Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Kraftfodret är typ skrammel i krubban. Bara så det inte ekar (som TantEster uttryckte det i en annan tråd).

Han går i hage 10-12 timmar per dag. Drar repor som en galning, brallar och far. Detta med eller utan kraftfoder. Som vet uttryckte häromdagen "ja passet påstår att han är 8 men han själv tror nog att han är 2 max tre - månader." Mycket bra uttryckt om jag får säga så.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Har bara en spontan fundering, har läst igenom hela tråden och så. Har personligen ingen häst att sätta igång, men intresserad ändå.

I allas scheman och så så är det ridning och promenader, men aldrig tömkörning (jo, nån enstaka sa nått om tömköärning). Varför? Varför inte varva ridning, promenader och tömkörning? Finns det någon anledning?
Om det finns någon bra anledning som att det t.ex belastar hästen för mycket, för tidigt, nar skulle man då kunna lägga in tömkörningen?
Jag förutsätter att allt det här skulle genomföras ute i skog och mark, precis som de flesta av oss är överens om.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag tämkör inte av den enkla anledningen att jag är pinsamt dålig på det. Skall dock skaffa utrustning igen och lära mig. Får väl skaffa en dvd eller gå en kurs eller nåt.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Samma här. Jag har aldrig fått lära mig att tömköra på en högre nivå än jag gjorde då jag var 12 år (dvs följa efter hästen med tömmar). Det tycker jag är tråkigt med tanke på att jag även då gått ett specialinriktat ridgymnasie där vi fick longera ett helt år, dock ej aldrig tömköra. Varför?:confused:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Satt och pratade med min hovslagare om detta med igångsättning igår. Han kommer fårn gedigen gammal travar familj, uppfödd med hästar, militärtjänsten på K1 (är det väl i Stockholm) o.s.v. Jag litar hundra procent på denna hovis som hitintills alltid haft klockrent rätt vad gäller min häst. Samarbetar med veterinärer glr han också.

Han sa att det värsta man kan göra är att sitta och nöta på ridbanan. Volter hit och dit. Försöka jobba bort den stela sidan och bara rida i cirklar. Att rida ut i skogen rakt fram med en vettig planering i ridningen i alla gångarter är inte farligt. Inte blårida i galopp i en kvart men någon minut här och där i högre växel än skritt går alldeles utmärkt. Öppnor och slutor längs med vägrenen samt skänkelvikningar över vägen går också alldeles utmärkt. men detta med ridbanan dag ut och dag in är betydligt mycket värre.

Så han tyckte absolut att jag skulle ut och använda mig av den preparerade slingan på andra sidan landsvägen.

Sen vart han väldigt förvånad av att min pålle inte kan skrittas mer än tre dagar irad innan det börjar studsa under fötterna på hästen. Hovis anser att pålle är så dunder snäll och bussig så han hade väldigt svårt att tro det.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Tja, :heart
Har ett busigt men kaxigt sto på 4år (d-ponny), som varit lite klantig i hagen o förmodligen slagit sig själv under knät vänster fram. : P : ) griffelbenet skyddade men hon fick en liten bula på insidan.
När jag tog in henne för ca 3 v. sen travade hon några steg o jag såg att hon var halt. Min tränare fick titta på henne medan jag sprang några ggr. : ) hon rekommenderade isbalsam o vila. Det blev bättre o bättre så jag gick ut med henne en stund varannan dag.
För några dar sen var hon "hel" och ömade inte så jag skrittade ut en sväng o herregud va hon pigg! xD
Det skulle vara schysst om ni skulle kunna ge mig förslag på igångsättnigen.
Innan hältan gick hon lektion två ggr för tränare, två uteritter (en dag bara skritta), en dag då jag tränade själv, o en vilodag. Hon gick i fin form, o bra musklad. Aja hoppas jag skrivit så ni förstår x''D :heart:heart
/frida:heart
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Har en fråga, en tidigare hopphäst som fått senskada, ruptur och förstärkningsband sept 02 och efterföljande kotledsinfl i samma ben april 08, hur snabbt kan en sån häst vara igång för tävling. Bara undrar eftersom jag köpt en häst med dessa fenomen och som säljaren säger var klar för start aug 08 för 90 cm. Sista besök på klinik var maj08 och skulle då vara ohalt men stel i gången. När vi fick hem honom i månadsskifte aug/sept tyckte jag han kändes halt och det var han 2 gr hälta i kotled på samma ben som han tidigare var sprutad i... Har de satt igång honom för snabbt, vad tror Ni????
Har nu fått butta kur, vila och skritt på plant underlag efter väg ngn dag per vecka....
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Har en fråga, en tidigare hopphäst som fått senskada, ruptur och förstärkningsband sept 02 och efterföljande kotledsinfl i samma ben april 08, hur snabbt kan en sån häst vara igång för tävling. Bara undrar eftersom jag köpt en häst med dessa fenomen och som säljaren säger var klar för start aug 08 för 90 cm. Sista besök på klinik var maj08 och skulle då vara ohalt men stel i gången. När vi fick hem honom i månadsskifte aug/sept tyckte jag han kändes halt och det var han 2 gr hälta i kotled på samma ben som han tidigare var sprutad i... Har de satt igång honom för snabbt, vad tror Ni????
Har nu fått butta kur, vila och skritt på plant underlag efter väg ngn dag per vecka....

Skall så klart vara senskada sept 2007, med kotledsinfl april 08, och frisk ohalt maj 08 - kan den starta hoppn i aug 08. Om den skall tävlas på 90 cm så lär den ju ha tränats innan.... (Kanske börjat hoppa den iallafall en månad före start) Jag har fått för mig att det är för tidigt när hästen stått halt så länge, eller vad tycker ni..
:crazy:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Har en liten fundering/fråga här. Hoppas jag kan få lite hjälp.. Började småläsa tråden men det var så himlans många sidor :o

Min syster och hennes kompis får hem en ny häst i helgen. Hon kommer vänjas av från sitt 3:e föl då. Hon har gått som avelshäst i 3-4år (fått 3 föl).

Nu kommer hon komma till oss och bli ridhäst igen, frågan är hur ska vi komma igång? Promenader så hon lär sig omgivningen tycker jag är en bra början, sedan även tömkörning ev longering och skritturer i skogen i upp/nedförsbackar och lite kuperade ställen.

Men jag vet inte riktigt hur man ska lägga upp träningen riktigt. Har aldrig tagit mig an en häst som stått så pass länge.

Så om ni har något förslag så säg till
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Igångsättning efter skada, hovbensfraktur - gått i hage ca 6 månader. 8 år gammal travare, var i bra kondition och var bra musklad vid skadetillfället. Reds 3-4 grr per vecka, kördes inte alls under sommaren.Har tappat en del muskler nu. Hur skulle ni lägga upp det? Har tänkt skogsridning, mycket skritt i skog och mark, klättring och lösgörning. Men hur länge och hur ofta??

När bör man öka på tempot?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Molin; jag skulle börja försiktigt, skritta mycket och bygga muskler. Tömkörning är ju alldeles kanon. Däremot skulle jag vara försiktig med longeringen. Jag skulle nog starta upp med skrittpromenader, mest rakt fram några gånger i veckan och däremellan markarbete och ledarskapsövningar. Men det är ju jag det, har egentligen inte mycket erfarenhet jag heller :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Molin; jag skulle börja försiktigt, skritta mycket och bygga muskler. Tömkörning är ju alldeles kanon. Däremot skulle jag vara försiktig med longeringen. Jag skulle nog starta upp med skrittpromenader, mest rakt fram några gånger i veckan och däremellan markarbete och ledarskapsövningar. Men det är ju jag det, har egentligen inte mycket erfarenhet jag heller :)

Okey, ja longering är inte min starka sida, men däremot tömkörning är ju himla bra, vi har tänkt långa skrittpromenader osv. Sen lägga in i raskare takt samt jogg när man haft henne ett tag.

Ja vi kommer absolut börja försiktigt :)

Tack!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Är det okej om jag lägger in en ny "fråga" nu? :) Ska e.v.e. få en foderponny, shettis. Han har ridits regelbundet och tömkörts, men har ändå en riktig kalaskula. Han är 13år. Hur ska jag sätta igång honom? Jag har tänkt skritta honom och klättra o så, men jag är ju inte "expert" ^^ Enligt ägaren är han ganska lätt att få upp kondition på, men är liksom inte säker :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hejsan!

Har du haft min pålle i ca 6 mån och kom på att vi har tränat mycket kondition och inte så mycket muskler...
Har alltid hört att klättra i backar är väldigt bra , problemet är bara att det är jätte platt häromkring :(
Och ingen skog heller :p
Samma med tömkörning - har ingen gjord tyvärr , men det står högst upp på önskelistan ;)
Så några andra förslag på hur man kan träna musklerna. :)

Lina
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag skulle också behöva vet hur man tränar upp en ponnys muskler som bäst. Jag har haft henne i 3 år och inte kommit ut på tävling än pga att vi var tvungna att sätta igång henne + att det tog tid att lära känna henne. Speciell häst måste jag säga. Och nu har vi tränat i ca 1 år för tränare, men inte så ofta som jag kanske önskar. Har knappt tillgång till paddock hemma, den är i väldigt dåligt skick. Nu på senare tid har hon blivit ganska fet om magen, vad kan man göra åt det? för att få bort den snabbt? tacksam för svar..
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Byange_stall:

Alltså, jag vet inte så mycket om sånthär med skador och hältor, men jag vet att om man sprutar en häst, så är det inte säkert att den blir helt frisk efter det. Vi kollade på en häst, och bestämde oss för den. Men sen när vi veterinärbesiktade den, så var hon hallt på båda frambenen. Det var mer hälta i det ena än det andra. Så vi köpte henne aldrig. Men senare fick vi reda på att hon hade blivit sprutad i benen flera gånger, under typ ett år, om inte mindre. Veterinären sa att hon aldrig skulle bli helt bra igen, så ifall vi ville ha en tävlingshäst, skulle vi inte köpa henne, för dte skulle bara kosta med behandlingar och åka till kliniken.

Så jag tror nog att din blev igångsatt för hastigt? Men det beror förstås på hur hög grad hältan var i. Om jag inte minns fel, så blir de inte helt friska om de har över grad 4, som den vi kollade på..
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hejsan!

Har du haft min pålle i ca 6 mån och kom på att vi har tränat mycket kondition och inte så mycket muskler...
Har alltid hört att klättra i backar är väldigt bra , problemet är bara att det är jätte platt häromkring :(
Och ingen skog heller :p
Samma med tömkörning - har ingen gjord tyvärr , men det står högst upp på önskelistan ;)
Så några andra förslag på hur man kan träna musklerna. :)

Lina

Någon backe måste det väl finnas?;) Skritta upp och ner, upp och ner... Lägg ut stora stenar lite här och var som du kan rida igenom om du inte har koner el. liknande. Och helt ärligt, om det inte finns NÅN skog, var bor du då?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Nu skulle jag vilja ha lite tips om igångsättning på min islandsherre.
han har stått på vila nu i 6 veckor och till årsskiftet ska jag sätta igång honom igen.. han står på vila för att han behövde en break, alltså är de ingen hälta, sjukdom eller liknande.
Skulle gärna vilja ha lite tips på hur ni skulle sätta igång?
Hästen är en 5 årig islandshäst! (blir 6 vid årsskiftet).
Hur skulle en vecka se ut för dej?
vet någon hur mycket en häst tappar kondition på 8 veckor? (på ett ungefär)

tack// Bella
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

*knappis*

Nu vet jag inte hur pass bra det här passar i den här tråden, men jag behöver klaga och då gör jag det här.

min 5-åring är under igångsättning efter trafikolycka och tungskada(:p) och ska nu skrittas på lång tygel i ca 2 veckor. MEN, hästen är i nuläget inte så stabil att jag kan rida ut på honom, han är osäker och nervös och så här i början har han ju även en massa energi, därför är vi så illa tvungna att hålla oss på banan. Men det blir ju så trååååkigt för stackars hästen att bara harva runt runt på ridbanan. Ridningen blir liksom inte kul för honom.
tips eller ideer på hur man skojjar till det hela lite?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

*knappis*

Nu vet jag inte hur pass bra det här passar i den här tråden, men jag behöver klaga och då gör jag det här.

min 5-åring är under igångsättning efter trafikolycka och tungskada(:p) och ska nu skrittas på lång tygel i ca 2 veckor. MEN, hästen är i nuläget inte så stabil att jag kan rida ut på honom, han är osäker och nervös och så här i början har han ju även en massa energi, därför är vi så illa tvungna att hålla oss på banan. Men det blir ju så trååååkigt för stackars hästen att bara harva runt runt på ridbanan. Ridningen blir liksom inte kul för honom.
tips eller ideer på hur man skojjar till det hela lite?

min häst hatar ridbanan men för henne funkar det om man gör något/några av dessa varje gång man ska rida:
*ställer ut koner och rider runt
*cavaletti/bomarbete, jag brukar göra en fyrkant i mitten av ridbanan och så kan man rida över den från alla håll
*hitta på vad du ska öva på/rida för övningar innan du börjar rida, så du har det klart för dig, så man inte sitter där och inte vet vad man ska göra :p
*gör halter, avsaktningar, igångsättningar osv, så man inte bara travar runt runt hela tiden
*longera/tömkör
*gå ut med honom på promenad i skogen ibland kanske? eller om du bara rider ut en sväng innan du ska rida på banan och sen rider du där..

hoppas detta kan va till lite hjälp iaf! :idea:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 944
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp