Hyra ut hästtransport!

Athletin

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt mej en hästtransport årsmodell - 06,
extra hög och extra bred.
Sadelkammare och foderbord finns i släpet.
Vanliga bommar, 3/4 bommar samt helbommar finns.
Sommardäck samt dubbade vinterdäck.

Eftersom jag själv inte åker iväg varje helg så tänkte jag att man kan hyra ut släpet om det är någon som behöver.

Men hur mycket kan man ta i hyra?
Jag har funderat på att ha fyra alternativ:
* Per timme
* Dag (06:00 - 18:00)
* Dygn (tex 18:00 - 18:00)
* Weekend ( Fredag kl 06:00 - Söndag kl 21:00)
vad tycker ni är rimligt att betala per alternativ?

Sen sitter jag och funderar på hur man ska utforma kontraktet.
Någon som har tips?
Eller vet någon om det finns exempel på liknande kontrakt?
Har kommit till att man får stå för självrisken vid ev. skador och om man är sen med att lämna tillbaka släpet så får man betala en avgift per påbörjad timme.

Hoppas på massor av svar!
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Alltså, jag tycker att det är jättebra att utbyta erfarenheter och historier.
Antingen så kan man lära sej av dom och hitta på ett sätt att förhindra att samma sak händer mej, eller så får man en ny syn på saker och ting.

Men att bara skriva en kort rad utan någon bakgrund alls gör inte mej eller någon annan nytta överhuvudtaget.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Jag hyrde ut min 3-4 ggr till grannen,efter bara dessa få gånger så vart den mer sliten än av mig som använt den under ett helt åt. Listen runt gummimattan på rampen hängde i nån flisa bara i ena hörnet bak,resten av den låg inkastad i transporten. (Dom hade lasttränat några timmar...) Den helgjutna gummimattan hade MASSVIS med broddhål i sig. Den var skitig som F*N invändigt,fast jag hade sagt att jag vill att den torkas ur efter användning,den gjorde alltid jag,och den såg nästan ny ut invändigt,hade t.o.m våtservetter i transporten,bara att ta ett par och torka av den insidan. Blir ju liksom lite skit när hästen står och gnuggar mulen mot väggen,och käkar och frustar.... Jag vet inte om du sett vad cheval har för stängning bak på rampen,men det är iaf så att man måste vika undan dom,annars sticker dom ut på sidorna (vilket jag påpekat!) men endå så hade dom struntat i det och lastat hästen endå,som måste klivit på stängaren så plyfan hade spruckigt runt hela stängaren.

Jag ångrar djupt att jag hyrde ut den! Vissa människor förstår inte riktigt att man är rädd om andras saker.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Det händer ALLTID nåt när man lånar ut transporten så är du rädd om den låt bli.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Jag håller med dom som skriver "gör det inte". Jag har inte gjort det själv men har en god vän som gjort det ("aldrig mer" säger hon nu). Hennes transport blev sliten och smutsig, hela tiden småsaker som gick sönder som den hyrande inte tyckte att hen skulle ersätta för att det var "vanlig förslitning", mm mm. Inte sällan fick hon mocka efter folk som inte begrep att man lämnar tillbaka en städad transport. Och detta var ändå egna stallgäster/bekanta.

Jag har en nästan ny transport och är borta mycket, = transporten står mycket, men jag skulle aldrig hyra ut den. Jag tror att rent ekonomiskt så förlorar man mer i värdeminskning än vad man skulle tjäna i hyra.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Kl

Och glöm inte dom ggr något större går söner rejält.
Blir påbackat, söndersparkat eller lucka/ skötardörr/ ventilationslucka går inte att öppna, stänga eller fattas helt. Bommar försvinner lätt på märkliga sätt och det kommer ALDRIG vara den som hyrs fel.

Folk tar aldrig hand om andras saker på samma sätt som sina egna.
Tyvärr är det en minoritet som är räddare om släpet, medans majoriteten blir bra mkt mer vårdslös :(

// Prickig med en pappa som envisades med att hyra ut släpet.
Så jag fick hyra annat när jag skulle tävla. :meh: "hoppsan!"
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Börja med att kontrollera om försäkringen gäller. Generellt gäller ingen försäkring om du har den i uthyrningsverksamhet, oavsett omfattning. Hur ska du redovisa intäkterna?
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Bortsett från att jag misstänker att sån verksamhet måste redovisas så kan jag bara avråda från det, om du inte har det som en del i ett företag och inte själv är beroende av transporten.
De få gånger "min" transport varit utlånad har det alltid hänt nåt. En gång voltade hästen så mellanväggen blev helt sned, en annan gång trampades mattan på rampen sönder. En gång blev insidan söndersparkad och i princip varje gång har jag fått tillbaka en skitig, omockad transport.
Nu är transporten utbytt, och den nya får ingen låna/hyra, någonsin. Då blir den iallafall inte förstörd.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Ska mitt nya släp bli slitet och skadat vill jag vara den som gör det. Punkt.
I akutfall så kan jag mer än gärna låna ut mitt släp till bekanta, men de ska ha klart för sig att de står för eventuella skador.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Jag skulle inte hyra ut det till okända om det inte går att ordna med en rejäl försäkring som i princip återställer allt mot att man betalar självrisken och då hade självrisken fått vara hyran eller åtminstone deposition minst som man i så fall får tillbaka mot att släpet är helt och rent.

Jag lånar bara ut mitt till bekanta, om ens det..för 2 år sedan så blev mitt påbackat under tiden det var utlånad av ett företags tjänstebil som gjorde hela stänkskärmen sned. Ingen kostsam historia men av låntagaren fick jag bara ett telefonnummer jag skulle ringa..där jag inte fick tag på nån! :meh:

Slutade med att jag fick maila företaget med bilder på släpet samt hot om polisanmälan för att de smitit och aldrig tagit kontakt med mig.

Så jag blev altså tredje part och alla andra slapp undan allt ansvar även om jag fick skadan ersatt..tillslut. Det arbetet vill jag inte ta på mig igen för att vara "snäll", låna ut min släp och sedan städa undan annans skitgöra..nej tack! Därför är jag nu väldigt noga med vem som får låna och endast till personer jag starkt kan lita på.

Så att resonera att man ska få igen hyra på inköpspris de gånger man inte använder det, tror jag är en dum idé då det kan kosta mer än det smakar ifall det vill sig illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyra ut hästtransport!

Tack för alla svar!

Nu har jag fått lite annat perspektiv på det hela.

Då kanske det är lika bra att bara hyra ut det till sånna man känner.. typ boxgrannen i stallet ^^ haha
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

innan du lånar ut släpet, kolla VAD din försäkring täcker. De flesta försäkringar täcker trafikskador men inte skador som hästen orsakat.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Gör inte det heller.
En dag när jag kom till stallet så fanns inte mitt släp där. Det kom dock ganska snart och ursäkten var "jamen vi skulle ju inte så långt och du var inte här " nej men min telefon var på hela dagen. Min extratid om jag ska iväg någonstans är ca 3 min så det kvittar om det är nära och framförallt kvittar det om jag inte ens vet vem som snott släpet. Jag lovade senare en stallkompis att få låna mitt släp när hon skaffade ny häst efter att hennes förra tragiskt gått bort. Uppgörelsen var att hon skulle ha transporten på lördagen. På torsdag när jag kom till stallet så stod mitt släp på gårdsplanen och hon hade hämtat hästen :crazy:. Det var bara ren tur att jag själv inte skulle iväg till hovslagaren framförallt som jag skulle resa bort en vecka med början fredag så det hade inte varit omöjligt att jag var tvungen att fixa en sådan sak precis innan. Den människan gjorde inte ens rent ordentlgit efter sig utan jag hittade fullt med hö i transporten och när jag påpekade att den ska göras ren så sa hon att det redan låg hö i den före. Jo tjena, jag var petnoga med att få bort allt då min tant är hosthäst och jag aldrig i tiders tid skulle komma på tanken att köra henne med torrt hö i säcken. Efter den gången har jag endast lånat ut släpet 2 ggr. En gång till en vän som akut behövde köra sin häst till klinik och en annan gång till en av mina bästa vänner. Övriga göre sig icke besvär.
Mitt släp är inte fint och flashigt utan en gammal ganska sliten vagn men det är mitt.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Mitt släp är inte fint och flashigt utan en gammal ganska sliten vagn men det är mitt.

Håller med.
Även lite äldre släp kostar en hel del.
Mitt -00 ligger i värde ungefär 30-40´000 kr, inte så kul om någon annan förstör det.
Även åttiotalstransporter (äldre och oftast lite mer slitna) ligger ju kring 10´000 kr, det är mycket pengar...!

Har lånat ut min gamla transport till en vän, det saknades sprintar och grejor när jag fick tillbaka det.
En annan vän lånade ut sitt släp till en kompis, då fick hon tillbaka ett släp med trasig ventilation (samt fönster?).

Ska någon ha sönder mina grejor så är det JAG!

Däremot kan jag ofta ställa upp och köra kompisars hästar i mitt släp, men då bibehåller jag kontrollen över det iallafall.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Jag skulle inte heller hyra ut släpet!

Folk vill inte betala om något går sönder. Sedan är det som någon skriver, den blir skitig (samma sak dom vill oftast inte städa efter sig).

Det kostar ofta mer än det smakar att hyra/låna ut släpet. Jag skulle aldrig göra det, men det är jag det.:)
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Kl
Men vad är det för folk som lånat era transporter? :banghead:
De gånger jag behövt transport brukar jag hyra. Finns på blocket. Brukar fråga innan hur de vill ha det städat, en tjej ville inte man skulle spola, bara sopa, andra vill ha det spolat.
Inget har gått sönder eller saknats, varken när jag fått eller lämnat släpet. Både de och jag har varit nöjda. :)
Absolut inga problem med något. Fast jag vet ju att båda mina hästar står still och är snälla i släpet också.
Brukar få betala 300/dygn eller 700/fredag kväll-söndag. Då rullar ju inte släpet hela tiden, utan jag kör iväg på fredag och hem på söndag. Brukar berätta det också, så ägaren vet att inte slitaget är värre än om man kör till en tävling.
 
Sv: Hyra ut hästtransport!

Problemet är att alla inte är riktigt reko utan anser att har man betalt hyra så behöver man inte ersätta skador sedan eller skyller på att skadorna redan var där.

Alla intygar dessutom att hästen är jääättesnäll, jäättelättlastad och står jäättestilla i släpet om man har det som krav för att få låna..som ofta är absolut raka motsatsen.

Men det är synd för dem som verkligen sköter sig och lämnar tillbaka släpet i samma skick.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så "allt" här på ön är nedstängt pga viruset. Ranxhen jag jobbat på senaste året har klappat igen för gott och kommer inte öppna igen...
2
Svar
29
· Visningar
3 965
Senast: hastflicka
·
Ekonomi & Juridik Har nyligen fått veta att ett stall nära min skola (bor på internat) har otroligt billig stallhyra (1000kr, inkl. boxplats, strö och...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: _Charlotte_
·
Utrustning Vart hyr ni då? av företag eller privat? Lasttränar nu med mitt gamla släp men rampen börjar bli dålig av all ur o in samt att det...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: Tjockisina
·
Hemmet Söker lite tips och råd till ljuddämpning i sovrummet. Har nyligen flyttat till en egen lägenhet och har då hamnat lite i utkanten av...
Svar
6
· Visningar
4 947
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp