Hyra ut villa

Jag har kallhyra, hv står på alla abonnemang som hör till fastigheten men jag har dem på e-faktura så de kommer till mig och på så vis betalar jag de faktiska kostnaderna.

Ska man hyra ut med el och sånt ska ingå bör man räkna ut hela driftskostnaden för ett år, dela den med 12 och lägga det på grundhyran.

Att som hyresgäst få olika belopp som ska betalas in varje månad känns bara som upplagt för krångel, då man ju helst vill ha den som en stående överföring.
 
Jag hyr ett hus. Vad som är rätt eller fel vet jag inte men det funkar utmärkt med vårt upplägg. Jag hyr huset (ca 110 kvm, 3 rum o kök) med utsikt över hav och åkrar, jättefint stort trädäck samt ett mindre trädäck (har två uteplatser), förråd, garageplats, parkering på den "allmänna" parkeringen samt att jag kan stå med bilen till huset också (alltså inkörs-parkering på tomten). Jag betalar kallhyra och vi har gjort så att jag betalar värme/el och vatten. Vägsamfällighetskostnaden betalar hyresvärden och även soptömningen (gemensamt i samfälligheten). De står på alla abonnemang och de har autogiro på det, jag får fakturan hem och betalar då tex elen till de innan det dras på deras konto. Vi gjorde så för att det var enklare och också för att de blir då garanterade att huset aldrig blir kallt/förstört om något sker.

Jag är med på städdagar i kvarteret osv. Ibland ringer jag hyresvärden och berättar när det är för de vill komma o hälsa på och göra lite.

De står för alla reparationer.
 
Om du hyr ut kåken, då kan väl hyresgästen själv överta abonemanget, skulle kännas betydligt säkrare. För blir det strul sitter du där med både en hyresförlust + ev skador och en saftig elräkning
 
Hyr enbart ut till en hyresgäst så får du använda privatuthyrningslagen. Är det två så gäller hyreslagen och det blir sämre för dig, t.ex. svårare med uppsägning om de i värsta fall skulle missköta sig.

De abonnemang som fastighetsägaren är obligatoriskt ansvarig för eller som kräva för fastighetens drift/underhåll för ska stå på dig och du ska själv betala de fakturorna. Oavsett om du bakar in kostnaden i hyran eller fakturerar vidare till hyresgästen baserat på faktisk förbrukning. (Sophämtning, VA, el, fjärrvärme, vägsamfällighet osv.)

http://www.blinfo.se/uthyrning-av-privatbostad-20130812
Per småhus. Men då ska du nog kolla först att båda verkligen är ordentligt inskrivna i fastighetstaxeringen och skattade för.
Förr deklarerade man bara huvudbyggnaden, så många äldre gårdshus, undantagsstugor etc. är inte med där om inte man själv tänkt på att reglerna ändrats.
 
Hyr enbart ut till en hyresgäst så får du använda privatuthyrningslagen. Är det två så gäller hyreslagen och det blir sämre för dig, t.ex. svårare med uppsägning om de i värsta fall skulle missköta sig.

De abonnemang som fastighetsägaren är obligatoriskt ansvarig för eller som kräva för fastighetens drift/underhåll för ska stå på dig och du ska själv betala de fakturorna. Oavsett om du bakar in kostnaden i hyran eller fakturerar vidare till hyresgästen baserat på faktisk förbrukning. (Sophämtning, VA, el, fjärrvärme, vägsamfällighet osv.)

http://www.blinfo.se/uthyrning-av-privatbostad-20130812
Per småhus. Men då ska du nog kolla först att båda verkligen är ordentligt inskrivna i fastighetstaxeringen och skattade för.
Förr deklarerade man bara huvudbyggnaden, så många äldre gårdshus, undantagsstugor etc. är inte med där om inte man själv tänkt på att reglerna ändrats.
:bow::bow::bow: Tack för info!
 
Oj oj oj.
Ni kallade på mig.
Det där med skatten vid privatuthyrning kan jag inte mer om än vad du har skrivit.
Men det borde gå att göra så att ni tar varsitt hus, annars så kan man bara göra så med den första bostaden som man hyr ut och det bara den första gången.
- Vilka delar får man absolut inte glömma i ett hyreskontrakt?

- Blir det av kommer vi göra kreditupplysning samt kolla referenser både från tidigare hyresvärdar och arbetsgivare. Något mer man kan/bör kolla upp?

Är det något annat som vi bör tänka på och ha med oss i bakhuvudet?
Om jag på något sätt får en mailadress så kan jag maila mitt tvättade kontrakt till dig.
Det är granskat av jurister i fastighetsrätt och prövat i Hyresnämnden upprepade gånger så det är ett bra kontrakt.
Jag har skrivit det själv så jag äger det och får därför sprida det som jag vill.

Det är bra att kontrollera eventuella tidigare tvister i Hyresnämnd eller Tingsrätt.
Jag missade att det fanns tidigare tvister i Tingsrätt och det blev väldigt dåligt.
Däremot så gör jag ingen kreditupplysning utan ringer till Kronofogden och Skatteverket för att kontrollera ev. skulder och inkomster.
Jag kontrollerar också noga att personernas beskrivning av sig själva stämmer med arbetsgivare och så.

Jag skriver svar vart efter jag läser de andra inläggen.
 
Oj oj oj.
Ni kallade på mig.
Det där med skatten vid privatuthyrning kan jag inte mer om än vad du har skrivit.
Men det borde gå att göra så att ni tar varsitt hus, annars så kan man bara göra så med den första bostaden som man hyr ut och det bara den första gången.

Om jag på något sätt får en mailadress så kan jag maila mitt tvättade kontrakt till dig.
Det är granskat av jurister i fastighetsrätt och prövat i Hyresnämnden upprepade gånger så det är ett bra kontrakt.
Jag har skrivit det själv så jag äger det och får därför sprida det som jag vill.

Det är bra att kontrollera eventuella tidigare tvister i Hyresnämnd eller Tingsrätt.
Jag missade att det fanns tidigare tvister i Tingsrätt och det blev väldigt dåligt.
Däremot så gör jag ingen kreditupplysning utan ringer till Kronofogden och Skatteverket för att kontrollera ev. skulder och inkomster.
Jag kontrollerar också noga att personernas beskrivning av sig själva stämmer med arbetsgivare och så.

Jag skriver svar vart efter jag läser de andra inläggen.

Super! Jag skickar PM :)
 
Samtidigt är det i princip omöjligt att hindra djur och rökare. Det är den stora nackdelen med hyresgäster. Jag hade själv aldrig hyrt ut något som jag ska ha som hem senare, om jag inte planerar totalrenovering innan min egen inflyttning.
Nej det går faktiskt.
Man skriver in att huset skall vara ett allergihus och att rökning och djur därför är förbjudna.
Det är rättsligt prövat och håller.
Jag har rökförbud inskrivet på de premisserna då jag aldrig skulle kunna bo i mina hus igen om de blev inrökta.
 
Det kan vara smart att på något vis veta att de betalar elen, alltså att räkningarna betalas. Ja, jag vet, jag är nojig, men det är inte roligt om elen stängs av mitt i smällkalla vintern- för husets del.Flytta ur kan det göras på 10 min.
Jag har alltid hyrt med varmhyra och el.
Vissa har tyckt att det har varit korkat, men det ger minst problem.
När människor skall fiixa och trixa för att spara el så kan det bli hur galet som helst.
På min fastighet finns dessutom risken att hyresgästerna börjar att dra skarvsladdar kors och tvärs för att ta el från uttag som inte går på deras mätare.
Otaliga är de hyresvärdar som har stått med stora obetalda elräkningar och ett sönderfruset hus.
Det vill jag inte riskera att råka ut för.
 
Det är sant... Kan man lägga det på sidan om hyran på något sätt så att de ändå betalar den faktiska kostnaden?
Du kan ta en schablon i förskott och sedan räkna av det som inte gick åt på nästa räkning.
Det brukar kallas á conto i förskott.
 
Saken är den att jag tror det blir svårt att få rätt att neka rökare och husdjur.
Nej det går bra att göra så.
Och i slutänden kommer det ju ändå att bli så att om de har haft djur eller rökt, oaktat vad som står i kontraktet, är det bara att jaga ersättning.
Nej man kan vräka dem med omedelbar verkan om det står i kontraktet.
Nyckeln till att det skall fungera är att det måste vara allergihus.
 
Nej det går bra att göra så.

Nej man kan vräka dem med omedelbar verkan om det står i kontraktet.
Nyckeln till att det skall fungera är att det måste vara allergihus.

Får man som hyresvärd själv bestämma om det ska vara allergihus eller hur fungerar det? Kan man även skriva det i kontraktet om man själv kommer ha djur i huset sen?
 
Jag hyr ett hus på landet. Här ingår värme då det går kulvert från gården till bla mitt hus. Dock så är det så i min kommun att endast husägaren kan stå på sophämtning och tömning av avloppsbrunn. Så även det ingår i min hyra.
Min HV har haft besvär med diverse djursamlare. Därför står det i mitt kontrakt att ''det är önskvärt om hyresgäst meddelar om fler djur skaffas ''
Ska dock tillägga att i huset bredvid som samma hyresvärd äger hade damen 8 hundar och ca 14 katter som sällan/aldrig fick gå ut. Därav den parentesen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 217
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 205
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp