Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Altaner behöver dock inte kräva bygglov om den inte överstiger vissa mått o.s.v så just det kanske inte behöver vara några konstigheter.

Men det är verkligen en klassiker med bostadshus som annekterar ”sin sjötomt”, fast det inte tillhör fastigheten och inte finns rättigheter till det (eller inte är utrett), så det är verkligen något att kolla noga om man spekulerar på en sjötomt!
Läste lite om just altaner på prickmark och det blir lite otydligt i detta fall. Detaljplanen som fastigheten hör till är upprättad 1949. På prickmarken står ”Får ej bebyggas”. Men eftersom detaljplanen är så gammal kan den vara godkänd ändå. Frågan är hur det ser ut med strandskyddsdispans då.

Fortfarande väldigt oklart alltihop 😅

Mvh Miks
 
Här är också en som är less på dåliga mäklare.

- Är vattnet testat?
- Nä, men de har ju bott här i 5 år så de skulle ju märka om de blivit sjuka!
- Vad innebär det att avloppet inte är godkänt?
- Säljaren tror det är nån pappersgrej bara, men det kan man ju aldrig veta!
- Kan det innebära att man måste gräva ner en ny septitank?
- Sånt kan jag ju aldrig spå i.
- Nej men olika scenarion i dessa fall, vilka är de?
- Jag kan ju inte säga hur det kommer bli just i det här fallet.

Alltså, jag kan också stå och dela ut papper och säga: ”Hej, såhär ser det ut här! Såhär ser det ut inomhus, och SÅHÄR ser det ut UTOMHUS!”

Anställ en jäkla sommarjobbare om det ändå inte finns några krav på att kunna fastigheter.
 
Här är också en som är less på dåliga mäklare.

- Är vattnet testat?
- Nä, men de har ju bott här i 5 år så de skulle ju märka om de blivit sjuka!
- Vad innebär det att avloppet inte är godkänt?
- Säljaren tror det är nån pappersgrej bara, men det kan man ju aldrig veta!
- Kan det innebära att man måste gräva ner en ny septitank?
- Sånt kan jag ju aldrig spå i.
- Nej men olika scenarion i dessa fall, vilka är de?
- Jag kan ju inte säga hur det kommer bli just i det här fallet.

Alltså, jag kan också stå och dela ut papper och säga: ”Hej, såhär ser det ut här! Såhär ser det ut inomhus, och SÅHÄR ser det ut UTOMHUS!”

Anställ en jäkla sommarjobbare om det ändå inte finns några krav på att kunna fastigheter.
Mäklare måste va ett otroligt soft jobb. Tänk om en själv skulle hålla på sådär i jobbet.
 
Mäklare måste va ett otroligt soft jobb. Tänk om en själv skulle hålla på sådär i jobbet.

Verkligen! Jag dejtade en mäklare ett tag dock. Det verkade hemskt att ha med så mycket knäppa säljare och köpare att göra 😅 Säljare som förväntade sig överpriser och inte städade inför visning så han fick ligga och skura. Köpare som gick på toaletten utan att spola.. var inte avis! 😂
 
Verkligen! Jag dejtade en mäklare ett tag dock. Det verkade hemskt att ha med så mycket knäppa säljare och köpare att göra 😅 Säljare som förväntade sig överpriser och inte städade inför visning så han fick ligga och skura. Köpare som gick på toaletten utan att spola.. var inte avis! 😂
Haha wtf?? Ja det är klart, folk är nog väldigt krävande.
 
Det verkar gå att få mäklare fällda i alla fall. Det här känns ju ändå som en grej långt bort från det de måste kolla upp men ansågs ändå som något de behöver ha koll på. Mäklarens svar är ju pinsamma.
"Mäklaren menar att hon inte kände till vad det var för typ av växt, och att hon därför inte reagerade på spekulanternas mejl eller klickade på länkarna de skickat."

https://www.gp.se/ekonomi/berättade-inte-om-parkslide-på-tomten-mäklare-varnas-1.71961331
 
Det verkar gå att få mäklare fällda i alla fall. Det här känns ju ändå som en grej långt bort från det de måste kolla upp men ansågs ändå som något de behöver ha koll på. Mäklarens svar är ju pinsamma.
"Mäklaren menar att hon inte kände till vad det var för typ av växt, och att hon därför inte reagerade på spekulanternas mejl eller klickade på länkarna de skickat."

https://www.gp.se/ekonomi/berättade-inte-om-parkslide-på-tomten-mäklare-varnas-1.71961331
Jag läste också den artikeln!!

Jag reagerade på att hon påstod att hon faktiskt frågat 25 kollegor och ingen hade vetat vad parkslide var.

Otroligt trovärdigt att hon frågat 25 kollegor men inte bemödat sig om att googla.
 
Jag läste också den artikeln!!

Jag reagerade på att hon påstod att hon faktiskt frågat 25 kollegor och ingen hade vetat vad parkslide var.

Otroligt trovärdigt att hon frågat 25 kollegor men inte bemödat sig om att googla.
Ja men precis. Och fått länkar per mail och inte brytt sig om att klicka på dom ens.
Någon av de som kommenterat skriver dessutom att det gått ut ett allmänt informationsutskick för ett par år sen från mäklarsamfundet kring just parkslide så låter otroligt att ingen hört om det.

Fö samma firma som den mäklare jag anmälde jobbar på.
 
Hus som enbart värms upp med luftvärmepump och braskamin. Aldrig hört om innan men känns.. kallt? 70 kvm.

Kommunalt vatten och avlopp dock vilket skulle vara en fördel, och byggrätt på 160 kvm i ett plan eller 120 x 2 i två våningar. 3680 kvm tomt dock backig.

105kvm med luft/luft och braskamin tänkt för ”fineldning” har räckt gott och väl här, nog ingen som fryser hemma hos mig :D
 
Ja men precis. Och fått länkar per mail och inte brytt sig om att klicka på dom ens.
Någon av de som kommenterat skriver dessutom att det gått ut ett allmänt informationsutskick för ett par år sen från mäklarsamfundet kring just parkslide så låter otroligt att ingen hört om det.

Fö samma firma som den mäklare jag anmälde jobbar på.
Jag förstår inte hur kan kan vara så fräck. Själv hade jag skämts ögonen ur mig.
 
105kvm med luft/luft och braskamin tänkt för ”fineldning” har räckt gott och väl här, nog ingen som fryser hemma hos mig :D

Hur fungerar det om man stänger dörrar? Vi är i stugan nu som har varmluftspump samt eluppvärmning. Vi har enbart på elementen i sovrummen på vintern men annars enbart pumpen som sitter centralt i huset. Om man stänger dörren till sovrummen blir det dock kallt i sovrummen under natten. Vet dock ingenting om hur bra pumpen är.
 
Hur fungerar det om man stänger dörrar? Vi är i stugan nu som har varmluftspump samt eluppvärmning. Vi har enbart på elementen i sovrummen på vintern men annars enbart pumpen som sitter centralt i huset. Om man stänger dörren till sovrummen blir det dock kallt i sovrummen under natten. Vet dock ingenting om hur bra pumpen är.
I mitt hus, gammalt så ingen öppen planlösning, är det framför allt varmt i rummet som fläkten sitter. Mellan fläkten i vardagsrummet har vi en hall med trappa och sen kök. Som sämst (alltså kallaste vintern) har vi har 15 grader i köket.

Pumpen är dock såpass att det blir någon slags grundvärme även på övervåningen. Kanske 15 grader även där?

Har el-element också och använder dem i princip bara på toaletten och i badrummet.

Grunden för en luftvärmepump är ju att luften måste kunna ta sig dit, och luft tar alltid den enklaste vägen. Alltså 'smiter' en del av vår värme upp i trappan istället för ut i köket.
Stänger du dörren kommer det inte in någon värme.

Vår plan hemma på sikt är kakelugn/kamin :)
 
Hur fungerar det om man stänger dörrar? Vi är i stugan nu som har varmluftspump samt eluppvärmning. Vi har enbart på elementen i sovrummen på vintern men annars enbart pumpen som sitter centralt i huset. Om man stänger dörren till sovrummen blir det dock kallt i sovrummen under natten. Vet dock ingenting om hur bra pumpen är.
Man kan sätta som små "minifläktar" som hjälper varmluften vidare om inte planlösningen är optimal. Vet inte vad de heter men de har det specifika syftet iaf
 
Hur fungerar det om man stänger dörrar? Vi är i stugan nu som har varmluftspump samt eluppvärmning. Vi har enbart på elementen i sovrummen på vintern men annars enbart pumpen som sitter centralt i huset. Om man stänger dörren till sovrummen blir det dock kallt i sovrummen under natten. Vet dock ingenting om hur bra pumpen är.
Det fungerar inte om man stänger dörrar. I vårt gamla torp har vi luftvärmepumpen i vardagsrummet. Tre elradiatorer som står på väldigt lågt på vintern för dagar när det är riktigt kallt. Finns ett i badrummet, ett i köket och ett i "kontoret" (pyttelitet rum). Kaminen står i vardagsrummet. Jag upplever nästan att köket blir varmast av luftvärmepumpen, eftersom den blåser luften åt det hållet. Sedan blir ju vardagsrummet mest uppvärmt av kaminen....
 
Hur fungerar det om man stänger dörrar? Vi är i stugan nu som har varmluftspump samt eluppvärmning. Vi har enbart på elementen i sovrummen på vintern men annars enbart pumpen som sitter centralt i huset. Om man stänger dörren till sovrummen blir det dock kallt i sovrummen under natten. Vet dock ingenting om hur bra pumpen är.

Har fläkt mellan rummen som fördelar värmen :-) Utan de småttingarna blir det kallt. Har bara dörr till sovrum och toa, i övrigt öppet, vilket såklart underlättar.

Mitt hus är heller inte nytt men ombyggt.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
564
Senast: Enya
·
Svar
1 213
· Visningar
66 052
Senast: Mineur
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp