Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu så.

Rätt läge i det stora och i det lilla, några stenkast från där jag bor nu, inte helt rätt hustyp men helt ok.
Rätt skick och rätt storlek även om jag hade klarat mig med mindre.
Rätt uppvärmning, nytt kök, färsk dränering, färskt tak.
Rätt pris.

Bara jag och säljaren. Ingen mäklare, inget Hemnet, inga stollebud.
Det här kan bli bra.
 
Nu så.

Rätt läge i det stora och i det lilla, några stenkast från där jag bor nu, inte helt rätt hustyp men helt ok.
Rätt skick och rätt storlek även om jag hade klarat mig med mindre.
Rätt uppvärmning, nytt kök, färsk dränering, färskt tak.
Rätt pris.

Bara jag och säljaren. Ingen mäklare, inget Hemnet, inga stollebud.
Det här kan bli bra.
GRATTIS!!! Vad roligt!
 
Ska titta på två hus snart. Ett har vi tittat på innan, det skulle dock säljas till den andra spekulanten - som visade sig ha ljugit om sitt lånelöfte... Så på lördag ska jag dit med min far och mor, så får de säga sitt. Nackdelar med huset: det är snarare ett vinterbonat fritidshus (= det är lite stugfeeling), och det ligger nära en stor väg. I övrigt tycker vi om det!
Det andra huset är ett "riktigt" hus, i en större by än den där "stugan" ligger. Det är större och har två våningar plus källare. Nackdelarna där är att man endast dränerat två sidor av huset (why?), samt att man måste göra ett badrum i källaren (endast wc på ovanvåningen).
Prismässigt ligger de nästan identiskt.
 
Vi skrev papper i fredags, så det känns himla bra :D
Lägenheten gick upp ytterligare, så vi är väldigt nöjda. Särskilt eftersom det bara budades på 3 lägenheter i vårt område förra veckan, resten togs bort från hemnet och läggs nog upp igen snart.. Verkar ha varit dåligt tryck. Trots det fick vi väldigt bra betalt. Konstig marknad i Stockholm just nu.
 
Spännande! Stugfeeling behöver ju inte vara dåligt i sig, bara skicket är ok (med avseende på tak, fönster etc). Men fritidshus är ju ofta rätt enkla konstruktioner, och inte så storskaligt, så många underhållsåtgärder kan vara rätt hanterbara.
Ja, på något sätt så känns det mer "hanterbart" med ett fritidshus. Fritidshuset är på 70 kvm plus 30 kvm källare. Hela huset är underhållt regelbundet sedan 2008. Eftersom vi bara är två personer, så kan tre våningar på sammanlagt 180 kvm kännas lite väl. Det kostar ju att underhålla och värma upp.
 
Ja, på något sätt så känns det mer "hanterbart" med ett fritidshus. Fritidshuset är på 70 kvm plus 30 kvm källare. Hela huset är underhållt regelbundet sedan 2008. Eftersom vi bara är två personer, så kan tre våningar på sammanlagt 180 kvm kännas lite väl. Det kostar ju att underhålla och värma upp.

Vi är två vuxna, en hund och en bebis (bf juli) på 200 kvm. Det är så najs!:D Jag har ett eget pysselrum, vi har ett stort gästrum, stor källare för alla verktyg och utegrejer och en övervåning med sovrum och badrum som bara vi är i. Det är skönt att ha det uppdelat så, övervåningen är bara vi på (slipper städa om vi får besök) medans första våningen är där vi är, umgås med folk osv. Alla rum är stora och rymliga och det gillar jag! Jag kommer nog ha svårt att flytta till mindre i framtiden (vilket jag inte vill)
 
Vi är två vuxna, en hund och en bebis (bf juli) på 200 kvm. Det är så najs!:D Jag har ett eget pysselrum, vi har ett stort gästrum, stor källare för alla verktyg och utegrejer och en övervåning med sovrum och badrum som bara vi är i. Det är skönt att ha det uppdelat så, övervåningen är bara vi på (slipper städa om vi får besök) medans första våningen är där vi är, umgås med folk osv. Alla rum är stora och rymliga och det gillar jag! Jag kommer nog ha svårt att flytta till mindre i framtiden (vilket jag inte vill)
Oj, vi är så olika att jag inte ens vet var jag ska börja :D Ha en "extra" våning för att vara i vid besök hade aldrig funkat för oss - vi (mest jag) vill inte ha besök :D Så gästrum och så kommer ALDRIG hända!
 
Oj, vi är så olika att jag inte ens vet var jag ska börja :D Ha en "extra" våning för att vara i vid besök hade aldrig funkat för oss - vi (mest jag) vill inte ha besök :D Så gästrum och så kommer ALDRIG hända!

Haha! Tur att inte alla är lika!
Jag bor i Sthlm, men kommer från Växjö. Så min familj kommer ofta och hälsar på, även vänner från Växjö. Nu är det perfekt att de har ett eget rum som de kan stänga dörren till. Innan bodde vi i en tvåa och det var jobbigare när vi fick nattbesök.
 
Haha! Tur att inte alla är lika!
Jag bor i Sthlm, men kommer från Växjö. Så min familj kommer ofta och hälsar på, även vänner från Växjö. Nu är det perfekt att de har ett eget rum som de kan stänga dörren till. Innan bodde vi i en tvåa och det var jobbigare när vi fick nattbesök.

Får man fråga ungefär var ni bor? Kan ni pendla till Stockholm?
 
Får man fråga ungefär var ni bor? Kan ni pendla till Stockholm?

Absolut, jag är inte speciellt hemlig av mig! Vi bor i Vallentuna, på södra sidan av byn, på landet. Vi jobbar i Kista båda två och det tar ca 20 min att köra dit. 30 min till stan (om det inte är massa köer). Dock kommer vi inte hemifrån utan bil, inga bussar eller liknande går förbi här. Men det är inga problem för oss!
 
Det blir inget med fritidshuset. Iom att huset kom ut på marknaden igen, står det helt plötsligt bara är 62 kvm. Kollade även upp det här med kommunalt avlopp, säljaren sa att man hävt kravet på kommunalt avlopp och vatten - det visade sig vara en lögn. Fastigheten ska ha kommunalt avlopp (där är redan kommunalt vatten) senast 2019, en kostnad på över 100.000. Känner absolut inte för att köpa hus av en lögnare, så vi drar oss ur.
 
Det blir inget med fritidshuset. Iom att huset kom ut på marknaden igen, står det helt plötsligt bara är 62 kvm. Kollade även upp det här med kommunalt avlopp, säljaren sa att man hävt kravet på kommunalt avlopp och vatten - det visade sig vara en lögn. Fastigheten ska ha kommunalt avlopp (där är redan kommunalt vatten) senast 2019, en kostnad på över 100.000. Känner absolut inte för att köpa hus av en lögnare, så vi drar oss ur.

Vad märkligt att ljuga om något sådant, det är ju inte som att det är svårt att kolla upp... :grin:

Bra att ni backade, det låter som ett recept på krångel att ha med någon sådan att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 375
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 487
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp