Bukefalos 28 år!

if hästförsäkring

Ela

Trådstartare
Jag har en häst försäkrad i 50000 kr liv (ej användbarnhet) och vanlig veterinärvård 50000 kr. Självrisk på 2700kr.

Om min häst plötsligt blir halt hur gäller veterinärvårdsförsäkringen då?
 
Sv: if hästförsäkring

Enligt villkoren.

veterinärvårdsförsäkring
Du får ersättning för veterinärvårdskostnader om hästen blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall.
Högsta ersättning är 50 000 kr per år.

källa: www.if.se
 
Senast ändrad:
Sv: if hästförsäkring

Så hältutredning ingår i veterinärvården även om men inte har hästen livförsäkrad med användbarhetsskydd?
 
Sv: if hästförsäkring

Har förvisso agria, men shettisens hältutredning har de stått för trots att hon inte är livförsäkrad alls. Livförsäkringen bör väl inte ha med veterinärvårdsförsäkringen att göra?
 
Sv: if hästförsäkring

Ja hältutredning ingår om hästen blir halt. Det enda är att du inte kan T-märka eller få ut livförsäkring om hästen avlivas pga hältan eller några andra förslitningsskador etc.
 
Sv: if hästförsäkring

Livförsäkringen har ju bara med livet att göra, d v s om du ska ta bort hästen och vilken ersättning du får då.
 
Sv: if hästförsäkring

Fast nu har jag letat upp mitt försäkringsbrev:

Liv (ej användbarhet) 40000kr
Veterinärvård 50000kr självrisk 2700kr

Sen står det en text nedanför "Försäkringen gäller inte för undersökning och behandling av hälta vid annan diagnos än fraktur, fissur, sårskada eller avskuren sena"

Varför? Jag har inte begränsad veterinärvård utan den "vanliga" och hästen har aldrig sjuk eller skadat och är försäkrad sedan 7 år tillbaka.


Detta borde ju betyda att om hsäten är blockhalt och vi åker in till djursjukhus för utredning och inte hittar fraktur eller fissur så får vi ingen ersättning! :eek:


Är just nu väldigt irriterad på mig själv för att jag inte sett detta tidigare men var så säker på att det ingick eftersom jag har en vanlig veterinär vård.
 
Sv: if hästförsäkring

Det enda som står under villkor för den vanliga vet vårds försäkringen ang hälta är detta:

""8.4 ersättning och självrisk
Ersättning lämnas inte för kostnader för...
utredning och behandling av hälta för aktiv
trav- eller galopphäst* vid annan diagnos än
fraktur, fissur, sårskada eller avskuren sena.""

-dvs endast undantag för trav o galopphäst.

Du har nog läst det som står under Liv delen (A2) där det står:

"4.2 försäkringen gäller inte
– när hästen avlivas (även om det är av djurskyddsskäl)
p.g.a.
- hälta eller rörelsestörning som har andra
orsaker än fraktur eller fissur av ben, sårskada
eller avskuren sena""


Vad är det för paragraf nummer framför det du har citerat?
 
Sv: if hästförsäkring

Det står inget paragrafnummer alls utan det står under rutan om rabattsystemet som vanlig text.
 
Sv: if hästförsäkring

Ja har gjort det men dom hade íngen som kunde djur nu på helgen...
 
Sv: if hästförsäkring

Hur gammal var hästen när du försäkrade in den och var den försäkrad innan det, och isf i vilken omfattning?

Det kan ju vara så att veterinär intyg krävdes vid införsäkring men om inte det inkommit har det blivit reservation?
 
Sv: if hästförsäkring

hästen har varit införsäkrad sedan födseln, mamman i samma bolag.

Hon var tidigare införsäkrad med vanlig livförsäkring men tog sedan bort användbarnheten för att få lite lägre premie...

Men det är ingen begränsad veterinärvård, därav förstår jag inte texten angående begränsningen.
 
Sv: if hästförsäkring

Texten gäller livförsäkringen, A2. Din veterinärvårdsförsäkring täcker hältutredning och behandling sålänge hästen är halt = det finns en anledning till utredning (alltså inte en allmän "check up" utan om du åker in för att hästen är halt)
 
Sv: if hästförsäkring

Du och försäkringsbolaget verkar inte vara eniga om vilken typ av försäkring du har, det är nog dags att kontakta dem och reda ut vad som hänt, det är inget vi kan göra här. Den enda anledningen (förutom misstag) jag kan se till beskedet om att försäkringen inte gäller för hälta är att du enligt bolaget har begränsad veterinärvård.
 
Sv: if hästförsäkring

Nej hon har INTE begränsad vet. vård utan den vanliga.
Hältor är inget undantag i våra vet. vårds försäkring utan det är kundens eget val för att få en lägre premie.
 
Sv: if hästförsäkring

Antingen citerar TS fel eller så har hon enligt försäkringsbrevet begränsningar i veterinärården. "Försäkringen gäller inte för undersökning och behandling av hälta vid annan diagnos än fraktur, fissur, sårskada eller avskuren sena"

Texten gäller rimligen en veterinävårdsförsäkring, livförsäkringen

Och hur ska man tolka detta?

"Hältor är inget undantag i våra vet. vårds försäkring utan det är kundens eget val för att få en lägre premie"

Här säger du både att hältor alltid ingår i veterinävårdsförsäkringen och att det är kundens val om denne vill ha plocka bort delar för att få lägre premier. Vad menar du egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: if hästförsäkring

Exakt vad jag skrev.
Hältor är inget undantag i If veterinär vård.
Men kunden kan välja att ta bort hältor och därmed få en lägre premie.
På de försäkringar där kunden valt detta står denna text så kunden vet vad som gäller.

Vet inte riktigt hur jag ska skriva för att du ska förstå
Du får gärna fråga lite mer exakt vad det är du inte förstår så ska jag försöka svara så gott jag nu kan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 408
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 803
Senast: ako
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 869
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp