Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Qodrofenia

Trådstartare
Nu när det är vår och gräset börjar växa.Drar det ju mot fångtider.
Så ni som har erfarenheter får gärna dela med sig av hur man på bästa sätt skyddar sin häst från denna sjukdom.

Jag tänker då på förebyggande syfte .

Jag har själv aldrig haft fång på någon av mina hästar men har dock sett fång på mycket nära håll många gånger.

Fruktansvärd sjukdom är det och nu för tiden får ju alla typer av hästar sjukdomen.

Så hur ser de senaste rönen ut?
Hur förebygger man?
Vad ska man tänka på?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Gör som jag har gjort i alla tider.
Lång invänjning.
Håller koll på magen.
Slank häst som även rids under tiden.
- om inget annat inträffar:crazy:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag tror samma som axel. Men vill tillägga att det är viktigt med en bra hovslagare.
Jag har läst en hel del om fång. Efter vad jag förstår vet man fortfarande inte helt säkert hur och varför hästen blir sjuk. Men det verakr som om forskningen går framåt en hel del. Men de flesta blir sjuka när de går på bete. Många av dem är överviktiga.
Man ska naturligtvis vara extra försiktig nu på våren och även sedan i slutet av sommaren/början på hösten.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nu tänkte jag mig en lite mer utförlig tråd än så här.
Lång invänjning.Hur lång då? Och på vilket vis?
Håller koll på magen.Då prstar vi Normalt träck antar jag?
Slank häst som även rids under tiden.Ja

Nu tänker jag så här.Jag begriper ju varför alla dessa faktorer är viktiga .men det gör inte alla andra.Varför ska man vänja in långsamt?Det är en fråga som folk tror beror på att det är protein kraftigt gräs.Men det är ju inte det som orsakar fång?
Det samma gäller avföringen.Igenom alla tider får man ju höra att ääh vid betessläpp så blir dom lite knasiga i magen och det är ju ingen fara utan det rättar ju till sig sen.
Osv.Jag menar alltså att jag söker en fullständig väl utförd beskrivning av varför man bör hålla koll på dessa faktorer..
Orkar du beskriva närmre?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Bra hovslagare är ju ao.Inga hovar, ingen häst ;)

Jag är oxå glad att forskningen gått framåt.Dock tycker jag att många lever kvar i gammla skrönor. Som att det är protein som orsakar fång tex osv.

Jag har även märkt av ett ökande antal fånghästar även vintertid.Vad tror du det beror på?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag har ingen totallösning för hur man undviker fång, utan försöker göra enligt min filosofi på en fångbenägen eller en som haft fång tidigare.

Lång invänjning är att man antingen har den i samma hage hela tiden eller att man trappar upp gräsintaget innan släpp på frodigt bete.
Vissa hästar tål ju aldrig ett sådant.
Fick jag välja tar jag hellre en odlad vall eller en gammal sådan med mkt maskrosor.
Min egen erfarenhet är att naturbeten ofta bjuder på en massa växter som inte alltid är sunda- om man har en hungrig häst som äter utan större urskillnad.

Blir den minsta lilla lös i magen- att det droppar efter sista bollen- får den hö ngn dag o magreglerande medel.

Fång på vintern- Det här är bara min tanke- inget som är verifierat.
hösilage!

Om balarna inte kommer från samma vall eller som fryser på vintern.

Jag menar inte att glukoshalten skulle variera, utan att frusen mat inte är bra för deras mage helt enkelt. Alla reagerar ju inte, så självklart är det andra faktorer som spelar in.

Vet faktiskt ingen häst som fått fång av hö.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Bra hovslagare är ju ao.Inga hovar, ingen häst ;)

Jag är oxå glad att forskningen gått framåt.Dock tycker jag att många lever kvar i gammla skrönor. Som att det är protein som orsakar fång tex osv.

Jag har även märkt av ett ökande antal fånghästar även vintertid.Vad tror du det beror på?

Intressant tråd, jag missförstod nog meningen med den. Nu är jag ju inte veterinär och har inte ngn hästutbildning alls. Men jag har en fånghäst och är och har alltid varit mkt intresserad av fysiologi.

om jag då ska tro ngt om fång vintertid:
Betet är extra farligt ngn gång på hösten, sensommaren.

Det finns inte så mkt gräs så hästarna äter en massa mer eller mindre nyttigt som kanske kan orsaka fång. Ekollon ett annat ex.

Fruset gräs i kombination med soliga dagar innehåller förhöjda fruktanhalter även om det tydligen är osäkert hur pass farligt det är.

Jag läste en aritkel om en undersökning där man upptäckte att insulinet i sig kan orsaka fång. Hästar kan producera mkt mer insulin än vad vi kan och kan alltså ha mkt höga insulinhalter. Om hästen då är insulinresistent så blir insulinhalten för hög och då tror man att detta kan leda till fång. Detta måste betyda att man bör se till så att hästen inte får sockertoppar ung som en diabetiker. Jag vet att hästar äter mat som innehåller mkt socker rent naturligt i gräset. Men om man ger dem mkt kraftfoder med snabba kolhydrater som "vanligt" socker och stärkelse så borde den få onaturliga sockertoppar. Man kan ju undvika foder som innehåller socker och stärkelse.

Dåligt foder ex mögligt hö.

Men detta är då delvis mina spekulationer byggt på det jag har läst mest i utländska artiklar och böcker, även en del här på forumet.
Det finns andra här som kan detta betydligt bättre.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Hej!
Jag hade fång för första gången i hela mitt liv på en av mina shettisar förra våren. Han var klart överviktig och fick det just nu på våren då gräset "exploderade". De gick i en nerbetad hage som det kom upp massor med spätt gräs. Då han var så enormt överviktig (efter frigång på hösilage den vintern) så drabbades han av detta smärtsamma elände. Denna vår har jag varit på min vakt och jag märkte att trots att hästarna gick i en nerbetad hage och har vants in på det gräs som börjat komma så smått så började jag se att han började gå upp i vikt, trots bara halmtillskott och mineraler. Idag stängslade jag in en mindre hage så att inte gräset ska kunna hinna växa så mycket mer än hästarna gnagt av under en natt......
Det absolut viktiga är att få i hästarna fiber sägs det.
Jag fodrar nu som jag gjorde direkt efter förra årets fånganfall med Dodson & Horrells fiberrika och stärkelsefattiga Kwickbeet (en sorts betfor utan så mycket stärkelse) och även med mineraler och lite luzernhack, pyttelite Leisuremix (mycket fiber och lite stärkelse). Fri tillgång på halm (kornhalm). Detta fick han hela förra sommaren och kunde även efter midsommar gå ut på magert förbetat bete. Men som sagt hela tiden i bakhuvudet "mycket fiber och lite stärkelse, ingen övervikt.".
Regelbunden motion är också viktigt för hästar som riskerar att drabbas av fång.
Nu är det bara att hålla tummarna att vi slipper eländet denna våren.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Håller med om Axels tips. Lång och succesiv invänjning innan bete. Aldrig bara släppa ut från ena dagen till den andra.

Aldrig kraftigare bete än nödvändigt, och aldrig släppa extremt tidigt på året (då gräset är som värst). Det gamla beprövade knepet att aldrig släppa känsliga hästar innan midsommar brukar fungera väldigt bra. Jag kan släppa min fångis på magert bete utan problem om jag bara väntar tills försommaren är över.

Gräset innehåller olika halter av fruktan och det är det illgröna späda gräset som är det värsta. Och det kan dyka upp efter långa torrperioder där det plötsligt kommer regn, eller tvärtom, när det kommer sol efter en lång regnperiod. I de fallet åker de känsliga hästarna ofta, ofta på fång OAVSETT hur invanda de är.

Följden blir att i en kraftigt nerbetat hage med relativt frodigt gräs, dyker det mkt, mkt lättare upp sådant spätt gräs. En övervuxen hage eller ett magert naturbete är därför på så vis bättre eftersom det mkt mer sällan "drabbas" utav det späda gräset.

Vikten på hästen är A och O. Övervikt ökar risken enormt.

Fruset gräs innehåller höga halter av fruktaner och ska därför alltid undvikas med de känsliga hästarna.

Hösilage och alla andra produkter och dyl som lätt ger en rubbad mage ska undvikas på känsliga hästar. Har man hästen på spån så bör man se till att den ändå får lite halm av god kvalité som den kan knapra i sig eftersom att halm är en sådan bra stabilisator utav magen.


  • lång invänjning
  • Släpp inte på bete för tidigt
  • Håll hästen i bra vikt
  • Släpp inte på för kraftigt bete (undvik sommarfetma)
  • Ge gärna hö under första och sista perioden av betet som
    kompliment dels för att stabilisera magen och dels för att undvika att de på slutet äter mindre kräset (även om betet fortf ser ut att räcka)
  • Undvik fruset gräs
  • Om känslig häst -ej hösilage
  • Tillgång till halm
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Gör som jag har gjort i alla tider.
Lång invänjning.
Håller koll på magen.

Precis så som jag också gjort i alla tider, extremt lång invänjning på gräs. Kanske fånigt enligt endel, men för mig har det funkat bra.

Börjar så smått med att repa gräs när det kommit upp det första, dom får en näve/dag, dom får också ta ett par tuggor på morgonen till hagen och likaså när de tas in.

Så håller vi på ett par veckor, sedan är det dags för att bygga en mindre hage i trädgården bakom vårt hus, där växer inte så mycket utan bara lite att plocka med.

Där vistas dom i några veckor, plus att jag plockar gräs åt dom till kvällen.

Där får dom gå tills det är dags att öppna upp sommarhagarna, har lite olika att välja på med varierande växtlighet.

Sen så är det ju sommar och sommarbetet påbörjas någon gång runt midsommar i stora fina hagar med mycket käk!

Har alltid "peppar peppar" gått bra för mig, och då har jag haft tjocka äldre ponnisar.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Har tänkt på en sak.
Förr så släppte man hästarna tidigast i början av juni o de var knappt invanda alls o ändå gick det bra.

Kanske är det inte lika "starkt" för magen- även om kvantiteten är enorm. - En tanke bara:angel:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Har tänkt på en sak.
Förr så släppte man hästarna tidigast i början av juni o de var knappt invanda alls o ändå gick det bra.

Kanske är det inte lika "starkt" för magen- även om kvantiteten är enorm. - En tanke bara:angel:

Jag undrar om det verkligen gick bra förr i tiden? Risken finns att de äter mkt mer och då får i sig mkt mer av det som orsaker fång tex fruktan. Eller om det nu gick bättre förr kan det kanske bero på ngt helt annat.

Sedan håller jag nog med dig om naturbete (har för mig att du skrev tidigare att naturbeteshagar kan vara lite lurigt). Min fånghäst går i en sådan men risken finns naturligtvis att hon äter ngt hon inte ska. Hon tycks äta allt som går att äta.

Jag har också för mig att jag har läst någonstans, minns inte var, att det är bättre för dem att gå på ogödslade beten.

Detta blev nog lite snurrigt.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Min kära madame har innan jag köpte henne, stått på fri tillgång på grovfoder (det hade hon iofs nu också) men även minst (!!!) 3kg kraftfoder om dagen (vansinnigt). Hon har mer än en gång rymt och ätit så mkt kraftfoder hon har orkat (mästarinna på att öppna omöjliga boxdörrar om hon känner för det) och ponnyerna kördes från stan till landet och släpptes i beteshagarna när skolan slutade.

Inte en antydan till fång :crazy:

Hos mig har det varit invänjning, begränsning osv. Det har ju också gått bra.

Svårt det där...

(Men jag skulle aldrig bara släppa rakt ut från grushage till gräs bara för att det har gått bra förut, det är ju vansinnigt!)
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Har tänkt på en sak.
Förr så släppte man hästarna tidigast i början av juni o de var knappt invanda alls o ändå gick det bra.

Kanske är det inte lika "starkt" för magen- även om kvantiteten är enorm. - En tanke bara:angel:

Fast mina gamla "källor" gjorde ALDRIG det. Där vandes det alltid in och man släppte sällan innan midsommar (gällande ridhästarna). Så jag vet inte. De äldre jag pratar med ojjar sig över att man nu släpper så tidigt på så kraftiga beten direkt från vinterhagen.

Men att det inte var lika vanligt förr tror jag framförallt har att göra med att våra moderna hästar ser ut som broilers i jämförelse med hästarna förr. Det är en lyxsjukdom. De vanliga ridhästarna var ju förr rätt taniga och då är ju inte risken lika stor. Sen höll man väl heller inte på och gödslade beten i den utsträckningen som man gör idag.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Den "invänjningen" som jag såg som ung var
* handbetas i några dar
* släpps 2 h ett par dar o sen ut.

ridskolan där jag växte upp:angel: hade inga hagar alls. de skickades till gotland vid skolavslutningen o bara- UT!

Ingen fick fång vad jag kommer ihåg.

bara en jättestor halvblodsvalack i norrland har jag varit med om innan min, men de senaste 2-3 åren säkert 10-15 st.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

De senaste årens har förmodligen hösilaget bidragit till. Det var ju inte alls vanligt att fodra med det förr. Lägg sedan till att vi proppar i dem foder, ofta väldigt mga olika sorter och med många tillsatser. Vi vill dem för väl...
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 653
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 087
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp