Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Har egentligen inte med husköp att göra på så sätt, men ska ha ut mäklare imorgon för muntlig värdering (jag vill flytta, maken vill inte 🙃). Min förhoppning är att det kommer hamna på 1,5. I så fall har vi runt 1 miljon till kontantinsats och skulle vi välja att bo kvar så kommer vi ha en belåningsgrad på runt 30%. Vilket som skulle kännas väldigt bra!
 
Vi har kikat på ett hus. Ligger ute som ”nästintill sjötomt med egen brygga”. Problemet är att bryggan saknar bygglov och nyttjandeservitut, marksnutten mellan huset och vattnet saknar servitut. Huset står som byggt 2008 men det är tydligt att delar av grundmuren är byggt kanske så tidigt som 1957 då de första ritningarna finns. Annars 1975.

Huset ligger ute för 11 950 000kr. Säljarna har fått ett dolt bud på 12,5milj som de tackat nej till. De köpte för knappt 2 år sedan för 8,3milj. Sen dess har en altan byggts ut men i övrigt inget annat.

Vi åkte och kikade i god tro och åkte därifrån och kände oss lurade. Hur mycket får mäklare och säljare ”försköna” egentligen?

Mvh Miks
 
Vi har kikat på ett hus. Ligger ute som ”nästintill sjötomt med egen brygga”. Problemet är att bryggan saknar bygglov och nyttjandeservitut, marksnutten mellan huset och vattnet saknar servitut. Huset står som byggt 2008 men det är tydligt att delar av grundmuren är byggt kanske så tidigt som 1957 då de första ritningarna finns. Annars 1975.

Huset ligger ute för 11 950 000kr. Säljarna har fått ett dolt bud på 12,5milj som de tackat nej till. De köpte för knappt 2 år sedan för 8,3milj. Sen dess har en altan byggts ut men i övrigt inget annat.

Vi åkte och kikade i god tro och åkte därifrån och kände oss lurade. Hur mycket får mäklare och säljare ”försköna” egentligen?

Mvh Miks
Hur mycket som helst - när ett av mina grannars hus såldes var det 5 bilder på min brygga och att det stod i beskrivningen att det gick en stig ner till bryggan som ligger i rakt söderläge....inte ett ord om att bryggan inte alls tillhörde den fastigheten.
 
Hur mycket som helst - när ett av mina grannars hus såldes var det 5 bilder på min brygga och att det stod i beskrivningen att det gick en stig ner till bryggan som ligger i rakt söderläge....inte ett ord om att bryggan inte alls tillhörde den fastigheten.
What! Det är ju sjukt!

Kommer jag ihåg rätt om att du också bor på mälaröarna? Tänker om det är samma mäklare 😬

Mvh Miks
 
Vi har kikat på ett hus. Ligger ute som ”nästintill sjötomt med egen brygga”. Problemet är att bryggan saknar bygglov och nyttjandeservitut, marksnutten mellan huset och vattnet saknar servitut. Huset står som byggt 2008 men det är tydligt att delar av grundmuren är byggt kanske så tidigt som 1957 då de första ritningarna finns. Annars 1975.

Huset ligger ute för 11 950 000kr. Säljarna har fått ett dolt bud på 12,5milj som de tackat nej till. De köpte för knappt 2 år sedan för 8,3milj. Sen dess har en altan byggts ut men i övrigt inget annat.

Vi åkte och kikade i god tro och åkte därifrån och kände oss lurade. Hur mycket får mäklare och säljare ”försköna” egentligen?

Mvh Miks

Bygglov för enskilda mindre bryggor behövs oftast inte. Om marken där bryggan ligger hör till en samfällighet där den egna fastigheten ingår så kan ju nyttjanderätten ingå via samfälligheten - men ändå mycket fult att sälja det som sjötomt.

Korrekt information bör framgå på ett transparent sätt kan man tycka. Där jag bor så är det hur många fastigheter som helst som har annekterat kommunal mark, anlagt brygga, hängnat in och förhindrar andra från att komma åt stranden. I dessa fall så säljs också husen helt skamlöst som hus med sjötomt.
 
Bygglov för enskilda mindre bryggor behövs oftast inte. Om marken där bryggan ligger hör till en samfällighet där den egna fastigheten ingår så kan ju nyttjanderätten ingå via samfälligheten - men ändå mycket fult att sälja det som sjötomt.

Korrekt information bör framgå på ett transparent sätt kan man tycka. Där jag bor så är det hur många fastigheter som helst som har annekterat kommunal mark, anlagt brygga, hängnat in och förhindrar andra från att komma åt stranden. I dessa fall så säljs också husen helt skamlöst som hus med sjötomt.
Hade bryggan legat på samfälligheten hade det varit grönt. Nu ligger den på Statens Fastighetsverk. Mäklaren hävdar att hon pratat med dem men det ger ju inte så mycket liksom.

Där vi bor nu har vissa gjort på liknande sätt som hos dig. När området detaljplanerades skrevs alla dåvarande bryggor in och de fick automatiskt bygglov. Nu finns det ingen som får bygga brygga efter detaljplanen.

Mvh Miks
 
Hade bryggan legat på samfälligheten hade det varit grönt. Nu ligger den på Statens Fastighetsverk. Mäklaren hävdar att hon pratat med dem men det ger ju inte så mycket liksom.

Där vi bor nu har vissa gjort på liknande sätt som hos dig. När området detaljplanerades skrevs alla dåvarande bryggor in och de fick automatiskt bygglov. Nu finns det ingen som får bygga brygga efter detaljplanen.

Mvh Miks

Aha, ja det var ju extremt fult!
 
Hade bryggan legat på samfälligheten hade det varit grönt. Nu ligger den på Statens Fastighetsverk. Mäklaren hävdar att hon pratat med dem men det ger ju inte så mycket liksom.

Där vi bor nu har vissa gjort på liknande sätt som hos dig. När området detaljplanerades skrevs alla dåvarande bryggor in och de fick automatiskt bygglov. Nu finns det ingen som får bygga brygga efter detaljplanen.

Mvh Miks

Hittade fastigheten! Bra att veta att bryggan inte ligger på deras mark. Jag bor tvärsöver på andra sidan vattnet (man kan ana mitt hus på en av bilderna :D). När det blir tillräckligt varmt i vattnet ska jag paddla dit och förtöja min kajak, kliva i land och äta matsäck på bryggan - enbart för att provocera.
 
Hittade fastigheten! Bra att veta att bryggan inte ligger på deras mark. Jag bor tvärsöver på andra sidan vattnet (man kan ana mitt hus på en av bilderna :D). När det blir tillräckligt varmt i vattnet ska jag paddla dit och förtöja min kajak, kliva i land och äta matsäck på bryggan - enbart för att provocera.
Hahaha! Helt rätt! Om vi mot förmodan köper kommer jag ut med kaffe och gör dig paddelsällskap tillbaka 🤩

Mvh Miks
 
Vi har kikat på ett hus. Ligger ute som ”nästintill sjötomt med egen brygga”. Problemet är att bryggan saknar bygglov och nyttjandeservitut, marksnutten mellan huset och vattnet saknar servitut. Huset står som byggt 2008 men det är tydligt att delar av grundmuren är byggt kanske så tidigt som 1957 då de första ritningarna finns. Annars 1975.

Huset ligger ute för 11 950 000kr. Säljarna har fått ett dolt bud på 12,5milj som de tackat nej till. De köpte för knappt 2 år sedan för 8,3milj. Sen dess har en altan byggts ut men i övrigt inget annat.

Vi åkte och kikade i god tro och åkte därifrån och kände oss lurade. Hur mycket får mäklare och säljare ”försköna” egentligen?

Mvh Miks
Jag hittade också!
Inte samma mäklare.
(ni skulle köpt min andra grannes hus och rivit skiten och byggt nytt - det hade ni nog haft inom budgeten för det där ni tittade på nu)
 
Jag hittade också!
Inte samma mäklare.
(ni skulle köpt min andra grannes hus och rivit skiten och byggt nytt - det hade ni nog haft inom budgeten för det där ni tittade på nu)
Vi hade tänkt bygga på vår egen tomt nu men det är så sjukt jobbigt. Byggföretag och husleverantörer är så fruktansvärt dåliga säljare 😅 Och nu är leveranstiden typ 2 år. Tiden har runnit ut för den fastigheten vi bor i nu. Vi behöver något hyfsat klart. Vet du något kul som inte kommit ut på marknaden ännu får du gärna tipsa 😊

Mvh Miks
 
Vi har kikat på ett hus. Ligger ute som ”nästintill sjötomt med egen brygga”. Problemet är att bryggan saknar bygglov och nyttjandeservitut, marksnutten mellan huset och vattnet saknar servitut. Huset står som byggt 2008 men det är tydligt att delar av grundmuren är byggt kanske så tidigt som 1957 då de första ritningarna finns. Annars 1975.

Huset ligger ute för 11 950 000kr. Säljarna har fått ett dolt bud på 12,5milj som de tackat nej till. De köpte för knappt 2 år sedan för 8,3milj. Sen dess har en altan byggts ut men i övrigt inget annat.

Vi åkte och kikade i god tro och åkte därifrån och kände oss lurade. Hur mycket får mäklare och säljare ”försköna” egentligen?

Mvh Miks
Och nu fick vi precis all fakta vi begärt ut från kommunen. Det finns inget bygglov på altandelen som är byggd 2021. OCH den står på prickmark 😅🙈😬

Mvh Miks
 
Vad är prickmark?

Ingår i detaljplaneringen, kommunen har avsatt den för något syfte som tex en cykelväg (jag har sådan mark mellan mig och ena grannen, dock är all prickmark på hans fastighet och inte på min :D).

I mitt fall upprättades detaljplanen tidigt 70-tal när den fastighetens åkermark exproprierades och blev bostadsområdet nedanför mig. Det kommer aldrig att bli en cykelväg där, det finns inget behov (plus att det är en galet brant höjdskillnad ner till bostadsområdet, det vore livsfarligt att cykla där).

Edit: Det är inte omöjligt att få bygga på prickmark, det är bara oändligt krångligare än vanligt bygglov. Min andra granne har också prickmark så jag har tyvärr sett på nära håll hur struligt det kan bli. Jag är enormt tacksam för att jag inte har prickmark!
 
Senast ändrad:
Och nu fick vi precis all fakta vi begärt ut från kommunen. Det finns inget bygglov på altandelen som är byggd 2021. OCH den står på prickmark 😅🙈😬

Mvh Miks

Altaner behöver dock inte kräva bygglov om den inte överstiger vissa mått o.s.v så just det kanske inte behöver vara några konstigheter.

Men det är verkligen en klassiker med bostadshus som annekterar ”sin sjötomt”, fast det inte tillhör fastigheten och inte finns rättigheter till det (eller inte är utrett), så det är verkligen något att kolla noga om man spekulerar på en sjötomt!
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
2 389
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 058
Senast: VLMF
·
Svar
1 593
· Visningar
86 440
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp