BernT

Trådstartare
Jag ska köpa icebugs i julklapp till en person. De ska funka i slask/snö och där det blir rejält isigt. Vilka ska jag ta? Personen springer inte utan går mkt i skog och mark med hundar osv. Använder inte såna själv så har ingen aning.

Jag kan inte fråga vilken modell för det ska vara en överraskning :)
 
Inte icebugs men jag har de här https://www.hooks.se/hund/aktivering-traning/hundforare/kanga-ice-tech-pro Min plan var att köpa icebugs men efter att ha provat de här ändrade jag mig. Förvånande sköna kängor enligt min mening och jag har i enormt svårt att hitta skor/kängor jag verkligen trivs i, som mina ben och fötter mår väl av. Jag har bara använt dem ner till 4-5 minus än men jag som är frusen var varm och skön om fötterna hela promenaden. Där man utan brodd var som bambi på hal is kunde jag gå i dem i normal rask promenadtakt utan tillstymmelse till att halka. Någon slask har jag inte gått i än (jag köpte dem nyligen och vi har tack och lov ingen snö än) men väl i blött gräs och jag var fortfarande torr om fötterna efteråt.
 
Var noga med att köpa några som är vattentäta, inte bara vattenavstötande! De vattentäta är bra. De vattenavstötande läcker in vatten så fort man går en kortare bit i slask eller i skog med blötsnö.
 
Jag har ett par Icebug Sorix sedan 5 år tillbaka. Klafsat runt i vatten, snö och slask utan att någonsin blivit blöt eller kall om fötterna. Nu börjar de se lite ledsna ut i sömmar m.m. men håller tätt (gick ner i ett kärr av misstag så sent som igår).
 
Ska du ha kängor eller låga? DTS3 eller DTS4 fungerar lika bra för promenader som för löpning. Den finns i gote-tex om man vill ha det. Kängorna har jag ingen koll på.
 
Var noga med att köpa några som är vattentäta, inte bara vattenavstötande! De vattentäta är bra. De vattenavstötande läcker in vatten så fort man går en kortare bit i slask eller i skog med blötsnö.
Nja, jag blir nästan aldrig blöt i mina. Jag tycker de med gore-tex är stela så har utan, visst händer det att jag blir blöt men inte alls som i mina asics. Har kommit hem torr efter en mil i blötsnö, är det mycket vattenpölar kan jag dock bli blöt.
 
Det här känns kanske som ett jättetråkigt inlägg, men är det inte viktigare att det blir bra än att det blir en överraskning?
Tänker att just skor är ju rätt viktigt att de funkar bra för den som ska ha dem. (Fast det går kanske att byta dem om de inte skulle passa iofs?)
 
Jag älskar mina Icebug som jag precis har köpt. Dock är inte den modellen jag har köpt det du verkar vara ute efter. Mina är vattenavvisande och mer för att gå i stan än i skogen. Mina är inte heller dubbade. Jag läste på lite om deras olika modeller inför mitt köp och utifrån din beskrivning hade jag köpt dubbade skor och då valt någon av deras vinterkängor för promenader.
 
Om inte märket är centralt så kan jag rekommendera Salomons motsvarighet. De är fantastiska på hundpromenader, både på ice och snorhala rötter!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
694
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 347
Senast: sthu
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 927
Senast: ako
·
Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp