Bukefalos 28 år!

Hur smittar herpes?

MissFideli

Trådstartare
Abbie behandlas ju nu för herpes. Vi vet inte om hon har det (inga säkra svar på tester osv) men eftersom det är som det är så kör vi på det det kan vara.
Men en fundering: Hur smittar herpes? Kan jag ta vidare smittan om jag träffar andra katter? Är så kattungesjuk nu, skulle vilja åka och hälsa på en uppfödare med kattungar, men vet inte om jag kan pga Abbie? Hon har ingen ögonsjukdom som smittar vad det verkar, förutom kanske herpesen. Dvs ingen ögoninflammation.
 
Sv: Hur smittar herpes?

Herpes förs vidare via snor, ögonvätska, saliv. Det är möjligt att du kan ta med dig smitta via kläder och händer men risken bör vara mycket liten om du tvättar händerna och tar på dig nytvättade kläder.

Berätta för uppfödaren så får hon avgöra om hon vill chansa.
 
Sv: Hur smittar herpes?

Oki. Tänkte eftersom munherpes inte smittar via glas och liknande. Men då får det vara, har inte kontaktat nån speciell uppfödare så jag behöver inte göra nått.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 433
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
15 451
Senast: Pudelägare
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 211
Senast: Devinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp