Bukefalos 28 år!

Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

De är hästar inte hundar ;)
Du bestämmer helt vem du klappar/ger mat och kan variera bäst du vill ;)
Två hästar blir lätt väldigt bundna vid varann så hade aktat mig för din idé att alltid måsta släppa ut dem i anslutning till varandra osv . Blir lätt problem . Undvik fast rutin där om du bara har två och vänj dem att separera sig !
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Har 4 hästar och en sluss ut till hagen. Öppnar helt enkelt en boxdörr i taget och låter dem gå ut en och en. I början ledde jag dem till stalldörren och släppte där men numer finns det inget behov av det. Alla fyra traskar lugnt ut ur stallet och promenerar ut till hagen. Däremot får man tänka lite på i vilken ordning man släpper ut dem. Han en häst som stressar upp sig om den blir kvar till sist och två stycken som helt enkelt inte tycker om varandra.

Vet inte om det har någon betydelse med de går på fri tillgång ute i hagen och står med småmaskiga hönät inne så ingen är direkt hungrig på morgonen. Alla utom en är också barfota.

Vid insläpp öppnar jag helt enkelt grinden till hagen och de går efter mig tillbaka till stallet. Har aldrig haft problem med att de rusar in i stallet. Har nog ganska lugna hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Kl
Vi har sluss, två hästar. De är båda noga skolade att man inte springer ut. Funkar kalas. De väntar på klartecken både på att gå ut ur hagen och ut ur boxarna. In går de bakom den som släpper in dem och de går på rad bakom.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

De är hästar inte hundar ;)
Du bestämmer helt vem du klappar/ger mat och kan variera bäst du vill ;)
Två hästar blir lätt väldigt bundna vid varann så hade aktat mig för din idé att alltid måsta släppa ut dem i anslutning till varandra osv . Blir lätt problem . Undvik fast rutin där om du bara har två och vänj dem att separera sig !

Jag är absolut ingen hundmänniska så jag kan inte jämföra hästar med hundar :)
Just för att dom ännu inte ens bott hos oss en vecka har vi inte börjat träna dom på att vara ensamma ännu, det är därför vi tagit in och ut dom helt samtidigt hittills, hästarna har alltid gått med flera andra hästar i sitt förra hem.
Däremot har vi innan varje liten promenad vi tagit, gått in med en häst i stallet, gjort en U-sväng i stallgången, gjort halt och gått ut igen. Och sedan nästa häst. Under den tiden ser dom inte varandra och det har hittills funkar väldigt bra. Detta har vi gjort mest för att vänja dom vid att man rutinmässigt befinner sig inne i stallet osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Vet inte om det har någon betydelse med de går på fri tillgång ute i hagen och står med småmaskiga hönät inne så ingen är direkt hungrig på morgonen. Alla utom en är också barfota.

.

Det har säkert betydelse. Vi också fri men begränsad tillgång med nät både i hage och box som aldrig blivit tomma hittills.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag har en väldigt lugn och självklart dominant utstrålning gentemot hästarna. Jag styr inte runt dem i onödan. Men om de flyger på varann eller mig säger jag till.
Hästar har svårare att lära sig ljudkommandon än tex hundar. Så jag börjar att med kroppen tala om för dem att det inte är ok beteende.
För att korrigera hästarlyckat måste man vara dynamisk. Man måste kunna växla upp och ner i energi fort. Man korrigerar med mer energi. För att sekunden efter, när man fått respons, vara kolugn igen.
Det de flesta missar är att de antingen mesar för länge och sen tappar humöret. Eller är för hetsiga.
Sen är gemene man oftast inte konsekventa nog. Det är ngt proffs gör och är proffs just därför.

Iom att mammor ofta nyper fölen i halsen vid oönskat beteende kan jag ta tumme/pekfinger och göra som ett nafs. Jag nyper inte så som i att hålla kvar. Och det behövs inte alls styrka. Bara snabbhet och konsekvens.
Man kan också lära in ljudkommandon. Men det tar längre tid.
Det viktigaste är konsekvens och att sen ge paus efteråt.

Mina svarar för att man rör halsen på dem med handen som i att man kan "hugga" om det behövs(inte som i smekning alltså) eller att jag säger "hey" när de ska upphöra med det de gör och bara vänta. De lyssnar också till sina namn. Så jag kan säga dens namn och "hey". Så upphör just den hästen. De ser också att jag växlar upp i energi och var jag riktar mitt fokus just då.

De får aldrig får aldrig flytta på mig. Jag flyttar dem om jag måste. Men de flyttar inte på mig. Jag ser ingen vits i att flytta run dem i önödan. Men om de är riktigt ohyfsade mot mig eller andra i hagen så kan jag flytta dem. Eller om vi ska ta oss någonstans tex.

Amelia:
Tack! Vad gulligt!
(Btw har jag en rolig elev som skojar om att hon är min stalker. Hon har bla lämnat en tårta "Från din stalker" i mitt skåp).:p
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag hade två tills alldeles nyligen. Nu är de tre. När de var två tog jag dem samtidigt. Nu när de är tre tar jag ut en i taget. Börjar med nykomlingen, sedan den som är lägst i rang av de gamla hästarna och sist kungen. När jag tar in dem tar jag kungen först sedan de andra två samtidigt. Jag vill inte ha sluss. Jag ser in- och uttag som ett daglig tillfälle till hantering. Jag tränar några kommandon på vägen in och ut och gör lite volter för att kolla hur de går. Som en del av visiteringen. Särskilt känns det bra de dagar man inte riktigt hinner med dem fullt ut. När det gäller maten ger jag den häst som har svårast att vänta först. Jag ger alltid i samma ordning. Försöker undvika konflikt och fostran vid fodring. Det funkar för oss. I hagen får de bete sig mot varandra som de vill. Fodringsproblem får man bygga bort. Om jag är inne i hagen däremot får de inte köra bort den häst jag ägnar mig åt.
Lycka till med dina hästar! Härliga tider väntar :-)
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

vi har tre hästar i stallet, och en "sluss" som leder ut i hagen, dom går alltid ut själva, ingen rusar. När jag tar in dom och är själv måste jag öppna åt dom en och en för min kuse har kommit på att det finns godare och framförallt mer mat i dom andra två boxarna... han är först både på morgonen och kvällen för han är Kung:bow:
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag har tre ponnys. Inhägnad stallplan fram till hage. Alla ponny går ut och in i hagen själva, lugnt och sansat alltid i samma ordning. Jag går efter med höpåsar och när jag kommer ut står alla tre och väntar på sin egen plats, jag delar ut mat och går sedan ut och stänger hagen.

På kvällen gör jag allt i stallet klart, lägger in mat och fyller på vatten. Sen går jag och öppnar hagen så går ponny in lugnt och sansat, alla in i sin egen box och står lugnt och mumsar mat när jag kommer in efter. Allt jag behöver göra är att stänga boxdörrar, släcka och säga godnatt :)

Ut och intag tar ungefär fem minuter i anspråk vardera.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Vi har haft stalldörren och boxdörrarna till våra två kloss intill varandra i över 20 år och bara öppnat åt en häst i taget (som en t-korsning med boxdörrarna mittemot varandra :-P). Det har funkat med alla olika som passerat men det är oxå lätt att det blir fel!

Nu har jag två boxar vinkelrät mot stalldörren och min häst går längst. Båda går lösa men man får passa den inhyrda unghästen för han löser gärna problem med att knö sig förbi på fart. Men går man bara framför är det inga problem. Min är som en hund och extremt röststyrd, finns inget som inte funkar med honom och jag är aldrig rädd att något ska hända pga den lyhördheten.

Jag tycker det är jättebra träning när de är lösa, män märker vad de lyssnar på och hur de reagerar på hur man kommunicerar med dem. Min har liksom typ lärt sig svenska, haha. Har inga kommandon direkt utan han vet bara vad jag menar utifrån hur jag brukar bete mig. Extremt smidigt för lata mig :-o
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Ang bråk så får ingen bråka runt människor. Annars brukar jag försöka "gynna" den otrygga så den känner sig sedd och trygg i mitt fall är det min häst. Men det är oxå han som är högst i rang pga ålder. Det är en fin gräns, han får uppmärksamhet men när jag pratar med den andra ska han vara snäll, trots att det är en liten busig unghäst som stökar en hel del med min och min häst har varit min enda häst i en massa år och tycker han borde vara den enda som får uppmärksamhet ;-)
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Stall 1:
Alla leddes i grimma + grimskaft in och ut, utom tanten som gick själv. Sto + valack

Stall 2: Släpptes lösa in och ut, då det var ett par stycken. Men ledde dem rätt bara, hingstarna leddes i grimma + grimskaft till sin hage.
Gick hur bra som helst där, inga trådar ect, De visste vart maten var någonstans ;) Sto + föl + valacker

Stall 3:
Alla utom ponnyn leddes i grimma + grimskaft då deras flyktbeteende var lite väl mycket ibland. Sto + valack

=)
Så ja, det fungerar på vissa hästar. Beror på hur de är sättet. Tex i stall 2, där sprang inga ut när man öppnade boxen, visst de försökt och ville gärna om man kom upp på morgonen. Men de visste skillnaden beroende på vilken person som kom =) Kom ägaren så sprang de ut på morgonen, kom vi medryttare sprang de inte då de visste att de skulle ridas först. (Hände sällan dock)
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Går de i hagen vid stallet hänger jag ett grimskaft runt halsen på dem och går ut. In därifrån går de själva. Då öppnar jag bara boxarna och stalldörren så går de in. När hästarna går i hagen som ligger 40 m bort, så jag går på grusvägen med dem, har jag grimma och grimskaft dit och tillbaka.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag hade två tills alldeles nyligen. Nu är de tre. När de var två tog jag dem samtidigt. Nu när de är tre tar jag ut en i taget. Börjar med nykomlingen, sedan den som är lägst i rang av de gamla hästarna och sist kungen. När jag tar in dem tar jag kungen först sedan de andra två samtidigt. Jag vill inte ha sluss. Jag ser in- och uttag som ett daglig tillfälle till hantering. Jag tränar några kommandon på vägen in och ut och gör lite volter för att kolla hur de går. Som en del av visiteringen. Särskilt känns det bra de dagar man inte riktigt hinner med dem fullt ut. När det gäller maten ger jag den häst som har svårast att vänta först. Jag ger alltid i samma ordning. Försöker undvika konflikt och fostran vid fodring. Det funkar för oss. I hagen får de bete sig mot varandra som de vill. Fodringsproblem får man bygga bort. Om jag är inne i hagen däremot får de inte köra bort den häst jag ägnar mig åt.
Lycka till med dina hästar! Härliga tider väntar :-)
Den lilla dagliga hanteringen är guld värd.

har man 3 m till hagen ser jag inte anledning till att behöva släppa 2 hästar.:confused::confused:

På ridskola med 30-40 är det annat.
De hästarna går mer o har en tydlig rangordning- vem som går först osv.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Mina hästar har haft fri tillgång till stallet i alla år och sovit inne nattetid med stängd stalldörr. En sorts lösdrift helt enkelt, och det har både dom och jag haft glädje av. Jag har aldrig varit så perfekt, det har inte mina hästar varit heller men vi har haft kul tillsammans alla dar och har nog hittat på lika mycket bus allihop misstänker jag. :angel:
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag ser det som större olycksrisk att hämta en och en häst i hagen (eller släppa ut) med allt vad innebär av grimma av och på, trängande ivriga hästar, grindar som ska öppnas och stängas ....

Våra hästar får lära sig direkt att det handlar om att gå lös in och ut ur hagen. Vi har inhägnade "slussar" till de båda stohagarna, och hingstarna leder vi alltid.

Nya hästar kan förstås vimsa till det i början och gå in i fel box, men har vi nya hästar är vi alltid två vid in- och utsläpp.

Enda gången vi har varit med om någon större incident var när vi hade ett relativt nytt sto. Hon var mathysterisk och alltid livrädd att missa ett enda höstrå, så hon SPRANG in först en kväll, förbi ledarstoet, blev väl osäker eftersom hon var mycket ranglåg och tvärvände i stallgången, gick omkull och fastnade mot en box. Fick hjälpas loss, var helt utan skador ...:eek:

Vi har gjort detta i tjugo år. Skulle aldrig drömma om att gå tillbaka till leda- varianten.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Vi släpper våra hästar, däremot så är vi med och passar så att de går in i sina boxar och inte i någon annans. Hos oss kommer de ingen annan stans än in i boxen eller ner i hagen.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Antingen leda ut och in dem en och en i grimma, eller ta båda samtidigt. Tycker ofta det är bäst att göra olika även med nya hästar, dvs att de får vänja sig vid att det blir såsom jag bestämmer, en får vänta medans jag leder ut den andra o tvärtom trots att de är nya. Ingen "smekmånad".
Jag hade inte släppt dem lösa, mest för att jag är rädd för olycksrisken. Leder man dem samtidigt får man dock vara beredd att styra upp dem, men har aldrig haft problem med det.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

På vad sätt menar du att olycksrisken ökar? Det måste ju i så fall även handla om hagvistelsen, det blir ju precis en lika stor risk för hästen att gå i hagen.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag tycker olycksrisken ökar när hästar springer in genom trånga dörrar, eller runt skarpa svängar som det varit i de stall jag har stått. De kanske inte springer varje gång men kan bli skrämda av något (ex snö som faller från taket eller vad som helst).
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 664
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 215
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp