Hyra ut villa

Piek

Trådstartare
Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad.

Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle köpa huset och ev. hyra ut det i ett år för att vi ska hinna fixa jobb och ordna upp den ekonomiska delen som kommer med flytten.
Det här gäller ett bostadshus (fem rum och kök, 140 kvm) plus en lägenhet/lill stuga som ligger på gården med ett rum och kök.
Jag försöker läsa på men några frågor är oklara:

- Skatten har jag förstått att man får dra av 40000 kr/hus + 20% utav hyresintäkterna. Om vi skulle hyra ut husen separat till två olika hyresgäster är det då fortfarande 40000 kr eller räknas det som två hus och blir 80000 kr/år? Husen ligger alltså på samma gård.

- Hur räknar man ut skälig hyra? på en lägenhet är det väldigt lätt att räkna ut marknadshyra eftersom så många ligger ute hos bostadsbolagen men ett hus? Huset ligger en halvmil utanför centrum i ett äldre bostadsområde. Våra kostnader för hela gården kommer landa på ca 10000 kr i månaden (lån, amortering och driftkostnad). Tanken är att vi hyr ut till en kallhyra och att hyresgästen står för el, vatten, sophämtning etc.

- Vilka delar får man absolut inte glömma i ett hyreskontrakt?

- Blir det av kommer vi göra kreditupplysning samt kolla referenser både från tidigare hyresvärdar och arbetsgivare. Något mer man kan/bör kolla upp?

Är det något annat som vi bör tänka på och ha med oss i bakhuvudet?

Ropar på @Inte_Ung som brukar ha bra koll ;)
 
Men ni är två. Kanske kan ni hyra ut varsitt hus?

Jag tror bestämt att det är 50' per år som man får ha i intäkter innan det dras skatt.
Ropar också på @Inte_Ung :D
 
Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad.

Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle köpa huset och ev. hyra ut det i ett år för att vi ska hinna fixa jobb och ordna upp den ekonomiska delen som kommer med flytten.
Det här gäller ett bostadshus (fem rum och kök, 140 kvm) plus en lägenhet/lill stuga som ligger på gården med ett rum och kök.
Jag försöker läsa på men några frågor är oklara:

- Skatten har jag förstått att man får dra av 40000 kr/hus + 20% utav hyresintäkterna. Om vi skulle hyra ut husen separat till två olika hyresgäster är det då fortfarande 40000 kr eller räknas det som två hus och blir 80000 kr/år? Husen ligger alltså på samma gård.

- Hur räknar man ut skälig hyra? på en lägenhet är det väldigt lätt att räkna ut marknadshyra eftersom så många ligger ute hos bostadsbolagen men ett hus? Huset ligger en halvmil utanför centrum i ett äldre bostadsområde. Våra kostnader för hela gården kommer landa på ca 10000 kr i månaden (lån, amortering och driftkostnad). Tanken är att vi hyr ut till en kallhyra och att hyresgästen står för el, vatten, sophämtning etc.

- Vilka delar får man absolut inte glömma i ett hyreskontrakt?

- Blir det av kommer vi göra kreditupplysning samt kolla referenser både från tidigare hyresvärdar och arbetsgivare. Något mer man kan/bör kolla upp?

Är det något annat som vi bör tänka på och ha med oss i bakhuvudet?

Ropar på @Inte_Ung som brukar ha bra koll ;)

Avtala bort besittningsskyddet.
http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/
 
Men ni är två. Kanske kan ni hyra ut varsitt hus?

Jag tror bestämt att det är 50' per år som man får ha i intäkter innan det dras skatt.
Ropar också på @Inte_Ung :D

Utav det jag läst har det vart tydligt att det är 40000 kr per hus, är man två delar man så det blir 20000 kr var... Himla rörigt det här måste jag säga :D
 
Det tål att tänkas på om ni vill ha in hundar/ rökare( rökning) i husen.

Och det är inte säkert referenser är sanna.

Samtidigt är det i princip omöjligt att hindra djur och rökare. Det är den stora nackdelen med hyresgäster. Jag hade själv aldrig hyrt ut något som jag ska ha som hem senare, om jag inte planerar totalrenovering innan min egen inflyttning.
 
Tanken är att vi hyr ut till en kallhyra och att hyresgästen står för el, vatten, sophämtning etc.

Det kan vara smart att på något vis veta att de betalar elen, alltså att räkningarna betalas. Ja, jag vet, jag är nojig, men det är inte roligt om elen stängs av mitt i smällkalla vintern- för husets del.Flytta ur kan det göras på 10 min.
 
Det kan vara smart att på något vis veta att de betalar elen, alltså att räkningarna betalas. Ja, jag vet, jag är nojig, men det är inte roligt om elen stängs av mitt i smällkalla vintern- för husets del.Flytta ur kan det göras på 10 min.

Det är sant... Kan man lägga det på sidan om hyran på något sätt så att de ändå betalar den faktiska kostnaden?
 
Samtidigt är det i princip omöjligt att hindra djur och rökare. Det är den stora nackdelen med hyresgäster. Jag hade själv aldrig hyrt ut något som jag ska ha som hem senare, om jag inte planerar totalrenovering innan min egen inflyttning.

Håller med, man får generellt sett räkna med mkt mer slitage än om man bor där själv.
Vi skrev själva i hundförbud när vi hyrde ut under särskilda villkor, då vi innan råkade ut för en som födde upp en kull valpar i ett av rummen ( gammalt trägolv med springor), , de hade även sin toa i samma rum( var aldrig ute).
 
Håller med, man får generellt sett räkna med mkt mer slitage än om man bor där själv.
Vi skrev själva i hundförbud när vi hyrde ut under särskilda villkor, då vi innan råkade ut för en som födde upp en kull valpar i ett av rummen ( gammalt trägolv med springor), , de hade även sin toa i samma rum( var aldrig ute).

Samtidigt verkningslöst, ersättningsskyldiga för skador utöver normalt slitage blir man ju ändå. Och jag tror det är svårt att få villkoret som skäligt vid en förhandling.

Vad gäller elen tänker jag också att det ofta är svindyrt att få igång ett avstängt abonnemang, en kostnad som säkert kan komma att läggas på fastigheten om det vill sig illa och hyresgästen inte betalar och därför får elen avstängd.
 
Det är sant... Kan man lägga det på sidan om hyran på något sätt så att de ändå betalar den faktiska kostnaden?

Svår bit tycker jag, hade en bekant som skrev att de som hyresvärd skulle stå helt för elen ( och bjuda på färdig ved , och de lovade elda). Inte så smart då det inget eldades och elen var dyrare, eller kostade mer än hyresintäkten.

Samtidigt - om hyresgästen bara sticker- så vill man kanske inte stå på elräkningen själv , betalningsansvarig.
 
Svår bit tycker jag, hade en bekant som skrev att de som hyresvärd skulle stå helt för elen ( och bjuda på färdig ved , och de lovade elda). Inte så smart då det inget eldades och elen var dyrare, eller kostade mer än hyresintäkten.

Samtidigt - om hyresgästen bara sticker- så vill man kanske inte stå på elräkningen själv , betalningsansvarig.

Väldigt svårt... Det känns svårt att uppskatta elkostnaden och lägga på hyran, speciellt som vi inte kommer att ha bott i huset själva innan och på så sätt fått en vettig uppfattning. Visserligen ska det ju finnas energideklaration vid köpet. Men ändå.
 
Samtidigt verkningslöst, ersättningsskyldiga för skador utöver normalt slitage blir man ju ändå. Och jag tror det är svårt att få villkoret som skäligt vid en förhandling.

Håller inte med, självklart sållar det bort huvuddelen av ovan, om man innan uthyrning är tydlig med att man tar inte hundar eller rökare.
Och ersättningsskyldig- blir ett väldans massa arbete kanske misslyckas om det förstörs och de bara sticker.
 
Håller inte med, självklart sållar det bort huvuddelen av ovan, om man innan uthyrning är tydlig med att man tar inte hundar eller rökare.
Och ersättningsskyldig- blir ett väldans massa arbete kanske misslyckas om det förstörs och de bara sticker.

Saken är den att jag tror det blir svårt att få rätt att neka rökare och husdjur. Möjligen kan du komma undan med det som uthyrare av privatbostad, men jag är osäker. Visst, du kan gå på "hoppas de tror jag har rätt till det".

Och i slutänden kommer det ju ändå att bli så att om de har haft djur eller rökt, oaktat vad som står i kontraktet, är det bara att jaga ersättning.
 
"Kan värden förbjuda mig att ha husdjur, till exempel hund?

Svar: Nej, i de flesta fall kan inte värden förbjuda dig att ha husdjur. Det är bara om det finns sakliga skäl att förbjuda husdjur som värden får göra det. Till exempel om huset är anpassat för allergiker.

Ibland försöker hyresvärden skriva i hyresavtalet att man inte får ha husdjur, men trots det får du alltså ha husdjur."
http://www.dt.se/far-fastighetsagare-forbjuda-husdjur-i-lagenhet

Och vår egen tråd: http://www.bukefalos.com/threads/forbjuda-husdjur.1215979/
 
Det var privat precis som TS, och visst de kan röka och skaffa hund i smyg under tiden men nog sjutton stoppar men de flesta innan.
 
Jag har flera kollegor som hyrt ut sina hus när de arbetat på annan ort eller utomlands något år. Då de från början visste att det var begränsad tid har de inte lagt ut det på annons utan enbart gått via bekanta eller kontakter på jobbet. Då har de vetat vilka som hyrt och har referenser på nära håll. Det har alltid gått bra i de fallen.
Kanske svårare om det för er är på en annan ort där ni inte har samma kontaktnät. Eller om man absolut behöver ha täckning för alla utgifter och inte "bara" någon som ser till att huset är varmt och inte står tomt. Vet t ex att några kollegor sänkte hyran för att få en person de litade på.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 187
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp