Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ninsan Nej men har hört uttryck som skambud osv, och en vill ju inte göra säljarna irriterade det första man gör :p Men jag inser att jag är lite mesig haha
 
Det beror nog på lite vad hus brukar kosta i området och hur huset ligger till i jämförelse med andra objekt. Dvs, ligger det i över- eller underkant av vad man skulle kunna vänta sig att det borde kosta, och har det mer eller mindre fix som kommer kosta pengar. Jag brukar också kolla vad säljarna har köpt det för på booli för att veta eller gissa hur de sitter till med lån och liknande, dvs vad de troligtvis måste ha för att sälja det.
 
Världen är så jäkla liten rent ut sagt. För att inte skriva ut för mycket fick jag precis reda på genom en kompis (han är sambo med ett av barnen till den ena säljaren) att det är en väldigt infekterad separation som lett till försäljningen och att de bara vill bli av med "skiten" ;) Så nu vågar kanske tom jag bli lite kaxig i min budgivningsstrategi :p
 
Min karl är ingenjör och besitter inga sådana kunskaper, tyvärr ;) :p
Ja men då får du väl vara den tuffa förhandlaren istället;) Vi svenskar är ofta mesiga när det kommer till förhandlingar. Men en affär är ju just en förhandling inte ett "Oj men tack för att jag får köpa detta av dig!". :angel:
Lite is i magen bara så blir det bra :D
 
Dessutom har ni ju rätt att veta hur mkt pantbrev det finns på det, där har man ju också en fingervisning.

Så tänkte jag också och såg att det var rätt höga pantbrev uttagna på huset som vi köpte (högre än vi behöver utnyttja) och så blev jag lite svensk och tänkte att stackars säljare som har belånat huset högt för att renovera och förbättra och så kommer jag här och prutar. Visade sig sen att de hade belånat huset för att köpa ett till hus i Spanien, så det var inte jättesynd om dem. ;-)
 
This post is useless without pics!:rage:

image_zps16358895.jpg


Här kommer den sjyssta "loungen" bli, som ni ser är det bredvid köket :)

image_zpsa5e07752.jpg
 
Fick mer info om huset ikväll av min kompis. Trevliga grannar (puh!) samt bra renovering där han själv hade varit med och hjälpt till på vissa delar så han visste ju verkligen bl.a. Så det börjar ju låta väldigt bra ;)
 
Hoppar in här i tråden!
"Vi" letar hus (vi=bästa kompisen, hennes sambo och jag), kruxet är att det mer eller mindre måste finnas en extra bostad till mig med i alla fall någon form av mindre kök, wc, sov- och allrum. Större kök, tvättstuga och liknande kan vi gott dela men jag vill ha ett litet krypin för mig själv.
Vi har ingen jättebudget med tanke på att vi letar i Stor-Göteborg med omgivningar, tänk vad mycket mer vi skulle få för pengarna om vi tittade någon annanstans men vi vill ju bo kvar här alla tre...
Det är såklart spännande att kolla hus men jag blir rätt stressad, jag tycker att det är jobbigt när framtiden är oviss. Och mamma är en olyckskorp som menar att det aldrig kommer att funka med delat boende men det tror jag faktiskt att det gör :).
 
@Lona Hoppas ni hittar något som kan passa! Förstår att det kan bli lite knepigt med så specifika krav. Kanske ett hus med ett större garage/uthus som kan byggas om till lägenhet?

Och du, strunta i olyckskorparna ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 712
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 447
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 599
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp