Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
http://www.lansfast.se/hitta/villa/...rp/grastorp/tengenevagen-22/4gb2ivch4gbe447t/

Titta på tomtbilderna så syns det klara bevis på att det måste finnas någon slags guldfyndighet i dammen. De har tillochmed byggt en vaskmaskin.

Jag kan garantera att det inte är olja där och guld är jäkligt tveksamt med tanke på berggrunden :D

Det var lite fascinerande med den där dinglande LED-remsan över badkaret, är det någon slags mysbelysning eller? :cautious:

/geologen
 
Tittade närmare på bilderna nu...
  • Byta yttertak
  • Sannolikt dränera
  • Byta de flesta fönster
  • Måla hela fasaden
  • Byta kök
  • Renovera bad + toa
  • Skicka VVS-killen på avgiftning
...och så 5 (fem!) bilder på doktor-Snuggles-vaskmaskinen!?

Lägg bud på den där Wascatortvättmaskinen och strunt i resten, säger jag. :D
 
Här är budgivningen igång, hyfsat i alla fall. Idag är fjärde dagen med bud, så jag gissar att det går mot slutet nu :)
Mäklaren tycker att det har varit lite dåligt tryck, men eftersom det går sakta men stadigt uppåt så känns det bra ändå. Igår fick vi fem bud av tre olika budgivare, så det känns som att det kanske kan fortsätta trilla in några idag också.
Dock tror jag att summan vi är uppe i nu är en brytgräns för många, så det är inte säkert att det blir mycket mer än så här.
 
Här är budgivningen igång, hyfsat i alla fall. Idag är fjärde dagen med bud, så jag gissar att det går mot slutet nu :)
Mäklaren tycker att det har varit lite dåligt tryck, men eftersom det går sakta men stadigt uppåt så känns det bra ändå. Igår fick vi fem bud av tre olika budgivare, så det känns som att det kanske kan fortsätta trilla in några idag också.
Dock tror jag att summan vi är uppe i nu är en brytgräns för många, så det är inte säkert att det blir mycket mer än så här.


oooooch där tog det stopp! :)
Så nu ska vi boka tid för att skriva papper. Skönt att ha fått den såld, och för ett bra pris dessutom.
 
Svaret från mäklaren på skrutthuset när jag ifrågasatte vad som motiverade ett dubbelt så högt kvadratmeterpris som alla andra hus på gatan sålts för;
"Vår bedömning är att priset bör ligga omkring det begärda men det vet vi inte förrän marknaden har fått säga sitt. Det kan mycket möjligt vara så att det inte kommer upp i den summan. Är man intresserad får man lägga bud som sedan säljaren får ta ställning till."

Jag läser mellan raderna och säger att säljare och mäklare ger fingret åt potentiella köpare redan innan visningen varit. Vad har de själva gjort för att möta köparen? Någon uppiffning, någon besiktning? Någon enda liten renovering? Nej. Vad förväntas köparen göra, jo, betala dubbla marknadsvärdet.
 
Svaret från mäklaren på skrutthuset när jag ifrågasatte vad som motiverade ett dubbelt så högt kvadratmeterpris som alla andra hus på gatan sålts för;
"Vår bedömning är att priset bör ligga omkring det begärda men det vet vi inte förrän marknaden har fått säga sitt. Det kan mycket möjligt vara så att det inte kommer upp i den summan. Är man intresserad får man lägga bud som sedan säljaren får ta ställning till."

Jag läser mellan raderna och säger att säljare och mäklare ger fingret åt potentiella köpare redan innan visningen varit. Vad har de själva gjort för att möta köparen? Någon uppiffning, någon besiktning? Någon enda liten renovering? Nej. Vad förväntas köparen göra, jo, betala dubbla marknadsvärdet.
Hahaha! bra mäklare, not!
 
Hahaha! bra mäklare, not!

Jag svarade.

Hej och tack för svaret, även om jag tycker att det lämnade vissa frågor obesvarade. Jag förstår att det är er bedömning, men frågan var varför det var er bedömning. Som jag ser det har inte säljaren gjort så mycket för att tillmötesgå en eventuell köpare. Det har inte gjorts någon besiktning, installationerna i källaren är rent ut sagt skrämmande, huset behöver fasadrenoveras, takbytas, kök och badrum måste göras om från grunden. Som potentiell köpare kan det då vara svårt att se rimligheten i att huset enligt er ska vara dubbelt så dyrt som alla andra hus som sålts på Tengenevägen.
 
Jag svarade.

Hej och tack för svaret, även om jag tycker att det lämnade vissa frågor obesvarade. Jag förstår att det är er bedömning, men frågan var varför det var er bedömning. Som jag ser det har inte säljaren gjort så mycket för att tillmötesgå en eventuell köpare. Det har inte gjorts någon besiktning, installationerna i källaren är rent ut sagt skrämmande, huset behöver fasadrenoveras, takbytas, kök och badrum måste göras om från grunden. Som potentiell köpare kan det då vara svårt att se rimligheten i att huset enligt er ska vara dubbelt så dyrt som alla andra hus som sålts på Tengenevägen.

Du måste sätta in svaret på det här sen! ;)
 
Köpte hus i somras med min sambo :D (I Finland) Vi kollade egentligen inte på så många, under 10 st.
Började med att vi hittade ett hus som vi blev intresserade i, men så fick vi veta att sambons en jobbkompis hade kollat på det med.. och bjudit, men för lågt. När han fick veta att vi också kollat på det bjöd han högre och fick det. Nu i efterhand var det tur, för det var mycket arbete med just det huset. Det vi väl köpte är det inte alls lika mycket arbete med, vi kunde flytta in direkt och inget var i behov av renovering för att kunna bo här. Vi är på G med köksrenovering nu, var idag till första planeraren och gav ritningar så vi får nåt förslag. Huset är från 70-71 talet, väldigt välbyggd, två plan (man kommer in på övre våningen och så är det källare) Finns en lägenhetsdel på 40 kvm som vi ska hyra ut till sommaren. Själva huset är 270 kvm.
 
Tjohoo!

:bump:

Idag har vi fått nycklarna och ställt in två lådor i garaget. TVÅ lådor... bara typ 78 kvar...

Ena lådan är full av läroböcker och den andra av lite basic tallrikar etcetera. Riktiga flytten sker på måndag. Jag bävar för resterande arbete.

:meh::nailbiting:

Farbrorn som flyttar verkade lite vemodig och det var en omtumlande känsla att glädjas åt huset och samtidigt känna med honom, som ju bott där i 30 år.

Det fina med alltihop är att han fattat tycke för våra barn (och det är ömsesidigt), så kanske har vi fått en ny bekantskap på köpet. Det finns inga andra barn eller barnbarn att konkurrera med, och han är väldigt mysig!

:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 441
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 596
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp