Bukefalos 28 år!

Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Lunett

Trådstartare
Hej!
Har nyss blivit hästägare (gånger två) och lite olika funderingar dyker såklart upp.

Hittills har jag och min sambo samtidigt gått ut till stallet, in i vars en box satt på hästarna grimma och grimskaft för att sedan leda dom ut i hagen. Mellan stalldörren och hagen är det ca 3 meter.

Jag funderar lite på om vi inte ska ta och låta dom gå ut själva, vi har gjort som en "sluss" av eltrådar som vi kan öppna och stänga som en grind mellan stall och hage och i praktiken skulle vi kunna bara öppna boxdörrarna och låta dom gå ut.
Men det jag är rädd ska hända då är att man till slut har två hästar som allltid RUSAR ut i hagen. Och alltid så fort man öppnar boxdörren tror att dom ska få gå ut.

Några reflektioner på det jag skrivit?
Hur gör ni? :angel:
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Risken finns. Min skulle inte göra det men jag vet hästar som skulle. Jag går med min i grimma för att det är ett stort stall och ingen sluss. I förra stallet hade vi som ni och min gick fint ut på morgonen , men dom andra sprang ut.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Okej.

Det vore himla mycket mer praktiskt för oss att bara släppa ut dom utan grimma, dom har ju aldrig grimma i hagen heller. Vi har inte ens hunnit testa att bara en av oss tar ut hästarna utan vi gör det alltid tillsammans.
Samtidigt kan ju det momentet på morgonen med grimmor på och av vara en bra grej för att markera att det är vi människor som bestämmer när och om ni får gå någonstans.

I framtiden är ju önskan att man ska kunna öppna boxdörrarna men att ingen går ut förens man säger typ "varsågoda" Men vi är inte riktigt där än ;)
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Grattis till hästarna!
Tycker att varje tillfälle till hantering i början lönar sig i slutändan.
När de lärt sig att lyssna och är trygga i sin miljö kan det vara läge att låta dem gå själva. Mina hästar stod och väntade på min signal trots öppna boxdörrar medans jag öppnade dörren ut i hagen. Det är under denna hanteringsfasen som de lär sig hur de ska gå, vem som skall gå först och hur stressat det skall bli. Skulle dock inte göra det i början för det är jobbigare att "lära om''" om det blir fel och en massa spring och hets. Bättre att ta det succesivt om det är viktigt för dig att de går fint och sansat.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Har mina två hemma på gården. Långt från någon stor väg och inga grannar. På morgonen leder jag ut båda samtidigt, stannar plockar av grimmorna och säger varsågod (dvs varsågod att gå) en och en på hästarna. På kvällen låter jag dom gå lösa till stallet, men stannar dom utanför och ger ett varsågod innan dom får gå in i sin box.
Ingen av mina rusar varesig in eller ut.

Tror inte det borde vara problem om dom haft mat under natten och inte är vrålhungriga och vill till mat ute i hagen
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Det gäller ju att göra det "under kontroll"...jag har två hästar. En går själv och en leder jag. Den som går lös går inte ut ur boxen förrän jag gett klartecken, hon går sist ut. Vid insläpp får hon stå och vänta tills jag säger att hon får gå, ibland först och ibland sist. Valacken är lite äventyrlig av sig och tycker om att upptäcka saker i världen så han kan ge sig till att gå åt andra hållet istället för in i stallet. Han leds därför ;)

...jag tillägger att jag har reflexgrimmor på hästarna ifall dom skulle råka komma utanför hagen någon gång. Det har än så länge bara hänt 1 gång...
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Många gör ju så om de bara har ngra få hästar och det brukar gå bra . Efter att ha haft en häst som bröt bakbenet rakt av när den halkade i stallgången skulle jag dock inte göra det själv även om det nog var en extrem olycka . Man får helt enkelt bedöma själv hur det känns och omständigheterna .
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Grattis till hästarna!
Tycker att varje tillfälle till hantering i början lönar sig i slutändan.
När de lärt sig att lyssna och är trygga i sin miljö kan det vara läge att låta dem gå själva. Mina hästar stod och väntade på min signal trots öppna boxdörrar medans jag öppnade dörren ut i hagen. Det är under denna hanteringsfasen som de lär sig hur de ska gå, vem som skall gå först och hur stressat det skall bli. Skulle dock inte göra det i början för det är jobbigare att "lära om''" om det blir fel och en massa spring och hets. Bättre att ta det succesivt om det är viktigt för dig att de går fint och sansat.

Tack! :D

Du har nog alldeles rätt det där med att ta vara på tillfällen för hantering.
Jag tycker det är viktigt att det är sansat, vill att hästarna ska hålla sig lugna runt människor, dom får springa runt och vara hur galna som helst i hagen (nu har jag ännu bara sett en trava lite smått ute hittills men, hehe) men vid människor är man lugn om inga andra signaler ges.

Men grejen är lite att vi vill slippa vara två varje morgon, dessa hästar är vana att gå ute tjugofyrasju och jag är lite rädd att det skulle bli lite frustration bland hästarna om inte båda leds ut exakt samtidigt, får en människa i boxen samtidigt. osv. Den ena hästen är ganska dominant mot den andra.

Och när jag nu kom in på det, när ena hästen tydligt är ledare och väldigt bossig. Ska man alltid hälsa på den först, ge den mat först osv för att undvika bråk hästarna emellan, eller inte?
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag brukar variera vem jag går in till först på morgonen. Mina bryr sig inte trots att ena är ledare. När jag är med är det ju jag som är ledaren. På kvällarna blir det ju dock naturligt att den ena alltid går först
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Det gäller ju att göra det "under kontroll"...jag har två hästar. En går själv och en leder jag. Den som går lös går inte ut ur boxen förrän jag gett klartecken, hon går sist ut. Vid insläpp får hon stå och vänta tills jag säger att hon får gå, ibland först och ibland sist. Valacken är lite äventyrlig av sig och tycker om att upptäcka saker i världen så han kan ge sig till att gå åt andra hållet istället för in i stallet. Han leds därför ;)

...jag tillägger att jag har reflexgrimmor på hästarna ifall dom skulle råka komma utanför hagen någon gång. Det har än så länge bara hänt 1 gång...


Ah mm.. Precis, det kanske får gå några månader innan vi funderar på om vi vill släppa dom utan grimma och grimskaft, men då har vi nog fixat vindskydd i hagen och dom går ute dygnet runt.. men ändå :)
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag brukar variera vem jag går in till först på morgonen. Mina bryr sig inte trots att ena är ledare. När jag är med är det ju jag som är ledaren. På kvällarna blir det ju dock naturligt att den ena alltid går först

Det har du ju alldeles rätt i förstås!

Hoppas bara att vi blir bra ledare för våra pållar, har inte ens haft dom en vecka än men känner absolut att vi kommit närmre varandra som senaste två dagarna.
Dom lyssnar iallafall jättebra när vi leder dom. Stannar när man ska stanna, backar om vi vill backa. Försöker inte springa om en och saktar ner bara man tar lätt i grimskaftet, det är skönt!
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Vad kul att det funkar bra hittills, men har du bara haft dom en vecka skulle jag nog, som andra skrivit, leda dom ett tag till så dom hinner landa ordentligt :)
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag har 4 hästar. Öppnar samtliga 4 boxdörrar, dock i rangordning och hästarna går ut själva. Vid intag öppnar jag grinden till hagen och de går själva in i rangordningen in i stallet till sin egen box. Funkar alltid! De går lungt och ordentligt i och med att de går i sin rangordning så blir det inget bråk el tävling om vem som ska vara först.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Håller med nedanstående bukare. Jag struntar i vem som får hö först. Dock har jag regler för fodringar som t ex :
inte äta medans jag går med höpåsarna (nalla) eller bråka inbördes när jag är i hagen. Det är ju du som är ledaren när du är där och vid fodringar har jag ett minimiavstånd till mig som inte får överskridas av hästarna.

Ta det med ro nu i början, man får ha tålamod när allt är nytt för dem, etablera vissa rutiner och vad som gäller i er relation.
Har själv ny häst nu och har börjat "göra om". Ignorerar mycket som jag tidigare rytit till om och berömmer istället det som hästen gör bra. Enda undantaget är kliande och bufflande. (Behöver dock inte ryta längre.) Förtroende är A och O och ledarskap/ förtroende förtjänar man. När detta är etablerat kommer resten att gå som en dans. Blir det för mycket negativt i början blir det ingen positiv relation och du ingen trygg ledare. Stressiga och nervösa hästar som ett brev på posten. Nu menar jag inte att alla som har sådana hästar per automatik är dåliga ledare men jag hoppas att det är underförstått.
Tror säkert att det kommer gå bra. ;) Med två nya individer (läs: hästar) i stallet hade jag gärna haft med mig en medhjälpare, trots att det kanske tar en stund extra. Efter ett par dagar är medhjälparen "passiv", sedan behövs han inte längre.. Utan du tar in och ut. Den som är tänkt att gå sist får alltså vänta i boxen. Är båda hästarna nya så tar det troligtvis längre tid och den sista kommer att vara nervös i början.

När du lär in det nya (att de går in/ut själv) är det dock viktigt att ni är två. Hästen skall då vara tillräckligt "inlyssnad" på både medhjälpare och dig så ingen blir översprungen och den skall ha lärt sig att vänta på att gå ut från sin box trots att den andra hästen är ute redan. Som en viss hundkännare säger : Den skall ha en lugn "State of mind" och det får den med hjälp av dig. Så är iallafall mitt tänk. Det kan ju hända att något behöver fixas till "på vägen" och då skall den kunna vänta själv utan att utgöra en allvarig fara för sig själv eller för sin omgivning. (Har sett skräckexemplar av detta på ridskolor och stackars de barn som är i närheten...:eek:).

Därför kommer detta sista moment ta tid och kräver att hästarna är trygga i sin miljö.

Lycka till!!
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Mina två pållar får gå själva in och ut från hagen från/till boxarna. Ingen har brådis/rusar om det inte är STORM och allmänt busiga hästar vid insläpp ;)

Dock leder jag dem till/från sommarhagen varje dag sommartid vilket är en promenad på ca 10 min. Min unghäst fick då lära sig att bli ledd, gå tillsammans med "gammelmannen" osv. Funkar finfint.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Håller med nedanstående bukare. Jag struntar i vem som får hö först. Dock har jag regler för fodringar som t ex :
inte äta medans jag går med höpåsarna (nalla) eller bråka inbördes när jag är i hagen. Det är ju du som är ledaren när du är där och vid fodringar har jag ett minimiavstånd till mig som inte får överskridas av hästarna.

Ta det med ro nu i början, man får ha tålamod när allt är nytt för dem, etablera vissa rutiner och vad som gäller i er relation.
Har själv ny häst nu och har börjat "göra om". Ignorerar mycket som jag tidigare rytit till om och berömmer istället det som hästen gör bra. Enda undantaget är kliande och bufflande. (Behöver dock inte ryta längre.) Förtroende är A och O och ledarskap/ förtroende förtjänar man. När detta är etablerat kommer resten att gå som en dans. Blir det för mycket negativt i början blir det ingen positiv relation och du ingen trygg ledare. Stressiga och nervösa hästar som ett brev på posten. Nu menar jag inte att alla som har sådana hästar per automatik är dåliga ledare men jag hoppas att det är underförstått.
Tror säkert att det kommer gå bra. ;) Med två nya individer (läs: hästar) i stallet hade jag gärna haft med mig en medhjälpare, trots att det kanske tar en stund extra. Efter ett par dagar är medhjälparen "passiv", sedan behövs han inte längre.. Utan du tar in och ut. Den som är tänkt att gå sist får alltså vänta i boxen. Är båda hästarna nya så tar det troligtvis längre tid och den sista kommer att vara nervös i början.

När du lär in det nya (att de går in/ut själv) är det dock viktigt att ni är två. Hästen skall då vara tillräckligt "inlyssnad" på både medhjälpare och dig så ingen blir översprungen och den skall ha lärt sig att vänta på att gå ut från sin box trots att den andra hästen är ute redan. Som en viss hundkännare säger : Den skall ha en lugn "State of mind" och det får den med hjälp av dig. Så är iallafall mitt tänk. Det kan ju hända att något behöver fixas till "på vägen" och då skall den kunna vänta själv utan att utgöra en allvarig fara för sig själv eller för sin omgivning. (Har sett skräckexemplar av detta på ridskolor och stackars de barn som är i närheten...:eek:).

Därför kommer detta sista moment ta tid och kräver att hästarna är trygga i sin miljö.

Lycka till!!


Suger in det du skriver!
Dom första två dagarna var framförallt den mest dominanta ganska bufflig, när hon gick förbi en i hagen så strök hon sig mot oss sådär du vet, inte direkt puttade en men liksom bufflade sig förbi, så har hon inte gjort senaste dagarna.

Men jag undrar lite HUR och NÄR jag ska gå emellan när den dominanta är på den lägre, tex vid foderbordet när den dominanta jagar bort den andra. Eller när jag klappar den som är lägst i rang och den dominanta bufflar bort henne för att få vara själv med mig eller min sambo? Spelar det någon roll att hon gör så egentligen? OM vi nu förutsätter att dom ser oss/kommer att se oss som ledare så är det väl naturligt att någon individ kommer på trappsteget nedanför oss? Eller ska alla hästar helt plötsligt bli jämna i flocken när en människa är närvarande?
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag leder andras hästar. Mina egna gör jag lite som jag vill med. Båda är så pass tränade att de går att skicka om man ekar eller stanna om man ropar tex. Min gamle 30-åring är Islandskorsning, säker på foten och går försiktigt på stallgången. Där får man inte härja, det vet han nu mer om efter alla år ihop. Så trots att han har skor låter jag ofta honom gå lös i gången. Han är röststyrd.
Jag tar in honom och en annans häst ihop. Då ställer jag min utanför stallet, leder in den andra, och ropar sen på min häst. Så kan jag övervaka då han går in och ev stanna honom om jag vill stänga bakom honom etc.

Min andra kille är barfota än så länge. Så även om han inte skuttar, springer och far i gången iom att han är tränad att ta det lugnt så är han ju inte lika cool som en 30-åring. Och han har inte lika markbundna rörelser. Men så länge han är barfota får han gå lös han med. Även han går att styra med rösten.

Nya hästar skulle jag aldrig släppa så. Jag vill lära in lugn, stressfritt och att de kan vänta. Det brukar man enklast göra genom att leda dem i grimma och grimskaft och ta sig tid att pausa etc.

De flesta som släpper in och ut via slussar skiter lite i energin hästarna är i. Och många befäster ett problem genom att så lite leda hästarna. De får sen problem i ledningen till och från hage om man av något skäl måste frångå sluss-principen.
Är hästarna lugna, man kan be dem vänta etc lösa och man regelbundet checkar av med ledning att det funkar - kör. Men för det krävs ofta lite träning. Better safe than sorry..

Jag ger foder till den häst jag vill ge foder först. När jag är där ska hästarna inte hålla på och böka med varann. Det blir livsfarligt om en människa hamnar i vägen. Så när jag är där styr jag upp mellan dem. Just för att jag inte vill hamna i vägen om en häst säger till en annan och den flyr. Sånt har jag sett för mkt.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag ger foder till den häst jag vill ge foder först. När jag är där ska hästarna inte hålla på och böka med varann. Det blir livsfarligt om en människa hamnar i vägen. Så när jag är där styr jag upp mellan dem. Just för att jag inte vill hamna i vägen om en häst säger till en annan och den flyr. Sånt har jag sett för mkt.

Okej :) Tack för ditt svar. Hur gör du då när du "styr upp mellan dem" ?
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Så länge du inte är i hagen hade jag inte lagt mig överhuvudtaget. Där du är därinne och t ex vill klappa om den ranglåga och den andra kommer så motar du bort henne tydligt. Lyssnar hon inte på dig så kan du t ex vifta lite med armen och schasa. brukar funka. Inte aggressivt utan bara bestämt. Jag går inte emellan två hästar som bråkar alls, däremot jagar jag bort den dominanta med yviga rörelser om det börjar kaxas i hagen.
Men man kan inte kräva för mycket ännu, rangen tar tid att etableras, även för oss amatörer :angel:

Själv önskar jag míg mer utstrålning och kraft än vad jag har. Dock är den väldigt få förunnad;) och vi andra lär oss av våra misstag och av varandra. Nästa bukares (tuaphuas) inlägg är mycket lärorika, kolla igenom dom :D
/Amelia- ej stalker
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag hade inte tillåtit hästarna rusa ut lösa, har varit med om hästar som slagit omkull i stallgången pga sån hantering. Hästar kan absolut gå ut själva men då ska det ske under en människas kontroll och lugnt och sansat.

När jag tagit in och ut har jag tagit 2-4 hästar samtidigt om dey funnits möjlighet. Ffa sista hästarna så att ingen blir ensam kvar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 664
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 178
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp