Bukefalos 28 år!

Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag vill bara passa på att tacka dig och Forest Autumn med flera. Det ni disskuterar är otroligt intressant och lärorikt :bow:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag tror inte att det blir så mkt näring av fruktanet - visst fermenteras det i grovtarmen, men med tanke på den felaktiga strukturen och den oreda som skapas i grovtarmen blir nog inte mycket vinst!

Så är det nog men jag har aldrig riktigt förstått varför inte alla hästar får fång när de äter fruktanhaltigt gräs. Jag undrar vad som händer i de hästmagar/tarmar i hästar som uppenbarligen kan sätta i sig ganska stora mängder. Men de har kanske inte lika känsliga tarmar så de klarar kaoset bättre.

Alla hästar får ju vad jag förstått fång om de får tillräckligt mkt fruktan.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

KL

Jag hade en häst som fick fång på den tiden då man trodde att det berodde på proteinet. Det är jätteintressant att läsa om de förändringar som har skett kring synen på fång. Dock kan jag konstatera att mycket av det som jag lärde mig då fungerar bra även nu. Begränsa kraftfodret, noggran hovvård och genomför ALLA foderbyten ytterst långsamt och genomtänkt. Jag har, peppar peppar, inte haft någon mer häst med fång.

Jag tycker att det är intressant att läsa om olika funderingar kring det här med fri tillgång på grovfoder. Jag har hästar av den typen som kan äta helt otroliga mängder om de får fri tillgång. Det tror jag inte är bra för hästens mage. Visst är hästar gjorda för att äta 18 timmar om dygnet, men de är definitivt inte gjorda för att vräka i sig kraftigt hö/hösilage i obegränsad mängd. De hästar som inte vräker i sig kan nog fungera bra på fri tillgång men mina får fortsätta att äta mycket, men oftast begränsat med grovfoder för att inte riskera att de blir feta och får problem med magen.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag har en häst som har kronisk grovtarmstörning som yttrar sig med vätskerinningar o gaser. (Normal avföring) Men så fort han får äta gräs så försvinner detta! Och detta symtomet är inget ovanligt. Jag har frågat flera veterinärer under vinter-höst och de säger alla att hästen blir bra när du släpper på betet. Vilket har stämt.

Förra våren fick min andra häst i samma hage fång medans han blev bra i sin mage. :confused: Han är dessutom överviktig och fånghästen hade normalt hull (svårfödd fullblodskorsning).

Annan fundering:
Hö innehåller högre halt fruktan än hösilage. Fruktanet bryts ner ju surare ensilaget är. Jag fodrar min fånghäst med hö, hellre än ensilage. Men höet är av samma vall som hon fick fång av så uppenbarligen tåler hon en del fruktan. (Mängden kan variera så klart då hon fick fång i 1 maj och höet slogs 1 juni.)
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

EMS- Equine Metabolic syndrome (Finns många bra artiklar om man söker på detta på nätet)

Angående provtagning av Insulin och glukos vid misstänkt IR har jag lärt mig: Stress kan ge falskt höga värden av Insulin. Smärta ger stress, därför bör man ej ta provet då hästen har akut fång.

Vidare bör provet helst tas sen förmiddag-mitt på dagen då de brukar ligga högst i Insulinnivå, ger säkraste värdet. Det ska vara ett fasteblodprov så hästen ska inte äta morgonmat. (Går att skicka till SLU, klinisk Kemi. Inte speciellt dyrt prov )

Det var Coari som nämde EMS och jag "googlade" vidare på Quinns översättning, tack!
T ex:
http://www.smartpakequine.com/cush_metabolic.aspx

Hittat massor nytt att lära mig. Tex att EMS uppträder vid 8 - 18 års ålder.
Många hästar uppvisar inte fång som unghästar, vanligast runt 10 års ålder o uppåt om jag min rätt från annat SLU arbet.

Cushing är en sjukdom som drabbar främst gamla hästar så för min del som har fånghäst i 12 års ålder har jag inte läst vidare på det.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

KL

Jag hade en häst som fick fång på den tiden då man trodde att det berodde på proteinet. Det är jätteintressant att läsa om de förändringar som har skett kring synen på fång. Dock kan jag konstatera att mycket av det som jag lärde mig då fungerar bra även nu. Begränsa kraftfodret, noggran hovvård och genomför ALLA foderbyten ytterst långsamt och genomtänkt. Jag har, peppar peppar, inte haft någon mer häst med fång.

Jag tror också att det fungerar ganska bra att göra som man gjorde förr. Det hadlar ju ändå om samma sak - att begränsa intaget av kraftigt foder. Den enda skillnaden egentligen är väl att man inte bör svälta hästen vilket man ofta gjorde förr.

Jag ger inte mina ponnyer obegränsad tillgång till hö/ensilage då hade de rullat fram. Däremot har de alltid halm att tugga på vilket de inte gör precis.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Annan fundering:
Hö innehåller högre halt fruktan än hösilage. Fruktanet bryts ner ju surare ensilaget är. Jag fodrar min fånghäst med hö, hellre än ensilage. Men höet är av samma vall som hon fick fång av så uppenbarligen tåler hon en del fruktan. (Mängden kan variera så klart då hon fick fång i 1 maj och höet slogs 1 juni.)

Tror du inte att det var ganska stor skillnad på lättlösliga kolhydrater i gräset om man jämför mellan början på maj och början på juni? Jag har egentligen ingen aning.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 760
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 782
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp