Husköps-tråden del 2 :)

Och jag var på visning i går. Mäklarens beskrivning var något skönmålad då de beskrev huset som väl omhändertaget men med äldre standard.:grin:
När jag kollar runt i huset hittar jag en pågående vattenläcka i ett förråd, där vattnet står och sprutar och det är flera centimeter vatten på golvet! :eek:

Det blev inget bud på den fastigheten för min del. :angel:

Det var ju helt absurt! O_o Men helt klart komiskt i allt elände :D
 
Hallå nu hoppar jag in här. Flyttar in i nyköpt hus nästa måndag. Husköpandet var en pärs. Budgivning är skitjobbigt och vi förlorade flera stycken. Tur var väl det för jag är kär i huset vi köpte till slut.
Det är ett lustigt hus för det finns inte repa eller märke på någonting alls. Det är bara det att allt är i original sedan 1966. Till och med tvättmaskinen är sedan dess!
Det är sutteräng 176 kvadrat med många och stora fönster och flera underbara uteplatser! Fantastisk planlösning och många saker som är så himla fina. På den tiden var det ett lyxhus. Dock inte nu då....2000 kvadrat tomt som är som en dröm och läget är heeelt underbart. Det är nyinstallerad bergvärme.
Men oj vad golv färg och tapeter vi ska köpa. Och kakel klinker bänkskivor och skåp och ångdusch och spabad. Det ligger i anslutning till ett spår med elljus där man kan åka skidor på vintern. Jag ska köpa växthus.
Det här kan vara det roligaste jag gjort känns det som men det är mycket att greja med. Silverkedjan här från buke är projektledare och det är jag minst sagt tacksam för eftersom det inte är mitt paradnummer direkt att organisera saker. Inte om det rör mig själv iaf.
 
Det är ett lustigt hus för det finns inte repa eller märke på någonting alls. Det är bara det att allt är i original sedan 1966. Till och med tvättmaskinen är sedan dess!
Grattis till huset! Det låter fantastiskt! Blir dock alltid lite ledsen av att läsa sånt här, för jag funderar på hur mycket av den renovering som görs idag som fortfarande finns kvar om 50 år (har dock förståelse för att ni vill renovera så det är inte specifikt mot dig). Vår "nya" torktumlare gav till exempel upp efter sju år.
 
Grattis till huset! Det låter fantastiskt! Blir dock alltid lite ledsen av att läsa sånt här, för jag funderar på hur mycket av den renovering som görs idag som fortfarande finns kvar om 50 år (har dock förståelse för att ni vill renovera så det är inte specifikt mot dig). Vår "nya" torktumlare gav till exempel upp efter sju år.
Jag håller helt med dig. Det finns lite detaljer i huset som mosaik ,stenar och glasbetongvägg ut . De enda ägarna haft som byggde det själva 1966 är redigt konstintresserade därav ljuset och alla idag lite udda saker.
Jag vet med mig själv att hade köpt det för säg 25 år sedan i dryga 20 årsåldern hade jag röjt ut som en galning och försökt få det att likna ett nybyggt hus som de var då.Bara behållt skalet med fönstren.
Det kommer inte att hända nu. Vi ska renovera varsamt och behålla själen eftersom den är så himla stark.
Det var en knasig känsla att gå in där. Vi hade som sagt budat på några som var såååå fina som en inredningstidning och sagt wow vad snyggt och fräscht. här var det inte alls så utan vi bara kände att det var så rätt. Så trevligt mysigt och glatt på något vis. Hemtrevligt på riktigt. Det roligaste är att vår hund som tom morrat åt ett topprustat hus blev helt till sig och rusade runt som en virvelvind så fort hon kom in över tröskeln. hon är annars det blygaste man kan tänka sig i nya miljöer.
 
Jag hade tänkt gå på visning i helgen, på ett litet minihus i det område som jag sedan många år tillbaks sagt att jag vill bo i. De håller precis på att dra in kommunalt vatten och avlopp i området så det har varit en hel del som sålt (fritidshus). Detta hus har redan vatten och avlopp indraget.

Men så var det ju det där med mäklare... Det började med att jag skickade ett mejl och skrev att jag är intresserad, och ifall det är någon som hör av sig och vill ha förhandsvisning/köpa innan visning så ville jag gärna att hon hör av sig till mig så att jag får en chans att vara med. Frågade även om huset skulle besiktigas och om hon hade specifikation på vad boendekostnaden bestod av, då det bara stod en klumpsumma som jag såg var för liten för att överensstämma med verkligheten. Mäklaren ringer efter några timmar upp mig och säger kort "Till att börja med, det kommer inte besiktigas. Det är ett fritidshus". Ungefär som att jag var dum i huvudet som frågade något så korkat. :o Sedan sa hon "Angående förhandsvisningen, jag är nästan helt säker på att det inte kommer bli någon förhandsvisning, för om jag skulle förhandsvisa för varenda kotte som bad om det så skulle jag behöva bo där ute." Skitotrevligt, jag hade inte ens bett om en förhandsvisning. :crazy: Och sen lät hon oerhört besvärad över min fråga om boendekostnaden, då skulle hon minsann behöva gå in i sitt SYSTEM för att leta och det verkade tydligen extremt betungande. Känns verkligen som att hon vill sälja huset. :p

Jag hade också funderat lite över att det såg mindre ut än den angivna boytan (50 kvm), men tänkte att det kanske kändes annorlunda i verkligheten. Idag ser jag att de helt plötsligt ändrat boytan till 26 kvm, alltså hälften av det som tidigare var angivet. :eek: Plus att den gamla boytan på 50 kvm fortfarande står kvar i texten, plus att det på ett ställe står att vatten och avlopp är inkopplat och på ett annat att det enbart är sommarvatten och avlopp saknas (vilket jag vet inte stämmer). Hur dålig koll får man ha egentligen? :banghead: Vet inte om jag ens vill gå dit längre, blev plötsligt extremt dyrt för den boytan.
 
Inser att mina nerver är sämst. Alltså jag är SÅ nervös. Vi har fishöjt för att se hur många andra som hakar på - en. Den har höjt en bit över oss varje gång (men mindre och mindre) för att nu senaste gången höja samma fjuttsumma. Ska man tänka att de närmar sig sin gräns och slänga in ett lite högre bud?

Tur att det finns folk i min närhet som kan få mig att backa. Mitt i all känslostorm så kan jag börja hojta om att gå in med hela vårt lånelöfte direkt :D:o
 
Nu är allt klart med krånglet kring huset vi budat på och vi får köpa det. Nu känner jag stressen kring att ta bolån! Svimmar nästan av att tänka på hur mycket pengar det handlar om och då är det inte ens en miljon, haha. Vi har lånelöfte på flera olika banker men vet inte vilken vi ska välja. Den bank jag vanligtvis använder har inte lägst ränta men det vore ju enkelt. Hur ska man tänka?
 
Och jag var på visning i går. Mäklarens beskrivning var något skönmålad då de beskrev huset som väl omhändertaget men med äldre standard.:grin:
När jag kollar runt i huset hittar jag en pågående vattenläcka i ett förråd, där vattnet står och sprutar och det är flera centimeter vatten på golvet! :eek:

Det blev inget bud på den fastigheten för min del. :angel:
???? Vad sa mäklaren då????
 
Nu är allt klart med krånglet kring huset vi budat på och vi får köpa det. Nu känner jag stressen kring att ta bolån! Svimmar nästan av att tänka på hur mycket pengar det handlar om och då är det inte ens en miljon, haha. Vi har lånelöfte på flera olika banker men vet inte vilken vi ska välja. Den bank jag vanligtvis använder har inte lägst ränta men det vore ju enkelt. Hur ska man tänka?

Grattis!
 
Vi leder budgivningen sen flera timmar tillbaka. Vi la ett lite högre bud och de, tidigare så snabba, motbudarna är inte så snabba längre. Vi gissar att de nått sin gräns eller är väldigt nära.

Nu är det nog dött tills imorgon. Tänkte ringa och sätta lite press då, budgivningen har hållt på i 1.5 vecka.
 
Vi leder budgivningen sen flera timmar tillbaka. Vi la ett lite högre bud och de, tidigare så snabba, motbudarna är inte så snabba längre. Vi gissar att de nått sin gräns eller är väldigt nära.

Nu är det nog dött tills imorgon. Tänkte ringa och sätta lite press då, budgivningen har hållt på i 1.5 vecka.
Spännande! Hoppas det blir klart imorgon:)
 
Nu är allt klart med krånglet kring huset vi budat på och vi får köpa det. Nu känner jag stressen kring att ta bolån! Svimmar nästan av att tänka på hur mycket pengar det handlar om och då är det inte ens en miljon, haha. Vi har lånelöfte på flera olika banker men vet inte vilken vi ska välja. Den bank jag vanligtvis använder har inte lägst ränta men det vore ju enkelt. Hur ska man tänka?
Välj den bank som erbjuder bäst ränta! Bankerna har redan så bra marginaler på bolånen och de tjänar ännu mer på de bekväma bankkunderna som inte orkar byta bank eller pruta på räntan.

Grattis till huset!
 
Nu är allt klart med krånglet kring huset vi budat på och vi får köpa det. Nu känner jag stressen kring att ta bolån! Svimmar nästan av att tänka på hur mycket pengar det handlar om och då är det inte ens en miljon, haha. Vi har lånelöfte på flera olika banker men vet inte vilken vi ska välja. Den bank jag vanligtvis använder har inte lägst ränta men det vore ju enkelt. Hur ska man tänka?
Hur man ska tänka? Tänk med plånboken.
Bäst ränta vinner!
 
Hur man ska tänka? Tänk med plånboken.
Bäst ränta vinner!

Välj den bank som erbjuder bäst ränta! Bankerna har redan så bra marginaler på bolånen och de tjänar ännu mer på de bekväma bankkunderna som inte orkar byta bank eller pruta på räntan.

Grattis till huset!

:D Då får det bli så! Funderade lite på om någon bank kanske är sämre än någon annan men när jag läser omdömen verkar det vara mest kundtjänst folk har problem med, att det tar tid innan man kommer fram i telefon osv. Men det gör kanske inte så mycket!
 
:D Då får det bli så! Funderade lite på om någon bank kanske är sämre än någon annan men när jag läser omdömen verkar det vara mest kundtjänst folk har problem med, att det tar tid innan man kommer fram i telefon osv. Men det gör kanske inte så mycket!
Jag tror inte att det har så mycket med bank att göra - mer än personalen på aktuellt kontor.
De stora bankerna är överlag rätt lika.

Men om man har en kärv bankman och jättebra ränta så väger det mer än en skittrevlig person och usel ränta.....:D
 
"Mitt hus" ska tömmas i helgen! Snabba ryck på släktingarna (de är 4 kusiner som ska fixa det, en av dom är min mammas man). Vi har tidigare pratat om inflyttning den 1 december men har jag tur kanske det kan gå snabbare :)
 

Liknande trådar

Svar
736
· Visningar
38 370
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
325
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp