Hur vet man när det är dags att sälja?

engill

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, hur man när det är dags att sälja sin ögonsten?
Har haft en av mina hästar i 7 år, jag älskar honom över allt annat men har senaste tiden börjat känna att vi är klara med varandra. Jag älskar att tävla och vi har tävlat ihop några år vilket gått väldigt bra men det finns inte så mycket mer att hämta i honom och jag vill verkligen vara i de högre klasserna. Samtidigt blir han ovärderlig eftersom han är en sån man kan göra allt med, rida utan någonting, handhästa med, bada, rida långritter eller busturer, ha med på barnridning etc. Samtidigt som han har en del vilja så känner vi varandra utan och innan så att jag kan lita på honom i alla lägen och han litar på mig.

Det ligger ganska bra i tiden att sälja en häst då jag har lite nya förmågor som kommer så småningom.
Varför känns det som ett sånt svek? Är otroligt noggrann med mina hästar och är lite rädd att nya ägaren inte är det även om jag vet att de flesta som köper häst är väldigt vettiga.

Lite flummigt men vet inte riktigt hur jag ska resonera ... Någon som har varit i liknande situation? :(
 
Personligen tycker jag inte att det är någon slags svek. Hästen mår säkert bäst av att ha ägare och ryttare som vill göra saker på hans nivå, och vill man tävla högt är det ju så att man måste ha en häst som kan och vill det också.
De flesta tar jättebra hand om sina hästar och att tänka att ingen annan skulle kunna ta lika bra hand om dem som man själv gör brukar leda till att man samlar på sig hästar. Då finns både mindre tid och mindre pengar till varje häst, vilket blir lite bakvänt.
Hittar du en köpare som vill betala ett rimligt pris för hästen med tanke på dess förutsättningar tyker jag att de har visat sig seriösa, och känns det bra då så ska man inte skämmas för att man säljer.

Jag är ju ganska ung än men har hittils sålt två hästar. Båda två har sålts till den första spekulanten som kom och tittade, och trots att jag inte ville sälja den senaste så känns det bra såhär i efterskott eftersom de hamnat hos ägare som behandlar dem otroligt bra.
 
Det är ju inte så snällt att behålla hästen och ständigt vara lite missnöjd med att den inte klarar av det som du önskar.
Även om du älskar din häst tror jag att hästen känner av det.
Jag tror att du gör rätt i att sälja om du hittar en bra köpare.
Dessutom kan du ju tänka på vilken enorm lycka den fantastiska hästen kan vara för någon annan med lägre krav som alltid har massor med kul och uppskattar hästen fullt ut.

Min ena häst är en sån, underbar på alla sätt och vis men räckte inte riktigt till i högre klasser som tidigare ägare ville rida.
Medan jag har helt ofattbart kul i alla grenar med min välutbildade häst :D :banana:
Min andra häst har jag lånat ut på foder eftersom han inte räckte till för mig, men fodervärden älskar honom och njuter av honom fullt ut.
Det tror jag är bäst för alla.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 261
Senast: WBanna
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 258
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp