Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@RostKaptenen Aha de bygger nytt. Jo man förstår väl lite iom att vissa hus ligger ute vääldigt länge men det blir ändå en konstig affär känns det som? :P Man köper ett hus och så får man inte flytta in på ett halvår. Många säljer ju först dessutom och då blir det svårt att vänta på sitt nya boende i ett halvår så det måste ju minska antalet spekulanter. Men det kanske ni vinner på ;)
 
Vi väntade i ett halvår på tillträde. Det var vi som ville ha det så för att kunna sälja vårt gamla hus.

Det är lite lustigt detta med stil. Vårt gamla hus var helt fantastiskt - helt annorlunda och inte likt nånting annat. Det hade sin egen stil bara för att det var som det var. Vårt nya hus är ett HELT annat sorts hus en helt annan stil - inte likt det gamla på en enda fläck. Först vill jag göra saker i detta hus så det blev lite som det gamla men det har jag helt släppt, det är inte rätt, det är att göra våld på detta huset.
 
Hoppar in här då vi ska flytta till årsskiftet, är det iaf planerat ;)
Men har hört att man inte ska sälja på vintern, då det är mer svårsålt. Och det kanske stämmer?
Och vi funderar ju på årsskiftet, och det kanske också är dumt iom att julen kommer och nyår och sådär?
 
Hoppar in här då vi ska flytta till årsskiftet, är det iaf planerat ;)
Men har hört att man inte ska sälja på vintern, då det är mer svårsålt. Och det kanske stämmer?
Och vi funderar ju på årsskiftet, och det kanske också är dumt iom att julen kommer och nyår och sådär?


Om jag vore er skulle jag i så fall sälja i slutet av januari, men allra helst när snön är borta, men så funkar ju inte verkligheten. Är det iaf i slutet av januari så är folk tillbaka på julsemester och liknande, marknaden är lite tom för ingen lägger ut under julen, så då kanske det blir lite mer tillströmning av folk mot slutet av januari :)
 
Om jag vore er skulle jag i så fall sälja i slutet av januari, men allra helst när snön är borta, men så funkar ju inte verkligheten. Är det iaf i slutet av januari så är folk tillbaka på julsemester och liknande, marknaden är lite tom för ingen lägger ut under julen, så då kanske det blir lite mer tillströmning av folk mot slutet av januari :)

Vi hade kontakt med en mäklare som sa att det var viss efterfrågan just runt jul för folk var lediga i mellandagarna och kanske lite sysslolösa, sen om det betydde att folk verkligen KÖPTE och inte bara var rastlösa vet jag inte
 
@voltis Oavsett när ni säljer hade jag, om ni har en bra kamera, fotat utebilder nu om ni bor i villa. Det är svårt att föreställa sig hur trädgården ser ut när allt är täckt i snö, som den kanske är ifall ni beslutar er för att sälja i vinter. Jag har sett att många hus som säljs på vintern har sommarbilder inlagt sist med texten "Säljarens bild" eller liknande. Jag skulle gissa att det är uppskattat av en potentiell köpare :)
 
@voltis Oavsett när ni säljer hade jag, om ni har en bra kamera, fotat utebilder nu om ni bor i villa. Det är svårt att föreställa sig hur trädgården ser ut när allt är täckt i snö, som den kanske är ifall ni beslutar er för att sälja i vinter. Jag har sett att många hus som säljs på vintern har sommarbilder inlagt sist med texten "Säljarens bild" eller liknande. Jag skulle gissa att det är uppskattat av en potentiell köpare :)
Tack för tipset!
Iaf ta kort på de finare delarna, vissa delar drar flrdel av ev snö ;)
 
Vi gick på visning i slutet av vintern, snö och tråkigt. Bilderna visade ett hus med snöig trädgård. Vitt och trist.

Intresset på huset var lamt från början och vi var de enda som lade bud.

Vi köpte huset och till sommaren visade sig trädgården från en bättre sida, rent av idyllisk :love:
Jag är helt säker på att intresset på huset skulle varit större om det kommit ut för försäljning under sommarhalvåret!


Köp vid tråkväder, sälj under vår /sommar :)
 
vi skrev kontrakt på ett helt fantastiskt hus dagen före midsommar och på fredag har vi äntligen tillträde!!! som jag längtat, den här sommaren har gått såååå långsamt.
Vi började leta hus i maj förra året och hade bestämt oss för ett specifikt område i Västerås. Det säljs inte jättemkt hus där och vi har varit och kollat på alla som har kommit ut under den här tiden. inget kändes perfekt förrän detta hus kom ut, det är allt vi drömt om! :) det känns overkligt...

Vi flyttar in i en tegelvilla från -59 1,5 plan med källare. Boarea 160 kvm och biarea 104 kvm. Inglasat uterum och altan/soldäck med liten rund pool i anslutning.
Det bästa med huset är att entréplan består av en luftig hall, stooort tv-rum med braskamin, ett stort kök med öppen planlösning till ännu ett vardagsrum med stora fönster (som kommer bli en lounge där man sitter när man har gäster osv). Det var denna härliga planlösning som ger chansen till att kunna umgås stora sällskap i huset plus den mysiga trädgården utan insyn från grannar som fick oss på fall.
 
vi skrev kontrakt på ett helt fantastiskt hus dagen före midsommar och på fredag har vi äntligen tillträde!!! som jag längtat, den här sommaren har gått såååå långsamt.
Vi började leta hus i maj förra året och hade bestämt oss för ett specifikt område i Västerås. Det säljs inte jättemkt hus där och vi har varit och kollat på alla som har kommit ut under den här tiden. inget kändes perfekt förrän detta hus kom ut, det är allt vi drömt om! :) det känns overkligt...

Vi flyttar in i en tegelvilla från -59 1,5 plan med källare. Boarea 160 kvm och biarea 104 kvm. Inglasat uterum och altan/soldäck med liten rund pool i anslutning.
Det bästa med huset är att entréplan består av en luftig hall, stooort tv-rum med braskamin, ett stort kök med öppen planlösning till ännu ett vardagsrum med stora fönster (som kommer bli en lounge där man sitter när man har gäster osv). Det var denna härliga planlösning som ger chansen till att kunna umgås stora sällskap i huset plus den mysiga trädgården utan insyn från grannar som fick oss på fall.

This post is useless without pics!:rage:
 
Idag var jag och sambon på husvisningen, eller gårdsvisningen - det är ju faktiskt en liten gård. Boningshuset var som vi hoppades i fint skick. Det är bara en kortsida där ytskiktet behöver fixas, resten av huset är redan fixat. Utbyggnaderna är i dåligt skick, men där är stor potential - man behöver "bara" byta panelen nästan överallt. Säljarna har börjat smått men tröttnat. De verkar mest ha haft utbyggnaderna som garage åt mannens bilar och i ena delen är två boxar där tjejen hade hästar innan. Resten är bara fyllda med skräp :p

Men känslan var ändå väldigt bra. Tomten är jättefin och läget är fantastisk med jättefin utsikt. Mäklaren skulle höra av sig om några dagar och då ska vi faktiskt lägga ett bud. Vi ska bara komma fram till vad ett bra första bud är, svårt!
 
Idag var jag och sambon på husvisningen, eller gårdsvisningen - det är ju faktiskt en liten gård. Boningshuset var som vi hoppades i fint skick. Det är bara en kortsida där ytskiktet behöver fixas, resten av huset är redan fixat. Utbyggnaderna är i dåligt skick, men där är stor potential - man behöver "bara" byta panelen nästan överallt. Säljarna har börjat smått men tröttnat. De verkar mest ha haft utbyggnaderna som garage åt mannens bilar och i ena delen är två boxar där tjejen hade hästar innan. Resten är bara fyllda med skräp :p

Men känslan var ändå väldigt bra. Tomten är jättefin och läget är fantastisk med jättefin utsikt. Mäklaren skulle höra av sig om några dagar och då ska vi faktiskt lägga ett bud. Vi ska bara komma fram till vad ett bra första bud är, svårt!
Försök att börja med att räkna lite på vad det kostar att få iordning. Fundera lite på vad som är max för er att lägga på ert boende varje månad. Kom ihåg att räkna med alla löpande kostnader, el, tele, internet, sophantering, slamtömmning osv. Måste avloppet göras om inom närmsta åren? Behöver tak bytas? Vad kan ni göra själva? osv. osv. Räkna, räkna, excel is your best friend ;)
Sedan lägger ni första budet, förslagsvis, lite under er maxgräns.
Var det många på visningen? Det är väl kanske inte ett hus som kommer att rusa iväg alltför mycket i budgivning:up:
Man kan ju alltid lägga ett bud och sedan är det ju upp till ägarna om de vill acceptera.
Lycka till!
 
@RostKaptenen Det var bara vi på visningen och där finns inga andra spekulanter enligt mäklaren så vi har ju ett bra läge! Men de har redan sänkt priset och mäklaren sa att nuvarande pris är ungefär deras smärtgräns. Ungefär är ett svårtolkat ord ;) Så vi vet inte hur lågt vi vågar lägga, en vill ju inte göra säljarna irriterade över ett för lågt bud :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 447
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 600
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp