Hur tränar ni nu?

fallon

Trådstartare
Känns som distanschatten ligger lite lågt just nu så jag skickar in en fråga så vi vaknar till igen:-) Nå, kan jag få lite exempel på er november-decemberträning?
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Just nu är det lite välbehövlig vila efter tävlingssesången som gäller. Men snart(jul)går vi i gång inför nästa termin. Då blir det långa skrittpass 3-4 ggr per vecka.
RÖDLUVAN
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag säger det samma som rödluvan, min häst vilar just nu men om någon vecka så tänkte jag skritta i gång henne. Då har hon hon vilat i 6 veckor. Det blir långa skrittpass, så det blir många timmars skritt per vecka. hoppas nu att det inte blir jätte kallt.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Vore roligt om ni som svarar ger mer detaljer ( hur långt är långt?) och berättar varför ni väljer att träna på det sätt ni gör.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Kul intiativ med en träningstråd =)

Här håller vi för fullt på med att sätta igång hästarna inför vinterträningen!
På schemat står skritt, skritt och så lite mera skritt ;)

Lite olika för dom olika hästarna såklart men dom går just nu mellan 4-6ggr/vecka i pass på mellan 60-90 minuter.. tempot som vi jobbar på att få upp ligger just nu på drygt 5km/h..

Längtar tills snön lagt sig ordentligt och vinterträningen dra igång på riktigt!
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Min häst "vilar" också nu, men det innebär inte att jag inte rider.
Vilar helt gör hon nästan aldrig i längre perioder, det blir ändå lite vila då och då när jag reser bort, väder och underlag är för svårt etc.

Jag rider 4-5 gånger per vecka, två skrittpass på 60-120 minuter, ett dressyrpass, och ett eller två pass där vi gör något roligt. Tex åker iväg och rider någon annanstans (då rider jag i alla gångarter), rider i ridhus, går på promenad...

Jag tävlar bara på fem-mils nivån, men målet är att komma till åtta iallafall. :)
 
Sv: Hur tränar ni nu?

När jag börjar sätta igång så börjar jag med korta skrittpass sen kommer vi vara ute på 2h skrittpass ca 4 ggr/v och så ska jag försöka lägga i 1 dressyrpass per vecka om underlaget tillåter (har bara en utebana)
 
Sv: Hur tränar ni nu?

KL

Kul att läsa hur ni tränar!
Min dam har stått en hel del, främst pga att vi inte hittar någon sadel som passar, och motivationen flyger tyvärr ut genom dörren rätt fort när man provar sadel efter sadel efter sadel........

Hon har lite känslig rygg, men jag tänkte faktiskt ta tag i oss igen :p
Om jag rider barbacka och skrittar 2 h/dag så får hon ju ändå en hel del träning (och så hålls hon borta från maten en del med!), men frågan är vad hennes rygg säger om detta...

Jag gissar att de flesta andra här oxå har araber, har ni något tips på någon sadel så är det varmt välkommet!!


Bifogar en bild på damen...
Problemen vi stöter på i sadelletandet är dels den där rätt höga och framförallt väldigt långa manken.
Till det har hon päronformad buk vilket för att allt glider fram, och det i kombination med den stora manken..... ja...

Jag har väl 3 sadlar kvar som jag ska prova är tanken, efter det är mina ideer helt slut.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

KL

Kul att läsa hur ni tränar!
Min dam har stått en hel del, främst pga att vi inte hittar någon sadel som passar, och motivationen flyger tyvärr ut genom dörren rätt fort när man provar sadel efter sadel efter sadel........

Hon har lite känslig rygg, men jag tänkte faktiskt ta tag i oss igen :p
Om jag rider barbacka och skrittar 2 h/dag så får hon ju ändå en hel del träning (och så hålls hon borta från maten en del med!), men frågan är vad hennes rygg säger om detta...

Jag gissar att de flesta andra här oxå har araber, har ni något tips på någon sadel så är det varmt välkommet!!


Bifogar en bild på damen...
Problemen vi stöter på i sadelletandet är dels den där rätt höga och framförallt väldigt långa manken.
Till det har hon päronformad buk vilket för att allt glider fram, och det i kombination med den stora manken..... ja...

Jag har väl 3 sadlar kvar som jag ska prova är tanken, efter det är mina ideer helt slut.

Passa på och be Staffan om tips imorgon!
 
Sv: Hur tränar ni nu?

KL

Kul att läsa hur ni tränar!
Min dam har stått en hel del, främst pga att vi inte hittar någon sadel som passar, och motivationen flyger tyvärr ut genom dörren rätt fort när man provar sadel efter sadel efter sadel........

Hon har lite känslig rygg, men jag tänkte faktiskt ta tag i oss igen :p
Om jag rider barbacka och skrittar 2 h/dag så får hon ju ändå en hel del träning (och så hålls hon borta från maten en del med!), men frågan är vad hennes rygg säger om detta...

Jag gissar att de flesta andra här oxå har araber, har ni något tips på någon sadel så är det varmt välkommet!!


Bifogar en bild på damen...
Problemen vi stöter på i sadelletandet är dels den där rätt höga och framförallt väldigt långa manken.
Till det har hon päronformad buk vilket för att allt glider fram, och det i kombination med den stora manken..... ja...

Jag har väl 3 sadlar kvar som jag ska prova är tanken, efter det är mina ideer helt slut.

Passa på och be Staffan om tips på lördag! f ö är hon sjukt fin:-)
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Vila just nu innebär att pålle får föja med mig i grimmskaft när jag joggar ca 3 mil i veckan samt ett dressyrpass.

När vi sedan kör igång träningen så blir det 3 pass med 2-3 timmar skritt och ett dressyrpass i veckan. Så slipper han jogga med mig för det blir nog löpband när vintern kommer....

Skritten behöver förbättras och så bygger den bra,flåset har aldrig varit ngt problem!
RÖDLUVAN
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jo då det ska jag göra!
Om jag kommer iväg, har inga vinterdäck än, men jag hoppas att jag hinner byta!

Inga vinterskor har jag på damen heller, men det går nog ändå ;)

Tack så mkt! Hon är ju helt klart min favorit! :D
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Fy vad duktig du är som tränar dig själv. Det måste jag helt klart bli bättre på.

Jag och Greta hänger gärna med på de där långa skrittpassen ibland sen, om ni vill ha sällskap :).
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Ungstoet vilar sig i form. :p Hon kommer att sättas igång först efter årsskiftet.

Valacken jobbas i skritt på blandat underlag (och galopp när underlaget tillåter). Jag försöker locka fram hans långa vägvinnande skritt som han hade som unghäst, men den bekväma ridskolehästen i honom kämpar emot. ;) Så fort vi fått okej från E.T. kommer vi att börja trava också, just nu är det bara i ridhuset han travas.

Längtar till våren...
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Mina två rids nån gång i veckan. Inte för att tränas, utan för att inte tappa för mycket. ;)
När jag rider blir det lugna turer, på nån timme kanske. Men i alla gångarter. Gärna en kortare sträcka i snabb trav, för att känna att de är helt fräscha.

Egentligen borde man åka till ridhus nån gång i veckan. Inte för att jag inte klarar av att rida den enkla dressyr jag hålls med hemma, utan för att verkligen kunna koncentrera sig.
Rider jag "dressyr" hemma lackar jag ur efter 5 minuter, och sticker ut på vägarna istället.
Transporterar man till ridhus vill man ju i alla fall rida kringlor i 45 minuter, för att få nåt för pengarna. :D
 
Sv: Hur tränar ni nu?

CK, gör som vi gjrode förra helgen, apropå ridhus. Fixa barn-djur o gårdsvakt, lasta hästen och åk iväg t ridhus där du bokat lektioner för instruktör en hel helg. Istället för utlandsemster som ändå ingen av oss har tid med..
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Låter trevligt, men jag samlar nog ihop mina "lediga dagar" till att hälsa på dottern i Spanien i vinter. :)
Och skulle jag säga åt Dunder att vi ska rida ridhus en hel helg så kommer han inte att gå att fånga i hagen på flera månader.
Likaväl som jag är rätt för att träna för hårt på vägarna är jag rädd för att belasta hans kotor på volter.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Absolut det livar alltid upp med lite sällskap!
Jag har jättefina skogsturer hemma runtom men i bland blir man lite dålig på att utnyttja dem....och ibland vill man ha lite variation.

Det är lite av en principsak att jag inte skall bli trött innan hästen!
Sen får man väl erkänna att man är lite träningsmissbrukare....men man skall ju ha ngn last.

RÖDLUVAN
 
Sv: Hur tränar ni nu?

nu vet jag inte vad du är ute efter specifikt för sadel, men Kaupre ridsport vore du googla upp, de har mycket att välja på och du kan anpassa sadeln efter både hästrygg, rumpa och smak:idea:
_________________

Våran träning har också legat på is pga. isen :rofl:
men nu har vi nya dojjs bägge två, med arbetslös matte och (äntligen) gott om snö på marken så sätter vi igång igen, rider ca. 4 dagar i veckan, 1h åt gången, samtliga gångarter och mestadels westernträning då, sedan en långritt en gång i veckan på 2-3 timmar då det mest skrittas :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
341
Senast: Pilot
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
643
Senast: Efwa
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 058
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp