Hur tränar ni nu?

Sv: Hur tränar ni nu?

Jag har ju tre fyraåringar så de är inte aktuella för distansen i år, men dem skrittar jag mycket med, kör grundutbildning allsidigt och lättare intervallträning. De förväntas vara startklara för CR direkt som femåringar och kunna gå 80 km våren som sexåringar.

Sedan har jag en femåring som både fysiskt och psykiskt ligger på samma nivå som fyraåringarna. Jag kör samma träning på henne men med skillnad att hon startat en pp (något som mina fyraåringar också skulle fixat om de fick) och målet med henne är några pp i sommar för att lufta vingarna och avsluta med en CR i höst.

Jag skrittar alltid runt en mil när jag är ute. Kör vi enbart intervaller brukar vi landa på runt 6-8 km totalt. Mina hästar är dock så unga än att jag inte vill köra hårdare med dem :)
 
Sv: Hur tränar ni nu?

*kl*

Jag har också en fyraåring, som för tillfället är på "träningsläger" uppe hos mina föräldrar i norrland. Vi skrittar i kuperad terräng varannat pass och rider längre turer varannat pass. Jag försöker få pulsmätaren att fungera, för tanken är att köra lågpulsträning på de längre turerna. :laugh:

Målet för i år är mest att befästa rutinerna, eventuellt få upp tempot på ritterna. Idag när vi var ute red vi i 6,8 km/h om jag räknar bort fram- och avskrittning. :angel: Fast då red vi en ganska lång sträcka mitt i som var för vattensjuk för någon annan gångart än skritt.

Nästa år är det PP och CR som gäller, det kommer bli så skoj! :bump:
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Gagarin har gjort sitt första långpass igår. Eller långt o långt men 11km.
Tyvärr hade jag inget sällskap o han är total fegis så jag fick gå brevid mer än att rida. Inga hus, buskar eller träd då går det bra. Hur lätt är det att hitta vägar utan nått alls?
Så det tog 2,5h. Samma runda med Cz tog 50min förra veckan.
Men han tog det bra o var pigg hela vägen. Detta var en helt ny runda som han aldrig sett innan så huvudet fick jobba mer än kroppen.
// Linda
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Inga hus, buskar eller träd då går det bra. Hur lätt är det att hitta vägar utan nått alls?

Ariel tycker att stenar är mer läskiga än buskar och träd. Just nu är vi på semester i byn Hammar, vilket är ett gammalt ord för just sten. :p Så det är mycket miljöträning för damen, stenar precis överallt...

Bäst är ju om man kan ha ett moraliskt stöd med, men det är ju inte alltid stallkompisarna vill hänga med på långa turer (vilket är allt över 30 min har jag insett). :angel:
 
Tänkte skaka lite liv i den här tråden och hoppas att jag får svar från någon.

När ni intervalltränar, hur lägger ni upp det då? Hur långa intervaller, hur snabbt och hur många? Hur ofta intervalltränar ni?

Efter hur mycket träning anser ni att hästen är klar för sin första CR?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
341
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Träffade ju läkare på neuropsyk för ett tag sen, han frågade om jag ville att han skulle fråga kollegorna ifall jag kan få hjälp med min...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp