Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

oj, jag såg nu att du bara skulle skritta, men, då kan du ju göra halter och så. och bommarna kan du ju rida igenom, ifall han inte kan skritta över. Om du förstår vad jag menar? :p

finns även bra ridövningar på h*psson.se, fast man måste vara plusmedlem för att kunna skriva ut dom.. men de äldre övningarna längst bak går att skriva ut tror jag :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har oxå en lite äldre häst och jag resonerar så här kring honom; Jag försöker undvika att han ska stå helt under långa perioder, vill jag att han ska få en "viloperiod" gör jag så att han får gå ut i skogen ca varannan dag i ca 1-2 veckor med lite lugn ridning. Undantaget är att han som regel brukar få en veckas hel ledighet under sommaren då han går i beteshage och rör på sig mycket själv. Detta för att jag vill undvika att han stelnar ihop. Jag tycker absolut inte att det ska behöva ta ett helt år innan ni är igång däremot är min filosofi hellre skritta igång hästen en vecka "för mycket" än en vecka för lite. :) Dessutom kan man lägga upp det så att du skrittar nån vecka längre och istället för att bygga på detta med travjobb så börja med galopp under ett par veckor före traven eftersom det är den gångart som "sliter" mest på hästen. Dvs skritt, galopp sedan trav. ;)
Hur upplägget på igångsättningen blir beror helt och hållet på vilken typ av skada hästen haft och om det finns någon tydlig orsak till uppkomsten av skadan.
Lycka till! :laugh:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Skall så klart vara senskada sept 2007, med kotledsinfl april 08, och frisk ohalt maj 08 - kan den starta hoppn i aug 08. Om den skall tävlas på 90 cm så lär den ju ha tränats innan.... (Kanske börjat hoppa den iallafall en månad före start) Jag har fått för mig att det är för tidigt när hästen stått halt så länge, eller vad tycker ni..
:crazy:

Håller med, jag tror på att hellre skynda långsamt när det gäller skador på hästar. Min häst har varit ordentligt halt ett par ggr innan jag köpte honom men har alltid svarat bra på behandlingar då. Hösten -07 kom han in från beteshagen med ett JÄTTE svullet bakben. Veterinären kollade efter hälta och såg en svag markering men inget hon direkt skulle kalla för en halt häst. Då han är ganska gammal och jag trots allt vill att han ska hålla några år till tog vi en riktigt lugn igångsättning, trots att jag fick råd av andra att "bara köra på". Vi skrittade och promenerade till en början och när han fick röra på sig gick svullnaden ner, efter ca 1,5 vecka var svullnaden så gott som helt borta och han var helt ren i gångarterna men jag fortsatte ändå att skritta honom i ca 2 veckor till, därefter började vi så smått att lägga in galoppjobb i ca 1,5 vecka och sedan trav. Det tog ca 6-7 veckor innan vi skuttade första gången efter "skadan" och efter det byggdes träningen upp igen tills den var där vi slutade före hagincidenten. Han har sedan dess varit fullt frisk (peppar,peppar - ta i trä!) och gått både dressyr och hoppträningar regelbundet, så jag är glad att jag tog det lugnt och följde min magkänsla! ;)
Har tyvärr sett alltför många ryttare sätta igång sina hästar ALLDELES för snabbt.
Lycka till! :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

behöver lite hjälp med igångsättning.

min häst häst stod mer eller mindre på bete i juni och juli, blev riden mellan 1-3 gånger i veckan då pga flytt. fick hem henne i augusti och började då sätta igång henne försiktigt. i mitten på september blev hon halt o har stått sen dess. vi har inte hittat något fel, men hon är nu i alla fall frisk och kry *peppar peppar* vi har de senaste 4 veckorna skrittat henne för hand i 10 min ca. hon har blivit mycket piggare. kan tillägga att hin är ganska rund. idag var hon så på att jag inte tänkte orka hålla henne. beslöt att från och med nästa vecka börja rida, så att jag orkar hålla.

men hur skall jag gå vidare nu då. skritta 20 min? lägga in trav? vi har gått med henne ca 4 dagar i veckan, beroende på väder o vind, stallet är uppe på en backe, som man måste ta sig ner för om man vill ut i terräng eller till manegen/ridbanan. så lite klättring har det oxå blivit.

vad har ni för tips. jag har aldrig tidigare lagt igång en häst :) men bättre att skynda långsamt.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Börja med skritturer, 20-30 min. I ca 2 veckor. Sen kan du börja lägga in lite trav och känn efter hela tiden hur hon rör sig, memoarisera första känslan du får när du sätter igång hästen i trav "känns hon ok?" "är hon styv?" Byt sittben och känn efter om hon känns likadant. En fullt frisk häst ska kännas "likadan" på båda sittbenen. Om du känner ojämnheter, kan det vara ett tecken på nått fel. Har hon blivit masserad?

När du efter två veckor börjat lägga in travpass kan du ta lätta galoppsträckor också. Mjukt och fint, några meter bara. Beroende på om du är i ridhus eller i skogen. I ridhus kanske 1-2 varv i fälttsits och i skog ett par 300 m kanske.
Du ökar successivt hästen med underlag.
Inom en månad till två månader, om hästen verkar OK, kan du börja träna "som vanligt".
Lycka till.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Någon backe måste det väl finnas?;) Skritta upp och ner, upp och ner... Lägg ut stora stenar lite här och var som du kan rida igenom om du inte har koner el. liknande. Och helt ärligt, om det inte finns NÅN skog, var bor du då?

Har inte heller varken skog eller backar! Bor man mitt på en slätt så finns det helt enkelt inga backar alls, om man nu inte vill åka iväg med transport nånstans förståss. Skog är också oerhört sällsynt, det närmaste skog jag kommer är när jag rider igenom ett litet skogsparti, tar typ 5 minuter att komma igenom. That's it! Annars är det mest asfaltväg och en grusväg som jag kan rida fram och tillbaks på samt en runda på en gräsväg runt sädesfälten. Just nu är det helt hoppläst vad gäller ridning öht för min del. Jag har börjat promenera med pållen för att han ska få röra sig lite. Ridning är inte att tänka på i dagsläget, med isgata på vägen och knöggligt frusen mark för övrigt. Ridhus finns inom hyggligt transporteringsavstånd, men jag tror inte det är bra att harva runt i ridhus med otränad pålle... och åka dit för att skritta en halvtimme känns rätt dyrt. Men det blir kanske vår nångång?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Min pålle ska sättas igång, och jag undrar då hur länge man tex ska skritta innan man börjar med trav och sen lite galopparbete. Får väl börja med lite historik.

Det är ett 16-årigt halvblod som tidgare (2 år sen) har varit ridskolehäst och gått mycket då, pensionerades därifrån pga kotledsinflammation. När jag köpte henne var hon igångsatt igen och jag red ca 4 dagar/vecka, mest ut i skogen och ca 1-2 timmar/gång.

Nu har hon pga min tidsbrist stått i 1 år och ska sättas igång, det är ju hårt i marken oxå...
Hur länge/ofta osv ska man skritta innan man börjar trava mm?
Hon är en pigg rackare som älskar att få komma ut!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag personligen vet inte då jag inte har erfarenhet av kotledsinflammation (stavning?).
Däremot ska jag sätta igång mitt snart 18-åriga varmblod så fort det inte är fruset ute. Hade tänkt att börja med att köpa in antingen en bomlös sadel eller westernsadel då jag inte trivs i vanliga sadlar och att hon behöver nu när hon är till åren kommen och väldigt svankryggig en mer stötdämpande sadel. Just nu är jag mest inne på westersadel, men vi får se.
Så här hade jag tänkt att sätta igång henne: (ni får gärna komma med anmärkningar om det är något ni tycker jag borde ändra, byta ut eller liknande)
Vecka 1: Börja gå raska promenader (utan mig på) De första 2 dagarna 2 km, 3 dagen 5 km och de resterande 2 dagarna ska jag gå en mil varje dag.
Vecka 2: Gå en mil de första 2 dagarna (utan mig på) De följande 2 dagarna ska jag sitta på henne och skritta först 2 km sedan 5 km. De följande 2 dagarna skritta i mil varje dag. Resterande dagen ska jag promendera (utan mig på) i både skritt och trav.
Vecka 3: dag 1 Promenera (utan mig på) 2 km med varierande trav och skritt. De följande 3 dagarna skritta och trava på ryggen 5 km. Dag 4 longera i skritt trav. Dag 5 klättra. Dag 6 longera i skritt, trav och galopp. SIsta dagen på veckan rida i skritt och trav 5km-1 mil.
Vecka 4: Longera i skritt,trav och galopp. 3 dagar under veckan. 2 dagar under veckan klättra och resterande 2 dagar rida i lite skritt, mest trav.
Vecka 5: Klättra på dag 1. Longera på dag 2 och 3 i skritt, trav och galopp. resterande dagar rida ut mest i trav men även lite skritt och galopp.

Det är väl själva "igång sättningen". Sedan ska jag ju fortsätta variera alla dessa träningar jag uppgivit men även med mer galopp i för varje vecka som kommer. Vill först att hon ska ha tillräckligt mycket muskler för att vara bärande i galoppen. Galoppen ska jag träna i uppförsbackar så hon tränar på att få en mer kort och fin galopp samtidigt.
Hon har kunnit grunderna innan men inte galoppen jätte bra. Iaf när hon är tillräckligt musklad (framåt slutet av våren) så ska jag börja med fler dressyr träningar och sätta upp en provisorisk paddock i de torra hagarna., kommer bli perfa.
ursäkta textbomb!:angel:
 
sätta i gång hästen

Hej min dotter ska sätta i gång sin häst nästa månad som har stått ca 3månader på grund av att han har varitt öm i ryggen och stel.

Frågan är nu hur hon ska sätta gång ridningen
tex hur länge ska man börja rida första gångerna

Hur skulle ni sätta gång ridningen tex hur länge skulle ni skritta fram sen traven och sedan galoppen och hur länge bör hon rida första veckorna och ska han ridas varje dag eller varannan dag.

Hästen ska ridas upp för komma i form med muskler och dottern rider mäst på skogsvägar inte mkt på bana

är det någon som kan ge lite tips om att sätta i gång hennes 12åriga varmblods valack

:bow:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Tyckte denna tråden passade bättre än den nålade, så jag fortsätter här.



Ridtravare, 16 år, som vilat i 3 veckor pga tappsko (lång historia...). Jag har aldrig haft en häst som stått utan någon form av motion (om det så bara är skrittpromenader) så länge, så jag vet inte riktigt hur mycket en häst i "lagom motionskondition" kan tänkas tappa på 3 veckor. Jag vill inte sätta igång honom för hårt, då han haft problem med låsningar tidigare. Tips och idéer någon? Vi var ute på en skrittpromenad i 40 minuter igår och hästen är pigg och vill en hel del. Frågan är hur mycket han orkar...?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej!

Jag har börjat ta hand om en häst på 25 år som nu, efter en väldigt lång vila har börjat sättas igång. Hon har vilat ca 1 år (vad jag vet) varvat med lätt tömmkörning och skritt arbete (ibland). Hon har inte varit skadad. Innan så reds hon relativt hårt regelbundet, dressyr och mycket uteritt (med kondition & muskelbygge). Nu har jag börjat skritta igång henne i skogen ca 30-50 min 3 ggr i veckan på lång tygel. Jag ska börja tömmköra lätt och arbeta från marken. Är detta lämpligt och hur mycket kan man kräva? När kan man börja träna böjning, volter, bygga muskler/trampa mer under sig? Ägaren har sagt att jag får skritta hur mycket ja vill (vettigt, inte för hårt) och sen säger hon till mig när det är dags att börja trava osv. Hur länge anser du att jag ska skritta igång? Hon har varit i super bra form tidigare men avställdes pga tidbrist. /Hanna
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Min 8-åriga vallack kommer p.g.a skada få vila så pass länge att han kommer att tappa kondisen och musklerna. Så nu undrar jag hur många veckor ska man skritta, sen hur många man ska trava och sen när kan man lägga in galopp och mer "krävande" arbete? Det är en ridhäst som ska andvändas till alround, lite tävlingar i hoppning och någon dressyrtävling. (ca 1 m hoppning, har ingen tid att passa - typ inte att i April ska han vara tävlningsklar eller så, vi har typ all tid i världen xP)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Halloj!

Har ett New Forest sto på 10 år som nu har fått stå en tid. I Somras var hon kanonfin i både kondition och musklerna med så i höstas fick hon karleds infektion och blev halt. Detta tog två och en halv månad att läka ut. Sedan reds hon i två veckor och sedan trampade hon av sig skon.

Det är där jag är idag. Med en ny sko så är vi fit for fight.

Men saken är den att jag inte vet hur jag ska lägga upp igångsättningen. Hon har väldigt mycket överskottsenergi, och då menar jag verkligen mycket. Så fort man sätter sig upp och ska skritta brallar hon och stegrar sig. Det gör ju att jag blir lite skraj.

Jag har tyvärr inte tillgång till någon ridplan, annars kanske man hade kunnat longerat henne 15-20 min i veckan och hållit sig på ridplanen när man rider.

Är det någon som har förslag på hur jag ska göra dels med överskottsenegrin och sen med igångsättningen? Tacksam för svar!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

hej!
Har fått hem min nya häst,varmblod på 11år och har i stort sett inte blivit riden på ett par månader och väldigt sparsamt riden innan dess också.
Han behöver en bra grundkondition och muskler.
han blir trött efter minsta lilla och muskelfattig.
jag har ridit honom en vecka och testat honom lite..men har skrittat 2 dagar nu på lång tygel raskt.
jag har lagt upp schema för skritten i första hand:skritt ca 1-2veckor eller mer beroende på hur han känns..har klättrat lite med honom 5 minuter 2 gånger i veckan..ingen särskilt brant backe,lagom.
rider mycket mellan träden och bredvid stigarna så han får lyfta på fossingarna:)
jag är ute efter vad ni anser hur länge jag ska skritta per pass.jag själv tycker ju det är bäst att öka succsessivt,men vart ska jag börja?

och sen när jag travar så har jag tänkt att rida mycket intervaller och övergångar mm..
det här är en häst som inte är så mycket dressyr riden(skogsmulle)
men märker att han vill lära sig:)

vad tycker ni?tacksam;)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Igångsättningen på min fång polle tog ett halvår från boxvilan till full arbetskondition. Skrittade 5 min för hand första veckan och sen ökade 5 min/vecka. När vi var uppe i 25 min började jag tömköra i 10 min/ dag och ökade 5 min/vecka. Sen när det var 20 min tömkörning fick jag rida 15 min skritt i två veckor. Den tredje ridveckan red jag i 45 min. SÅ småningom la jag in trav och galopp också. När jag kunde galoppera normalt la jag fram bommar och red markarbete och senare små hinder. Nu, 9 månader senare hoppar vi bana på 115 cm och enstaka på 120 :) Full kondis alltså :D
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

såhär gjorde jag med min gammla ponny:)
16år,stått i ca 3år ..

fri skritt i 2-3månader(inkl.klättring 10min per gång)i ca 2veckor red jag varannan dag och red varannan.började med 30min och ökade succsessivt med 5min i veckan.på varierande underlag.

sen när jag började trava började jag med ca 200meter per pass och ökade succsessivt.började så småningom med lite cavaletti och tempoväxlingar mellan trav och skritt.
red ca 30min och ökade även där.
efter ca 1/2 månad fattade jag första galoppen..
galopperade på raka spår i ca en månad.korta sträckor i början.
sen la jag upp ett schema med alla gångarterna.en vilodag i veckan fick hon redan från början.
efter ca5-6månader började jag jobba henne 10min i paddocken sen fick hon gå i en lägre form,longerade inspännt varnnan vecka 20min.upphöjd cavaletti,galoppbommar mm.
kan tillägga att när hon kom till mig hade hon föl vid sin sida och va helt utsugen av honom och muskelfattig och jätteskruttig.så efter denhär långa igångsättningen blev hon riktigt fin!

;)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

hej!
Har fått hem min nya häst,varmblod på 11år och har i stort sett inte blivit riden på ett par månader och väldigt sparsamt riden innan dess också.
Han behöver en bra grundkondition och muskler.
han blir trött efter minsta lilla och muskelfattig.
jag har ridit honom en vecka och testat honom lite..men har skrittat 2 dagar nu på lång tygel raskt.
jag har lagt upp schema för skritten i första hand:skritt ca 1-2veckor eller mer beroende på hur han känns..har klättrat lite med honom 5 minuter 2 gånger i veckan..ingen särskilt brant backe,lagom.
rider mycket mellan träden och bredvid stigarna så han får lyfta på fossingarna:)
jag är ute efter vad ni anser hur länge jag ska skritta per pass.jag själv tycker ju det är bäst att öka succsessivt,men vart ska jag börja?

och sen när jag travar så har jag tänkt att rida mycket intervaller och övergångar mm..
det här är en häst som inte är så mycket dressyr riden(skogsmulle)
men märker att han vill lära sig:)

vad tycker ni?tacksam;)


har nu fått veta lite mer om hur han gått och så han har blivit riden då och då under ett år...så nu blir det lättare för mig när jag har nåt säkert att utgå ifrån:)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

men hur tycker ni jag ska lägga upp det hela?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 138
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 944
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp