Bukefalos 28 år!

if hästförsäkring

Sv: if hästförsäkring

De gånger jag har haft någon reservation så har det ALLTID stått i försäkringsbrevet. Hur ska man annars förstå att det finns? Vad sa Agria om detta?
 
Sv: if hästförsäkring

De gånger jag har haft någon reservation så har det ALLTID stått i försäkringsbrevet. Hur ska man annars förstå att det finns? Vad sa Agria om detta?

Också nyfiken på vad de sa, för det är ju något som brukar skrivas in i försäkringsbrevet, har faktiskt aldrig hört att det inte står där
Och hur sjuton ska man som kund veta om det inte står:confused:
 
Sv: if hästförsäkring

Det där är varken första eller sista gången Agria hittar på något liknande. De älskar att sätta sina kunder i skiten, och det här är ett av de vanligare sätten.
 
Sv: if hästförsäkring

Fast var det verkligen en reservation? Eftersom du hade upplyst Agria om att hästen haft fång sedan tidigare så vet Agria detta. Var det så att hästen sedan fick fång hos dig? Då skulle jag kunna tänka mig att om hästen inte var försäkrad i Agria extra så ansåg bolaget att benägenheten att få fång redan fanns innan den försäkrades in....

Det är trist, men så är tyvärr de flesta försäkringsvillkor. Har inte hästen en obruten försäkring och det kan påvisas att felet fanns innan tecknandet så får man inte ut några pengar för just detta.
 
Sv: if hästförsäkring

Kompisen hade häst försäkrad i Agria (tog över försäkringen när de köpte som unghäst, ingen reservation), efter att ha haft hästen i tre år fick de behandla en kotledsinflammation. Efter första behandlingen kom ett försäkringsbrev att hästen fortsättningsvis hade reservation på det benet, kunde hävas efter ett år och böjprov UA. Kul hantering.
 
Sv: if hästförsäkring

Fast jag har ju haft hästar i Agria som haft diverse krämpor, jag har ALDRIG fått en reservation för vare sig ben eller tex fång.
 
Sv: if hästförsäkring

Vi har en annan Bukefalist som också råkat ut för samma behandling av Agria, d v s reservation efter behandling (i löpande försäkring). De är verkligen jättetrista. Personligen vet jag inget annat bolag som gör sådana grejor mot sina kunder, och heller ingen som har så många missnöjda kunder.

(numera är jag ju själv en f d kund, mycket missnöjd)
 
Sv: if hästförsäkring

Det motiveras med att det är deras rutin.

Bukefalisten överklagade, den andra Agria-kunden blev ledsen, stod utan försäkringsskydd, grävde djup i fickorna för återbesök och ytterligare en behandling och gjorde böjprov efter ett år. Hade jag vetat hade jag överklagat åt dem, det kostade dem xx 000 kr helt i onödan (försäkringspremien sänktes ju däremot inte...)
 
Sv: if hästförsäkring

Nu frågade jag Agrias kundtjänst:
10:44 Jag sitter och läser en tråd på hästforumet Bukefalos där Agria diskuteras. Där hävdar flera användare och fd Agria kunder att man kan få reservation i en löpande försäkring. Tex om jag behandlar en häst för kotledsinflammation så kan jag få reservation för hälta, med omprövnng. Är det verkligen så?
10:46 Nej, inte om du inte t.ex vill höja beloppet i liv eller ersättningsbeloppet. Då kan det bli reservation för mellanskillnaden/höjningen.

Så jag skulle gärna vilja höra vilken förklaring Agria gett när dom ger reservation i en löpande försäkring...
 
Sv: if hästförsäkring

Ja, en sådan förklaring skulle jag också vara intresserad av. Min hästs ben är en sorglig historia som bl.a. innehåller flera ledbehandlingar. Jag har inte fått någon reservation i den löpande försäkringen hos Agria. Inget de har meddelat skriftligen till mig i alla fall. Jag har dock inte ändrat valet av typ av försäkring, livvärde eller andra belopp med undantag för en liten höjning av livvärdet innan hältkarusellen började. Hästen har varit försäkrad i Agria sedan han var föl/unghäst.
 
Sv: if hästförsäkring

De sa precis det jag skrev, dvs att "reservationer behöver inte vara skriftliga". Och, ja, hästen fick fång hos mig. Hade varit bättre att vara oärlig då och inte uppge att man visste att hästen haft fång för ca 4-5 år sedan, i stället för att få en "osynlig" reservation på hästen. Nu var det ju agria som, i mitt tycke, var oärliga och gjorde någon sorts "anteckning" om hästen utan att sätta en riktig reservation i försäkringsbrevet.
 
Sv: if hästförsäkring

Jag har en kompis med Agria vars häst hade en reservation utan att hon visste om det. Det fick hon veta när hästen hade ett sår på benet, att det benet hade reservation...
 
Sv: if hästförsäkring

Hade din häst varit försäkrad oavbrutet i Agria sedan födsel eller nytecknade du en försäkring där när du köpte hästen?
 
Sv: if hästförsäkring

Jag blev tvungen att nyteckna när jag köpte hästen. Förre ägaren hade låtit bli att betala premien eftersom "hästen skulle säljas". I efterhand misstänker jag att det var pga att man ville mörka ytterligare fånganfall som skett mellan anfallet (som unghäst) hos uppfödaren och tills dess att hästen såldes. Första hovslagaren jag hade ute frågade om hästen haft fång, och det borde han rimligtvis inte sett om hästen varit fångfri i flera år...:grin:

MEN faktum kvarstår att jag tycker att det är ruttet av agria, eller vilket försäkringsbolag som helst för den delen, att hämta in information och sedan sätta en reservation hos sig som inte försäkringstagaren vet om. Jag betalade ju glatt min premie som för vilken helt frisk och felfri häst som helst, och hade inte en aning om att det jag uppgivit spelade någon roll. När jag fick ett försäkringsbrev fritt från reservationer trodde jag faktiskt att det betydde att de bedömde att hästen kunde försäkras in som "felfri" (i brist på bättre ord).
 
Sv: if hästförsäkring

Jämför hästförsäkringar mellan ett stort antal bolag och ta in offerter.

Bland de bolag som tecknar hästförsäkring kan nämnas Folksam, If, Agria Djurförsäkringar (Länsförsäkringar), Dina försäkringar samt Sveland.
 
Sv: if hästförsäkring

Som de andra har konstaterat tillåter din livförsäkring på hästen inte ersättning för skador som på benen som exempelvis fraktur av ben, fissur av ben, sårskada eller avskuren sena.

Jag har IF själv. Har livförsäkring med användbarhetsskydd på min häst, samt veterinärvård extra. Har aldrig haft några problem med IF över huvud taget och min häst har varit dålig mycket, just på grund av hältor. Kan verkligen rekommendera att byta upp dig till livförsäkring med användbarhetsskydd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 408
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Senast: ako
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 869
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp