Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett hus som bara känns så rätt har dykt upp. Ett hus jag nästan skulle kunna köpa utan att ha varit inne i det. Okej, inte riktigt kanske men nästan. Så till det typiska, den ansvariga mäklaren har semester... Och har ingen aning om andra mäklare på kontoret har "koll" på de andras objekt.
Kanske lite mer att göra vad jag önskat, men inte på något vis omöjligt. Och vissa omständigheter gör att det bara är så rätt
 
Oj,har ju glömt att uppdatera! :o Hur som helst så är vi husägare nu! :banana::bump: 620.000:- blev det,papper påskrivna och handpenningen betald. Besiktning gjord,och hittade inga konstigheter,men lite småsaker,bla så finns det ingen fläkt/ventil i badrummet,men ingen förhöjd fukthalt i varesig golv eller väggar,och en fläkt är ju lätt att sätta in. Vi flyttar in 31 Oktober,och planen är väll att vi ska kunna fira jul där,så allt för stora projekt får vänta tills jul och allt är över. Kan hända att vi börjar lite smått på övervåningen bara nästan direkt.
 
Oj,har ju glömt att uppdatera! :o Hur som helst så är vi husägare nu! :banana::bump: 620.000:- blev det,papper påskrivna och handpenningen betald. Besiktning gjord,och hittade inga konstigheter,men lite småsaker,bla så finns det ingen fläkt/ventil i badrummet,men ingen förhöjd fukthalt i varesig golv eller väggar,och en fläkt är ju lätt att sätta in. Vi flyttar in 31 Oktober,och planen är väll att vi ska kunna fira jul där,så allt för stora projekt får vänta tills jul och allt är över. Kan hända att vi börjar lite smått på övervåningen bara nästan direkt.
Grattis, grattis! :bump:
 
Vilken väldigt passande tråd för mig som hämtade nycklarna till vårt hus i lördags. Är så himla taggad på att flytta! Vi lämnar Majorna i Göteborg för ett litet samhälle med knappa 500 invånare, 11 mil bort. Det skall bli uuuuunderbart att slippa allt oljud. Dessutom kostade huset bara en handpenning jämfört med priserna i stan.

bild44_53e91654ddf2b3144649461c.jpg
 
Vilken väldigt passande tråd för mig som hämtade nycklarna till vårt hus i lördags. Är så himla taggad på att flytta! Vi lämnar Majorna i Göteborg för ett litet samhälle med knappa 500 invånare, 11 mil bort. Det skall bli uuuuunderbart att slippa allt oljud. Dessutom kostade huset bara en handpenning jämfört med priserna i stan.

bild44_53e91654ddf2b3144649461c.jpg

Och nu...bilder inifrån?
 
Vilken väldigt passande tråd för mig som hämtade nycklarna till vårt hus i lördags. Är så himla taggad på att flytta! Vi lämnar Majorna i Göteborg för ett litet samhälle med knappa 500 invånare, 11 mil bort. Det skall bli uuuuunderbart att slippa allt oljud. Dessutom kostade huset bara en handpenning jämfört med priserna i stan.

bild44_53e91654ddf2b3144649461c.jpg

Fantastiskt Grattis! :D

Hoppas också snart kunna få nycklar till vårt alldelles egna hus på landet utanför Göteborgs sus och brus :)
 
Nu börjar det rulla på för mig och sambon också. Lånelöfte är fixat och nästa vecka ska vi, som det ser ut nu, på vår första visning. Huset är lite för dyrt men uthusen är i ganska dåligt skick så vi hoppas kunna pruta ner det om det blir aktuellt. Det har legat ute till försäljning i ett år så jag hoppas vi kan göra en " @Fibusen " ;)
 
Hua vi har fått nycklarna nu till vår gård, och vi håller på att packa och flytta upp saker successivt. Vet inte om det känns bättre att göra det på detta sättet - långdraget, än att ta tag i det och göra det på en vecka. Men men alla vägar går till Rom.

Från att vi pratat om från början att vi ska flytta in och inte göra något, så har saker och ting förändrats, min blivande sambo har sakta men säkert tagit upp den ena saken efter den andra som han vill åtgärda (och egentligen jag oxå fast jag håller hårdare i pengarna)

Garderober till hallen, göra om båda barnens rum, tapeter & nytt golv. Han vill även göra om vardagsrummet - nya tapeter, och börjar nu även prata om köket - som vi från början sagt att vi ska vänta några år med. installera Luftpump, mer isolering på vinden, Nya möbler (köksmöbler, tvbänk, vitrinskåp). Vi kommer ta bort hundgården på utsidan och såvar det där med att få till en lösdrift i det befintliga stallet - ev bygga en ny lösdriftshall om något år eftersom det ev blir en häst till (inte mina planer). Ny dörr till sadelkammaren. mm mm, börjar bli rädd för att svara när han ringer för då har han väl kommit på något mer ;)

*pust* jag försöker dra i handbromsen och se till att vi bara ska flytta in & komma på plats innan vi tar tag i alla "vill" projekt. Vem har sagt att det ska vara lungt att flytta?
 
Generellt skulle jag säga, häng inte upp er på sånt som går att förändra. Fula tapeter? Fine, då kanske ni får drömhuset billigare. Tråkiga köksskåp? Det kan man köpa nya, osv.
Var noga på att skilj på sådant ni kan ändra och sådant ni inte kan ändra. Det som ni alltid kommer få leva med är var i landet huset ligger, hur vägen dit ser ut, snöröjs det, behövs det 4-hjulsdrift för att ta sig dit? Var finns grannarna? Ska något byggas i närheten? Finns mataffär, finns skolor? Finns buss? Behövs något dyrt lagas? (Tak, dränering, mögel osv) Hur värms huset, vad kostar det er? Är tomten sluttande, plan? Vad vill ni ha? Var kommer solen upp?
 
Tack för tips! Nästan allt vet jag redan, har "snokat" både på Google Maps och idag körde jag förbi huset i verkligheten ;)

ÄLSKAR Google Maps :up:
 
@RostKaptenen Done :up:

Hur går det för er? :)
Aaa!! Det såg mysigt ut! Med lite tid och pyssel kan det nog blir riktigt fint:up:

Jo vi var på en andra visning på det senaste huset igår. Så mycket som är så bra! Sen är det lite saker som inte är perfekt... Så vi velar fortfarande, dock var tillträdet där inte förrän en bra bit in på nästa år. Så känns inte jättebråttom att bestämma sig än, då vi hitills är de enda som visat intresse.
 
Sambon och jag ska eventuellt köpa huset vi hyr inom ett par år. Han jobbar heltid, jag är student. Tror ni att det finns chans för oss att få lån? Jag har en del pengar sparade (sparkonto, fonder och aktier), kan det hjälpa? :)
På SBAB:s hemsida kan man lägga in sina uppgifter och se hur mycket man skulle få låna (alltså ni söker inte om lån utan skriver mer in era inkomster osv). Det ger en liten fingervisning iaf.
 
@RostKaptenen Ja själva boningshuset är ju i fint skick, bara inte vår stil. Men det skiter jag i :p Det kan man göra om efter hand. Utbyggnaderna är i dåligt skick av det man kan se så där får man lägga mer krut om det blir köp - men det ger oss också en anledning att få ner priset. Men där är mycket som är helt perfekt för oss - utsikten är fantastiskt, noll insyn från grannar, bussen som min kille ska åka till jobbet med går preciiiis utanför huset, kamin, stort skafferi och ett grovkök :love:

Oj, inflyttning nästa år?! Är inte det ovanligt att ha så lång tid till tillträdet?
 
@McFlurry men precis det är ju lite så man får tänka:up:

Jo det är väldigt långt, nuvarande ägare håller på att bygga nytt. Så det tyckte väl att det var bra att vara ute i extra god tid?:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 376
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 506
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp