Störiga saker vi stör oss på, del 33

Att för andra gången denna vår förklara för högt bildad amerikan att det inte går bra att ta mötet på franska bara för att vi är från Sverige. Det är så många lager av fel i frågan. Men de ber i alla fall om ursäkt för det första lagret av felslut när de inser att de som vanligt blandat ihop länder.

Men om man nu är högt bildad, har engagerat sig i att plugga det europeiska språket franska - hur kommer det sig att samma ihopblandning ändå finns? Är det en amerikansk sanning att alla länder i Europa som börjar på S är samma och att man inte känner till mer än ett modersmål per land? En gång trodde jag det här var en elak fördom men det verkar sitta djupt.

(Att jag sedan hjälpligt kan ta ett möte på enkel franska hör inte dit. :sneaky:)
Föreslå finska nästa gång :up:
Sverige Schweiz
Franska Finska
 
Igår informerade chefen ALLA om att vi måste bli bättre på att hålla ordning på våra arbetsbänkar. Imorse när jag tog över en maskin efter en specifik kollega så var det KAOS. Blir så jävla trött på människan. Lämnar sina saker vid olika maskiner, stod disk kvar, använt papper över hela bänken. Det är inte mitt jobb att städa efter honom :rage:
 
Nu har en annan kollega dragit igång med hostningar... Men hon kör mer stilen "inte hosta ordentligt utan mer sitta och småharkla och halvhosta", vilket driver mig till vansinne. Bara hosta ordentligt så att du slipper sitta och låta i snart en timme!
 
Följebilar till breda transporter. Igår var det andra gången en sådan försökte preja ner mig i diket när jag var ute med hästtransporten. Fan vad arg jag blir som har att välja på mellan att fronta en följebil eller att köra i diket. Tror de att jag kan evaporera från vägen eller?
Jag förstår nog inte riktigt nu. Här när följebilar trycker en åt sidan så brukar jag ta det på största allvar eftersom det betyder att det är så mycket vägutrymme specialtransporten kräver, men då är de ofta flera följebilar och med sådant långt avstånd att de hinner styra in större fordon på lämpliga mötesplatser.
Menar du att följebilar där trycker en åt sidan trots att inte transporten kräver det, eller har de inte tillräckligt bra framförhållning?
 
Jag förstår nog inte riktigt nu. Här när följebilar trycker en åt sidan så brukar jag ta det på största allvar eftersom det betyder att det är så mycket vägutrymme specialtransporten kräver, men då är de ofta flera följebilar och med sådant långt avstånd att de hinner styra in större fordon på lämpliga mötesplatser.
Menar du att följebilar där trycker en åt sidan trots att inte transporten kräver det, eller har de inte tillräckligt bra framförhållning?
De tryckte mig rakt ut i skogen. Det fanns ingenstans att ta vägen mer än fronta eller köra i diket. Efter att det förra gången det hände höll på att sluta just i diket så höll jag mer eller mindre spår den här gången och blinkade tillbaka. Givetvis gick jag ut på kanten och sänkte farten innan transporten kom men det är lättare att göra så utan panik.
Idioten var alltså över på min vägbana och siktade rakt i fronten på min bil.
 
De tryckte mig rakt ut i skogen. Det fanns ingenstans att ta vägen mer än fronta eller köra i diket. Efter att det förra gången det hände höll på att sluta just i diket så höll jag mer eller mindre spår den här gången och blinkade tillbaka. Givetvis gick jag ut på kanten och sänkte farten innan transporten kom men det är lättare att göra så utan panik.
Idioten var alltså över på min vägbana och siktade rakt i fronten på min bil.
Okej, då förstår jag. Väldigt märklig beteende av följebilen.
 
De tryckte mig rakt ut i skogen. Det fanns ingenstans att ta vägen mer än fronta eller köra i diket. Efter att det förra gången det hände höll på att sluta just i diket så höll jag mer eller mindre spår den här gången och blinkade tillbaka. Givetvis gick jag ut på kanten och sänkte farten innan transporten kom men det är lättare att göra så utan panik.
Idioten var alltså över på min vägbana och siktade rakt i fronten på min bil.

Hoppas att du polisanmält det! Det är farligt beteende!
 
Hoppas att du polisanmält det! Det är farligt beteende!
Nej det har jag inte och det är ingen idè eftersom det bara blir ord mot ord. Idioten kommer säga att jag inte flyttade på mig snabbt nog och jag kan inte bevisa annorlunda. I princip har han kanske rätt men det tar ju lite mer tid att ratta en släp på 1800 kg med häst i än en personbil eller för den delen ett släp med död last. Jag hade full koll på transporten innan det här hände men tappade den totalt när det blev överlevnad i aktuell sekund som blev prioritet.
Jag ska nog skaffa en dashcam det känns som om det blir mer och mer nödvändigt :(
 
Att för andra gången denna vår förklara för högt bildad amerikan att det inte går bra att ta mötet på franska bara för att vi är från Sverige. Det är så många lager av fel i frågan. Men de ber i alla fall om ursäkt för det första lagret av felslut när de inser att de som vanligt blandat ihop länder.

Men om man nu är högt bildad, har engagerat sig i att plugga det europeiska språket franska - hur kommer det sig att samma ihopblandning ändå finns? Är det en amerikansk sanning att alla länder i Europa som börjar på S är samma och att man inte känner till mer än ett modersmål per land? En gång trodde jag det här var en elak fördom men det verkar sitta djupt.

(Att jag sedan hjälpligt kan ta ett möte på enkel franska hör inte dit. :sneaky:)
Jag kollade mina övriga meddelanden på messenger, där är en man i Texas som skrivit till mig på tyska. Jag svarade på svenska att jag inte pratar tyska och frågade om han förväxlat länder.
Få se om han svarar.
Brukar blockera alla främmande som skriver men nu var jag tvungen att svara.
Ska jag fråga honom hur vädret är i Mexiko? Det är ju ett x i både Texas och Mexiko så det måste vara samma land ju?
 
Nej det har jag inte och det är ingen idè eftersom det bara blir ord mot ord. Idioten kommer säga att jag inte flyttade på mig snabbt nog och jag kan inte bevisa annorlunda. I princip har han kanske rätt men det tar ju lite mer tid att ratta en släp på 1800 kg med häst i än en personbil eller för den delen ett släp med död last. Jag hade full koll på transporten innan det här hände men tappade den totalt när det blev överlevnad i aktuell sekund som blev prioritet.
Jag ska nog skaffa en dashcam det känns som om det blir mer och mer nödvändigt :(
Du hann möjligtvis inte se från vilket företag följebilen kom? I så fall kan du ju ringa dit och berätta hur allt gick till, kan ju vara att det finns fler klagomål på den chauffören. Följebilarna ska ju se till att specialtransporten kan gå säkert till, för alla i trafiken.
 
Att för andra gången denna vår förklara för högt bildad amerikan att det inte går bra att ta mötet på franska bara för att vi är från Sverige. Det är så många lager av fel i frågan. Men de ber i alla fall om ursäkt för det första lagret av felslut när de inser att de som vanligt blandat ihop länder.

Men om man nu är högt bildad, har engagerat sig i att plugga det europeiska språket franska - hur kommer det sig att samma ihopblandning ändå finns? Är det en amerikansk sanning att alla länder i Europa som börjar på S är samma och att man inte känner till mer än ett modersmål per land? En gång trodde jag det här var en elak fördom men det verkar sitta djupt.

(Att jag sedan hjälpligt kan ta ett möte på enkel franska hör inte dit. :sneaky:)
Jag tappade räkningen på alla franska turister som utgick från att butikspersonal i småstäder mitt ute i ingenting talar flytande franska :meh:
Roligast var ändå mannen som frågade om jag talar ryska. Nej. Tyska då? Nåja, behjälpligt, tilräckligt för att hjälpa honom med vad han behövde. Så kommer hans kompis, och de talar engelska med varandra :cautious: Varför fråga om ryska då 🤔
För övrigt fick jag precis ett scam-sms om att jag har ett paket som är borttappat och jag ska fylla i information och bla bla. På litauiska, enligt google translate.
 
Folk som försöker rättfärdiga sin ståndpunkt genom att högljutt proklamera vad (de tycker) man ska eller inte ska göra.

"Spara? Pengar är till för att användas. Man ska inte spara dem på hög, vem vet, man kan ju trilla av pinn imorgon, ska de köpa den största blomkvasten för pengarna då? Nej, hellre ska man se till att ha kul idag...o.s.v..."

Okej, lev du ditt liv så då, men jag t.ex. är inte bekväm med att spendera som det inte fanns någon morgondag, utan vill gärna ha åtminstone lite buffert så att jag inte måste låna pengar direkt när t.ex. tvättmaskinen havererar.
 
Folk som försöker rättfärdiga sin ståndpunkt genom att högljutt proklamera vad (de tycker) man ska eller inte ska göra.

"Spara? Pengar är till för att användas. Man ska inte spara dem på hög, vem vet, man kan ju trilla av pinn imorgon, ska de köpa den största blomkvasten för pengarna då? Nej, hellre ska man se till att ha kul idag...o.s.v..."

Okej, lev du ditt liv så då, men jag t.ex. är inte bekväm med att spendera som det inte fanns någon morgondag, utan vill gärna ha åtminstone lite buffert så att jag inte måste låna pengar direkt när t.ex. tvättmaskinen havererar.
Nä, de flesta morgondagar trillar man ju inte av pinn. Alltid vara en. Och i snitt är det sådär en av 27000. Dessutom är det väl inte helt tokigt att lämna åtminstone en ordnad ekonomi åt de nära och kära som är kvar efter pinntrillandet.
 
Att det ska vara så besvärligt att sälja bostad. De verkar falla på att bostaden inte är nyrenoverad... Men priser speglar ju också att det inte är nyrenoverat kök och badrum.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 944
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 303
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 123
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 483
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp