Hur tränar ni nu?

Sv: Hur tränar ni nu?

Jag har precis kommit igång med ridningen efter vinteruppehållet. Hann pulsa i snön två gånger innan tövädret förvandlade allt till is. Så trots mina drömmar om att alltid rida barfota så bankades det på skor med broddar. Ariel blev överlycklig över att äntligen få fäste, så vi skrittar ut allt längre sträckor. Tyvärr kommer vi inte hur långt som helst nu, eftersom skaren hindrar de vägar vi brukar rida på.

Jag längtar också efter våren... Men snart är det dags att börja trava i alla fall. :laugh: Och träna dressyr. :banana: Sedan är det säkert maj snart. :angel:
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag har aldrig haft några problem förut men just nu så "växer" isen över hela gården, den är ca 1 dm tjock och så hård att brodden inte värkar få fäste. Sambon som har en mindre bil utan 4x4 kan inte ens köra sista 250m upp för backen, trots nya vinterdäck.
Det är ju lite mildare under dagen som gör att snön ovanför oss smälter, inkl. allt som har rasat från alla tak, sen fryser det på under natten, därför växer isen.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Vad märkligt! Jag har verkligen ridit fram överallt, och aldrig någonsin haft problem med fästet, aldrig halkat oavsett vilken typ av is det har varit.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Kul att inte tråden dött. Vi har samma problem, movgli, på vissa ställen en konstig svallis, som broddarna nätt och jämt biter på. Vi skrittar bara just nu och rätt korta sträckor. Ca 40min-1hr ungefär varannan dag. Ibland ute och ibland på ridbanan. Då blir det skrittdressyr. Bättre än inget.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Har du vanliga brodd?
Jag upplever också, nu när hästarna är skodda med vanliga ridhästdojjor med 4 brodd, att de inte trycks ner i isen i skritt. Högre hastigheter funkar bra. :)

Det upplevde jag aldrig när de hade guldskorna.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag har nog en märklig häst, som kan skritta och trava på is, obroddad, utan att halka. Men det är lite vanskligt när hon får för sig att hoppa till för någon läskig snöklump...

Jag har trappat upp träningen lite, rider fyra pass i veckan fortfarande, men har börjat trava. Två travpass i veckan, ett skritt, ett dressyrpass. De flesta av mina rundor är fortfarande inte framkomliga, jag har en grusvägsslinga på 3,5 km som går att rida. På travpassen travar vi den två varv i lugn takt.

Vår första tävling blir den 30 april, 40 km.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Det finns ju olika brodd. Jag har de som är 10 mm och jag har aldrig haft problem med fästet, inte i skritt heller. Och snösulor så att man inte får snöklampar som gör att packad snö hindrar brooden att nå ner. Har svårt att se den is som det inte fungerar på.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Häromveckan när det låg några cm vatten ovanpå isen tog inte broddarna faktiskt. Annars har jag heller aldrig problem.

Apropå snösulor så har jag i vinter använt urtagbara snösulor, något jag verkligen kan rekommendera! Till hästar då som av någon anledning inte funkar så bra med permanenta snösulor.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Vad heter snösulorna som du kan ta ur? Jag kör med guldskor m fast brodd o snowgrips nu. Först kunde ena märren inte ha snowgripsen, men efter en månad med hel sula provade jag igen och då gick det bra.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

De har snösulor, och 10mm brodd, 4 per dojja. Men isen är stenhård.
Och visst, de halkar ju inte så de fläker sig, men det släpper, absolut.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag kan ju tillägga att jag har guldskor, aldrig kört med något annat.

Vad kör ni andra med?
Hur är erat fäste?
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag har vanliga järnskor och elitbroddar, men här har vi tack och lov ganska porös is. Låter inte roligt med tjock is. :crazy:

Vi får dansa regndans så våren kommer hit lite snabbare. :banana:
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag har haft travguldskor m 6 brodd, de långa. Men på den hårda is som är nu så tycker jag inte att de ger riktigt fäste.
Byter nu till vanliga travskor för att kunna byta till "piggbrodd" när det behövs.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Var hittar du en tävling den 30 april.

Rider med broddade boots funkar vissa dagar, andra dagar tar inte brodden här heller. Det är riktigt skit väglag rent ut sagt.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Fealledridten i Danmark. Jag bor i Skåne och har således närmare till många av de danska tävlingarna än de svenska. :)
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Limona, har du haft några problem alls m joursulan som du kan förmedla? Bökigt att hålla på med?Du kan ju pma, om det är bättre. Jag har fyra hästar och två av dem har i år haft stora problem med ömhet efter vanliga snowgrips, alltså snösulor m luftkanal. jag vet ju att många hovslagare anser att snösulor är av ondo och aldrig ska användas, men vad gör man en sådan här vinter..
 
Sv: Hur tränar ni nu?

nu har jag börjat sätta igång med träning för mitt sto. Jag försöker köra ett längre pass en gång i veckan (runt två timmar) i olika tempon, främst skritt och trav. Dessutom ett kortare pass där jag ofta skrittar henne, om det inte är så att hon skall gå med andra (mindre vana hästar/ryttare) nästa pass då vill jag ha henne travad så att hon inte är så hög i energi. Sedan brukar det bli promenad till fots en gång i veckan, och ett markarbete/annat kul.

Mitt mål för henne är att genomföra Lovisedalsritten och Uppsalaritten i år. Enbart kort distans.

Ju närmare april vi kommer desto längre pass blir det! Och tuffare tempo.

Min dam är en hög-energi häst som behöver mycket arbete i olika former för att inte börja hitta på saker ...
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Väcker lite liv i tråden igen, eftersom jag fick sällskap på ridturen idag, fick 3 hästar motionerade samtidigt och vips - bukefalostid! :D

Jag har en femåring som ska gå sin första pp den 17/4 är det tänkt. Hon skulle säkert fixa CR men är inte tränad för distansen, så jag tar det lugnt med henne. Idag var vi ute och intervalltränade lite. 9,5 km km blev det i den härliga februarisolen. Snart är det vååår! :laugh:

Hon går ca 4-5 dagar i veckan. Ett dressyrpass i veckan och resten uteritter med varierande träning. Under vintern har hon nästan enbart gått i ridhus då det varit snorhalt på vägarna och jag inte vågat ha brodd på henne.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Och så blåser vi lite högsäsongsliv i denna vintertråd:-) Hur ser era träningar ut nu och vilka mål hägrar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
341
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Träffade ju läkare på neuropsyk för ett tag sen, han frågade om jag ville att han skulle fråga kollegorna ifall jag kan få hjälp med min...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp