Bukefalos 28 år!

Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Hade hon haft fång innan hade jag inte betäckt. Men det kändes liksom rätt att betäcka en ponny som hunnit bli så gammal utan problem trots den inte direkt optimala hanteringen som varit i många år. Inga skador osv.

Jag skulle också vilja sitta på facit :crazy:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Surt vatten som fångorsak varför o hur??? Finns det ngt som stöder detta eller är det bara flumm.
PL

Jag undrar det samma. Om det hade varit fallet så borde man se mer av "besättings" drabbad fång.

Annan fråga till dig P-L; När finns det indikationer att köra S-Insulin på häst?
Är det meningslöst att kolla, som annan skrivit i tråden, då insulin alltid är förhöjt på grund av stress vid fång?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Får man ta del av den, länk eller annat. Det intresserar mig.

Jag har inte sett den undersökningen på nätet än men pm:a mig så kan jag skicka en artikel som är ett utdrag ur studien, artikelns rubrik "Ingen skillnad i hästens grovtarm om den utfordras med hö, hösilage eller ensilage".
artikel från stiftelsen svensk hästforskning.
(går även att beställa där)

Det är inte den som länkats tidigare om kolhydrater.

Hela projektets namn är "Interaktion mellan olika vallfoder och hästens grovtarm med avseende på mikrobiell sammansättning, biokemisk aktivitet och passagehastighet"
projektledare Cecilia Muller
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nej jag förstod det för ett par minuter sedan.
Jag tar också gärna del av den du nämner.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

knapplån.

På tal om att förebygga fång. Jag tror att de ökade fångfallen till en del beror på att så många hästar går på odlat åkermarksbete nuförtiden. För ca 20 år sedan ville inte bönderna gärna släppa till åkermark till hästbete. Då gick fler hästar på magrare naturbeten. Då man ska så in betesvall till häst så innehåller de färdiga fröblandningarna som finns att köpa så gott som alltid Rajgräs. Rajgräs innehåller mycket Fruktan jämfört med andra grässlag och innehåller dessutom mycket lättlösligt socker nu på våren. Läs veterinärspalten i senaste Ridsport där står det lite om Rajgräsets Fruktaninnehåll. Genomsnitter i ett försök var 14% Fruktan i Maj och Oktober jämfört med 3,5% hos andra grässorter.

Att tänka på om man ska så in betesvall till hästar!

Det roliga är att Rajgräs t om kallas Fånggröda. Ja inte för att det orsakar fång utan för att det "fångar" upp kvävet i luften (kvävebindande).....
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

i senaste Ridsport där står det lite om Rajgräsets Fruktaninnehåll. Genomsnitter i ett försök var 14% Fruktan i Maj och Oktober jämfört med 3,5% hos andra grässorter.

Att tänka på om man ska så in betesvall till hästar!

Det roliga är att Rajgräs t om kallas Fånggröda. Ja inte för att det orsakar fång utan för att det "fångar" upp kvävet i luften (kvävebindande).....

Jag reagerade när vi fick hem ett reklamblad om denna fång-gröda.
Menar du verkligen att det var fånga kvävet som menades? Jag utgick faktiskt ifrån att det var för fånghästar och tyckte att det var mkt märkligt just med tanke på fruktaninnehållet. Jag måste ha läst det i sömnen. Eller också tänker jag bara på en sak när jag hör/läser ordet fång.
Det blev egentligen ganska kul - om det inte hade varit så allvarligt.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Surt vatten som fångorsak varför o hur??? Finns det ngt som stöder detta eller är det bara flumm.
PL


Vilket ph har hästens matsmältnings system. Vad händer med ph:t vid intag av foder. Vilket ph har ett surt vatten, vad händer om en häst intar foder och sedan som oftas dricker ganska stora mängder vatten och detta vatten är just surt??

Hur påverkas ett vatten i en egenborrad brunn vid olika väderlekar,främst vid långvarig blöt nederbörd, vilka föroreningar exploderar i detta brunnsvatten och hur påverkas ph:t??

Ett ex. Min egen tidigare borrad brunn hade vid två månaders torka ett PH på 7.83 ett GH på 18 och ett KH på 14. En veckas ihållande regn och efter exakt sju dagar gjordes en ny mätning,., PH:t va nu 5.3 med ett GH på 3 och ett KH på 2.

Ett helt neutralt vatten på en liter med ett PH på 7.0 och ett GH på 6,ett KH på 5 uppvisade efter att man tillsatt en matsked torvstö efter endast en halvtimme en PH sänkning till 5,2 ett GH på 3 och ett KH på 2.

Vatten är ngt ni veterinärer borde gå en grundkurs i.

Det är faktiskt ingen slump att dom gammla bönderna sa att en häst behöver ett friskt vatten.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag vet väl att vatten kan ha olika ph men också att detta har marginell påverkan på matsmältningskanalens ph.
Vatten har väldigt låg buffertkapacitet o därför behövs det inte mkt syra eller bas för att få en ordentlig pH förändring.
PL
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Vatten har väldigt låg buffertkapacitet o därför behövs det inte mkt syra eller bas för att få en ordentlig pH förändring.
PL


Vattnets buffertkapacitet beror enbart på KH värdet,,, ju lägre KH ju sämmre buffertkapacitet.

Ett mkt känt sätt att sänka vattnets buffertkapacitet är just antingen tillsatts av syra,torv eller ekbarks extrakt.
Små små mängder leder lätt till ett kraftigt PH ras.

Ex: 10 ml ekbark extrakt i 500 liter neutralt vatten (ph 7.0) gav ett ph ras ner till 4.5 innom loppet av två minuter

Innehåller hösilage syra???
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Ja men vad säger det om vattnets påverkan på ph i olika delar av matsmältningskanalen på häst?
Hösilage innehåller en mindre mängd svaga organiska syror mindre ju torrare det är.
PL
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Ja men vad säger det om vattnets påverkan på ph i olika delar av matsmältningskanalen på häst?
Hösilage innehåller en mindre mängd svaga organiska syror mindre ju torrare det är.
PL

Det är väl ganska surt i matsmältningskanalen, i alla falll i de flesta delar? Födan blandas ju med saltsyra som är en stark syra. Jag kan tycka att det inte borde spela så stor om vattnet är lite surt från början. Däremot kan man kanske tänka sig att det kan vara onyttigt av andra orsker som ex tungmetaller. Om det alltså kommer från en brunn, inte ensilaget. Men det sista är bara lite spekulationer från min sida.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Fodrets pH har ingen betydelse för pH värdet i grovtarmen. I magsäckens "bakre" del, pylorus, sänks pH-värdet på ingestan nedåt 1-2, oavsett vilket pH fodret hade utanför hästen.

I tunntarmen neutraliseras tarminnehållets pH med hjälp av bukspott och tarmsaft. Grovfoder stimulerar till högre frisättning av tarmsaft och bukspott än vad kraftfoder gör - för stora givor kraftfoder är alltså en större risk än ensilage. Orsaken lär väl vara att grovfodret är mer skrymmande än kraftfodret, åtminstone är det gällande teori till varför kraftfoder orsakar fördröjd frisättning av magsyra i magsäcken.

Den största risken med för stora givor kraftfoder per utfodringstillfälle är att stärkelse - som normalt tas upp i tunntarmen, men som vid overload kan komma odigererat till grovtarmen - ger upphov till en feljäsning (fermentering) i grovtarmen med pH-sänkning till följd.

Nu citerar jag ur ett examensarbete från Institutionen för husdjurens vård och utfodring, SLU, "Vallfoderpreferenser hos hästar", skrivet av J Redgård:

"En spannmålsrik foderstat leder till ökad mikrobaktivitet i blindtarmen och cellulosans smältbarhet minskar. På en grovfoderbaserad foderstat hålls pH i grovtarmen på runt 6,5. Om hästen äter stora mängder kraftfoder hinner detta inte smältas i tunntarmen utan leder till att pH i blindtarmen sänks eftersom jäsning av stärkelsen leder till att mjölksyra bildas. Vid extrem överkonsumtion av stärkelse kan pH-sänkningen leda till att mikroorganismerna dör och tarmslemhinnan skadas. Mjölksyran kan då resorberas genom den skadade termslemhinnan vilket ger en pH sänkning i resten av kroppen och hästen drabbas av acidos. Av mikoorganismerna är det i första hand protozoerna som slås ut, men i allvarliga fall kan även gramnegativa bakterier dö. Dessa bakterier har giftiga ämnen, endotoxiner, i sina cellväggar som frigörs då bakterien dör. Endotoxoiner ger upphov till störningar i blodcirkulationen, vilket kan leda till att hästen drabbas av fång."
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Hade hon haft fång innan hade jag inte betäckt. Men det kändes liksom rätt att betäcka en ponny som hunnit bli så gammal utan problem trots den inte direkt optimala hanteringen som varit i många år. Inga skador osv.

Jag skulle också vilja sitta på facit :crazy:

Jag beklagar verkligen att du fick ta bort din häst.

När min häst fick sitt sista fånganfall åt hon enbart grovfoder, inget foderbyte hade gjorts, hon gick i full träning och var i normalt hull åt det smalare hållet. Hon gick i grushage året om. Hennes hovvård sköttes av en mycket duktig hovis.

Det hjälpte inte, hon fick ett mycket allvarligt fånganfall och jag tvingades ta det tunga beslutet att låta henne somna in.

Tänk om man hade facit:crazy:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Plötsligt läser jag om MMP överallt. Idag diskuterades de i ett annat sammanhang - utvecklingen av artros i leder hos hund.

Här hittade jag iallafall beviset på att de har någon god effekt också, annars började jag tro att de var som fästingar - enbart av ondo..

"Den australiensiske forskaren CC Pollit har undersökt orsaken till en tydlighöjning av enzymet metalloproteinas (MMP) lokalt i hoven i samband med
utvecklingsfasen av fång (Pollit 1996). MMP finns även under normala
förhållanden i låg koncentration i epidermala celler och har en fysiologisk funktion
där det hjälper basalmembranet att släppa taget bit för bit när hovkapseln växer ned
mot tån. En länk mellan endotoxinteorin och högt MMP kan finnas via en faktor
hos Streptococcus bovis som också aktiverar MMP-frisättning"

saxat fr "Tillfrisknande och användning av hästar med fång", ex arb under handledning ac Chris Johnston.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Vattnet passerar magsäcken utan att, likt fodret, blandas med den sura magsaften. I tunntarmen kommer vattnet pH alltså att vara högt relativt övrigt tunntarmsinnehåll.

En risk med vattnets "gräddfil" till tarmen är att patogena bakterier inte avlivas av magsaften, varför problemet snarare är bakteriell påverkan - om vattnet i den egna brunnen otjänligt.

Med tanke på de analysresultat du redovisar bör du se till att täta brunnen, alternativt ta den ur bruk, då det är uppenbart att det läcker in ytvatten. I en djupborrade eller grävd brunn exploderar inga föroreningar vid blöt (!?) nederbörd.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Men se vilken underbar fånglänk (kanske har ni redan sett den, kanske gör jag Coari än mer upprörd, men det är en risk jag får ta). Själv har jag bara sett bildspelet och papperskopiorna tidigare.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Det är ngt konstigt med länken. Jag kan inte öppna den.

Jag har förstått det som att MMP är enzymer som även finns i andra delar av kroppen och bryter ner vissa speciella proteiner i bla blodkärlens väggar. I den artikeln som jag länkade till står det att de genom detta bidrar till "reparering" av vävnad. Men att om de blir överaktiverade så bryter de ner proteiner som ska vara kvar. Jag antar att de då på ngt sätt "arbetar" okontrollerat dvs gör det de inte ska. Har jag fattat det rätt?
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 810
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 688
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 993
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp