Hur tränar ni nu?

Sv: Hur tränar ni nu?

Jag är ute efter en sadel som passar på min häst och som man kan åka o prova.

Ja jag har sänkt mina krav rätt mkt... förut ville jag att den skulle passa min rumpa med... men nu tycker jag att jag helt enkelt får anpassa mig efter hästen.

Jag ska kolla på Deuber & Partners sadlar har jag tänkt, de är ju ÅF verkar det som... får väl se...

Bomsadel eller bomlöst spelar ingen roll, så länge bomvidden går att ändra utan att bommen blir mer eller mindre böjd för den delen!
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Hej
Jag har också kört ett par år med sadelklydd till en som påminner om din.
Slutligen har jag funnit dessa som passar super de är Torsions Endurance med inlägg i sadeln och Stübben Genesis.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

VILA, alla mina tävlingshästar vilar 2 månader helt, alltså går i hagen 12 tim/dygn. håller på att rida in 3-åringen nu, då jag inte kommer att hinna med honom till våren, gamle Ztefan får följa med som sällskap.

Kommer att börja träna några av hästarna i början på dec, räknar med att ha alla igång 1 jan.

Vi skrittar då 4-5dgr/v minst 2 tim, det här gör vi i ca 6v, sen lägger vi in 4 tim pass (ca 30 min trav resten skritt) varavat med 2 tim passen. Galopp gör vi inte förrän ca 6v före tävling och oftast gör de bara 2 längre galopp pass innan de tävlar. Längden på galopppassen beror på vilken längd det är på tävlingen vi ska rida.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Har du provat nya Wintec? De gamla var ju väldigt böjda men de nya är rakare... Både jag och min arabmärr älskar vår wintec dressage 500... Wintec Endurance har jag aldrig provat...
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Har en Wintec cc hopp, passar inte. Men den är säkerligen av den gamla modellen... Hur pass nya måste de vara för att vara rakare?
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Från TS då, kanske vi kan hålla oss till rubriken:-) Det finns rätt många trådar om sadeltips, bl a wintec. Kunde vara kul att höra lite mer om hur alla tränar så här efter o mellansäsong.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Från TS då, kanske vi kan hålla oss till rubriken:-) Det finns rätt många trådar om sadeltips, bl a wintec. Kunde vara kul att höra lite mer om hur alla tränar så här efter o mellansäsong.

Ursäkta:o.

Här blir det långa skritturer så här års. Nu har vi fått några decimeter snö, så blir en del snöpulsning också.. Vila brukar bli naturligt runt jul-nyår när det ofta är för kallt > 25 minusgrader för att rida..
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Då måste jag fråga, apropå snöpulsning. Hur brukar ni ändra ridningen när ni rider i djupsnö? Kortar ni tiden eller skrittar ni bara? :confused:

Jag kommer investera i en pulsmätare till årsskiftet för att lättare se hur hårt hästen arbetar, men det vore intressant med era åsikter. :laugh:
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag rider i stort sett bara i skritt i djupsnö. Det är ett utmärkt sätt att få upp pulsen utan att behöva tempo. Dessutom tränas ryggmusklerna bra av det.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

håller på att rida in 3-åringen nu, då jag inte kommer att hinna med honom till våren, gamle Ztefan får följa med som sällskap.

Jag är nyfiken på hur du gör med din 3-åring (Sune?)?
Rider du in allmänt i alla gångarter eller det är skritt där också?
// Linda
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag är nyfiken på hur du gör med din 3-åring (Sune?)?
Rider du in allmänt i alla gångarter eller det är skritt där också?
// Linda

Sune har bara varit med på släp som handhäst några få tillfällen, samt att jag varit ute och gått med honom några ggr, har varit skritt så här långt.
Ska försöka ta mig upp på honom idag, han har haft sadel på sig två ggr och tycker det är ok.
När jag börjar rida in mina hästar börjar jag ALLTID med att gå en runda som de känner till och är trygg med, behöver inte vara någon längre sträcka, räcker med någon km, jag går halva rundan tills hästen vet att vi är på hem, hoppar upp och rider sen hem, de första gångerna får jag ha någon med som leder hästen. Rider dem ALDRIG på en ridbana förrän de är fullt rid och styrbara, samt att de har fått upp styrka o balans, brukar ta ett år innan jag rider dem på bana, och då bara om det verkligen behövs, annars rider vi enbart i skog o mark.
Blir bara skritt ca 10min och sen ökar vi efter hand upp till 2tim pass ibörjan. När hästen känns stabil lägger jag in lite trav och galopp. När de är färdiga med det här (tar ca 6-8 mån) går de in på samma typ av träning som äldre hästarna.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Hejsan!

Vi köra samma här, skritt, skritt och ännu mer skritt. Skrittar rakt och upp and ner. Bara för att bygga muskler och öka flåset. Men bara skritt, lite trav annars tycker Baarock att vi lika bra kunde varit hemma. Min lilla sötta fartdåre :)

GOD JUL ;)
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag förstår inte hur ni klarar av att skritta i över en timma? :o själv förfryser jag efter knappt 40 minuter.. Hur håller ni värmen? Och då framförallt om ansikte, händer och fötter.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Jag byltar på mig!

Dubbla långkallingar och vinterridbyxor samt täckbyxor (har i olika tjocklek beroende på vädret). Vanliga sockor, tjocksockor o raggsockor i ett par graningekängor som uppenbarligen är ett par nummer för stora. När det blir riktigt kallt sättter jag även i eluppvärmda sulor i skorna (såna som man kan ha i slalompjäxorna)
Överkropp: dubbla underställ, polo, fleeceunderställströja. Sen tjock fleecetröja och täckjacka.
Huvudet: Buff, mössa och scarf. o så klart vinterridhjälm med extra nackludd! Handskar med ett par tumvantar i gigantstorlek utanpå.

Kan jag röra på mig? Jovars.. men behöver pall för att komma upp på hästen. Rider dessutom alltid med handhäst, effektivt o bra!

När jag är ute försöker jag dessutom att slappna av, sitter man o spänner sig så stoppar man ju cirkulationen o då fryser man mer! Av den anledningen försöker jag röra mig på hästen oxå som att vifta med ben o armar.
Såklart finns det en tillvänjningsperiod på att rida i kylan, och jag har även en nedre köldgräns på ridningen, -25.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

väcker liv i tråden igen. :D
hur ligger ni till i träningen nu?
hur fort skrittar era hästar?
Gör ni något speciellt för att "få upp farten"? backar, pulsa osv.?
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Gör just nu ingenting tyvärr. Vi bor på en höjd med en kraftig backe upp till gården, nedanför rinner ån, så det är alltid väldigt fuktigt hos oss. Kommer inte ut från gården på grund av snön o isen. Har aldrig varit med om ngt liknande. Snön ligger meterdjup runtom och har efter regnet fryst så förrutom att benen blir helt sönderrivna av den genomgående skaren så är det svårt att veta om snön kommer bära och vrickningar och skador är en stor risk. Isen ligger så tjock att transporten inte är ett allternativ om det inte är absolt akut. Brodden räcker heller inte till för att klara isen... sorry om det blev lite gnälligt, men är bara så less just nu. Längtar verkligen till våren nu.

Funderar på vart det är ultimat att bo när man sysslar med distans? Sommartid gärna dalarna, men vintern -nä fy! Ska man flytta till Spanien då? Vad tycker ni andra?

Glömde nästan, killen min skrittar på i mellan 5.8-6.5 km/h snittar nog på 6 skulle jag tro.
 
Sv: Hur tränar ni nu?

Varför skulle inte brodden funka på isen? Jag kan galoppera fram överallt, oavsett underlag utan problem. Jag har snösulor och guldskor. Halkar aldrig.

Min dam skrittar låååångsamt! 5,5 km/h om jag har tur haha! Tror dock de andra blir snabbare, så då blir det lite roligare att skritta!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
341
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Träffade ju läkare på neuropsyk för ett tag sen, han frågade om jag ville att han skulle fråga kollegorna ifall jag kan få hjälp med min...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp