Bukefalos 28 år!

Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

vad undrar du över? Blindtarmen = caecum. Jag har verkligen svårt att förstå vad du skriver/menar, men det här tog ändå priset.


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Hej!

Man tror med ganska stor säkerhet att fång främst beror på ett för stort intag av fruktaner och enkla sockerarter som finns i gräs, men även i kraftfoder (ofta i form av stärkelse). Hästar är experter på att bryta ner och utnyttja fibrer (som finns i gräs i form av cellulosa, hemicellulosa etc) som energikälla och bakteriefloran i grovtarmen är anpassad efter att bryta ner just fibrer. Enkla sockerarter som stärkelse glukos mm ska främst tas upp i tunntarmen. När kvantiteten av dessa blir för stor i fodret orkar dock tunntarmen inte med allt, utan de osmälta enkla sockerarterna går vidare till grovtarmen där de äts upp i rask takt av andra bakterier än de som bryter ner fibrer. Om de bakterier som tar hand om stärkelse etc får för mycket "mat" tar de snart över i antal och bakteriefloran i grovtarmen ändras. Nedbrytningen av enkla sockerarter i grovtarmen genererar också en hel del fettsyros, däribland mjölksyra (som det inte bildas så mycket utav annars) som till en ännu större utsträckning för livet för den andra sortens bakterie mer outhärdligt. Fiber-bakterierna blir då "stressade" och utsöndrar toxiner (gifter) som tillsammans med en surare miljö i grovtarmen kan fräta sönder tarmväggen. Ut i blodbanan kommer då både mjölksyra och toxiner, och de är troligtvis de som genom en rad reaktioner sedan inflammerar hovlamellerna och ger fång.

Så- begränsa möjligheterna till friskt gräs, om en hage med torrare alt. "blötare" bete finns är det bättre och avgränsa hagen så att hästen hinner beta av och inte hela tiden får nytt gräs. Stödfodra om vid behov med hö som spolats av med vatten (löser upp de enkla sockerarterna) och ge absolut ingen spannmål! Lång invänjningstid!

Hopppas det går bra!

Sophie
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

saxat fr "Tillfrisknande och användning av hästar med fång", ex arb under handledning ac Chris Johnston.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

Det var ett intressant arbete att läsa.
Jag tänkte speciellt på att det flera gånger nämns att hästägaren är mycket viktig i sammanhanget. Artikeln handlar vissserligen mest om vad som händer i hoven och hur hästar behandlas och ev tillfrisknar. Jag tror att den som har ansvar för hästen är minst lika viktig när det gäller att förhindra att den får det.
Jag inser att jag har extra stor press på mig som ägare till en fånghäst eftersom jag har ett ponnysto. Ponnyer och ston har enligt arbetet lite sämre prognos (om jag förstod det rätt).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

daglig motion, inte allt för kraftigt bete,eller nysått.
Lång invänjning med kanske 15-30 min påök varje dag
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

*kl*
(Nu lånar jag denna tråd lite, hoppas OK?)

Har en liten fråga ang. veterinärer och fång.

Min häst hade fång för ca 2 1/2 år sedan i januari.

Jag frågade då veterinären hur jag skulle göra med bete (då jag trodde att fånghästar inte skulle gå på bete). Fick som svar att han kunde gå på bete samma år bara man var försiktig ned invänjningen. Nu vet jag att man aldrig vet exakt varför hästar får fång, men denna vet. trodde att han fått det pga övervikt i samband med för ymnigt ätande (fri ensilage) samt extremt hårt i marken.
Han har aldrig fått "gräsfång", så man undrar ju lite om sommar och vinterfång hör ihop eller inte?

DET är en intressant fråga!!! Min häst hade fång förra julen!!! Kul i jul... Men hon var inte på något sätt överviktig och hade inte fri tillgång på höet. VARFÖR får de fång på vintern???
(har inte läst hela tråden - kanske står det... ska läsa på!)
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

När min häst fick sitt sista fånganfall åt hon enbart grovfoder, inget foderbyte hade gjorts, hon gick i full träning och var i normalt hull åt det smalare hållet. Hon gick i grushage året om. Hennes hovvård sköttes av en mycket duktig hovis.

Det hjälpte inte, hon fick ett mycket allvarligt fånganfall och jag tvingades ta det tunga beslutet att låta henne somna in.

Tänk om man hade facit:crazy:

Att läsa sånt här gör en mörkrädd... Vad 17 ska man göra mer???
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Såg att någon "väckt" tråden Fång/Fruktan-fodermedel.

Läste i SLU arbetet jag länkat om tidigare i denna tråden:
"Att stora intag av fruktaner skulle kunna orsaka fång hos häst och nöt har påvisat, dock ej i relation till bete." (sid 25)

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Tankar om detta? Annan som vet någon studie som visar fång på grund av fruktaner i samband med bete?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Tankar om detta? Annan som vet någon studie som visar fång på grund av fruktaner i samband med bete?

Jag är ganska säker på att jag har läst någonstans att man bara har lyckats visa detta genom försök (kan inte de rätta orden för "laboratoriestudier" kontra studie i naturen om ngn förstår vad jag menar). Man har alltså inte lyckats visa att det gäller på bete.
Jag kan se om jag hittar var jag läste det.

Det står en del om det i den artikeln som jag länkade till tidigare i tråden och jag har också läst ungefär samma sak i
Nutrient Requirements of Horses utgiven av NRC

Dvs att man har lyckats visa på lab att fruktan och andra lösliga kolhydrater kan orsaka fång men att man inte har lyckats genomföra studier på bete.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Några av mina hållpunkter.

1. Lååång invänjning på bete. Jag utgår från en 10-liters hink till att börja med, och sedan utökning av bete från ett par minuter och uppåt. Det är ju viktigt i början att ta det försiktigt för att magen ska vänja in sig på det nya. Sedan ska man nog tänka på att det ska vara likadan vall hela tiden, ny vall kräver ny invänjning. Nu har ju jag en fånghäst, men skulle jag köpa en ny häst skulle jag utgå från samma princip ang invänjningen.

2. Låt ej hästen gå på bete om den är för tjock (har fettansamling i nacken, s k fångnacke). Släpp inte hästarna för tidigt! (den gamla regeln om ej bete före midsommar tycker jag är bra. Jag hade varit glad om jag utgått från den innan min häst fick fång!)

3. Inget frostbitet gräs! Mer fruktan i det än annat gräs, vad jag hört. Även äpplen innehåller fruktan vad jag läst.

4.
- Några veckors invänjning vid foderbyte.
- Ang hösilage bör man tänka på att varje ny bal kan vara som ett foderbyte p g a olika konserveringsgrad, men om balarna är från samma vall minskar fångrisken. Tror dock att det är att överdriva att säga att hästar inte ska kunna äta hösilage, men om man har en gammal fånghäst bör man nog tänka 2 ggr innan man ger det, tyvärr.

- Jag skulle aldrig ge hästen kraft bara när man rider på sommaren, som många göra. Då får ju magen inte ngt kraft de dagar man ej rider, o sen mkt dagen därpå. Jag skulle utgå från en lite mindre giva varje dag istället.

5. Håll koll på hästen. Gallor o puls i fötterna är varningstecken, minska betet! Om du misstänker att hästen fått i sig för mycket, ta bort hästen från betet GENAST!

6. Motionera din häst. Om den inte motioneras behöver den inte lika mycket mat!
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Några av mina hållpunkter.

1. Lååång invänjning på bete. Jag utgår från en 10-liters hink till att börja med, och sedan utökning av bete från ett par minuter och uppåt. Det är ju viktigt i början att ta det försiktigt för att magen ska vänja in sig på det nya. Sedan ska man nog tänka på att det ska vara likadan vall hela tiden, ny vall kräver ny invänjning. Nu har ju jag en fånghäst, men skulle jag köpa en ny häst skulle jag utgå från samma princip ang invänjningen.

2. Låt ej hästen gå på bete om den är för tjock (har fettansamling i nacken, s k fångnacke). Släpp inte hästarna för tidigt! (den gamla regeln om ej bete före midsommar tycker jag är bra. Jag hade varit glad om jag utgått från den innan min häst fick fång!)

3. Inget frostbitet gräs! Mer fruktan i det än annat gräs, vad jag hört. Även äpplen innehåller fruktan vad jag läst.

4.
- Några veckors invänjning vid foderbyte.
- Ang hösilage bör man tänka på att varje ny bal kan vara som ett foderbyte p g a olika konserveringsgrad, men om balarna är från samma vall minskar fångrisken. Tror dock att det är att överdriva att säga att hästar inte ska kunna äta hösilage, men om man har en gammal fånghäst bör man nog tänka 2 ggr innan man ger det, tyvärr.

- Jag skulle aldrig ge hästen kraft bara när man rider på sommaren, som många göra. Då får ju magen inte ngt kraft de dagar man ej rider, o sen mkt dagen därpå. Jag skulle utgå från en lite mindre giva varje dag istället.

5. Håll koll på hästen. Gallor o puls i fötterna är varningstecken, minska betet! Om du misstänker att hästen fått i sig för mycket, ta bort hästen från betet GENAST!

6. Motionera din häst. Om den inte motioneras behöver den inte lika mycket mat!

7. Tänk på att kortisonbehandling kan öka fångrisk.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Det är väl ett problem generellt sett vad gäller fång - att man inte kunnat bevisa så många teorier i verkligheten utan endast i laboratoriemiljö och försök. Hade man kunnat det hade kanske gåtan varit löst!

När jag nu kollade länkat arbete igen såg jag att fruktan ökar ju äldre plantan/gräset blir. Till skillnad från flera andra lättlösliga kolhydrater, där nivåerna sjunker allteftersom plantan förvedas.

Det har jag missat. Det borde ju innebära att de hästar som får fång under vår och försommar snarare får det av andra anledningar än just högt fruktaninnehåll i betet.

Fruktan borde snarare vara ett problem på hösten? Och förstås enligt den vanliga teorin att halterna ökar när gräset blir stressat.
Teorin om att släppa hästar på mer förvuxet bete då?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

DET är en intressant fråga!!! Min häst hade fång förra julen!!! Kul i jul... Men hon var inte på något sätt överviktig och hade inte fri tillgång på höet. VARFÖR får de fång på vintern???
(har inte läst hela tråden - kanske står det... ska läsa på!)

Min kompis två avlivade fånghästar fick båda fång på vintern. Veterinären hade en teori, hormonfång. Båda var ston.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

När jag nu kollade länkat arbete igen såg jag att fruktan ökar ju äldre plantan/gräset blir. Till skillnad från flera andra lättlösliga kolhydrater, där nivåerna sjunker allteftersom plantan förvedas.

Det har jag missat. Det borde ju innebära att de hästar som får fång under vår och försommar snarare får det av andra anledningar än just högt fruktaninnehåll i betet.

Fruktan borde snarare vara ett problem på hösten? Och förstås enligt den vanliga teorin att halterna ökar när gräset blir stressat.
Teorin om att släppa hästar på mer förvuxet bete då?

Jag har förstått det som att det i stort sett är omöjligt att förutsäga ngt om fruktanhalten eftersom den beror på flera olika faktorer där växtens fiberinnehåll (?) är endast en av dem. Jaga hoppades ett tag att man skulle kunna lista ut när det var säkert att beta och när det är farligt men jag undrar om det går. jag tror att det är andra faktorer under våren som gör att fruktanhalten är hög även då.
,

I Nutrient requirements of horses senaste upplaga står det efter min översättning:
betesinnehållet av lagrade kolhydrater inkl fruktan är högst på våren. lägst mitt i sommaren och medelhögt på hösten.Det framgår i och för sig inte hur stor del av det som är fruktan.

Man tror väl i coh för sig att det är fler lättlösliga kolhydrater än fruktan som är inblandade?

Ursäkta ite rörigt inlägg, ser på ishockeyn samtidigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

I examensarbetet stod det annorlunda, att vissa övriga lättlösl kolhydrater sjönk allteftersom betet "åldrades" medan fruktan, som huvudsakligen återfinns i växtens stjälk, stiger ju mer förvedad växten blir (=mer stjälk).

Beskrivningen högt på våren, lägst på sommaren och medelhögt på våren låter i sådana fall som en sammanslagen kurva.

Näringsinnehållet i gräset är förstås som högst på våren/försommaren och sjunker sedan med tiden/förvedningen. Men fruktan räknas väl inte som näring eftersom det troligen inte tas upp av hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nu är ju boken som jag hänvisade till nyss vad jag förstår skriven efter diskussioner mellan några av de främsta forskarna inom ämnet. Men som jag skrivit tidigare så är jag inte så van vid att läsa in mig på detta område. Men jag tror vilket jag la till i efterhand att det rörde sig om en sammanslagning av flera olika lättl kolhydrater. Jag har för mig att jag har läst att man tror lite mer att det inte bara är fruktan som orsakar fång.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jo, och förmodligen har flera andra lättlösliga kolhydrater en större betydelse för utvecklingen av fång än just fruktan. Eller snarare - övriga lättlösl kolhydr orsakar nog fång oftare än fruktanet gör. Fruktan har, tror jag, blivit lite av en "innegrej" bland hästfolk. Jag tror att fruktan kan vara en förklaring där betesrelaterad fång uppstår på näringsfattigt bete eller sent på säsongen.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Men fruktan räknas väl inte som näring eftersom det troligen inte tas upp av hästen.

Jag tror att vi menar samma sak?
Sedan vet jag inte om jag snurrar till det. Jag trodde att hästen kunde tillgodogöra sig det som bildas i grovtarmen när fruktan fermenteras av mikroorganismerna lie i alla fall. Bildas det inte fettsyror då - eller bara mjölksyra? Jag har glömt vad det bryts ner till och hittar inte det just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag tror inte att det blir så mkt näring av fruktanet - visst fermenteras det i grovtarmen, men med tanke på den felaktiga strukturen och den oreda som skapas i grovtarmen blir nog inte mycket vinst!
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 810
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 697
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 994
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp