jag red
på min hingst(!) och ridskolepersonalen sprang runt efter den och
försökte locka med mat. Men så fort hästen fick syn på min och börjde trava
mot oss blev jag helt ":eek:, nu dör jag!!". Så min spontana reaktion blev ju
så klart att hoppa av och ta tag i hästen som tur nog hade grimma. Ingen av hästarna gjorde någonting , och jag fick verkligen användning av
min hästs otroligt stabila psyke den gången, Min valack med kulor :love:.

Men om det är en hel flock som kutar ut ur hagen är det nog inte så mycket
man kan gjöra mer än att föröka få tag på ägaren...
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det beror på omständigheten/ typ av häst.
Red min lille islandshäst på grusväg och fick 2 bockande pigga travare med mig på vägen.
Min häst blev glad över sällskapet,snygg tölt med aktiverad bakdel blev det. Själv höll jag dom bakom oss med spöet.
Ville inte ha en bakhov i ansiktet.
När vi kom fram till deras stall vände dom om och sprang tillbaks till kompisarna som var kvar i hagen.
Kontaktade ägaren som sen jagade dom i trädgårdarna runt omkring.
Har ochså hjälpt en kalv som var på fel sida staketet.
Då band jag hästen i en björk eftersom det var strömtråd och det gillar han inte.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det går ett par hästar i en hage någon km från mig som, när jag ska rida förbi, kommer emot staketet i 120 knyck och det ser verkligen ut som om de tänker spränga tråden varje gång.(stadiga nordsvenskar också) De gör det dock inte, men min häst blir alltid sjövild när de kommer rusande så där så jag sitter av och leder henne förbi istället. Det funkar bättre.
Vet faktiskt inte hur jag skulle göra om jag mötte lösa hästar. Det beror på situationen, hur min häst reagerar osv.
Enda gången jag sett att en grannes hingst var lös brevid grusvägen var jag ute på promenad med min häst(sto). Då vände jag så fort jag fått syn på den lösa hästen och gick hem och ringde grannen.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 389
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp