Bukefalos 28 år!

Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Kanske känner någon av er till Moliere och kan berätta något om honom förutom vad man kan se i asvh:s databas. Han är e. Moltke I, u. Biserta, ue. Raimond.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Chabloon hade minst 3 avkommor som stod i Botkyrka (inte ridskolan utan kommunen) och jag tror bara en av dem lever fortfarande. Alla hade visst såna fel att de var tvugna att avlivas, och den sista går idag som promenadhäst/lättare klasser efter att ha tävlat bra högt upp i dressyrklasser innan han "gick sönder"...

Så sist jag pratade med folk från området så var Chabloon avkommor inte högt på listan över "vill ha" ....

Vad har det varit för fel på dem ?
Chabloon blev ju gammal själv.
Sen påverkar ju givetvis mödrarna också.
Blev lite orolig nu när jag är spekulant på en avkomma.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har bara träffat en valack e. Chabloon. Han hade Chagall två gånger i stammen minns jag. Den här hästen hade i alla fall väldigt lång rygg. Han såldes vidare så jag vet inte vad som hänt honom. Jag har något svagt minne av att han blev väldigt stressad. Alltså han var spänd/orolig på något sätt. Tror att han inte klarade av allt ryttaren begärde, kanske pga sin långa rygg.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Hade ett svart D-ponny sto som var e:Flush u:Himara med uppfödare Roempke. Hon blev tjuvbetäckt av ett tvåårigt halvblod, och fick sitt föl förra våren. Skickade in alla tagelprover o papper på både mamman, pappan o fölet, för reg. på fölet i höstas.
Fick mitt föl regat i ASVH med full stamtavla på pappan och till min häpnad fick jag veta (genom tagelprovet??) att mitt sto var efter Flush och u:Himara....men det står forts. på Flushs stam e:Carriär 609 osv och u:Svartelie???:confused: :confused: :confused:
(Fick tyvärr avliva mitt sto i februari.):cry:

Puttar upp min undran!!:bump::bump::bump:

Enligt info på nätet osv. är Flush e: Carriär 609 och u: Bogar.
I min Shilohs pass står det att Flush är e: Carriär 609 o u: Svartelie. Detta efter att jag lämnat tagelprov på annalys hos SLU. Har varit i kontakt via mail m Sofie Roempke. Hon förklarade att Bogar och Svartelie är samma häst, men Svartelie (el. Svartlis, som Sofie skrev) var Bogars smeknamn!!
Men hur kan då namnet Svartelie komma med i Shilohs stamtavla om det är ett smeknamn??:confused:
Har SLU fel i sina papper eller kan Bogar ÄVEN vara "reggad" som Svartelie?
Någon som har en aning om hur detta ligger till?????
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

*KL*
Intressant diskussion!
När jag var liten (80-talet) kom jag i kontakt med en (hbl) hingst som hette Salut e Lansiär, och hans avkommor. Jag vet att ägaren hade åtminstone 2 ston som han betäckte,låt mig se, kan de ha hetat Senjorita och Lady Love (eller Like)? Han betäckte fler ston oxå, t ex finns avkomman Surprise i kalix. Detta var i Haparanda för övrigt ;)
Någon som vet nåt om honom eller hans avkommor?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Miraz ox som näms i början av tråden stod på 4H gården där jag var som liten. Han betäckte typ allt. hade själv en vallack efter honom när jga var ung.

Vore skoj om någon här har en häst med honom i stammen.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vem var mamma till din valack?

Jag hängde på gården i flera år och har väl träffat de allra flesta av hans avkommor.

Idag har jag mitt sto uppstallat på den gården:)
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

*K-L*

Här nere i Halland dyker det då och då upp hästar(varmblod) efter en icke godkänd Singapor avkomma - SIPORE.
Vet iallfall om ett 10 tal sådana.
Någon härinne som vet ngt om den hingsten?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

En gammal tråd som just vaknat upp igen, såg jag.

Jag har en fundering kring en icke godkänd hingst jag vet varit på tapeten förut - har sökt här på Buke men hittar inte tråden. Hingsten Moral - fullblod? - som var far till en av ridskolehästarna på Rinkeby på 70-80-talet - Görel? Hur gick det med den stammen, benade du ut det? Med lite tur får jag se en bild ikväll - en av mina ridkamrater red honom mycket en gång i tiden, om det nu är samma hingst!

På tal om andra icke godkända hingstar - vet att Scird (som tävlade fälttävlan under namnet "Nordsjö Scird" tillsammans med Christenson på 80-talet (?) har en del avkommor ute i landet - hemma på ridskolan finns i dagsläget en kvar; Scion (skmskäck), f 1993 e Scird u Short Cut xx ue Cut Above xx. Scird (skmskäck) var född 1978 e den icke godkände hingsten Jim (skmskäck) u Skandia xx ue Vicke xx - Carnoustie xx. Scird far Jim var även han icke godkänd e Jarras (fxskäck) u Imra 9601 ue Immer 359. Jarras i sin tur var e Jager ox u Carioca (brvskäck) e Cervantes 302 u Svartvit (e Neptun 174 u Maja jfxskäck av sk "Roasjöstam").

Avkommor till Scird förutom Scion hemma på ridskolan fanns exv tidigare icke godkände hingsten Scribble (inga avkommor, helbror till Scion). Men, jag vet också att det uppåt landet finns en avkomma; Elliot (br) u travarsto (?), och att det kan finnas fler neråt landet. Någon som känner till någon ytterligare?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har äntligen, efter mer än 25 års sökande, hittat Morals stam:bump:

Han var född 1953 e Mistral xx u Modell xx e Larkspur
http://www.allbreedpedigree.com/moral8
Jag kan mycket väl tänka mig att det är samma hingst. Han stod bl a på ridskolan i Visby. Jag har också sett bild på honom för många år sen och har för mig att han påminde utseendemässigt om Darbhanga.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Nämen - vad kul! Vem var det nu som var efter honom på Rinkeby? Maritza? Har du kanske bild på henne? Stod han i Visby är det garanterat samma häst. Han måste ha råkat ut för något som gjort honom oerhört huvudskygg - han var enligt kompisen mycket speciell att komma nära.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Det här är det enda inscannade kort jag har av Maritza. Bredvid går St Göran (sista sommaren på Marka och sista sommaren i deras liv, -82)

GranoMitzi.jpg
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vem var mamma till din valack?

Jag hängde på gården i flera år och har väl träffat de allra flesta av hans avkommor.

Idag har jag mitt sto uppstallat på den gården:)

Desiré hette hon om jga inte minns fel. Han hade en storebror som var en kopia av honom. Tror han hette Simson eller något liknande. Min pojk hette Agadir.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har kort på Agadir som föl:)
Jag har också kort på hans mormor Ramona som var min favorit!
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Ramona var ju en väldigt fin och rejäl häst. Men hon var väl mormor till de flesta hästar där.

Gud vad kul med kort när han var liten. Första kortet jag har på honom var från han var 2 år tror jag.

Men jag måste erkänna att jag är väldigt nyfiken på vem du är nu ju. Är det fortfarande 4H gård där ute? Hörde ryktas att det inte var det men jag kan minnas fel. Var ju massa år sedan jag flytta där ifrån.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag ska se om jag kan hitta några bilder från den tiden, jag var knappast en stjärnfotograf:D

Jag var en väldigt blyg liten flicka på den tiden som hade sommarstuga i närheten. Du kommer knappast ihåg mig, jag vågade nog inte göra så mycket väsen av mig;)
Idag är det inte 4H-gård utan slottet har övertagits av sonen till dåvarande ägarna och vi har ett kollektivstall.

Titta här http://img.photobucket.com/albums/v426/Cezzan/P1010040.jpg så känner du igen bakgrunden
 
Senast ändrad:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vem är den stilige fölungen då? Paddocken var borttagen såg jag. Tror jag får ta mig en sväng dit i sommar och titta lite
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Det är en 1,5 år gammal bild på min uppfödning e Feliciano - Ceylon.

Paddocken är borttagen och en maskinhall har blivit ridhus:bump:
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

*KL*
Intressant diskussion!
När jag var liten (80-talet) kom jag i kontakt med en (hbl) hingst som hette Salut e Lansiär, och hans avkommor. Jag vet att ägaren hade åtminstone 2 ston som han betäckte,låt mig se, kan de ha hetat Senjorita och Lady Love (eller Like)? Han betäckte fler ston oxå, t ex finns avkomman Surprise i kalix. Detta var i Haparanda för övrigt ;)
Någon som vet nåt om honom eller hans avkommor?

Nej, men! Vilken överraskning. Jag är ju uppvuxen i Haparanda. Minns Salut, om jag inte har fel en fuxhingst med vitt på huvudet och ev benen. Tror stoet hette Lady Like och också var fux, lite större än Salut skulle jag tro om mitt minne är rätt. Vet inget om härstamningar till någon av dessa och det var nog väldigt myckt "buskisavel". Inte är du från Happis?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Åh han är efter Carriär. Han stod på ridklubben ett bra tag när ridskolechefen tävlade honom. En riktig läckerbit. (och väldigt trevlig för övrigt) har du någon bild på avkomman? Har faktiskt inte sett någon av Carriärs avkommor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp