Husköps-tråden del 2 :)

Det har blivit maj. Årets sämsta månad att sälja och årets bästa att köpa - påstås det.

Ja, det sägs ju det. Men jag tror som vanligt inte att det gäller det här objektet ;) Det var 16 personer som anmälde intresse för denna innan visning och ville lägga förhandsbud (besiktningsprotokollet låg inte ute på hemsidan utan fanns inte att se förrän på visningen). Dessutom tycker jag mig ha stenkoll på marknaden i Norrpan nu och detta radhus BORDE springa iväg närmare 5 miljoner om inte mer (ligger ute för 3,9) oavsett tid på året. Totaltrenoverat i toppskick med ett av de bästa lägena i stan. Det såldes ett ungefär lika stort fristående hus med totalt renoveringsbehov (mycket fukt i källaren, takomläggning, gamla utskick inuti, brant sluttande bakgård i helt norrläge mm) för 5,5 miljoner bara en gata ifrån.

Jag var dessutom på radhusvisningar i maj förra året (också i populära stadsnära områden) men de rusade i pris precis lika mycket som andra tider på året...
 
Ja, det sägs ju det. Men jag tror som vanligt inte att det gäller det här objektet ;) Det var 16 personer som anmälde intresse för denna innan visning och ville lägga förhandsbud (besiktningsprotokollet låg inte ute på hemsidan utan fanns inte att se förrän på visningen). Dessutom tycker jag mig ha stenkoll på marknaden i Norrpan nu och detta radhus BORDE springa iväg närmare 5 miljoner om inte mer (ligger ute för 3,9) oavsett tid på året. Totaltrenoverat i toppskick med ett av de bästa lägena i stan. Det såldes ett ungefär lika stort fristående hus med totalt renoveringsbehov (mycket fukt i källaren, takomläggning, gamla utskick inuti, brant sluttande bakgård i helt norrläge mm) för 5,5 miljoner bara en gata ifrån.

Jag var dessutom på radhusvisningar i maj förra året (också i populära stadsnära områden) men de rusade i pris precis lika mycket som andra tider på året...

Nu snokar jag ju igen :o (du får säga till om jag ska ge tusan i det) men är det jag tror så kan det vara 80-talsarkitekturen som avskräcker folk. Jag tycker dock att det ser väldigt trevligt ut!

Det stör mig dock när mäklare inte lägger ut information om/när stora renoveringar har gjorts. Vad står det i besiktningsprotokollet?
Jag tycker även att huset (om jag inte sitter och kollar på helt fel objekt) verkar ganska dyrt i drift med nästan 35000 kr per år räknat på tre personer i hushållet.
 
Istället för att starta en ny tråd så skriver jag här då det är relaterat till husköp. Jag sitter och tittar på försäkringar (villahemförsäkring). Vilka tilläggsförsäkringar bör man ha? Bör man ens ha några (visst reseskydd finns ju redan i hemförsäkringen och det som inte omfattas av den, t.ex. avbokningsskydd, förseningar, osv. brukar väl täckas av visa/mastercard om man har betalt resan med det?)?

- Allrisk lösöre (drulle, typ hälla kaffe i laptopen)
- Allrisk byggnad (Plötslig och oförutsedd händelse, ej djur; Takläckage (dock endast för tak som är yngre än 30 år, vårt är 31 år); Utökat skydd för yt- och tätskikt; Minskat åldersavdrag; Självriskförmån)
- Utökat reseskydd
- Privatolycksfall
 
Jag som fortsätter här i mitt bostadsletande då :D

Kommit ut ett perfekt radhus i en jättefin stadsdel. Vi gick och kollade på det i måndags, dock övertygade om att vi inte skulle ha råd då vi vet vad husen i det området går för. "Här vore det himla fint att bo!" konstaterade vi och lämnade det väl där.

Men radhuset har till vår förvåning fortfarande inte fått något bud! Vi tänkte att nu är nåt knas. Började sätta mig in i huset och besiktningsprotokollet, finns ytterst få anmärkningar men läser att det har EW-grund. Detta som avskräcker? Jag kan inte mycket om hus men läste på snabbt och det var inte trevlig läsning.

Vad säger ni som kan lite mer?
Jag hade aldrig hört om EW-grund men det jag läst nu låter väldigt problematiskt. När är huset byggt och är grunden åtgärdad på något sätt sedan dess? Har det gjorts någon fuktmätning i grund/källare?
 
Istället för att starta en ny tråd så skriver jag här då det är relaterat till husköp. Jag sitter och tittar på försäkringar (villahemförsäkring). Vilka tilläggsförsäkringar bör man ha? Bör man ens ha några (visst reseskydd finns ju redan i hemförsäkringen och det som inte omfattas av den, t.ex. avbokningsskydd, förseningar, osv. brukar väl täckas av visa/mastercard om man har betalt resan med det?)?

- Allrisk lösöre (drulle, typ hälla kaffe i laptopen)
- Allrisk byggnad (Plötslig och oförutsedd händelse, ej djur; Takläckage (dock endast för tak som är yngre än 30 år, vårt är 31 år); Utökat skydd för yt- och tätskikt; Minskat åldersavdrag; Självriskförmån)
- Utökat reseskydd
- Privatolycksfall
Allrisk lösöre hade jag tagit iaf. Och titta så äkta hussvamp ingår annars välj en försäkring där det ingår. Allrisk byggnad beror ju på om det bara täcker taket eller även annat såsom vattenläckor osv.
 
Nu snokar jag ju igen :o (du får säga till om jag ska ge tusan i det) men är det jag tror så kan det vara 80-talsarkitekturen som avskräcker folk. Jag tycker dock att det ser väldigt trevligt ut!

Det stör mig dock när mäklare inte lägger ut information om/när stora renoveringar har gjorts. Vad står det i besiktningsprotokollet?
Jag tycker även att huset (om jag inte sitter och kollar på helt fel objekt) verkar ganska dyrt i drift med nästan 35000 kr per år räknat på tre personer i hushållet.

Nej det är jättekul när du snokar :D Nu har dock budgivningen dragit igång så sakteligen. Blir nog inget för vår del. Stör mig också när de inte skriver ut större renoveringar som du säger och tycker driften lät högt också. Men grunden är det som avskräcker mig mest. Var där idag igen och det finns någon speciell lukt i källaren alltså. Kanske inget avvikande men jag har ingen lust att köpa ett objekt med organiskt material ingjutet i betongen som ligger under mark...
 
Jag hade aldrig hört om EW-grund men det jag läst nu låter väldigt problematiskt. När är huset byggt och är grunden åtgärdad på något sätt sedan dess? Har det gjorts någon fuktmätning i grund/källare?

Eller hur. Huset är byggt tidigt 80-tal, grunden har ej åtgärdats på något sätt sen dess. Fuktmätning visar 14% fuktkvot (?) i trät som ligger i grunden, gränsvärdet ska vara 17%. Så det ser ju än så länge OK ut men lär ju inte bli bättre med åren.
 
Nej, nu var vi på en lägenhetsvisning (3:a) som vi totalt förälskade oss i. Tickade ALLA våra boxar (utom möjligtvis ingen enkel förvaring av barnvagn på bottenplan) och den var sååååå fin alltså.

Tyvärr har vi insett att vi gillar allt som alla andra gillar också. Eller tvärtom ;) Så denna kommer gå för ett galet överpris, men jag och sambon börjar liksom känna efter ett års letande att vi skiter i det...
 
Huspriser verkar vara en märklig sak just nu? det spretar.
Fick rapport från avkomman.

De hade tittat på ett hus som ligger ute för ca 1,2 miljoner. Salufört som lämplig liten hästgård och permanentboende med liten uppgradering.Gammalt hus som använts som fritidshus. 60 kvm boarea och några uthus. På bilderna i välskött skick. Väl där visar det sig att det inte finns vatten och avlopp, något som mäklaren inte skrivit ett ord om samt att det finns en rejäl gammal vattenskada invid murstocken. Samt att det inte finns uppvärmning annat än med vedspis och en kakelugn.

Visserligen har vår ort höjt huspriserna efter att vi fått akut bostadsbrist. Men - jag köpte mitt hus 2012, fullt modernt och med godkänt avlopp och alla moderniteter och betydligt större boarea. Betalade 660'.
Ett större fint hus som alltid varit permanentboende, mycket väl underhållet med två våningar med full takhöjd ligger ute för 1,4. Bägge inom några kilometer från mitt hus.
 
Det börjar närma sig tillträde för radhuset. Det brukar väl rekommenderas att man går husesyn med säljaren där denne visar var diverse grejer för avstängning sitter, uppvärmning, var sten finns osv. Exakt när brukar man göra det? Är det i samband med tillträdet eller brukar man göra det något innan?
 
Det börjar närma sig tillträde för radhuset. Det brukar väl rekommenderas att man går husesyn med säljaren där denne visar var diverse grejer för avstängning sitter, uppvärmning, var sten finns osv. Exakt när brukar man göra det? Är det i samband med tillträdet eller brukar man göra det något innan?

Jag gjorde det igår för att det passade från båda håll att ses då och flyttar in 30:e, så det beror nog helt på vad man kommer överens om sinsemellan.
 
Det börjar närma sig tillträde för radhuset. Det brukar väl rekommenderas att man går husesyn med säljaren där denne visar var diverse grejer för avstängning sitter, uppvärmning, var sten finns osv. Exakt när brukar man göra det? Är det i samband med tillträdet eller brukar man göra det något innan?
Med vårt åkte vi hit veckan innan tillträde för det va lite brådskande papper angående fiber och sånt som var tvungen att skickas in.
Med vårt vi säljer/ har sålt så tog vi det i samband med att flyttstädarna var där i måndags så dem kunde godkänna det. Dem har tillträde den 18 maj.

Så det brukar man ta sins emellan så det passar alla.
 
På tal om mäklare, ur köparens perspektiv borde alla vara som "dinosaurien" (typ+80 år) till mäklare som förmedlade gården jag ska flytta till. Han kör på devisen "först till kvarn" för begärt pris när han säljer här i den mer ocentrala delarna av landet.

Kanske inte optimalt ur säljarens perspektiv dock, då det aldrig blir budgivning :D
 
Huspriser verkar vara en märklig sak just nu? det spretar.
Fick rapport från avkomman.

De hade tittat på ett hus som ligger ute för ca 1,2 miljoner. Salufört som lämplig liten hästgård och permanentboende med liten uppgradering.Gammalt hus som använts som fritidshus. 60 kvm boarea och några uthus. På bilderna i välskött skick. Väl där visar det sig att det inte finns vatten och avlopp, något som mäklaren inte skrivit ett ord om samt att det finns en rejäl gammal vattenskada invid murstocken. Samt att det inte finns uppvärmning annat än med vedspis och en kakelugn.

Visserligen har vår ort höjt huspriserna efter att vi fått akut bostadsbrist. Men - jag köpte mitt hus 2012, fullt modernt och med godkänt avlopp och alla moderniteter och betydligt större boarea. Betalade 660'.
Ett större fint hus som alltid varit permanentboende, mycket väl underhållet med två våningar med full takhöjd ligger ute för 1,4. Bägge inom några kilometer från mitt hus.

Priset låter helt absurt även om marknaden är het men att inte skriva ut "bagateller" som att vatten och avlopp saknas är ju vansinnigt! Även om man har pengar så man kan fixa det kanske man helt enkelt inte har lust att krångla med det. Det är ju verkligen att slösa med potentiella köpares tid och sänker mäklaren rejält i mina ögon.
 
Idag har jag och sambon varit på visning. Ett hus som jag verkligen skullekunna tänka mig. Det är mycket att göra men huset är i tillräckligt bra skick för att kunna flytta in och renovera i sin egen takt. Inga akuta behov. Huset ligger i ett jättetrevligt område nära skogen och nära till affär som varit ett av sambons önskemål. Huset ligger ute för 2,1 mkr vilket är ett bra pris. Förhoppningsvis går det inte upp alltför mycket. 2,7-2,8 mkr skulle nog vara vårt tak på den fastigheten. Det var inte jättemånga på visningen så man kan ju hoppas att man har lite tur.
 
Priset låter helt absurt även om marknaden är het men att inte skriva ut "bagateller" som att vatten och avlopp saknas är ju vansinnigt! Även om man har pengar så man kan fixa det kanske man helt enkelt inte har lust att krångla med det. Det är ju verkligen att slösa med potentiella köpares tid och sänker mäklaren rejält i mina ögon.
När jag tittade på hus. Hade ett inte kommunalt vatten och avlopp och låg på hälleberget. :crazy:
 
Fortsätter min ensliga följetong. Vi har haft en otroligt frustrerande budgivare emot oss som lagt 10 000 kr över oss max 20 min efter oss varje gång. Vi var lite segare med buden men svarade efter några timmar. I morse la vi ännu ett bud men då bara 10 000 kr över den andra. Inget nytt bud på hela dagen. Ny taktik från den andra budgivaren eller har de gett sig tro? Hur lång tid ska man vänta innan man hör av sig till mäklaren och fråga hur det går? Hade ju varit bra att få det klart innan helgen om det nu inte kommer några fler bud.
 
Fortsätter min ensliga följetong. Vi har haft en otroligt frustrerande budgivare emot oss som lagt 10 000 kr över oss max 20 min efter oss varje gång. Vi var lite segare med buden men svarade efter några timmar. I morse la vi ännu ett bud men då bara 10 000 kr över den andra. Inget nytt bud på hela dagen. Ny taktik från den andra budgivaren eller har de gett sig tro? Hur lång tid ska man vänta innan man hör av sig till mäklaren och fråga hur det går? Hade ju varit bra att få det klart innan helgen om det nu inte kommer några fler bud.
Jag hade väntat till imorgon fm och sen ringt mäklaren. För då kan han ringa upp den andra intressenten under dagen så borde du ha ett svar senast imorgon kväll kan jag ju tycka.
 

Liknande trådar

Svar
734
· Visningar
38 266
Senast: Sryoqwe
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
325
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp