Bukefalos 28 år!

Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag passar på att kolla här så att jag har uppfatta stammen på Ekeröds Blixten korrekt:
Han är e:Icro Macro ee:Irco Marco eue:Carnoustie** euee:Hyperbole**
Någon som vet om detta är korrekt, och vad stona i Icro Macros härstamning heter? Jag har hört något om att det ska finnas ett holländsk sto någonstans i stammen. Var kommer prickarna ifrån?
Han är u: Silva, Imp Irland.

Tillägg, för att göra det hela så komplett som möjligt: Blixten är 155 cm hög, svart leopardtigrerad, och kallas även för Icco Pricco, Marco Prick och Ikko Pricko.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Irco Marco var holländare, kan det vara det du hört?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Nej, ett holländsk sto var det jag hörde, men det jag hörde måste ju inte nödvändigtvis vara rätt!:D
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vet du något om Icro Macros möderne, eller huruvida det jag skrev ovan stämmer?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Tänkte på att Irco Marcos mamma var ett holländskt sto;)
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag passar på att kolla här så att jag har uppfatta stammen på Ekeröds Blixten korrekt:
Han är e:Icro Macro ee:Irco Marco eue:Carnoustie** euee:Hyperbole**
Någon som vet om detta är korrekt, och vad stona i Icro Macros härstamning heter? Jag har hört något om att det ska finnas ett holländsk sto någonstans i stammen. Var kommer prickarna ifrån?
Han är u: Silva, Imp Irland.

Tillägg, för att göra det hela så komplett som möjligt: Blixten är 155 cm hög, svart leopardtigrerad, och kallas även för Icco Pricco, Marco Prick och Ikko Pricko.

Hans prickar kommer från hans mor, som var ett prickigt irländskt sto med okänd stam, 155cm hög, som importerades till sverige via england (av hästhandlaren Robertsson) på 70-talet, med samma transport kom Kingsettle Tankah och en annan palominohingst som hette Paith Cadwyn Aur. Vad som hände med Tankah vet vi ju, men är det någon som vet något om Paith Cadwyn Aur? Han lär ha stått till avel under många år nånstans runt Lund. /Madde
ps. Icro Macro's mor var ett fullblodsto med stammen Carnoustie-Hyperbole, inget holländskt i henne ;-) ds.
 
Senast ändrad:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Hans prickar kommer från hans mor, som var ett prickigt irländskt sto med okänd stam, 155cm hög, som importerades till sverige via england (av hästhandlaren Robertsson) på 70-talet, med samma transport kom Kingsettle Tankah och en annan palominohingst som hette Paith Cadwyn Aur. Vad som hände med Tankah vet vi ju, men är det någon som vet något om Paith Cadwyn Aur? Han lär ha stått till avel under många år nånstans runt Lund. /Madde
ps. Icro Macro's mor var ett fullblodsto med stammen Carnoustie-Hyperbole, inget holländskt i henne ;-) ds.
:bow: :bow: Tack för detta. Vet du då också vad detta fullblodssto hette, och hennes mamma i sin tur?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag undrar också om det är någon som vet vad (om något) Icro Macro mer har lämnat?

Apropå Blixten blev hans avkomma Gandhi (stavning?) exporterad som hopphäst till Grekland, och därifrån sedan till Italien.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har också en häst som är efter Flush ;) . Han är en fux född 2001. Mamman heter Himara. Är det någon som vet någonting om henne eller Flush? Himara är troligen död, men är det någon som vet något om henne endå? Eller har några bilder på halvsyskon/Flush/Himara?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Hej! Jag har också en häst som är efter Flush! Han är en fux född 2001. Hans mamma heter Himara, men är trodligen död :/
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

För säkerhets skull finns det i så fall en Irco Macro med.
Det är inte honom du tänker på?
Mamma heter Car Crest och var även i xx aveln.
Menar att jag såg en stor skimmel som tävlade fälttävlan för många år sedan, e honom.
mvh
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag vet inte mer än det jag har skrivit. Icro Macro är det jag har hört, men det behöver ju inte betyda att det är rätt.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Om du googlar "irco macro" så får du 2 sidor med träffar.
Irco Macro -81 är enligt asvhs sida e Irco Marco u Car Crest xx ue Carnoustie uue Hyperbole uuue Bright Crest

http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=77160

På denna sida hittar jag ingen Icro Macro... Men det kan ju vara en annan, som är reggad i SH då kanske?
Har för mig att det finns någon med liknande namn, men den hade inte xx bakom..
Nu får jag ut och se om resten av gården har blåst bort!
mvh
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Kapszulka, om det är samma sto som jag känner till, var ett polskt fuxsto som importerades nånstans kring -90, då var hon kanske 7-8 år. Samtidigt med henne kom hennes son, då 3 år, som hette Czarodziej (osäker på stavning där).
Vill minnas att hon var ca 165 cm, rätt kantig och lågställd i typen, och mycket lugn och snäll.
Eftersom även Flush/Flash hade ett osedvanligt lugnt temperament torde en avkomma till dessa två inte direkt bli någon krutdurk, men förmodligen en fux :D (Flush var/är? svettfux)
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Hade ett svart D-ponny sto som var e:Flush u:Himara med uppfödare Roempke. Hon blev tjuvbetäckt av ett tvåårigt halvblod, och fick sitt föl förra våren. Skickade in alla tagelprover o papper på både mamman, pappan o fölet, för reg. på fölet i höstas.
Fick mitt föl regat i ASVH med full stamtavla på pappan och till min häpnad fick jag veta (genom tagelprovet??) att mitt sto var efter Flush och u:Himara....men det står forts. på Flushs stam e:Carriär 609 osv och u:Svartelie???:confused: :confused: :confused:
(Fick tyvärr avliva mitt sto i februari.):cry:
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Partisan II född 1990 e Partisan u Toniär 9203 e Lansiär - Tokajer - Frondeur. Har använts de senaste åren.

Av de Partisan II-avkommor jag har sett är de flesta snygga, pigga, vakna, framåt hästar som är känsliga, kan ha "mkt motor". De är bra på både dressyr och hoppning och väldigt snälla! Vet att det finns ett flertal på Uppsala ponnyklubb, samt har ridit en annan avkomma i en annan del av landet. Många av dom är ue Ganesco av någon anledning, fast ofta med olika mödrar.

Är riktigt nyfiken på vem Partisan II egentligen är? Har googlat men bara hittat en hel del om hans trevliga avkommor. Tycker att han har en rätt okej stam ändå, stofamilj 12, modern har lämnat godkända hingsten Mandarin 599, samt är mormor till Malin Baryards H&M Tamina.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

vet även att två av ovanstående avkommor är uppfödda i Tomelilla.. Kanske står hingsten där i trakten också?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Det är nog inet så konstigt att Partisan II avkommorna ofta är ue Ganesco, jag tror att de bodde grannar helt enkelt och ffa innan semintiden så blev koncentrationen av avkommor rätt så stark på vissa ställen. Östergötland tex fanns många av AlpenFürst, Egerländer osv...

För övrigt så har jag själv en Ganesco (numera valack) från samma uppfödare som många av UPK's hästar - en är tom halvbror på mammans sida. I vilket fall - så har min häst ett antal avkommor födda 2001 eftersom de använde honom som gårdshingst under hans år som treåring. Ganesco-Pontus-Excellens-Gaspari
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp