Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Är det typ att gräva ner en ny septitank för 100 tkr eller mer komplicerat?

Risken är att ju att ingen del av avloppet godkänns och att septitank inte anses vara en godtagbar lösning. Jag säger som @dobbis att det bästa är att slå en pling till kommunen för att prata om förutsättningarna. Det har jag gjort flera gånger när jag har varit spekulant på fritidshus.
 
Beror på vad miljö o hälsa har för krav i just det området, enklast är att ringa dom,ring växeln o be att dom kopplar dig dit.Ja det är dyrt, beror ju på om det bara är en 3 kammarbrunn som behövs eller infiltration eller både och eller om det är sjönära kanske det ska vara en sluten tank.

Risken är att ju att ingen del av avloppet godkänns och att septitank inte anses vara en godtagbar lösning. Jag säger som @dobbis att det bästa är att slå en pling till kommunen för att prata om förutsättningarna. Det har jag gjort flera gånger när jag har varit spekulant på fritidshus.

Just ja! Vi kan ju prata med kommunen, tack! Vattnet i huset är inte heller testat av nuvarande ägare, känns märkligt att man inte gjort det.

Vi räds inte pengar eller strul för rätt hus men man vill ju veta vad det innebär och vad det kan kosta, så det speglar det slutpris man är villig att ge.
 
Vi letar egentligen inte hus men jag slökollar ibland när det dyker upp något i flödet som ser spännande ut. Har noterat att typ alla hus ligger ute som "aktiv matchning" eller liknande och att det då inte finns pris angivet? Why?
Vi som inte letar aktivt kanske ändå skulle kunna bli intresserade med rätt hus till rätt pengar, men när utgångspris inte finns angivet har man ju ingen koll?

Iaf om man som jag inte har stenkoll på marknadspriserna. Typ som nyligen när jag såg en stuga ligga ute utan pris, nu när de väl lagt ut pris så var det flera miljoner mer än jag hade gissat på 😅
 
Vi letar egentligen inte hus men jag slökollar ibland när det dyker upp något i flödet som ser spännande ut. Har noterat att typ alla hus ligger ute som "aktiv matchning" eller liknande och att det då inte finns pris angivet? Why?
Vi som inte letar aktivt kanske ändå skulle kunna bli intresserade med rätt hus till rätt pengar, men när utgångspris inte finns angivet har man ju ingen koll?

Iaf om man som jag inte har stenkoll på marknadspriserna. Typ som nyligen när jag såg en stuga ligga ute utan pris, nu när de väl lagt ut pris så var det flera miljoner mer än jag hade gissat på 😅

De skriver aktiv matchning men egentligen är det samma sak som ”kommande”. Alltså säljarna är inte redo ännu, men kommer rätt bud in på förhand så.. typ. Har hört av mig på ett par sånna och fått svaret att säljarna ska köpa först innan de släpper.

EDIT: Jag tycker det är skitsvårt att hålla koll på marknadspris på hus. I slutändan kan det skilja miljoner beroende på vad som stod i besiktningsprotokollet och i detaljplan, sånt som man kanske inte läser på om man inte avser buda.
 
De skriver aktiv matchning men egentligen är det samma sak som ”kommande”. Alltså säljarna är inte redo ännu, men kommer rätt bud in på förhand så.. typ. Har hört av mig på ett par sånna och fått svaret att säljarna ska köpa först innan de släpper.
Extremt störande. Nästan alla hus som dyker upp i mitt flöde tex på instagram ligger som kommande/aktiv matchning.

Hörde från en kollega att det ibland blir ond cirkel på det där. Alla ligger som kommande, ingen vågar sälja innan de själva hittat något men ingen hittar något eftersom allt ligger som kommande :banghead:
 
Extremt störande. Nästan alla hus som dyker upp i mitt flöde tex på instagram ligger som kommande/aktiv matchning.

Hörde från en kollega att det ibland blir ond cirkel på det där. Alla ligger som kommande, ingen vågar sälja innan de själva hittat något men ingen hittar något eftersom allt ligger som kommande :banghead:

Haha ja men precis så. Jag får en del hus i flödet och sen när man klickar in på dem visar det att de redan är sålda 🤷‍♀️😅
 
Vi har haft en paus i husletandet. Dels har det funnits dåligt med hus på marknaden under vintern, dels har min sambo varit sjukskriven och dels har jag tappat suget. Men nu är min sambo tillbaks på jobbet, hus i våran smak börjar trilla in hos mäklarna och jag känner mig pepp igen.

Tycker huspriserna är något lägre än i höstas? Har dock inte kollat någon statistik. Känns som budgivningarna inte alls drar iväg lika mycket heller. Nyss såldes ett hus här en bra bit under utgångspris :eek: det var sååå fint o sååå perfekt. Lantligt, stor tomt, fint renoverat, med fiber och hundgård färdigt och allt vi behöver/vill ha. Tyvärr var vi inte riktigt redo när det var visning.. Skulle precis maila mäklaren för en ny visning när det markerades som sålt :arghh:

Ligger två hus ute nu som vi är intresserade av. Ett ska vi titta på om en vecka och ett, som verkar heeelt perfekt, ligger som kommande. Saknas en del info om det, men jag har mailat mäklaren!
 
Hus som enbart värms upp med luftvärmepump och braskamin. Aldrig hört om innan men känns.. kallt? 70 kvm.

Kommunalt vatten och avlopp dock vilket skulle vara en fördel, och byggrätt på 160 kvm i ett plan eller 120 x 2 i två våningar. 3680 kvm tomt dock backig.
 
Hus som enbart värms upp med luftvärmepump och braskamin. Aldrig hört om innan men känns.. kallt? 70 kvm.

Kommunalt vatten och avlopp dock vilket skulle vara en fördel, och byggrätt på 160 kvm i ett plan eller 120 x 2 i två våningar. 3680 kvm tomt dock backig.
Vi värmer i huvudsak med bara en luftvärmepump. Större hus och drömmer om en braskamin, då tror jag inte det skulle vara det minsta kallt :)

Bara luftvärmepump är kallt de kallaste dagarna.
 
Hus som enbart värms upp med luftvärmepump och braskamin. Aldrig hört om innan men känns.. kallt? 70 kvm.

Kommunalt vatten och avlopp dock vilket skulle vara en fördel, och byggrätt på 160 kvm i ett plan eller 120 x 2 i två våningar. 3680 kvm tomt dock backig.
Så gjorde den förra ägaren av vårt hus. Luftvärmepump samt kakelugn och några äldre gjutjärnskaminer. Det blir ordentligt varmt, men kräver också att man kan fortsätta elda under dagen (i just kaminerna, kakelugnen håller varmt med en brasa per morgon och kväll). Det är dock ett stort och rätt så dragigt hus byggt 1922. Eftersom vi inte är hemma under dagarna och kunde hålla igång brasorna så räckte det inte, som tur var så fanns det ett vattenburet system, så vi fixade jordvärme. Nu eldar vi för att hålla huset friskt, främst med kakelugnen. På 70 kvm borde det dock kunna räcka, beroende på hur effektiv kaminen är? Och hur huset är byggt såklart, vi har t ex ganska många rum samt två plan, så en luftvärmepump endast på en våning blev inte särskilt bra.
 
Hus som enbart värms upp med luftvärmepump och braskamin. Aldrig hört om innan men känns.. kallt? 70 kvm.

Kommunalt vatten och avlopp dock vilket skulle vara en fördel, och byggrätt på 160 kvm i ett plan eller 120 x 2 i två våningar. 3680 kvm tomt dock backig.
Många värmer med bara luftvärmepump. Så länge den är rätt dimensionerad är det inga konstigheter
 
Hus som enbart värms upp med luftvärmepump och braskamin. Aldrig hört om innan men känns.. kallt? 70 kvm.

Kommunalt vatten och avlopp dock vilket skulle vara en fördel, och byggrätt på 160 kvm i ett plan eller 120 x 2 i två våningar. 3680 kvm tomt dock backig.
Att värma ett hus - som troligtvis har varit fd direktverkande el - med luftvärmepump är ju jättevanligt? Om huset inte har en öppen planlösning kan man ju installera en luftvärmepump till eller sätta in nya moderna elradiatorer för att stötta. Luftvärmepump + braskamin (som vi har) för 70 kvm borde absolut funka.
 
Just ja! Vi kan ju prata med kommunen, tack! Vattnet i huset är inte heller testat av nuvarande ägare, känns märkligt att man inte gjort det.

Vi räds inte pengar eller strul för rätt hus men man vill ju veta vad det innebär och vad det kan kosta, så det speglar det slutpris man är villig att ge.
Jag tror att jag hittade huset. Driftskostnaderna ser i så fall extrema ut och det ser ut som att renhållningsposten är den stora skurken i sammanhanget. Rent hiskligt höga kostnader. Min gissning är att de använder tank för allt avlopp, alltså både BDT och wc, och att tanken måste tömmas stup i kvarten. Eller vad ska man tro?
 
Jag tror att jag hittade huset. Driftskostnaderna ser i så fall extrema ut och det ser ut som att renhållningsposten är den stora skurken i sammanhanget. Rent hiskligt höga kostnader. Min gissning är att de använder tank för allt avlopp, alltså både BDT och wc, och att tanken måste tömmas stup i kvarten. Eller vad ska man tro?

Vet faktiskt inte! Men tror inte vi kommer buda hur som helst. Helheten är fantastiskt fin men vi behöver ett hus som även fungerar på vintern och detta kändes lite.. litet och inte så optimalt planerat. Som sommarhus hade det varit super! Tillsammans med vatten som inte testats och avloppet som inte var godkänt så.. nää.

Inte heller det andra huset vi tittade på med kommunalt VA. Det verkade ha fukt, mögel har synts och badrummen verkade ha diverse icke-proffesionellt byggda lösningar.

Tack förresten för att du/ni kollar! Jag skickar gärna länkar och besiktningar på PM för den som vill ha. Allt med hus är ju nytt för oss så är så himla glad att jag har era ögon också :)
 
Huslängtan är stor hos fler i familjen. Enda solen han hittar 😭

40591C4C-3D88-49ED-B76B-F77BDDBA7CF0.jpeg
 
Vet faktiskt inte! Men tror inte vi kommer buda hur som helst. Helheten är fantastiskt fin men vi behöver ett hus som även fungerar på vintern och detta kändes lite.. litet och inte så optimalt planerat. Som sommarhus hade det varit super! Tillsammans med vatten som inte testats och avloppet som inte var godkänt så.. nää.

Inte heller det andra huset vi tittade på med kommunalt VA. Det verkade ha fukt, mögel har synts och badrummen verkade ha diverse icke-proffesionellt byggda lösningar.

Tack förresten för att du/ni kollar! Jag skickar gärna länkar och besiktningar på PM för den som vill ha. Allt med hus är ju nytt för oss så är så himla glad att jag har era ögon också :)
Jag tittar gärna, älskar att titta på hus!
 
Jag tror att jag hittade huset. Driftskostnaderna ser i så fall extrema ut och det ser ut som att renhållningsposten är den stora skurken i sammanhanget. Rent hiskligt höga kostnader. Min gissning är att de använder tank för allt avlopp, alltså både BDT och wc, och att tanken måste tömmas stup i kvarten. Eller vad ska man tro?

Tittade noggrannare nu och.. ja, den var sjukt hög 😅
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
2 434
Senast: sthu
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: VLMF
·
Svar
1 602
· Visningar
86 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp